آخرین اخبارایرانفرهنگی و اجتماعیگزارشویژه

آپارات؛ بستری برای فساد و تمسخر رئیس جمهور +فیلم

آزادی‌های اجتماعی موضوعی نبوده که مورد مخالفت حاکمیت جمهوری اسلامی باشد و تغییرات محسوس در جامعه و افزایش ضریب آزادی‌های اجتماعی در سی سال اخیر وضوح غیرقابل انکاری دارد و با هر جامعه‌شناسی به صورت تخصصی، درباره حضور اجتماعی زنان به گفت‌وگو بنشینم به این مسئله اعتراف خواهد کرد. حضور کمرنگ زنان در سال‌های گذشته ریشه در فرهنگ عامه و به زبان ساده‌تر فرهنگ خانواده‌های ایرانی داشت و اگر امروز با ضریب حضور اجتماعی زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی روبرو هستیم، تنها دلیلش زمینه‌ای تحصیلی‌ است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای بانوان ایرانی فراهم شد.

اینها واقعیت‌هایی است که به صراحت باید مطرح شود و فرهنگ مهاجم بی‌هویتی که توسطمسیح‌علی‌نژاد و سالومه سیدی‌نیا از طریق شبکه‌های فارسی‌زبان بیگانه به افکار عمومی تزریق می‌شود را به درستی تحلیل کرد. حتی می‌توان به این سابقه این دو نفر اشاره کرد؛ اگر تغییرات اساسی در بدنه اجتماعی پس از انقلاب رخ نمی‌داد، آیا سالومه سیدی‌نیا می‌توانست در حوزه بازیگری تحصیل و فعالیت کند؟ آیا مسیح علی‌نژاد که به شکل رادیکالی  آزادی‌های اجتماعی را مطالبه می‌کند، در همین نظام امکان تحصیل و یافتن شغل خبرنگاری برایش فراهم نشده است؟

“هیس” برنامه چندانی مهمی نیست که با پخش یکی دو قسمت از آن مورد نقد قرار بگیرد. چون محتوای شاخص و قابل ملاحظه‌ای ندارد. فاطمه صداقتی مجری شناخته شده رادیو در فضای بدون تصویر این رسانه، برنامه با کیفیت‌تر و انتقادی‌تر «جوان ایرانی سلام» را به عنوان یک مجری زن ایفا می‌کند و یکی از پرطرفدارترین مجریان زن رادیو محسوب می‌شود و یا مژده لواسانی برنامه‌ کاملا دخترانه و زنانه را در شبکه سوم سیما اجرا می‌کند و همان مصادیق انتقادی برنامه هیس، مثل حضور زنان در ورزشگاه را با غلظت بیشتری مطرح می‌کند و از سوی مخاطبان مورد اقبال قرار می‌گیرد.

اما برنامه‌ای مثل هیس، نه انتقادی است نه مبتکرانه. متن نوشته شده برای دو مجری زن مصداق‌های دو پهلویی است که بوی اروتیسم می‌دهد و این دو مجری را مجبور می‌کنند که برای هر اپیزود کوتاه، تنوع آرایشی و پوششی خود را تغییر دهند. آیا غیر از این است که ساختار حاکم در برنامه، نوعی سوء استفاده جنسیتی، از دو مجری این برنامه است؟ دو مجری که یکی از آنان دائما به موبایلش نگاه می‌کند تا متنی را که برایش نوشته‌اند فراموش نکند، اما لباس‌های غیر متعارفی را برتنش کرده‌اند و متن دو پهلویی برایش نوشته‌اند تا واسطه ابزاری برای ساختار برنامه باشد نه محتوای آن.

اگر از چنین برنامه‌ای انتقادی مطرح کنیم، متهم به رادیکالیسم می‌شویم و برای اینکه به نسبت‌سنجی دقیقی از حضور زنان در رسانه‌ با شاخصه‌های اجتماعی عرفی برسیم، برای اینکه به عقب بازنخواهیم گشت، کمی کنکاش در گذشته داشته باشیم.

بدون شعار و نگره ایدئولوژیکی به عکس زنانی توجه کنیم که در راه‌پیمایی ۱۳۵۷ حضور دارند . بسیاری از آنان حجاب ندارند، اما لباس‌های پوشیده‌ای به تن دارند و علیه حکومت پهلوی شعار می‌دهند و  همین بانوان به تدریج به  فعالان شاخص انقلابی تبدیل شدند. موضوعی که از دید رسانه‌ها مغول مانده و به آن نپرداخته‌اند. وقتی زنان در حکومت پهلوی تبدیل به سمبل مینی‌ژوپ شدند، حتی بانوانی که حجاب نداشتند به مخالفان رژیم پهلوی پیوستند. چون میزان امنیت اجتماعی آنان کاسته شد. برهنگی و در معرض بودن نتیجه‌ای جز ناامنی برای بانوان دربر نخواهد داشت.

۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد و همچنان دختران همان مادران در راهپیمایی بیست دوم بهمن حضور پررنگی دارند. پس تفکر حاکم در جامعه بانوان تغییری نکرده است، شاید ظاهرشان استانداردهای اجتماعی لازم را رعایت نمی‌کند، اما با ولنگاری مخالفند و به عقب باز نخواهند گشت.

این تحلیل را باید در مورد برنامه هیس به صورت مستقیم به کار برد که برنامه‌ کوتاه ۵ دقیقه‌ای حاوی هیچ گفتمانی نیست. ارزش کیفی آن از آیتم‌های دوپهلوی شبه اروتیسم  برنامه‌های مشابه خود کمتر است و از مجریان زن سوء استفاده می‌شود وسازندگان نگاه کالاواری نسبت به هویت زنان دارد.

نکته جالب در مورد محتوای «هیس» این است که همچنان اصرار به نبود آزادی‌های اجتماعی دارد و نسبت به موضوع مردسالاری رایج در فرهنگ عامه قدیم متلک پرانی می‌کند. در واقع برنامه متلک پران هیس به چیزی که دیگر وجود ندارد انتقاد می‌کند؛ به مرد سالاری که رنگ باخته و جامعه‌ای که ضریب استقلال جامعه زنانش افزایش یافته است. به همین دلیل گفتمان تهمینه میلانی (مبتنی بر  مبارزه با مرد سالاری و آزادی و استقلال زنان) به پایان رسیده و کارگردان مهم سینما، با گرایشات شبه فمنیستی مجبور می‌شود نمایشگاه نقاشی برگزار کند.

اسم هات داگ از کجا می‌آید و چرا این اسم برای این ساندویچ معروفی انتخاب شد، مثل آیتم‌های سرگرم کننده رادیو است. در واقع ساختار برنامه رادیویی است و موضوع آمپول بازی به صورت شبهه‌ناک و دو پهلو چه جذابیتی می‌تواند داشته باشد؟

ضریب سواد در جامعه بانوان چنان از جامعه مردان پیشی‌گرفته که با چنین برنامه‌های سبکسرانه‌ای نمی‌توان مردم را سرگرم کرد و در عوض خروجی چنین اثری مصداق ترویج ولنگاری است، چون حتی ساختار حاکم و متون نوشته شده برای مجریان، ارزش‌های زنانه و میزان فهم آنان را به چالش می‌کشد. از سوی دیگر مجریان ناشناخته‌ای که حتی نمی‌توانند یک متن را از روی موبایلشان بخوانند در جایگاهی قرار ندارند که با استفاده از  «به عقب باز نمی‌گردیم»، شعار معروف انتخاباتی رئیس جمهور حسن روحانی را تمسخر کند. چون مجری تمسخر کننده، حتی جایگاه معتبری به اندازه یک میکروسلبریتی را ندارد.

مجری تمسخر کننده،  یک صورت جراحی شده است که با این صورت، باید در قالب مجری برنامه‌ای شبه اجتماعی، لوازم آرایشی و پوشاک را به صورت نامحسوس تبلیغ کند و این امید همچنان در میان دلسوزان فرهنگی  وجود دارد که با توجه به تمسخر رئیس جمهور محترم در این ویدئو، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وضعیت ولنگارانه و پر از تخلف سایت آپارات رسیدگی کند.

در فضایی که هدایت بانوان در مجموعه‌های رسانه‌ای مدیریت نمی‌شود و ناگهان  با بستر نامحدودی از فضای مجازی  و خواست جامعه بانوان مبتنی بر حضور رسانه‌ای روبرو هستیم، گروه‌های برنامه‌ساز بدون پشتوانه علمی و شناخت منطقی از شرایط جامعه،  طبق الگوهای مرسوم شبکه‌های فارسی زبان سعی در سوء استفاده از بانوان در حوزه برنامه سازی در فضای مجازی را دارند. برنامه هیس که تنها یک قسمت از  آن در سایت آپارات آپلود شده است، مصداق چنین هرج  مرجی در فضای رسانه‌ای است. به هر حال مخالفت با حضور بانوان در برنامه‌های تولیدی خارج از محدوده سازمان صدا و سیما یک بحث بسیار جدی است.

