اقتصادیایرانجهانسیاسیصفحه اصلیفرهنگی و اجتماعیگزارشورزشیویژه

از پشت پرده های اینستاگرام چه می دانید؟ + عکس و فیلم

اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی دانشجویان

سایت «statista» در تازه‌ترین گزارش خود که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، دانشجویان آمریکایی را در صدر کاربران اینستاگرامی اعلام کرد.

برهمین اساس، استفاده از اینستاگرام در ایالات متحده آمریکا بیش از دیگر کشورهای جهان طرفدار دارد؛ فیسبوک انتخاب بعدی دانشجویان برای پرسه در فضای مجازی است.

*  چک کردن تلفن همراه؛ اولویت صبحگاهی

داده‌های به دست آمده از یک نظرسنجی که توسط ««smartcompany» صورت گرفته، بیانگر آن است که چک کردن تلفن همراه اولین اقدامی‌ست که دانشجویان به محض بیدار شدن از خواب انجام می‌دهند.

* رسانه‌های اجتماعی اولویت اول

دانشجویان طی پرسش و پاسخ اظهار داشتند، تمایل آنها برای دیدار حضوری با دوستان و آشنایان خود به شدت کاهش یافته و ترجیح می‌دهند تنها در فضای مجازی جویای احوال یکدیگر باشند.

… برای مشاهده و دریافت اینفوگرافیک در سایز بزرگتر بر روی آن کلیک کنید …

 ۲۵۷ دقیقه حداقل زمانی که در اینترنت هدر می‌رود 

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد طی مطالعات خود دریافتند، دانشجویان حداقل ۲۵۷ دقیقه از زمان خود را در اینترنت به هدر می‌دهند.

آنها تأکید کرده‌اند، این زمان جدا از زمان‌هایی است که دانشجویان به دنبال مطالب علمی در فضای نت هستند.

انقباض مغز با حضور بی اندازه در فضای نت

محققان چینی در تازه‌ترین پژوهش‌های خود دریافتند،  استفاده بیش از حد از اینترنت منجر به انقباض مغز می‌شود؛ این وضعیت «سندرم روی صفحه نمایش الکترونیکی» نامیده می‌شود.

«اینستاگرام» شبکه اجتماعی اول ایران

 از سال ۲۰۱۴ تا سال گذشته فیس‌نما شبکه اجتماعی اول ایران بود که امسال اینستاگرام با رتبه ۹ الکسا، شبکه اجتماعی اول ایران محسوب می‌شود.
اینفوگرافیک| «اینستاگرام» شبکه اجتماعی اول ایران

اینستاگرام چشم‌مسلط بر جهان!/ چرا مالک فیس‌بوک برای خرید این شبکه‌اجتماعی یک‌میلیارد دلار هزینه کرد؟!

اینستاگرام به وسیله کوین سیستروم، مایک کریگر و میشل برزیل خلق و در اکتبر ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد. کوین سیستروم نفر اول اینستاگرام در سال ۱۹۸۳ در هالیستون ماساچوست به دنیا آمد. مادر و پدر کوین مسیحی صهیونیست و از اعضای کلیسای هنکاک در شمال غرب بوستون آمریکا می­ باشند. کلیسای مذکور را پائولین بیلی هنکاک تاسیس کرد. وی یک راهبه مسیحی بود که به علت اختلافات در تفکرات نسبت به الوهیت خدا از کلیسا طرد شد.

سیستروم در سال ۲۰۰۶ از دانشگاه استنفورد با مدرک کارشناسی در علوم مدیریت و مهندسی فارغ التحصیل شد. در دانشگاه استنفورد او عضو انجمن برادری Sigma Nu   می­ شود. انجمنی که یک انجمن مخفی فراماسونری است و از گستردگی بالایی در سطح آمریکا برخوردار است. سیستروم بعدها در این انجمن به مقام شوالیه قدرت رسید.

کوین به عنوان یکی از دوازده دانشجویی بود که به شرکت در برنامه میفیلد، بورسیه بسیار معتبر در دانشگاه استنفورد انتخاب شد. وی دوره کارآموزی خود را در Odeo، شرکتی که در نهایت منجر به توییتر شد، گذراند.

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه استنفورد، پای او به گوگل به عنوان یک مدیر بازاریابی باز شد. مدتی بعد از گوگل خارج شد و به توصیه همکاران سابق­اش در گوگل، در سال ۲۰۱۰ شرکت خود را تاسیس کرد.

سیستروم فهمید که می­ تواند ایده ترکیب اطلاعات محلی قابل فهم با بازی­­های اجتماعی محبوب را به اجرا برساند. او نمونه اولیه از آنچه که بعدها Burbn نامیده شد را در یک مهمانی با موسسان شرکت Andreessen Horowitz، مارک اندرسون و بن هورویتز مطرح کرد. شرکتی که با سرمایه گذاری ۴ میلیون دلاری در ۴۵ پروژه نوظهور مانند Twitter در آن زمان به فرشتگان سرمایه­ گذاری مشهور شده بودند. پس از جلسه اول، سیستروم تصمیم به ترک شغل خود می­گیرد تا Burbn را به عنوان یک شرکت ثبت کند. در عرض ۲ هفته از ترک شغل خود ۵۰۰،۰۰۰ دلار بودجه را از زوج اندرسون و هوروویتس دریافت می ­کند.

