ایرانصفحه اصلیفرهنگی و اجتماعیگزارشویژه

آیا واقعا در سینمای ایران فساد وجود دارد ؟ + عکس و فیلم

لیلا بوشهری: سینما طویله شده و هر حیوانی با پول وارد آن می‌شود

لیلا بوشهری شقایق دلشاد

مدت‌ها پیش جلال فاطمی بازیگر و کارگردان سینما در مصاحبه‌ای اعلام کرد بزودی مشابه رسوایی‌های هالیوودی در ایران اتفاق خواهد افتاد و هر چقدر زمان بیشتری از این اظهارنظر می‌گذرد، مطالب بیشتری درباره پشت پرده سینما توسط بازیگران زن منتشر می‌شود.

لیلا بوشهری و شقایق دلشاد در گفت‌وگویی جنجالی با شبکه تی‌وی نت ورک آپارات درباره اتفاقات پشت پرده دنیای بازیگری، چرخه معیوب ورود بازیگران به عرصه سینما و تلویزیون را به چالش کشیده‌اند. در این گفت و گو لیلا بوشهری می‌گوید: آدم‌ها غم نان دارند. کسی که بازیگر است می‌آید کار بکند که دستمزدش را بگیرد. نقش اول مرد ما آقای غفارمنش دو ماه کار کرد تهیه‌کننده پولش را نداد، سرکار نیامدند، فیلمنامه به راحتی تغییر کرد. مخالف آمدن افراد جدید در حوزه بازیگری نیستم. ای کاش ظرفیتش را داشته باشد و پتانسیل ماندنش را هم داشته باشد، یک هو ورم نکنند مثل بادبادک.

دلشاد در ادامه این گفت‌وگو می‌گوید: اجازه بدهندمثل ما این مسیر را پله پله بالا بیایند،ما در میان این پله‌ها کلی زمین خوردیم. در بسیاری دفاتر کلی پیشنهادی آنچنانی به خود من داده‌اند؛ معمولا پیشنهاد دوست شدن.

از من پرسیدند نظرتان راجع به صدف طاهریان چیه؟ گفتم شما خودتان عقل دارید، ببینید. رفتند آنطرف شروع کردند به فاش کردن مسائل. ایشان می‌روند یک ماجراهایی رامسائل را فاش‌ می‌کنند، چرا گلیشفته فراهانی هیچ وقت چیزی را فاش نکرد؟

دلشاد در پاسخ به سئوال مجری با طرح موضوع از سوی امین تارخ در مورد حذف بازیگران زن به خاطر تن در ندادن به روابط نامشروع می‌گوید:

خود من هم همینطور بودم. چند تا از کارهایی که با من همین رفتار شد را نام ببرم. کارگردان مرا کشید کناری گفت چرا من می‌آیم داخل اینستاگرام، دایرکت شما، پیام می‌دهم مرا فالو نمی‌کنید، بابت همین من دوست ندارم شما نقش اول را بگیرید.من گفتم تا همین الان  من اصلا شما را نمی‌شناختم . قرارداد نوشته شد، امضاء کردیم،قرار شد  سه چهار روز بعد برای فیلمبرداری شیراز باشم. پیامک دادند که خانم دلشاد ما هر چی دو دو تا چهار تا کردیم، متوجه شدیم شما به درد کار ما نمی‌خورید و دلیلش این است که هیچ چیزی از شما به ما نمی‌رسد.

در ادامه بوشهری اشاره می‌کند: رفتم برای نقش اول فیلم مونس ، نقش خود مونس قرار داد بستم و با آقای امین حیایی و بازیگران دیگر یکبار فیلمنامه را دورخوانی کردیم. آقای حمید رخشانی یک هفته قبل از اینکه کار شروع بشود خودشان به من زنگ زدند که امشب ما می‌توانیم همدیگر را ببینیم. گفتم : بله چرا که نه؟ ولی الان ساعت یک نیمه شب است. گفت: هر ساعتی باشه، می‌خواهم زوایای مختلف صورت شما را ببینم. بعد خیلی به صراحت گفتند دور هم باشیم درینکی [نوشیدنی] بزنیم. چند وقت بعد گفتند: ما تو را دیدیم در خیابان عباس آباد، داشتی‌ می‌رفتی داخل ماشین و دست یک دختر بچه را گرفته بودی ، آقای حیایی بود به علاوه گروه فیلمبرداری.

متوجه شدم همان نقشی است که قرار بود کار کنم و کارگردانش آقای رخشانی به من زنگ زده بود. عجیب است ولی من که بازی نکردم. زنگ زدم به راما قویدل گفتم ماجرا چیست؟ گفتند عوض شدی. گفتند آقای حمید رخشانی زنگ زدند به آقای شریفی‌نیا و گفتند من یک کسی را می‌خواهم عین خانم بوشهری. آقای شریفی‌نیا هم با آلبومی زیر بغل آمد.

در ادامه مجری برنامه نقل قولی را از بهرام رادان طرح می‌کند که هرکس از این فضا ناراحت است می‌تواند برود و دلشاد در پاسخ به این نقل قول می‌گوید:” ایشان خیلی اشتباه کردند که این صحبت را کردند. ایشان یک آقا هستند، زمانی که به یک دختر، یا خانم این حرف را می‌زنند که شما چگونه می‌توانید ما را ساپورت کنید یعنی چی ؟ قرارداد نوشته شده، تمام شده؟ می‌پرسند، چطور می‌توانید ما را ساپورت کنید؟  ساپورت کردن من بازی خوب است.”

