این روزها جنجالی ترین وزیر کابینه دولت روحانی کیست؟/ رفتار شناسی وزیر جوان دولت در جنگ اقتصادی!

لینک کوتاه مطلب : http://zanjansahar.ir/?p=9743

یک از پرحاشیه ترین وزیران دولت دوازدهم «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات است. وی که جوانترین عضو کابینه دولت هم به شمار می رود، فعالیت چشمگیری در شبکه های اجتماعی دارد. همین موضوع هم باعث جنجالی تر شدن آقای وزیر در عین ارتباطات بیشتری که توانسته با بدنه اجتماعی مردم برقرار کند، شده است.

در چند روز اخیرا اما به طور چشمگیری اخباری قابل تامل از وزیر ارتباطات در رسانه‎ها منتشر شده است.
در ادامه به برخی از این حواشی پررنگ تر از متن می پردازیم.
نطق نماینده اصلاح طلب درباره فعالیت های آذری جهرمی 
«حمیده زرآبادی»، نماینده قزوین، در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات آذری جهرمی در مورد ارزش افزوده گفت: «آقای وزیر دغدغه شما حق الناس نیست، دغدغه شما تغییر بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال و نشاندن مهره‌های خودتان و تیمتان بر سر چاه‌های درآمدی جدید فضای مجازی است.»
وی افزود:«راستی آقای جهرمی! گویا از چند روز پیش خبر نطق امروز را داشتید و تمام تلاش خود را کردید که این اتفاق رخ ندهد؛ مگر هنوز به مکالمات تلفنی دسترسی دارید؟!»
نماینده قزوین بیان داشت: چرا باید به محض انتقاد اصولی از حضرتعالی، افرادی با نقاب‌های رنگارنگ در فضای سایبری گسیل شوند تا هر صدا و نقدی را با توهین و تهمت و افترا خفه کنند؟ چرا باید آنکه سال‌ها صادقانه در عرصه رسانه کار می‌کند با هزاران مشکل مالی معیشتی روبه‌رو باشد و آن دیگری هر ماه با امکانات و خدمات و کارت‌های هدیه، مزد بی اخلاقی‌های خود را از جیب بیت المال بگیرد؟
سخنان زرآبادی مفصل است و در این مطلب نمی گنجد و برخی از اصحاب رسانه از نهادهای مربوطه خواستند که درباره این سخنان تحقیق و تفحص در وزارت ارتباطات صورت گیرد.
ماجرای ارزش افزوده و هشدار نمایندگان مجلس به آذری جهرمی
نمایندگان مجلس نسبت به طرح‌های غیرکارشناسی و تبلیغاتی وزیر ارتباطات واکنش نشان دادند.
نمایندگان مجلس با هشدار به آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص اظهارنظرها و تصمیمات خلق‌الساعه وی در رابطه صنایع نوپا در اقتصاد دیجیتال همچون صنعت خدمات ارزش‌افزوده و تولید محتوای اپراتوری، خواستار تغییر رویکرد این وزیر جوان کابینه نسبت به صنایع مذکور هستند؛ چراکه به‌یقین راه مقابله با برخی تخلفات که در صنایع دیگر هم وجود دارد، تعطیلی، حذف یا قلع‌وقمع نیست.
نمایندگان همچنین بر ضرورت حمایت جدی قوای مجریه و مقننه از فعالان تحصیل‌کرده در حوزه صنایع دیجیتال، استارتاپ‌ها و سرویس‌های ارزش افزوده اپراتوری تاکید می‌کنند.
تازه‌ترین موج‌آفرینی وزیر «موج ساز»، در اواخر شهریور به صورت رسمی کلید خورد.  در ۲۶ شهریور، آذری جهرمی، با یک توئیت، با هشتگ «پایان وس»، به نوعی اعلام جنگ با کلیت «سرویس‌های ارزش افزوده» داد. او مدعی شد که برای دفاع از «حق الناس» هیچ «خط قرمزی» ندارد.
چندی پیش جهرمی همچنین در توییتی با هشتگ پایان VAS به تقلب‌ها و کلاهبردار‌ی‌هایی که از این طریق صورت می‌گیر اشاره کرده و نوشت: «دوستان دیگر به یقین رسیده‌اند که در این مورد هیچ خط قرمزی ندارم، مخصوصا اگر از جیب مردم دزدی شود.»
روز ۱۴ مهرماه نیز او در پاسخ به سوال پیوست درمورد سرنوشت شرکت‌هایی که خدمات ارزش افزوده ارائه می‌دهند، اعلام کرد که لیست شرکت‌های خدمات ارزش افزوده خاطی به زودی منتشر می‌شود.
اما اخباری منتشر شده است که نشان می دهد برخی از اطرافیان جهرمی خود در حوزه ارزش افزوده فعالیت می کنند. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، باید به این سوال به صورت جدی پاسخ دهد که چگونه در نقش شوالیه‌ی مبارزه با «سرویس‌های ارزش افزوده» فرو رفته، در حالی که مسوول کسب و کارهای ارزش افزوده در یکی از شرکت‌های نزدیک به وزارتخانه متبوع ایشان، با حکم جناب وزیر هم دستیار ایشان است و هم عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت؟ (جالب این‌جاست که سجاد بنابی در توئیتی، مطرح‌کنندگان این واقعیت را دروغگو خوانده است)