منتشر نشود/// اینستاگرام چشم مسلط بر جهان!
مارک اندرسون یکی از دو موسس شرکت اندرسون هوروویتس ارتباط تنگاتنگی با مارک زاکربرگ دارد

جالب است بدانید اندرسون هوروویتس با مشارکت در پروژه­ های بسیاری در زمینه شبکه­ های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر و … در سال ۲۰۱۱ در رتبه دهم سرمایه­ گذاران تکنولوژی از طرف مجله فوربس اعلام می­ شود. Skype یکی دیگر از زمینه­ های سرمایه گذاری این شرکت است که در سال ۲۰۱۱ با قیمت ۸٫۵ میلیارد دلار به مایکروسافت فروخته شد.

سیستروم و مایک کریگر که قبل از این در استنفورد با هم آشنا شده بودند Burbn، را ساختند. محصولی که امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار می­ داد: بررسی در مکان­ ها، برنامه­ ریزی، کسب امتیاز برای دیدن مداوم دوستان، ارسال تصاویر و امکانات بسیار دیگر. با این حال، آنها فهمیدند که Burbn موجود ویژگی­ های بسیار زیادی دارد و کاربران نمی­ خواهند که از یک محصول پیچیده استفاده کنند. آنها تصمیم گرفتند تا روی یک سری از ویژگی­ های خاص مانند اشتراک­ گذاری تصاویر تمرکز کنند.

توسعه Burbn به ایجاد اینستاگرام منجر شد، واژه “Instagram” از دو کلمه “instant” و “telegram” تشکیل شده است. محصولی که یک ماه پس از راه اندازی، تا ۱ میلیون کاربر عضو آن شدند. یک سال بعد، اینستاگرام به بیش از ۱۰ میلیون کاربر دست یافت. در آپریل سال ۲۰۱۲ اعلام شد که ۳۰ میلیون اکانت در اینستاگرام به ثبت رسیده است.

از جولای سال ۲۰۱۱، ۱۰۰ میلیون عکس در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شدند که این تعداد در اوت سال ۲۰۱۱ به ۱۵۰ میلیون رسید. در ماه می‌سال ۲۰۱۲ در هر ثانیه ۵۸ عکس در اینستاگرام آپلود می‌شد و در هر ثانیه یک کاربر به کاربران اینستاگرام اضافه می‌گشت و تعداد عکس‌های آپلود شده به بیش از یک میلیارد رسید.

در ۲۷ فوریه سال ۲۰۱۳، دو سال و نیم بعد از شروع به کار اینستاگرام، این شبکه‌اجتماعی اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. در ۹ سپتامبر سال ۲۰۱۳ نیز این تعداد به بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر فعال رسید.

خرید اینستاگرام توسط زاکربرگ با مبلغ ۱ میلیارد دلار

فیسبوک در سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را در ازای پرداخت ۱ میلیارد دلار خریداری کرد. چند روز قبل از این اتفاق گفته می‌شد که اینستاگرام ارزشی برابر ۵۰۰ میلیون دلار دارد، چند ماه قبل از آن ارزش آن حدود ۳۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شد و حدود یک سال قبل ارزش اینستاگرام را تنها ۱۰۰ میلیون دلار تخمین می‌زدند

گاردین پس از خرید اینستاگرام توسط زاکربرگ با این تیتر از سیستروم استقبال می­ کند: ” کوین سیستروم، مرد دید اینستاگرام، حالا چشم­ های مسلط بر جهان است، مردی که اپلیکیشن اشتراک تصاویر خود را با قیمت یک میلیارد دلار در سن ۲۸ سالگی به فیسبوک فروخت”.

پشت پرده افرادی مانند کوین سیستروم، مایک کریگر، زاکربرگ و افرادی از این دست قطعا نمی ­تواند مراکز صرفا علمی و یا تجاری باشد.

این سوال به ذهن خطور می کند که چگونه چنین افرادی بلافاصله پس از فراغت از تحصیل در دانشگاه قادر شده ­اند اپلیکیشن ­های قدرتمندی مانند فیسبوک و اینستاگرام را تولید کنند؟ آیا آنها به تنهایی و با استفاده از دانش و استعدادی که داشته­ اند توانسته­ اند صاحب بزرگترین شرکت­ های فناوری اطلاعات در دنیا شده و به ثروت­ افسانه­ ای دست پیدا کنند؟

ارتباطات بعضاً آشکار مدیران شبکه­ های اجتماعی تحت مدیریت آنان با روسای کشورهای غربی پرده از حقایق بزرگی بر می­ دارد؛ کوین سیستروم نیز از این قاعده مستثنی نیست. وی در تصویری کنار دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس دیده می­ شود. حتی سیستروم ارتباط بسیار نزدیکی با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه دارد.

کوین سیستروم و زاکربرگ به مانند تمامی مدیران شرکت­ ها و موسسات آمریکایی ارتباط تنگاتنگی با لابی ­های صهیونیستی دارند به طوری که صهیونیست­ ها به مارک زاکربرگ مالک فیس بوک، واتس آپ و اینستاگرام لقب «پسر خوب یهود» و «امید غلبه تفکر یهود بر جهان» را داده ­اند.

منتشر نشود/// اینستاگرام چشم مسلط بر جهان!
شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی در کنار مارک زاکربرگ مالک اینستاگرام

اقدام قابل تامل مدیران اینستاگرام در حذف صفحات سیاسی و مذهبی پر مخاطب ایرانی

اینستاگرام در ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ همزمان با سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، پرطرفدارترین حساب کاربری مرتبط با امام خمینی(ره) با ۱۰۰ هزار دنبال کننده را حذف کرد که چند روز بعد با اعتراض شدید کاربران مجبور به باز کردن صفحه شد.

مدیریت اینستاگرام صفحه گروه “انیمیشن فاطمه الزهرا(س)” در مهرماه سال جاری برای بار دوم و بدون هر گونه هشدار قبلی حذف کرد.