بوشهری در ادامه با پاسخ به این صحبت بهرام رادان می‌گوید: ایشان حق این را نداشتند کسی که ناراحت است برود بیرون. هر کسی را واقعا وارد این مقوله نکنیم، ببخشید طویله هم یک دری دارد، سینما الان طویله شده  و هر حیوانی سرش را می‌اندازد پایین، می‌آید توی سینما با داشتن پول و ارتباط. شانیت آدم‌ها را نگاه دارند. از آدم هایی استفاده کنند که زحمت این کار را کشیدند و حداقل سواد این قضیه را دارند.

کارگردان بزرگ و معروف سینما چه نقشه ای برای سحر قریشی در سر داشت؟!

سحر قریشی

در گزارش‌های متنوع و فراوانی بسیاری از بازیگران زن و مرد در سینما پرده از ابعاد جدی و بزرگ فساد در سینما برداشته‌اند و دامنه این افشاگری‌ها در حوزه سینما همچنان ادامه دارد در برنامه این هفته «جعبه سیاه» که از آپارات  منتشر می شود سحر قریشی روایت شفاهی جالبی را از هتک حرمت و تعرض های غافلگیرانه عوامل سینما مطرح می کند. در این برنامه مجری برنامه از سحر قریشی سئوالی مطرح می کند که با توجه به موقعیتان در سینما تا به حال شده مشکلی خاصی پیداکنید؟

در ادامه این سئوال سحر قریشی پاسخ می دهد:

من به خاطردوران ممنوع الفعالیتی دائما تهدید می شدم که اگر بخواهی در سینما کار کنی فلان و … اگر  وارد فلان پروژه نشوی نمی گذاریم کار کنیم. تا اینکه یک دفتر سینمایی به اسم یک کارگردان سینمایی معروف مرا خواستند که من باب آشنایی با ایشان را نداشتم ولی از نظر جایگاه ایشان را می شناختم. گفتند راننده‌ای را دنبال شما می فرستیم تشریف بیاورید دفتر. این اتفاق برای بسیاری از بچه هایی که علاقه‌مند به بازیگری هستند افتاده است. چیزهایی عجیبی تا کنون شنیده ام و سر صحنه می‌بینم. متاسفانه بسیاری از بانوان علاقه مند به بازیگری هیچ موقع به این دفاتر نمی رسند و اگر برسند به دفاتری خواهند رسید که دفتر نیست و این اتفاق برای من سحر قریشی افتاد. به احترام آن فیلمساز، با ذوق و هیجان  روز جمعه قبول کردم به دفتر آن کارگردان معروف بروم . تلفنی به من گفتند که برای تو ماشین خواهیم فرستاد. ماشین ( تاکسی سمند) دنبال آمدم و من سوار ماشین شدم. وارد مسیر شدیم و با راننده صحبت می کردم و متوجه شدم ایشان راننده آقای کارگردان معروف هستند چون شروع به خاطره تعریف کردن کرد و خاطره‌هایی که ایشان تعریف می کرد بخش‌هایی از آن را توسط همکاران دیگر  شنیده بودم.

رسیدیم به دفتر راننده  گفتند که همین پلاک است و به ایشان گفتم می شود بایستید . چون جایی که مرا برده بود خیلی خلوت بود. ایشان موافقت کردند   و من پیاده شدم و هرچه زنگ دفتر را میزدم کسی در را باز نمی‌کرد. شانسی که من آوردم این بود که کسی در را باز نکرد. مثل اینکه  پشیمان شده بود و نمی دانم در اون شرایط فقط خدا به من رحم کرد. هی زنگ زدم و به راننده گفتم در دفتر را باز نمی‌کنند. بعد گفتم که خود ایشان هم زنگ بزنند اما باز هم در را باز نکردند و بعد متوجه شدم آنجایی که من رفتم اصلا دفتر این کارگردان سرشناس نبود.چون خیلی شناخت از موقعیت دفاتر نداشتم نمی دانستم که اینجا دفتر َآن کارگردان مطرح نیست.  آنجا دفتر نبود و در هم روی من چون راننده ایستاده بود باز نشد و من هم برگشتم اما یک حال خیلی منقلبی و بدی داشتم.

سامان سالور: بازیگران فیلم‌های ایرانی براساس مهمانی‌های شبانه و روابط غیراخلاقی انتخاب می‌شوند

سامان سالور

نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون، درخصوص انتخاب برخی بازیگران بر اساس فعالیت آنها در فضای مجازی گفت: از زمانی که فضای مجازی بسط و گسترش پیدا کرد بحث و صحبت‌هایی زیادی در مورد موفقیت بازیگران براساس فعالیت مجازی آنها به میان آمده و من هم به شخصه با این نوع انتخابات روبرو شده‌ام.

وی دلیل اصلی تاثیر فضای مجازی در انتخاب بازیگران را اینگونه توصیف کرد: متاسفانه بازیگری در سینمای ایران دست یک عده خاص افتاده و ما به شدت با کمبود بازیگر مواجه هستیم. این عده محدود بازیگر تمام سینما را در دست گرفته و جایی برای حضور بازیگران جوان نمی‌دهند. ما اگر آمار بگیریم بازیگران مرد سینمای ایران به بیش از ۱۰ بازیگر فعال نمی‌رسد.

کارگردان فیلم ۱۳۵۹ مشکل اصلی بازیگری در سینما را مشکل “بازیگر سالاری” اعلام کرد و افزود: متاسفانه سینمای ایران به شکل مصیبت‌باری تحت تسلط “بازیگر سالاری” است. بازیگر سالاری آفت این روزهای سینمای ایران است. آفتی که تیشه به ریشه سینما زده و همه چیز را رو به نابودی کشانده است.