در شرایطی که آزادی ‌های اجتماعی جامعه بانوان در حال افزایش است هشدار سوء استفاده ابزاری از زنان در مدیا و رسانه‌ آنان را در معرض خطرناک بسیار بزرگی قرار می‌دهد. برنامه «هیس» مصداقی از سوء استفاده از بانوان، در هرج و مرج افزایش پهنای باند و گسترش VOD ها در فضای مجازی است.

ترویج «همخوابگی یک شبه» در یک سایت ایرانی

«آپارات» در جدیدترین برنامه‌ خود به نام «تی وی گرام» به سراغ چهره‌های درجه دوم و چندم هنری و همچنین چهره‌های نه چندان سرشناس عرصه سینما و تلویزیون رفته است و با آنها پیرامون موضوعات مختلف روز جامعه و یا موضوعاتی که عموما به آنها “زرد” گفته می‌شود، گفتگو می‌کند؛ گفتگویی که در بعضی موارد به مرز مشمئزکننده رسیده که حتی با  پخش چند قسمت اول آن در جذب مخاطب ناموفق مانده است. این برنامه در لابلای گفتگوی خود چند آیتم اضافه کرده که شامل «فیلم‌گرام»، «گزارشگرام» و «فان‌ترین و داغ‌ترین» است که در انتهای آن با این جمله که «درد و دلاتونُ با ما در میون بذارید» به دنبال همراه کردن مخاطب خود است که به نظر می‌رسد در این راه هم شکست خورده است.

اما مساله اصلی از جایی شروع می‌شود که در این برنامه که در یک سایت ایرانی و برای مخاطبان ایرانی و با کسب مجوز از وزارت ارشاد در حال تولید و انتشار محتواست، مستقیم به سراغ عادی سازی روابط جنسی نامشروع رفته است! اقدامی که نمونه آن را در هیچ یک از برنامه‌های دیگر [دست کم به این صراحت] ندیده‌ایم.

در جدیدترین برنامه «تی وی گرام» در بخش «گزارشگرام» به سراغ موضوع «همراه یا Partner» ” و همچنین «وان نایت استندOne night stand » (همباشی یک شبه) و عادی سازی این روابط در بین مردم می‌رود و گزارشگر آن در گفتگو با جوانان و خانواده‌های ایرانی به صراحت توضیح می‌دهد که منظورش این است که “تصمیمی است که آدمها با یکدیگر می‌گیرند و به بیرون می‌روند و یک پارتنر پیدا می‌کنند و یک شب را با هم می‌گذرانند و …” آیا چیز خوبی است؟ و اغلب افراد آن را تایید می کنند و از تجربه کردن آن می‌گویند.

سایت «آپارات» و به دنیال آن برنامه «تی ‌وی گرام» در سایه چشم پوشی مسئولان وزارت ارشاد، پای خود را از تمام مرزهای اخلاقی و شرعی و قانونی فراتر نهاده و خطوط قرمز را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد؛ این وبسایت حالا از گفتگو با چهره‌ها و سلبریتی‌های سینما و مدلینگ و مطرح کردن آنان به عنوان الگوی جوان امروز ایرانی، حالا به سمت سبک زندگی جوانان ایرانی حرکت کرده است و مفاهیمی چون ازدواج سفید، همباشی یک شبه، روابط آزاد و نامشروع جنسی و تهی کردن ذهن جوانان از تعهد و … را در دستور کار قرار داده است.

لازم به یادآوری است که آپارات چندی پیش هم ویدئویی در حمایت از سازمان تروریستی منافقین را برای ساعاتی بر روی سایت خود قرار داده بود که بعد از اعتراضات بسیار، آن را حذف کرد.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا ناظری بر پخش برنامه‌های این سایت وجود ندارد؟ نهادهای نظارتی و مسئولین فرهنگی کشور چه زمانی قصد دارند تا در مقابل این هجمه فرهنگی که اینبار نه از سوی دشمن خارجی، که از برخی جریانات مشکوک داخلی دنبال می‌شود و مستقیما سبک زندگی و نسل جوان را هدف قرار داده است، اقدام و تصمیمی قاطع اتخاذ کنند؟

گاف چندباره آپارات با بهانه «کاربرمحور» بودن

سایت آپارات بار دیگر بستر فعالیت منافقین شد و اعضای این گروهک کلیپی موهن علیه مقامات عالیرتبه نظام را بر روی خروجی آپارات و در دسترس عموم قرار دادند. این ویدئو که بنابر گزارش کاربران از روز گذشته بر روی خروجی قرار داشت. کلیپ مورد نظر به قدری موهن است که مشرق از بازنشر آن معذور اما مستندات آن محفوظ است.