صفحه “عاشق مبارزه با اسرائیل” در اینستاگرام دو بار حذف شد و برای سومین بار این صفحه توسط پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری راه اندازی شد.

در آبان ۹۴ اینستاگرام اکانت رسمی سید حسن نصرالله را بست. بستن شدن این صفحه در پی درج ویدئوهای سخنرانی نصرالله و اعلام حمایت ایشان از انتفاضه سوم مردم فلسطین رخ داد.

اینستاگرام را ترک کنید

به گزارش  «timesnownews»، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، کاهش استفاده از رسانه‌های اجتماعی منجر به کاهش افسردگی و حس انزوای اجتماعی می‌شود.

تحقیقات جدید ایالات متحده نشان داده که کاهش زمان صرف شده در سیستم عامل‌های اجتماعی مانند فیس بوک، اسنپ چت و اینستاگرام ممکن است به بهبود وضعیت سلامت کمک کند.

این پژوهش جدید که توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا صورت گرفته تأیید می‌کند، شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی اینترنت عامل مهمی در افزایش قابل توجه نرخ افسردگی هستند.

یافته‌های منتشر شده در مجله روانشناسی اجتماعی نیز نشان می‌دهد، کاهش زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی به طور مستقیم منجر به کاهش سطح ترس و اضطراب می‌شود.

هانت، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: «عجیب است؛ اما واقعیت است که ارتباط کمتر با اینستاگرام برابر با سلامت روان بهتر است؛ به این دلیل که افراد در اینستاگرام آنچه که هستند را بروز نمی‌دهند و خلاف زندگی واقعی‌شان هستند».

مخرب‌ترین شبکه اجتماعی دنیا

با مطرح‌شدن رفع انحصار از پیام‌رسان‌ها و ایجاد فضای رقابتی برای حضور و دیده‌شدن پیام‌رسان‌های داخلی بسیاری از کانال‌های تلگرامی با محتواهای خاصی همچون قمار و پوکر یا جادوگری و فالگیری و همچنین کانال‌هایی با محتوای سیاسی و اخلالگر امنیت از همین حالا خودشان را آماده کرده‌اند تا از تلگرام به اینستاگرام کوچ کنند! هر چند همین حالا هم مافیایی در اینستاگرام وجود دارد که در صفحات پربیننده‌ای که به شاخ‌های اینستاگرام مشهورند مشغول تبلیغات برای سایت‌های قمار و پوکر هستند. اینستاگرام شبکه‌ای است که در تمام دنیا به‌عنوان مخرب‌ترین شبکه اجتماعی شناخته می‌شود و قابلیت بالایی برای اقدامات مجرمانه و ضدامنیتی دارد و هرازچندگاه خبر انحلال باندهای زیرزمینی که در این شبکه و در قالب شبکه‌های مدلینگ فعالیت دارند، رسانه‌ای می‌شود.

امنیت و حریم خصوصی مهم‌ترین محورهای جریان‌سازی است که با طرح انحصارشکنی پیام‌رسان‌ها علیه پیام‌رسان‌های داخلی اتفاق افتاد. این در حالی است که تاکنون افشاگری‌های متعددی از شکستن حریم خصوصی و فقدان امنیت در شبکه‌های اجتماعی معروفی چون فیس‌بوک رسانه‌ای شده است. از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی دیگری همچون یوتیوب و اینستاگرام به راحتی محتواهای به اشتراک گذاشته شده کاربران را در صورتی که با سیاست‌هایشان مغایر باشد، فیلتر و حذف می‌کنند.

نمونه‌اش فیلتر شدن صفحه اینستاگرام خبرنگاری که اسنادی از فعالیت باندهای سایت‌های شرط‌بندی و اسناد محرمانه مافیای تجارت دختران ایرانی به دبی و ترکیه را منتشر کرد و پس از آنکه رشوه ۷۰۰ میلیونی از سوی مافیای اینستاگرام را نپذیرفت، حالا صفحاتش بسته شده است. صفحات مرتبط با فروش اسلحه، ‌مشروب، قمار، پوکر، جادو و فال اما همچنان باز و این شبکه اجتماعی همکاری کامل را با دارندگان چنین صفحاتی دارد. شاخ‌های اینستاگرام (چهره‌های پرحاشیه هنری، ورزشی و افراد گمنامی که به مدد این شبکه اجتماعی در میان برخی از کاربران اینستاگرام چهره شده‌اند و به شاخ‌های اینستاگرام معروفند) هم در این شبکه آزادانه فعالیت دارند و هر محتوایی را که بخواهند به اشتراک می‌گذارند و درست در صفحه همین افراد است که تبلیغات پوکر و قمار صورت می‌گیرد. انگار اینستاگرام با ویژگی‌های خاصی که دارد شاخ‌های اینستاگرامی را برای چنین روزها و چنین کاربردهایی پرورش داده است. حالا هم کانال‌های خاصی با فعالیت‌های سیاسی علیه امنیت ملی هم با طرح انحصارشکنی پیام‌رسان‌ها آدرس صفحات اینستاگرامی‌شان را اطلاع‌رسانی کردند تا برای روز مبادا به این شبکه مهاجرت کنند.