وی در همین راستا تاکید کرد: این روزها متاسفانه همه یا سودای فیلمساز شدن دارند و یا می‌خواهند بازیگر شوند. یک عده هم می‌خواهند در سینما به هر نحوی به سود و سرمایه برسند. متاسفانه بازیگران امروزه برای حرف و حرفه خود ارزشی قائل نیستند.

این کارگردان جوان ملاک انتخاب بازیگر در سینما را اینگونه شرح داد: بازیگران امروز بر اساس تعداد فالوور، مهمانی‌های شبانه، روابط غیراخلاقی، پول، پارتی، میزان سرمایه‌ای که بازیگر به کار تزریق می‌کند، نسبت خانوادگی با تهیه کننده و رفیق‌بازی انتخاب می‌شوند.

بازیگران زنی که حیا و حجاب دارند در سینما جایی ندارند/ سوگل طهماسبی: بخاطر «مقنعه» بسیاری از نقش ها را از دست دادم

سوگل طهماسبی بازیگر سریال کیمیا مقیم شهر جنگ زده اهواز بودکه با باورهای سنتی‌اش  وارد عرصه بازیگری شده است. طهماسبی در گفتگوی اخیرش  اعتراف می‌کند که من آدم سنتی هستم و  با پیشرفت زمان، افکارش همچنان سنتی باقی خواهد ماند و ناراحت نیست که افکارش را نمی تواند بروز کند. او تاکید می‌کند که در دوران جوانی و نوجوانی همواره حجاب خوبی داشته  و همیشه دختری است که  آزادی فراوانی داشته اما هیچگاه سوء استفاده ای از آزادی اش نمی‌کند.

 در ادامه این گفتگو نگار حسینی ، مجری و گفتگو کننده از طهماسبی سئوالی با این مضمون می پرسد : “هیچ گاه احساس نکردی پوست موزی دیگران زیر پایت می گذارند و ممکن است حتی زمین بخوری و زانوهایت زخمی شده و سرخوردی و چه چیز حین این سرخوردن تورا نگاه داشت؟!”

 طهماسبی در پاسخ به این سئوال اشاره می کند وقتی پدرم مسئولیت مرا به عهده خودم گذاشت و گفت درست انتخاب کن و درست زندگی کن ،در واقع مسئولیت خودم گردن خودم بود. من خیلی آدم محتاطی شدم باورتان نمی شود من خیلی از نقش ها را به خاطر اینکه مقنعه سر م می کردم از دست دادم . احساس می کردم که با مقنعه از خودم بیشتر محافظت می کنم و به طرف مقابلم حد و مرزش را می فهماندم  و در خیلی موارد کنار گذاشته شدم.

در ادامه این گفتگو مجری سئوال می کند که ممکن است افرادی تو را برای معاشرت های کوتاه انتخاب کنند ولی برای تو نقش های بلند در نظر بگیرند.

طهماسبی در پاسخ به این سئوال می گوید : پیش می آید. به این فیلمساز گفتم من حاضرم به عنوان هنرور از جلوی دوربین شدم رد شوم ولی در واقع بهای گزافی ندهم بابت نقش اول اثری را بازی کنم.

این کارگردان در پاسخ به طهماسبی می گوید : تو در سینما هیچ چیزی نمی شوی.

بازیگر سریال برادر در ادامه اشاره می‌کند شاید از نظر آن فیلمساز من چیزی نشدم ولی از نظر  خودم همه چیز شدم . من خیلی هدف این نبود که آدم مشهوری شوم. چون اگر قرار بود بدین صورت فکر کنم روش و شیوه زندگی‌ام را به صورت دیگری انتخاب می کردم . شیوه ای که من انتخاب کردم در نهایت به آن شهرت ختم نمی شود. باورم نمی شد که من کاری را بازی کردم که پشت سر من دختری به عنوان هنرور (سیاهی لشگر)  می‌نشست و بعدا در یکی از مجموعه ها نقش یک بازی می کرد.عیبی ندارد همه آدم های پیشرفت می‌کنند اما این مسئله برای من سنگین تمام شد.

پروانه معصومی: برای ساختن فیلم‌های مبتذل، قانون را دور می‌زنند

پروانه معصومی

پروانه معصومی بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد از وضعیت کنونی فیلم ها و ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: میزان تخریب گری فیلم های مبتذل در جامعه بسیار بالا است؛ متأسفانه کودکان و نوجوانان ما که آینده سازان کشور هستند وقتی به سینما می روند تنها ابتذال می بینند و بس و تأثیرات منفی این اتفاق در سال های آتی در سطح عمومی جامعه مشاهده خواهد شد.

ازیگر فیلم های سینمایی «مسافر ری» و «جهیزیه ای برای رباب»  افزود: متأسفانه از زمانی که حضور بخش خصوصی در سینمای ایران پررنگ تر از گذشته شد ما شاهد تولید انبوه آثار مبتذل در سینمای ایران بودیم؛ بخش خصوصی فیلم را تنها برای فروش می سازد و به هیچ عنوان ارزش های فرهنگی و هنری یک اثر برایش مهم نیست در واقع می توانیم بر اینکه نکته صحه بگذاریم که امروزه در سینمای ایران فقط فروش فیلم مهم شده است نه سطح فرهنگی آن!

وی خاطرنشان کرد: مدیران فرهنگی هم که تنها در پی آن هستند تا بیلان های کاری شان را پر و پیمان نشان دهند؛ در واقع کمیت این روزها ارجح تر از کیفیت شده و به همین علت هم است که اصولاً مقابله ای اساسی با مبتذل سازان در سینما صورت نمی گیرد.