ویدئوی موهنی که از روز گذشته روی خروجی آپارات قرار داشت

این در حالی است که پیش از این نیز محتواهای غیراخلاقی و مخالف امنیت ملی بسیاری بر بستر آپارات منتشر شده و ساعتها در دسترس عموم قرار گرفته است. آخرین نمونه آن ترویج «همخوابگی یک شبه» در یکی از برنامه‌های پخش شده بود. اما مدیریت آپارات این نابسامانی و نبود نظارت کافی بر انتشار محتواهای ویدئویی را همواره با «کاربرمحور» بودن آن توجیه کرده است.

متاسفانه موارد سوء استفاده از آپارات در سایه غفلت (خواسته یا ناخواسته) مدیران آن، حالا از موارد صرفا فرهنگی یا ترویج ولنگاری و تغییر سبک زندگی فراتر رفته و با توجه فضای آشفته سیاسی روزهای گذشته، به ولنگاری سیاسی نیز رسیده است که ضروری است نهادهای مسوول و ناظر بر عملکرد رسانه های اجتماعی، تدبیری برای این آسیب بیاندیشند.

لازم به ذکر است آپارات پس از طرح این موضوع، فیلم موهن مورد نظر را از روی خروجی حذف کرد.

تبلیغ تماشای فیلم با استفاده از تصاویر یک حرامزاده!

مدت‌های طولانی بود که مراجع رسمی به بازیگران شناخته سینما و تلویزیون اجازه حضور در عرصه تبلیغات را نمی‌دانند و به همین دلیل سال‌های متمادی آرزوی چهره‌های شناخته شده عرصه سینما سریال تلویزیون، ورزش، حضور در عرصه‌های تبلیغاتی بود. البته چند سالی است که این مشکل برطرف شده است اما همیشه در حوزه فرهنگ سازی یا از این سوی بام می‌افتیم یا از سوی دیگر بام.

اخیرا کمپانی فیلمو وابسته به سایت آپارات اقدام به تبلیغات گسترده ای در سطح شهر تهران کرده و تصویر بازیگری که در سریال ممنوعه «بازی تاج و تخت» نقش یک قهرمان حرامزاده  را ایفا می‌کند (کیت هرینگتون) را در بیلبوردهای شهری خود استفاده کرده است. البته می‌توان در مقاله‌ای تفصیلی به تخلفات سایت فیلمو و ارائه آثار کمپانی میجر بدون خرید رایت ویدئویی و توزیع آن پرداخت اما در این مجال به همین موضوع باید بسنده کرد که کمپانی زیر مجموعه آپارات در ارائه تبلیغات و بیلبوردهای شهری از تصاویر سریالی استفاده می‌کند که بنیان داستانی‌اش با زنای برادر و خواهر شکل می‌گیرد. بالاخره مسئولان فرهنگی در این کشور چند سالی است که بیشتر وقت خود را استراحت می‌کنند و کافیست بگوییم مچکریم!

آیا آپارات فیلتر می‌شود؟

سایت آپارات در ایران شاید مهمترین سایت مرجع برای یافتن ویدیوهای مختلف است. تقریبا برای هر واژه‌ای که در آپارات سرچ کنید به پاسخی خواهید رسید. جالب اینجاست که در سایت آپارات تقریبا می‌توان هر نوع ویدیویی را پیدا کرد. برای مثال فایل‌های تصویری از آهنگ‌ها و اجراهای خوانندگانِ خارجیِ زن و مرد را می‌توان در آپارات یافت و دید.

در فقدان نظارت بر سامانه‌های VODحالا شاهد پدیده های تازه ای هستیم که هر روز در این سامانه‌ها قد علم می‌کنند. که پیش از این به این موضوعات پرداختیم.

به نظر می‌رسد که بر روی این سایت تقریبا هیچ نظارتی از سوی ارگان‌های مسئول وجود ندارد؛ چرا که در سایت آپارات می‌توان ویدیوی خیلی از خوانندگان خارجی و خوانندگان ایرانی مقیم خارج از کشور را یافت و دید.

آهنگ‌های لیدی گاگا در آپارات

البته این امکان وجود دارد که این ویدیوها را کاربران در این سایت آپلود کرده باشند، اما مسئولان این سایت باید نظارت کافی روی سایتشان داشته باشند. در عین حال ارگان ها مسئول در این زمینه هم باید نظارت‌شان را جدی‌تر کنند.اما مشخص نیست که چرا سایت آپارات تا این حد می‌تواند تخلف داشته باشد و کسی هم به آنها تذکری نمی‌دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا سوال مقابل را پاسخ دهید ؟ *

Close