اینستاگرام هم جزو شبکه‌های مجازی است که در تمام دنیا نتوانسته نگاه مثبتی را به خود معطوف دارد. نتایج یک نظرسنجی در انگلیس نشان می‌دهد که اینستاگرام در مقایسه با دیگرشبکه‌های اجتماعی بدترین تأثیر را بر سلامت روانی جوانان دارد. در این نظرسنجی که انجمن سلطنتی بهداشت عمومی انگلیس انجام داده، هزار و ۴۷۹ کاربر شبکه‌های اجتماعی در سنین ۱۴ تا ۲۴ سال شرکت کردند و از آنها خواسته شد بگویند که شبکه‌های اجتماعی چه تأثیری بر اضطراب، افسردگی، تنهایی، آزار، تمسخر و تصور آنها از بدن خود دارد. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که اینستاگرام بدترین تأثیر را بر سلامت روانی جوانان داشته است.

مطالعات گذشته نشان داده‌ است کاربران جوانی که بیش از دو ساعت در روز را صرف مشاهده و پیمایش صفحات شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، بیشتر از سایرین به بیماری‌ها و مشکلات روانی مبتلا می‌شوند. از طرفی پست‌های قرار داده شده از سوی کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به بروز انتظارات غیرواقعی و همچنین احساس عدم رضایت از زندگی در کنار ایجاد عزت نفس پایین در فرد شود. شاید به همین دلیل است که اینستاگرام که یکی از اپلیکیشن‌های اجتماعی مخصوص قرار دادن و به اشتراک‌گذاری تصاویر است به عنوان مخرب‌ترین شبکه اجتماعی از لحاظ مباحث روانی شناخته شده است.

واقعیتی به نام «شایعه» در فضای مجازی

 شاید تجربه کرده‌اید زمانی را که برای خوانندن پیام‌های فیسبوک، وایبر و یا تلگرام، گوشی تلفن همراه‌ خود را به دست گرفته و با غرق شدن در انبوه مطالب حتی تا چندین ساعت بدون توجه به خستگی و گذشت زمان، این کار را ادامه داده باشید.

اکثر جوانان و نوجوانان روزانه زمان زیادی از وقت خود را به این کار اختصاص می‌دهند در واقع این کار را جایگزین مطالعه و فعالیت‌های مفید می‌کنند.به عبارت دیگر، شبکه‌های مجازی امروزه به صورت محسوس و نامحسوس سعی در تغییر سبک زندگی و تربیت نسلی فاقد تحلیل و بیسواد نسبت به مسائل روز و صرفاً متکی به اطلاعات فضای مجازی دارند.

شایعاتی به طور روزمره در شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد و گسترش می‌یابد. این روزها در شبکه‌های مجازی اخبار متعددی را می‌خوانید یا از اطرافیان می‌شنوید و در پاسخ به منبع و مرجع این مطالب از آن‌ها با اسامی همچون فیس‌بوک، وایبر، تلگرام،‌ لاین و… مواجه می‌شوید. شبکه‌های مجازی متاسفانه یکی از اصلی‌ترین مسبب ترویج واقعیتی با عنوان شایعه‌پراکنی در جامعه ما هستند.

امروزه با فضای مجازی و افزایش میل به استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران، اخبار، اطلاعات، حریم خصوصی، تصاویر افراد همه و همه در این شبکه‌ها خلاصه شده است. این مهم فضایی بسیار ناامن و آلوده را در اختیار سودجویان برای سواستفاده از حریم خصوصی افراد ایجاد کرده است. گروه‌های ضد انقلاب، معاند و دشمنان جمهوری اسلامی با شایعه پراکنی، درصدد بحران آفرینی در امنیت روحی و روانی جامعه با سواستفاده از شبکه‌های اجتماعی هستند.

متاسفانه به دلیل عدم آشنایی شهروندان با ساختارهای مطمئن برای دریافت، استعلام و تایید صحت و سقم اخبار، مخاطبان فضای مجازی از شبکه‌های اجتماعی به عنوان مرجع و منبع دریافت اخبار و اطلاعات استفاده می‌کنند. این معضل فرصت مناسبی را برای وارد کردن صدمات گوناگون توسط فضای مجازی به جامعه ما را فراهم کرده است. انتشار اخبار اشتباه پیرامون مسائل حکومتی و ایجاد بدبینی به نظام، سعی بر کاهش پایبندی به اعتقادات و احکام دین در افراد،‌ترویج ناامیدی و یاس ، از بین بردن التزام به وظایف و حقوق اجتماعی و شهروندی از جمله مواردی است که زیرکانه و به صورت هدفمند از سوی راهبران شبکه‌های اجتماعی بر جامعه تحمیل می‌شود.

همچنین از سوی دیگر، این‌گونه رفتار دشمنان در فضای مجازی گاهی سبب ایجاد احساس بی‌تفاوتی به مسائل مهم جامعه خواهد شد. برای کنترل و مقابله با این پدیده مخرب همواره بومی سازی این پدیده و از طرف دیگر فرهنگ‌سازی متناسب با چگونگی رویکرد و استفاده از این شبکه‌ها سفارش شده است. موثرترین و مفید‌ترین اقدام باید اصلاح رفتار خود در نحوه فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی باشد. توجه داشته باشیم که استفاده از کفش مفید بسیار مناسب‌تر از فرش کردن تمام کره زمین است.

آسیب‌های روانی شبکه‌های اجتماعی

تحقیقات جدید در کانادا نشان می دهد که نوجوانانی که در اغلب اوقات از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، بیشتر دچار مشکلات بهداشت روانی می شوند.

در این مطالعه، پژوهشگران به بررسی مقدار زمانی پرداختند که نوجوانان صرف وبگردی و ارسال پست و متن بر روی سایت هایی مانند فیس بوک، توییتر و یا اینستاگرام می کنند.

دکتر هوگوئس، نویسنده مطالعه فوق در گروه اپیدمیولوژی بهداشت عمومی اوتاوا در کانادا، می گوید: «حدس و گمان در مورد انواع مکانیسم هایی که استفاده از شبکه های اجتماعی را با مشکلات روحی و روانی مرتبط می کند، دشوار است.»