معصومی تصریح کرد: درست است که قانون در سینما وجود دارد، خطوط قرمز مشخص است و همه می دانند که در کشور فیلم ها به چه صورت باید تولید شوند اما خیلی از افراد راه های متعددی دارند تا قانون را دور بزنند! در واقع خود قانون گذاران راه های فرار بسیاری برای دور زدن قانون باز کرده اند و بسیاری از افراد هم با زیرکی قانون را دور زده و فیلم های مبتذلی در سینما تولید کرده و سود سرشاری را به جیب می زنند.

بازیگر «مختارنامه»:ابتذال سینما را فراگرفته است/ شرم می‌کنم برخی فیلم‌ها را با خانواده تماشا کنم

انوش معظمی

انوش معظمی بازیگر سریال مختارنامه گفت: اگر در جمعی خانوادگی به تماشای فیلم‌های در حال اکران بنشینم از دیدن این آثار شرم می‌کنم. سینمای ما چرا و به چه علت به این سمت رفته و به چه بهایی جذب مخاطب می‌کند و میلیاردی می‌فروشد؟

او در همین راستا ادامه داد: یعنی اگر در جمعی خانوادگی بنشینم از دیدن این آثار شرم می‌کنم. سینمای ما چرا و به چه علت به این سمت رفته و به چه بهایی جذب مخاطب می‌کند و میلیاردی می‌فروشد؟

او رواج فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ی معاند را دشمن اصلی بنیان خانواده دانست و ادامه داد: سرعت بالا در اطلاعات، اینترنت‌زدگی و فضای مجازی اتفاقات بسیار مخربی را برای ما به همراه داشته است. آمارهای تاسف‌ برانگیزی که در جامعه منتشر می‌شود از قبیل روابط ناسالم، طلاق و غیره از همین فیلم‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی ناشی می‌شود.

معظمی مطالعه و تفکر درست را راه حل این مشکلات دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از روشنفکر نماهای ما تنها با چند پست و پیام اینترنتی مجاب شده‌اند و پشت شعارهایشان هیچ تفکر و مطالعه‌ای نیست. این واقعاً ناراحت کننده است. من هم با این کلمه موافقم که ابتذال به شدت سینما را فرا گرفته است. این ربطی به تئاتری بودن من ندارد و اتفاقی است که به راحتی در سینما قابل روئیت است. ما باید و باید که با مطالعه و تفکر درست مسائل پیرامون هنر و فرهنگ کشور را رصد و واکاوی نماییم.

پژمان بازغی: فساد باعث شده که کیفیت‌مان را از دست بدهیم/ جلوی ساخت برخی فیلم‌ها را باید بگیرند

پژمان بازغی

پژمانی بازغی در حاشیه اکران مردمی اسرافیل به خبرنگاران بابت عزادار بودن مداوم کشور در مورد حوادث سانچی و سقوط هواپیمای مسافری بری ATR یاسوج گفت: نمی‌دانم چه اتفاقاتی دارد در مملکت ما می‌افتد. ما رای دادیم، مالیات پرداخت می‌کنیم که یکسری باشند رفاه مارا فراهم کنند. کارگری که در کارخانه کار می‌کند پزشکی که در مطبش کار می‌کند و اغلب شهروندان می‌گویند ما رای می‌دهیم که شما مسئولان، وسایل رفاه همه مردم را فراهم کنید. همانطوری که حضرت آقا گفتند اژدهای هفت‌سر فساد همین طور دارد سر اضافه می‌کند. مافیاهای مختلف در سینما،اقتصاد و در سایر حوزه‌ها باعث می‌شود که ما به آن کیفیت مطلوب نرسیم. این حوادث از بی‌کفایتی برخی مسئولین است. فساد باعث شده که ما کیفیتمان را از دست بدهیم و این حوادث اخیر از بی‌کفایتی برخی مسئولان است. متاسفانه مسئولان با کیفیتی نداریم.

بازغی در ادامه اشاره می‌کند: چون من سیاستمدار نیستم ولی در حوزه فرهنگ تصور می‌کنم جلوی ساخت برخی‌ فیلم‌ها را باید گرفت. به برخی از فیلم‌ها پروانه ساخت نداد. فیلم‌های نوشته و خوانده می شود و یکسری فیلم‌هایی هستند که نه تنها چیزی به فرزند من اضافه نمی‌کند بلکه خیلی چیزها را از او می‌گیرد. برای اینکه سانچی سینمای ایران غرق نشود و دچار سقوط فرهنگی نشویم باید مسئولان موظف هستند که این کار را انجام بدهند. مسئولان باید پاسخگو باشند، اما نیستند.

مهوش افشار پناه: روابط سالمی در سینما در جریان نیست

مهوش افشار پناه

 مهوش افشارپناه بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درخصوص فعالیت های اخیر خود در عرصه بازیگری گفت: انگار سیمرغ جشنواره فیلم فجر به شانه‌های من علاقه ای ندارد و خیلی زود می پرد و می رود. من نمی دانم چه بگویم اما اتفاقاتی در سینما می افتد که نمی توان در مورد آنها صحبت کرد. متاسفانه روابط سالمی در سینمای ایران در جریان نبود و همین جریان ها مرا از سیمرغ و رشد در بازیگری دور کرد.

وی در همین راستا اضافه کرد: مهم این است که روزگاری نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر بودم و نقش هایی را ایفا می کردم که در سینما تاثیرگذار بود و الی گرفتن و نگرفتن سیمرغ که اهمیتی ندارد. این را بدانید که در این سینما برای موفقیت سیمرغ گرفتن کافی نیست و شما باید خیلی چیزهای دیگر برای موفقیت تن دهید.