وی تاکید کرد که استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند به مشکلات مربوط به ضعف سلامت روان منجر شود، و مشکلات روانی نیز می تواند دلیل استفاده جوانان از شبکه های اجتماعی باشد.

به عبارت دیگر، کودکانی که مشکلات روحی و روانی دارند به دلیل احساس تنهایی و انزوا، به دنبال کردن تعامل در فضای مجازی هستند.

در این مطالعه، محققان بیش از ۷۵۰ دانش آموز در اوتاوای کانادا را مورد مطالعه قرار دادند.

بیش از یک چهارم شرکت کنندگان مطالعه گفتند که بیش از ۲ ساعت در روز از سایت های شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. این در حالی بود که حدود یک پنجم نیز گفتند که بندرت از این شبکه ها استفاده می کنند. بیش از نیمی (۵۴ درصد) از افراد گفتند که در روز ۲ ساعت یا کمتر صرف وبگردی در این شبکه ها می کنند.

نزدیک به دو سوم وضعیت سلامت روانی خود را یا «عالی» توصیف کردند یا «بسیار خوب». حدود یک پنجم هم گزینه «خوب» و  ۱۷ درصد گزینه «ضعیف» را انتخاب کردند.

پشت پرده مدل های اینستاگرامی (دانلود کنید)

 

کودکان؛ قربانی درآمدزایی از تبلیغات فضای مجازی

 دیده شدن و شهرت در فضای مجازی باعث شده که برخی خانواده برای نوزاد چند روزه‌ شان صفحه اینستاگرامی بسازند و با خرید فالوئر و جمع کردن افراد زیاد این صفحه را پر مخاطب کنند.

این خانواده ها در صفحات اینستاگرام خود لحظه به لحظه بزرگ شدن نوزاد را نشان می‌دهند و سعی می کنند تمام لحظات خاص کودک شان را به نمایش بگذارند؛ خندیدن، گریه کردن، تزریق واکسن، لحظه رفتن به مهمانی، تولد یک ماهگی، دو ماهگی و یک سالگی و تمام مناسب های خاصش که برای مخاطبان پیج جذاب است را پست می کنند.

این‌ در حالی است که هیچ‌کس به حریم خصوصی این کودکان توجهی نمی‌کند و ممکن است در آینده این کودک از رفتار والدین خود اصلا راضی نباشد .

گاهی این خانواده ها و به طور اخص مادران این کودکان، صفحه اینستاگرام ساخته شده برای فرزندشان را با سالن مُد اشتباه می‌گیرند و با سلب  آسایش  و راحتی کودک، عکس‌هایی لاکچری از لحظات او ثبت می‌کنند تا آن را با دنبال‌کنندگان صفحه به اشتراک بگذراند.

لباس های لاکچری و ژست های خاص برای این کودکان تنها راه جذاب کردن مخاطبان است و اشرافی گری در تمام لحظات این خانواده ها موج می زند.

اما این صفحات تنها به ارائه حالات یک کودک ختم نمی شود. هنگامی که صفحات اینستاگرام این کودکان پربیننده شد، پیشنهادات تبلیغاتی برایش مطرح می‌شود و برخی از مادران  و پدران به دلیل جذب تبلیغات بیشتر از کودکانشان بیشتر عکس می‌گیرند و کودک خود را تبدیل به کودک قربانی اینستاگرام و یا به نوعی مدل تبلیغاتی می‌کنند. در حالی که هیچ نگاهی به آینده این کودک ندارند و عواقب این عمل را در نظر نمی گیرند. اینجاست که می توان گفت کودک این والدین به نوعی تبدیل به «کودک کار» شده است.

همچنین زمانی که صفحه این کودکان مخاطبان بسیاری داشته باشد، شرکت ها و کمپانی های بزرگ تبلیغاتی سعی می کنند با هدف قرار دادن این کودکان برای تبلیغات برای محصولات خود  به سود بیشتری برسد. موسسات تبلیغاتی با وسوسه  کردن خانواده ها با  پول های هنگفت، این کودکان را قربانی افزایش سود شرکت های خود می کنند و در این شرایط خانواده ها نیز با تبلیغ کردن محصولات آن شرکت به وسیله کودک خود این معامله را قبول می کنند.

در واقع استفاده از کودکان در صنعت مدلینگ و تبلیغات، کودک را تبدیل به یک «میکرو سلبریتی» می کند که تنها از راه یک صفحه اینستاگرامی به شهرت رسیده است.

شاید تا اینجا و در ظاهر همه چیز خوب به نظر برسد، چون از این تبلیغات نه تنها لباس، کفش، گل سر مارک دار و گران قیمت نصیب آن کودک شود، بلکه شرکت یا فروشگاه مذکور هم مشتریان بیشتری جذب می کند.

اما متاسفانه یکی از عواقبی که این تبلیغات دارد  این است که معرفی محصولات به پوشاک و گل سر ختم نمی‌شود. برخی مادران نیز با پهن کردن لوازم آرایشی برندی خاص در اطراف کودکشان به تبلیغ محصولات آرایشی می‌پردازد و این در حالی است که کودک را از پایین ترین سنین با این لوازم و فرآیند آرایش آشنا می‌کنند. گروهی از والدین نیز محصولات آرایشی بانوان از جمله رژ لب را برای کودکان استفاده می کنند که می‌تواند سلامت کودک را به خطر بیندازد.