داریوش ارجمند: سینما پر از حیوانات عجیب و غریب شده!

آیین نکوداشت داریوش ارجمند

مراسم نکوداشت داریوش ارجمند و رونمایی از فیلمنامه «شنیدم گوسفندی را بزرگی …» جمعه ۲۳ اردیبهشت در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

درایوش ارجمند گفت : ما امروز گرفتار بی‌آبی هستیم و همین‌طور گرفتار کم فرهنگی. به فیلم‌ها و تئاترهایمان نگاه کنید. گاهی خجالت می‌کشم به سالن‌های نمایش بروم. سینما پر از اسب و مارمولک و لاک‌پشت و هزارپا و حیوانات عجیب و غریب شده است. کو «ناخدا خورشید» و «اجاره‌نشین‌ها» و «پرده آخر»؟ آن سینما دیگر وجود ندارد و داستان دیگری شده است. در سینما شاهدیم که از تنگناهایی که مردم دچار آنند، بهره می‌برند. می‌بینیم در میان یک جمع همراه می‌توان متلک‌هایی گفت که در خلوت هم قابل گفتن نیست، و همه دسته‌جمعی می‌خندند و پول می‌دهند تا چنین چیزهایی بشنوند و بخندند. چه به سر ما و فرهنگ‌مان آمده است؟ سینمای ایران پشتوانه‌هایی حیرت‌انگیز در فرهنگ ما دارد ولی هیچ‌کس مثلا سراغ شاهنامه نمی‌رود. هزاران نمایش‌نامه اجنبی که مشخص نیست فرهنگ آنها با ما همخوان است یا نه، ترجمه و اقتباس و اجرا می‌شود، با میلیاردها پول قابل شست‌وشو، اما به گنجینه ادب فارسی هیچ‌کس ناخنکی هم نمی‌زند. یک زمانی کسانی این کار را می‌کردند؛ مثل علی حاتمی که آثارش پر از ترمه و بلور و چیزهایی بود که به ما تعلق داشت. وقتی به تصاویر فیلم‌های او نگاه می‌کردید احساس می‌کردید چه ایرانی سربلندی هستید. الان چه؟ سالوادور و تگزاس و… .

بازیگر نقش مالک اشتر سپس به ویژگی‌های فرهنگ ایران پرداخت و گفت: ما فرهنگ و مردم بسیار عجیبی داریم. ما در طول تاریخمان بت نپرستیده‌ایم و این امتیاز شریفی برای ملت ایران است. ما از طلوع تاریخ بت نپرستیده‌ایم و تا غروب تاریخ نیز نخواهیم پرستید. به همین دلیل اسلام را خیلی خوب و بهتر از دیگرانی که آن‌را پذیرفتند، پذیرفتیم و درکش کردیم و عظیمش کردیم. همان‌طور که عاشورا را به‌وجود آوردیم و فرهنگ کربلا را توضیح دادیم. ما از عاشورا مکتب به‌وجود آوردیم. مکتبی که نقاشی و شعر و موسیقی و نمایش و.. خود را دارد. به لطف و برکت ناصر تقوایی، ما سینمای عاشورایی هم داریم. او با فیلم‌هایی که درباره عاشورا ساخت، سینما را هم به این مکتب بزرگ وصل کرد. تعزیه نماد و نمود تئاتر عاشورایی است. در هیچ جای جهان نمی‌بینید یک دین و مذهب، چنین مکتبی به‌وجود آورده باشد. اگر باشد هم اینقدر کامل نیست که هم شعر داشته باشد و هم معماری و نقاشی و … . قصه و رمان و روایت هم داریم.

به خاطر ابتذال از سینما فاصله گرفتم

رسول نجفیان

رسول نجفیان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که هم‌اکنون فیلم سینمایی “زیر سقف دودی” را در چرخه اکران دارد درخصوص رواج ساخت آثار مبتذل در سینمای ایران گفت: اینکه فیلم های کمدی مبتذل ساخته می‌شود و مردم از آن استقبال می‌کنند باید به عنوان یک آسیب اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. وقتی فضای هنر باز باشد و هر شخص تفکرات خود را ارائه دهد این چنین آثاری هم ساخته می‌شوند اما تجربه نشان داده با گذشت زمان آن چیز که می‌ماند آثار مبتذل نیستند.

نجفیان با اشاره به برخی مشکلات برای حضور خودش در عرصه سینما خاطرنشان کرد: سابقه شخص بنده در سینما بسیار بیشتر از عرصه‌های دیگر است. من ده سال در مجله فیلم، ستون طنز می نوشتم و بعدها به دلیل همین ابتذال ها از سینما فاصله گرفتم. گاهی شاید به خاطر هزینه های زندگی مجبور بازی در برخی نقش ها شدم اما همواره سعی کردم راهی درست را انتخاب کنم.

لیلا بوشهری: خیلی بازیگران زن سینما پس از طلاق پر کار شدند/ کسانی که ادعا می‌کنند سینمای سالمی داریم اصل ماجرا را لاپوشانی می‌کنند

لیلا بوشهری

لیلا بوشهری بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگویی با برنامه مادمازل از برخی اتفاقات سینما پرده برداشت. بوشهری در این گفتگو می‌گوید: اصل موضوع را بارها بیان کردم که خانم‌هایی که ازدواج می‌کنند  به خاطر محدودیتی که در زندگی شخصی خودشان دارند، قطعا نمی‌توانند روابط گسترده‌ای با خیلی افراد داشته باشند. این مسئله به معنای این است که نمی‌توانند با خیلی‌ها رابطه داشته باشند. من و خیلی از بازیگرانی که با آنها ارتباط دارم و همکاران من هستند، به هر دفتری که می‌رویم نخستین سئوالی که می‌پرسند این است که سرمایه‌گذار سراغ دارید؟ و اگر سرمایه گذار سراغ داشته باشید چه بازیگر باشید و چه بازیگر نباشید به شما نقش خواهند داد وکسی که نقش می‌گیرد باید آدمی را داشته باشد تا  او را ساپورت کند.

این بازیگر در ادامه اشاره می‌کند : این پیشنهادات به ما هم می‌شود و حرف نخست را کسی می‌زند که سرمایه‌گذار خصوصی را معرفی می‌کند و آن آدم می‌آید و کار می‌کند. ازدواج برای چنین روابطی محدودیت می‌آورد.

او در ادامه این گفتگو محدودیت‌های ازدواج را تشریح می‌کند و می‌گوید: ” وقتی کسی سرمایه‌گذاری را می‌آورد قطعا روابطی باید داشته باشد با آن فرد، من این کار را نمی‌کنم. در واقع  با زنان در سینما به صورت کالا برخورد می‌شود. برخی دفاتر می‌گویند شما بیا پول بده و هر کسی را می‌خواهی بیاور به عنوان سرمایه‌گذار و این نقش برای تو. این کار با اصول هنر مغایرت دارد. زمانیکه من وارد سینما شدم اصلا این مقوله‌ها نبود، این سئوالات که شما پول داری و آیا کسی سرمایه‌گذار شما می‌شود مطرح نبود.

بازیگر فیلم جهنم سبز در مورد فعالیت‌های بانوان متاهل در سینما چنین می‌گوید ” خانم‌های متاهلی که همسر  فرزند دارند و  در سینما همچنان فعالیت می‌کنند تعدادشان زیاد نیست خیلی دیده‌ایم که بازیگران زن پس از جدایی، پر کار شدند و به نسبت زمانی که خانواده داشتند. خیلی از بازیگران زن برای تثبیت جایگاه کاری مجبورند برخی کارها را انجام بدهند یا سرمایه گذار ببرند. من این موارد را وقتی می‌بینیم خیلی متاسف می‌شوم چرا بازیگران زن اینگونه انتخاب می‌شوند. من راهکار و آینده‌ای برای سینمای خودمان با این روند نمی‌بینیم. مثلا در یکی از برنامه‌های معتبر یکدفعه آدمی را می‌بینیم که زیاد او را نمی‌شناسند و صدای خوبی هم ندارد، اما یکدفعه این فرد در آن برنامه مطرح می‌شود. واقعا مشخص است که این فرد با دادن پول وارد این برنامه خاص شده است، تمام ستاره‌های نوظهور سینما با پول وارد این حرفه شده‌اند.

دوستانی که در سینما اعتقاد دارند سینمای سالمی داریم دارند اصل ماجرا را لاپوشانی می‌کنند تا ماجرا به بیرون درز نکند. اما الان اتفاقی که افتاده این است که قضیه رو شده و واقعا نمی‌دانم همکاران چرا دچار فریبکاری و خود فریبی شده‌اند و حقیقت را نمی‌گویند. سینمای ما کالا شده و با بازیگران عین کالا برخورد می شود.

صبا کمالی : هفتاد درصد کسانی که در سینما کار می کنند، فاسد هستند

صبا کمالی

صبا کمالی در گفتگوهای اخیر خود با یکی از  خبرگزاری‌ها  گفته بود :

چند سالی است که دیگر کارهای سینمایی انجام نمی دهم این را هم باید بگویم که من از حدود شش سال پیش فوق لیسانس خودم را در رشته مدیریت بیزینس گرفتم و از آن زمان از عرصه سینما و تئاتر فاصله گرفتم و در واقع می خواهم فعالیت هایم را به سمت کارهای تجاری سوق دهم و خیلی از این موضوع خوشحال هستم. الان هم مدتی است که مجوز یک شرکت تبلیغاتی را گرفته ام و می خواهم در این زمینه فعالیت کنم. من وقتی وارد این عرصه شدم شرایط خیلی محترمانه تر بود اوضاع هنر نسبت به چند سال اخیر چه از نظر مالی و چه از نظر اخلاقی خیلی بهتر بود ولی چند سالی است که شرایط به گونه ای دیگری است. یک مقدار شرایط کاری وقیحانه شده است و من در شأن خودم نمی بینم که به سمت بازیگری پیش بروم مگر اینکه فضا خوب شود و کیفیت کارها افزایش پیدا کند در غیر این صورت من اجبار مالی برای کار بازیگری ندارم مضاف بر اینکه کار تئاتر را سالی یک بار انجام می دهم یعنی در زمانی که مخاطبان مرا در تلویزیون نمی بینند در تئاتر حضور دارم.

من یک مقدار گرفتار دشمنی‌های شخصی شدم، که به خاطر نه شنیدن از جانب من بوده است. هر «نه» ای که گفتم ۵ سال مرا به یک سمتی شوت کردند. مثلا چه بگویم… فلان تهیه کننده‌ای که خودش را منتسب به فلان وزارت خانه می‌کند، ساعت ۳ صبح به زور می خواهد وارد خانه من بشود و من با فحش ناموس بیرونش کردم. از این موارد هزاران مدل وجود دارد. آنقدر زیاد است که هفتادمن مثنوی می شود. هنرپیشه‌های ما صرفا ملعبه هستند اصلا تصمیم گیرنده نیستند. تصمیمات را آدم های فاسد دیگری می گیرند. ما فکر می کنیم هنرپیشه‌ها بد هستند . خانم‌ها بد هستند. خیر اینگونه نیست. کسانی را انتخاب می کنند به دردشان بخورد. اینکاره باشند. جسم و روحشان کشش این مسائل را داشته باشد و هرکسی نتواند.