آثار اعتیاد به اینستاگرام چیست؟

چندی پیش گاردین در گزارشی پیرامون تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روان جوانان به خصوص زنان و دختران نوشته بود: «حضور جوانان به خصوص دختران در شبکه‌های اجتماعی باعث کاهش معنادار حس اعتماد به نفس در آنان می‌شود، در سال ۲۰۰۷ و پس از آغاز بحران اقتصادی، روی آوردن جوانان به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی افزایش یافت و به تبع آن میزان اعتماد به نفس و همچنین عزت نفس آنان سیر نزولی شدیدی پیدا کرده است.

این تحقیق در حقیقت بیانگر تغییر شدید در نوع و سبک زندگی جوانان انگلیسی به ویژه دختران نوجوان است که به مرور زمان به شدت افت داشته است. در حالی که دختران نوجوان در سال ۲۰۰۷ به میزان ۴۱ درصد خود را با اعتماد به نفس بالا نشان می‌دهند، این عدد امسال به ۳۳ درصد رسیده است».

دیلی میل هم به نقل از کارشناسان نوشت: «پژوهشگران در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند تنها یک ساعت گشت و گذار و حضور درشبکه‌های اجتماعی کافی است تا زنان به شدت دچار افسردگی، کاهش اعتماد به نفس و احساس بدبینی نسبت به ظاهر خود شوند».

جولان لاکچری‌نماها در اینستاگرام

جولان دادن با اتومبیل‌های گران قیمت، نمایش خانه‌های مجلل، ساعت های گرانقیمت و سلفی گرفتن در استخرها و رستوران‌های بالای شهر و در مواقعی انتشار عکس‌های خصوصی با حیوانات خانگی و لباس های رنگارنگ، این ها بخشی از زندگی جوانان و نوجوانانی است که می خواهند «لاکچری» زندگی کنند! واژه ای که چند سالی است که از سوی کاربران شبکه های اجتماعی مورد استقبال قرار گرفته و با جستجویی در فضای مجازی می توان افراط در بکارگیری این واژه را به راحتی مشاهده کرد.

نکته قابل توجه اینجاست که بسیاری از افرادی که تصاویر خود را با هشتگ «لاکچری» در فضای مجازی منتشر می‌کنند، درک درستی از این واژه نداشته و با به نمایش گذاشتن عکس های خود در مکان های مجلل به دنبال جلب توجه و جذب فالوور هستند!

جعل جایگاه اجتماعی برای جذب فالوور

بشر به روش‌های متفاوتی سعی بر کسب جایگاه اجتماعی بالاتری دارد. بعضی از افراد این جایگاه را از طریق تحصیلات عالی و کوشش بیشتر یا شخصی دیگر با رفتاری بهتر و یا حتی ظاهری برتر از دیگران کسب می‌کند اما متأسفانه گاهی بعضی از افراد با بکارگیری روش هایی نامتداول و جعل جایگاه اجتماعی به دنبال نشان دادن برتری خود هستند. اتفاقی که این روزها در فضای مجازی به وفور شاهد آن هستیم و بعضاً برخی از افرادی که وضعیت مالی مناسبی هم ندارند برای جذب فالوور اقدام به کرایه کردن اتومبیل‌های لوکس برای چند ساعت و گرفتن چند عکس رنگین برای به اشتراک گذاشتن می‌کنند تا بتوانند از راه افزایش فالوور و جذب تبلیغات درآمد کسب کنند.

اما داستان زندگی این افراد به اینجا ختم نمی‌شود بلکه این افراد زندگی را تنها در تجمل می‌بینند و از نظر آن‌ها افراد زمانی مهم هستند که سیگار نخی ۱۰۰ هزار تومان بکشند، آب معدنی ۷۰ هزارتومانی بنوشید، شلوارک دو میلیونی به پا کنند. به اعتقاد برخی از کارشناسان این افراد مبتلا به جنونی به نام دیده شدن، هستند و تمام تلاش خود را برای جلب توجه انجام می‌دهند.

عقده گشایی با اتومبیل‌های کرایه‌ای

حسین خطـیبی روانشناس در خصوص این پدیده توضیح داد: طـی چند سال گذشته به دنبال برخی ظـواهر، بعضی افراد بـدون داشتن شرایط مناسب با اقداماتی چون برندپوشی با اقلام نزدیک به برند (فیک) یا عکس انداختن با اتومبیلی کرایه‌ای، سعی بر پوشش دادن کمبود اعتماد به نفس در خود دارند.

وی با بیان اینکه این گونه رفتارها نقاب‌هایی است که بر ضعف این افراد سایه انداخته، شیوع این پدیده را ناشی از نرسیدن به اهداف و خواسته های این افراد دانست.

همچنین مهرنوش اشکانی‌زاده کارشناس ارشد روانشناسی عمومی نیز در این خصوص اظهار داشت: فردی که به لحاظ معلومات شخصی، اجتماعی و دریافت‌هایی که دارد اگر از درون خودساخته و غنی باشد خیلی کم پیش می‌آید که چنین رفتارهایی از خود بروز دهد.

وی تأکید کرد: افرادی که با خودنمایی تلاش برای لاکچری بودن خود دارند و خود را نسبت به محیط برجسته می‌کنند، یک عقده‌های حقارتی دارند که با تظاهرات بیرونی خود، آن را به نمایش می‌گذارند.

به اعتقاد این روانشناس واقعیت این است که افرادی وجود دارند که اگر از لحاظ روانشناسی تحلیل شوند، با یک سری از کمبودهایی برخورد خواهید کرد که می‌تواند ریشه در کودکی و یا آرزوهای دست نیافتنی آنها داشته باشد.