من ترجیح می دهم از تحصیلاتم از تجربیاتم و از خلاقیت ( اگر داشته باشم) در شاخه‌های دیگر هنری استفاده کنم پول هم از جای دیگری دربیاورم . امیدوار بمانم تا موقعی که مدیر یا مدیرانی پیدا بشوند دل سوز باشند و تصمیم بگیرند که سر و سامانی به این وضعیت خراب هنر بدهند. این به این معنی نیست که همه کسانی که کار می کنند فساد دارند. من به همه این توهین را نمی کنم اما ۷۰ درصد متاسفانه هستند. آنچه ارزشمند است این شرایط تغییر کند. من واقعا امیدوارم این شرایط تغییر کند و من اعتقاد دارم که زمین فساد را تحمل نمی‌کند.

شاهین فتحی: اکثر عوامل سینما از طریق راه‌های غیر عرفی وارد سینما می‌شوند!

شاهین فتحی

شاهین فتحی گریمور سینما، تئاتر وتلویزیون درخصوص مشکلاتی که بازیگران مطرح بعد از گریم به وجود می‌آورند گفت: برای ورود به سینما باید آشنا داشته باشید، زیرا هیچ کارگردانی شخصاً به دنبال عوامل خود نمی‌گردد این آشنابازی‌ها سرنوشت هر کاری را مشخص می‌کند. رابطه تمام سینما را در بر گرفته است. من بارها شاهد این بوده ام که شخصی با رابطه وارد سینما شده و فقط به دنبال معروفیت بوده است.

طراح گریم نمایش “مرگ” ادامه داد: بارها دیده‌ام که شخصی برای کار اول به پروژه‌های بسیار بزرگ دعوت می‌شود در حالی که بسیاری جوانان در تئاتر شبانه روز خود را گذاشته اند و به هیچ جا نمی‌رسند. در سینما آشنا نداشته باشید به هیچ جا نمی‌رسید.

وی با اشاره به انتخاب بعضی از بازیگران براساس زیبایی اذعان کرد: برخی کارگردانان برای انتخاب بازیگر تنها ملاکشان زیبایی شخص است و به هیچ وجه به کیفیت آن بازیگر اهمیت نمی‌دهند. این انتخاب در مورد بازیگران زن به شدت دیده می‌شود و بسیار ناراحت کننده است.

گریمور نمایش “بی پدر” به انتخاب بازیگران در مهمانی‌ها اشاره کرد و افزود: من به بسیاری از دوستانم می‌گویم که در سینمای امروز نیاز نیست که کلاس بروید و آموزش ببینید. کافی است در کافه‌هایی که هنرمندان می‌روند بروید و یا در مهمانی‌های شبانه آن‌ها شرکت کنید تا به آنچه می‌خواهید برسید.

فتحی فضای سینما را مسموم خواند و خاطرنشان کرد: سینمای این روزهای ما سینمای مریضی است، زیرا اکثر عوامل با راه‌های خلاف عرف وارد آن می‌شوند. این رابطه‌ها باعث شده بازیگران تکراری شوند و مردم هر چیز که می‌بینند تعویض لباس بازیگران باشند.

مجید سعیدی: از گفتن صحنه‌های زننده‌ای که در سینما دیده‌ام، شرم می‌کنم

مجیدی سعیدی

بازیگر سینما و تلویزیون، درخصوص فعالیت‌های خود در عرصه سینما گفت: حضور در سینمای ایران فقط و فقط بر اساس روابط شخصی است. هیچ عاملی به جز رابطه موفقیت شما در سینما را تضمین نمی کند. تهیه کنندگان و کارگردانان هم تنبل شده اند و از بازیگران تکراری استفاده می‌کنند و هیچ وقتی برای جستجوی بازیگران مستعد نمی گذارند.

وی با اشاره به ساخت آثار بی کیفیت سینمایی تصریح کرد: وقتی در سینمای ایران فیلمی در نوزده روز ساخته می شود چه انتظاری باید داشت؟ البته مطمئن باشید همین فیلم با رابطه در بهترین زمان اکران شده و فروش چند میلیاردی خواهد داشت.

وی ادامه داد: من صحنه های زننده ای را در سینما دیده ام که از گفتنشان شرم می‌کنم. برخی انگار به هیچ وجه دغدغه سینما ندارند و تماماً به میهمانی‌های شبانه فکر می‌کنند. قدیم به ما می‌گفتند برای بازیگری باید تمام تمرکز خود را بگذارید اما امروز صرفاً اگر مهمانی ویلای لواسان جور شود نیاز به شخصیت پردازی و زحمت کشیدن نیست.

آقای الوند به من گفت چرا باید انقدر مقید باشی و رویت را سفت و سخت بگیری؟!

سودابه آقاجانیان

 سودابه آقاجانیان بازیگر قدیمی سینما و مجری با سابقه تلویزیون درباره حفظ حجاب در سینما گفت : علت اینکه من از بازیگری منصرف شدم، سریال آپارتمان (اصغر هاشمی) بود. نقشی که آقای هاشمی به من پیشنهاد کرد و بعدا خانم لرستانی آن را بازی کرد، نقش همسر آقای پرستویی.