اینستاگرام چگونه سلامت روان زنان را نشانه می‌گیرد؟

نکته بسیار مهمی که شاید غالب کاربران اینستاگرام از آن آگاه نباشند تأثیر ماندگار و اعجاب انگیزی است که بر ذهن افراد دارد. هر تصویر معادل هزار کلمه است و مدت زمانی قریب به چهل سال در ذهن انسان باقی می‌ماند و همانطور که گفته شد تصاویر بدون هیچ نظارت و محدودیتی در صفحات شخصی افراد منتشر می‌شود. گاهی در میان آنها پست‌هایی به اشتراک گذاشته می‌شود که سبب ایجاد هیجان و تحریک ذهن و ترشح هورمونی به‌نام سروتونین  (هورمون لذت و سرخوشی ) شده و کاربران را به سوی تماشای چندباره تصاویر مشخصی سوق می‌دهد. و اینجاست که بحث تأثیر روانی پیش می‌آید.

در این میان  زنان و دختران جوان با مشاهده تصاویر فتوشاپی و تغییر یافته دوستان خود در صفحات شخصی‌شان بدون آنکه متوجه باشند دچار نوعی اضطراب، انزوا و سرخوردگی می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که افراد معمولا در این شبکه با انتشار تصاویر و پست‌های غیر واقعی تلاش می‌کنند تا وجهه مثبتی از خود نشان دهند و کاربران دیگر در مقام قیاس برآمده و وقتی آنها را با خود مقایسه می‌کنند اعتماد به نفسشان را از دست داده و تلاش می‌کنند با نزدیک کردن خود به این افراد و آنچه مشاهده می‌کنند بخشی از این خلا ناشی از یک فریب بزرگ را جبران کنند.

زندگی قلابی در شبکه‌های اجتماعی

انجمن سلطنتی بهداشت عمومی بریتانیا در یک گزارش نوشت: «توقع غیرواقعی که شبکه‌های اجتماعی در جوانان ایجاد می‌کند، باعث کم شدن اعتماد به نفس، عدم خودآگاهی و کمال‌گرایی آنها شده که می‌تواند به شکل اختلالات روحی و اضطراب بروز کند. براساس نتیجه تحقیق انجمن سلطنتی بهداشت عمومی بریتانیا، اینستاگرام در مقایسه با دیگر شبکه‌های اجتماعی بدترین تاثیر را بر سلامت روانی جوانان دارد.بر اساس همین گزارش برای بسیاری از جوانان دیدن عکس‌هایی از اینکه همسالانشان مدام در حال سفر و خوشگذرانی هستند این احساس را به وجود می‌آورد که آنها تافته جدا بافته از جامعه بوده و دچار حالت مقایسه و سرخوردگی و ناامیدی می‌شوند.همچنین سایت‌های اینترنتی متعددی عکس‌های آماده‌ای برای انتشار در اینستاگرام می‌فروشند؛ عکس‌هایی به ظاهر جذاب و خیره‌کننده که با آن می‌توانید زندگی قلابی و دلفریبی در صفحه اینستاگرام خودتان بسازید، اما این همه حقیقت ماجرا نیست. براساس همین عکس‌ها و تصاویر قلابی است که وقتی در شبکه‌های اجتماعی می‌گردید با تعداد بی‌شمار افرادی رو به رو می‌شوید که به نظر می‌رسد زندگی بی‌عیب و نقصی دارند. هر روز عکس‌هایی از مسافرت‌های عجیب و غریب، بخشی از بدن‌های ورزیده و جذاب و تصاویر باورنکردنی از خانه‌هایی با دکوراسیون بسیار زیبا منتشر می‌کنند. به طوری که ما با تعجب می‌گوییم چطور همه می‌توانند اینگونه زندگی کنند؟! خیلی‌ها از دیدن این عکس‌ها افسرده می‌شوند. سال گذشته یک تحقیق انجمن سلطنتی سلامت عمومی در بریتانیا نشان داد که شبکه‌های اجتماعی در افزایش آمار افراد مبتلا به اضطراب، نگرانی و افسردگی و بی‌خوابی نقش دارند. این تحقیق همچنین نتیجه تکان‌دهنده‌ای را نشان داد که از هر ۱۰ دختر جوان، ۹ نفر آنها تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی دچار افسردگی می‌شوند.به تازگی یک تارنمای اینترنتی مجموعه عکس‌های آماده‌ای به افراد می‌فروشد تا آنها بتوانند در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام این عکس‌ها را به جای زندگی واقعی خود منتشر کنند و خود را در واقع به عنوان شخص دیگری جا بزنند.تارنمای فوق ابتدا این پرسش را مطرح می‌کند: «تاکنون فشار شبکه‌های اجتماعی را احساس کرده‌اید؟ شما تنها نیستید. ۶۲ درصد افراد احساس می‌کنند که ‌زندگی‌شان در معرض مقایسه نابرابری با دیگران است.»

اعترافات تکان دهنده شاخ های اینستاگرام(دانلود کنید)

 

ویروس «سلبریتی‌های همه‌چیزدان» یکی دیگر از آفت های اینستاگرام

سلبریتی بیسواد
سلبریتی بیسواد

کم‌تر کسی فکر می‌کرد که با حضور گسترده سلبریتی‌ها در فضای مجازی به جای اشاعه‌ی فرهنگ درست و بومی، شاهد تخریب بیشتر وجه فرهنگ عمومی مردم باشیم. کافیست دقایقی را در صفحات اجتماعی و مجازی سلبریتی‌های بازیگر بگذرانید تا متوجه سطح سواد و فهم مسائل اجتماعی سلبریتی‌ها شوید. سلبریتی‌های بازیگر معنای سلبریتی را نیز در دنیا تغییر داده‌اند. فی‌المثل در همه‌ی زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و … نظر می‌دهند الا سینما! در ایام انتخابات صفحات اجتماعی‌شان تبدیل می‌شود به کمپین انتخاباتی کاندیدای مورد نظرشان و تا می‌توانند مردم را ترغیب می‌کنند که برای نابودنشدن کشور باید به کاندید مورد نظر ما رای بدهید.

سلبریتی‌ها اما بعد از انتخابات و به در بسته خوردن وعده‌های کاندید موردنظرشان مواضع جدید سیاسی‌ای می‌گیرند که صدوهشتاد درجه با نظر قبلی آن‌ها تفاوت دارد. نکته جالب توجه این است که سلبریتی‌ها بعد از آن‌که فهمیدند انتخابشان نادرست بوده و به قول خودشان گول وعده‌های روحانی را خورده‌اند بازهم تصمیمی برای عدم دخالت در حوزه سیاست نگرفتند؛ حوزه‌ای که نه تخصصی در آن دارند و نه تجربه‌ای.

سلبریتی‌های اینستاگرام با انتشار محتوای مجرمانه غیراخلاقی به‌ نظام حجاب و عفاف به‌شدت آسیب می‌رسانند و برای عرف جامعه اسلامی ما بسیار خطرناک هستند، آن‌ها مطالب و عکس در حالات مختلف از خودشان می‌گیرند و این تصاویر را مدام منتشر می‌کنند، در خصوص مسائل سیاسی و اجتماعی اظهارنظرهای ساختارشکنانه می‌کنند و از آنجا که الگوی جوانان و بچه‌های ما هستند، نهایتاً یک عارضه جدی و به‌هم‌ریختگی گریبان جامعه سنتی ما را می‌گیرد و سطح فرهنگ را نزول می‌دهد.

اینستاگرام قطعاً آثار مخربی صدها برابر بیشتر از هر فضای مجازی دیگر دارد،  فضای اینستاگرام به حدی نامناسب است که امکان ندارد فردی وارد این فضا شود و محتوای غیراخلاقی و مستهجن آن را نبیند، بنابراین باید هرچه زودتر مسؤولان پای در میدان مقابله و بگذارند از فروپاشی اخلاقی که دامن نسل‌های جدید را خواهد گرفت جلوگیری کنند.

روند «اختشاشات!» مجازی، با دیکته جدید خانم بازیگرفارغ التحصیل حقوق غذایی،  در مورد یک تروریست ادامه پیدا می‌کند. در واقع تروریسم ، مفهومی جهانی است و درک آن خارج از دایره دانش افرادی است که حقوق غذایی خوانده‌اند.اگر کسی ذره‌ای به «علوم قضایی» آگاهی داشته باشد، می‌داند هیچ تروریستی  در دایره مدافعان حقوق بشر نمی‌گنجد.

«سارو قهرمانی» اگر با اخلاق‌ترین و مهربانترین گل پسر دنیا از نظر خانم رهنما باشد با استناد به گواهی پدرش عضوی از یک گروهک تروریستی است. گروهکی تروریستی که در پیشینه‌اش ثبت شده که سَرهای بسیاری از سربازان جمهوری اسلامی را در هشت سال دفاع مقدس  بریده‌است. سربازانی که برای گذراندن دو سال خدمت سربازی خود راهی منطقه کردستان شدند و ضرورت دارد که بانوان بازیگر کم دانش سینمابا مدرک و یا بدون مدرک حقوق غذایی، حتما فیلم «چ» ابراهمیم حاتمی‌کیا، زندان دوله‌تو (رحیم رحیمی پور)  را تماشا کنند.

قمارخانه‌های آنلاین

تا پیش از این اغلب به اصطلاح، شاخ‌های اینستاگرامی از طریق اسپانسرهای خاص و تبلیغات آرایشگاهی، گوشی‌های تلفن همراه، رستوران‌ها و… کسب درآمد می‌کردند اما اخیرا مشاهده می‌شود که به تبلیغات سایت‌ها و کانال‌های شرط بندی آنلاین (قمار) روی آورده‌اند. موردی که صراحتا اصول اساسی اسلام را نشانه گرفته است. با راه‌اندازی موج جدید انواع شرط بندی‌ها توسط افراد معروف در اینستاگرام، صاحبان این مراکز با خیالی آسوده‌تر و کم دردسرتر به کسب سودهای نجومی پرداخته و قبح قضیه را نیز از بین برده‌اند.

مالک کمپانی شاخ‌های مجازی! +تصویر

سایت‌ها و کانال‌های شرط بندی آنقدر شرایط آسانی را در پیش روی کاربر قرار داده‌اند که هرکسی می‌تواند در هر بازی که به آن علاقه دارد و با هر میزان پولی شرط‌بندی کند. حداقل قیمت بعضی از این سایت‌ها برای واردشدن به بازی به ٢٠‌هزار تومان هم می‌رسد. ارقامی که با ترفندهایی فریبنده چون افزایش ضریب شرط‌بندی خیلی‌ها را برای قمار تشویق می‌کند. گردش مالی برخی از این سایت‌ها به میلیاردها تومان می‌رسد.(۱) این در حالی است که طبق قانون؛ هر نوع شرط بندی و قمار، جُرم محسوب شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

برای مشاهده در اندازه اصلی بر روی تصاویر کلیک کنید
اینفوگرافیک | قرارداد با اینستاگرام

داده نما | آثار مخرب شبکه اجتماعی اینستاگرام

بر چسب ها

پیشنهاد سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا سوال مقابل را پاسخ دهید ؟ *

Close