وقتی من تست دادم و صحبت کردیم،گفت: حالا چه اشکال دارد تو رویت را سفت و سخت نگیری؟ یا آقای الوند وقتی برای جشنواره‌های استانی با آقای ضرغامی می‌رفتیم، من نماینده فارابی بودم، به من می‌گفتند: چرا باید آنقدر مقید باشی؟ من می‌گفتم: شما دنبال چه هستید؟ این یک ذره روسری برود عقب در قاب تصویر شما چه چیزی ایجاد می‌کند؟ دنبال چه هستید؟ متوجه شدم که اگر بنا باشد که من در  عرصه سینما و  تلویزیون، به عنوان بازیگر حضور داشته باشم، نمی توانم چیزی را که خودم به عنوان ارزش، به آن مقید هستم را حفظ کنم.

فساد در سینما ایران از زبان این بازیگران مطرح (عکس)پرستو صالحی : کار طولانی حال طولانی می خواهد!

از مین هنرپیشه های زن، او اولین نفر بود که درباره بی اخلاقی های بعضی از تهیه کننده ها نوشت و با مصاحبه ای که با خبرگزاری فارس انجام داد، جرقه اعتراض ها و انتقادهای اینچنینی بعد را زد. بازیگر سریال «زیر آسمان شهر» در فروردین سال ۹۱ در فیس بوکش نوشت: «به یک تهیه کننده سرشناس از سر درد دل گفتم دلم یه کار طولانی می خواد. گفت: اونی ام که بهت کار طولانی بده حال طولانی می خواد…

من هنوز ایمان دارم که تو هنر مقدس هفتم، هستند انسان هایی که بی درخواست و نیاز و … فقط و فقط به کارشون فکر می کنن و بس و متاسفم از وجود کسانی که هنر پاک آریایی رو با ناحیه ۱۰ قدیم تهران اشتباه گرفتن…»صالحی پس از این نوشته دیگر در فیلم و سریالی دیده نشد. او پیش از آن، بازی در فیلم های کارگردانانی مثل بهمن فرمان آرا، مسعود کیمیایی، فرامرز قریبیان در سینما و قاسم جعفری، حسن هدایت، جواد رضویان، مهران غفوریان و … در تلویزیون را در کارنامه اش

داشت.

السا فیروز آذر : کارگردانان در مهمانی ها دنبال بازیگر می گردندفساد در سینما ایران از زبان این بازیگران مطرح (عکس)

 

فیروز آذر که بازیگری را از هفت سالگی با بازی در فیلم های خاله اش، تهمینه میلانی آغاز کرده بود، غیر از میلانی تنها با قاسم جعفری، علی عبدالعلی زاده و ابوالحسن داودی همکاری کرده. او در گفتگویی درباره بی اخلاقی در فضای سینما گفت: «با عده بسیاری از کارگردانانی روبرو هستیم که به جای آنکه بازیگران شایسته را در تئاتر یا فیلم های شایسته و کلاس های آموزشی جستجو کنند یا حداقل با تست گرفتن و آگاهی از استعداد افراد، آنها را شناسایی کنند، در محافل و مهمانی ها به دنبال کشف بازیگر هستند که مسلما به این بی اخلاقی دامن می زنند.برای این قبیل کارگردانان فرق نمی کند که طراح صحنه یا فیلمبردار و سایر عوامل چه میزان خلاق و حرفه ای هستند بلکه بیشتر حواشی کار برای شان مطرح بوده و در این اندیشه اند که تا چه میزان این افراد زیر دست می توانند کمبودهای روحی، روانی، جنسی و مالی آنها را تامین کنند.» او از سال ۸۹ تا امروز جلوی دوربین هیچ کارگردانی حاضر نشده است.

 

فساد در سینما ایران از زبان این بازیگران مطرح (عکس)مرجان محتشم : برخی ستارگان به دلیل ارتباطات غیراخلاقی محبوب شده اند

محتشم نیز از دیگر بازیگرانی است که خود را از حرفه بازیگری کنار کشیده است و می گوید از طریق طراحی داخلی امرار معاش می کند. بازیگر سریال پربیننده «پس از باران» در این زمینه می گوید: «محبوبیت بین مردم چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را به دست آورد ولی متاسفانه برخی ستارگان به دلیل ابزار شدن و ارتباطات غیراخلاقی که باعث شرمندگی و تاسف است محبوب شده اند که به اعتقاد من این محبوبیت نیست. جایی برای کسانی که بخواهند با اعتقاد به خدا در عرصه سینما فعالیت سالم داشته باشند نیست و متاسفانه برعکس، کسانی که تن به ارتباطات نامشروع می دهند، در این عرصه بالا می روند.»

 

فساد در سینما ایران از زبان این بازیگران مطرح (عکس)شاهرخ استخری : خیلی هم نیاز به استعداد نیست، شاید یک خانه مجردی بیشتر به کار بیاید.

 

بازیگر سریال دلنوازان از معدود آقایان بازیگر است که درباره این مسائل حرف زده است. او که کارش را با بازی در چند فیلم و تله فیلم آغاز کرد و سپس با سریال تلویزیونی دلنوازان به شهرت رسید، درباره ابتذال در سینما گفت: «خیلی از جاها دعوت شدم که نرفتم. اگر می رفتم شاید بد هم نمی شد. آنقدر این حاشیه ها را بلد هستم که همین الان یک بازیگر جوانی که اول راه است و حاضر است هر کاری بکند، به من نشان بدهید تا به او بگویم چه کار کند تا بتواند ستاره سینما شود. خیلی هم نیاز به استعداد ندارد، شاید یک خانه مجردی به کارش بیاید.»

بر چسب ها

پیشنهاد سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا سوال مقابل را پاسخ دهید ؟ *

Close