پشت پرده استعفای مینا مهرنوش، مدیرعامل رایتل
یک ماه بعد از انتخاب مینا مهرنوش به عنوان مدیرعاملی اپراتور سوم تلفن همراه، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرد این انتصاب فاقد وجاهت قانونی است.
بعد ازمدتی خبر استعفای مینا مهرنوش در رسانه ها منتشر شد. وی در باره چرایی این استفعا فشارهای وارده از سوی وزارت ارتباطات را علت این استعفا عنوان کرد.
به نظر او متاسفانه برخی دراین زمینه نگاه جنسیتی دارند و در عمل تاب تحمل مدیریت یک زن در راس اپراتور کشوری را ندارند و در این مدت تمام تلاش خود را برای تضعیف من به کار بستند تا از انتصاب و ادامه کار من جلوگیری کنند.
مهرنوش گفت: من در تاریخ ۲ شهریور ماه به صورت قانونی حکم مدیر عاملی را داشته ام اما سازمان تنظیم با دستور شبانه آقای جهرمی در تاریخ ۲۴ شهریور مصوبه ای عجولانه و غیر کارشناسی را تنظیم کردند که با دستورموقت، دیوان عدالت اداری مصوبه دیروز متوقف شده است، این مصوبه بهانه بیش نبود تا آنها با هدف اصلی خود سرپوش بگذارند ،آقای وزیر ادعا می کنند که مدیرعامل یک اپراتور باید کارشناس فنی باشد در حالیکه خود ایشان که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند سابقه تخصصی به غیر از عضو هیات مدیره رایتل ندارند.
به عقیده مهرنوش؛ کسی راجع به تخصص صحبت می کند که با لیسانس غیر مرتبط به عنوان وزیر نشسته است و از دکتری اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران برای مدیریت یک اپراتور ایرادی می گیرد.
سفر ۱۰۷ میلیون تومانی آذری جهرمی
سند هزینه‌کرد ۱۰۷ میلیون تومانی مدیرعامل همراه اول برای هواپیمای اختصاصی آذری جهرمی در سفر به بیرجند منتشر شد.
شبکه اطلاع رسانی راه دانا در هفتم مهرماه سند سفر آذری جهرمی به بیرجند با هواپیمای اختصاصی و با هزینه همراه اول را منتشر کرد.
براساس این گزارش، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار برای سفر «آذری جهرمی» در بمن ماه ۹۶ به بیرجند هواپیمای اختصاصی اجاره کرده است.
وی برای اجاره هواپیمای مذکور از شرکت ماهان دستور پرداخت مبلغ ۱۰۷ میلیون تومان از بودجه همراه اول را صادر کرده است.
ماجرای اهدای ۲۰۰ لپ تاپ به نهاد ریاست جمهوری!
پس از انتشار خبر «اهدای ۲۰۰ لپ تاپ از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به نهاد ریاست جمهوری»، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدای امر این موضوع را به یاد نیاورد ولی پس از انتشار مستندات به توضیحاتی درباره آن پرداخت.
بر مبنای مستنداتی که در اختیار یکی از مراکز نظارتی قرار گرفته بود، این خرید با توجیه صرفه‌جویی در کاغذ و چاپ و «رویکرد سبز در توسعه پایدار» انجام شد که با پیگیری و دستور سریع حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بخشی از تجهیزات از یک شرکت خصوصی خریداری و بخش دیگر نیز به صورت نقدی از بازار تهیه شده بود.
وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره اهدای لپ تاپ به نهاد ریاست جمهوری گفته بود که این موضوع را به یاد نمی آورد. اما به محض انتشار این اظهارات، متن نامه و فاکتور خرید تجهیزات برای نهاد ریاست جمهوری در معرض دید مردم قرار گرفت و موجب شد تا آذری جهرمی درباره این موضوع، توضیحاتی ارائه کرد.

رفتارشناسی آذری جهرمی در شرایط جنگ اقتصادی

آذری جهرمی

دشمنان نظام و انقلاب در خارج از کشور از نابودی صدها کسب‌وکار مرتبط به صنعت دیجیتال، بیکاری هزاران نفر فعال، آشفتگی اقتصادی داخل کشور و همچنین برهم خوردن امنیت روانی در جامعه ایران خوشحال می‌شوند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجادله‌های رسانه‌ای خود بر علیه موضوع خدمات ارزش افزوده در گفت‌وگو با رسانه‌ها، نفع برندگان از سرویس‌های ارزش افزوده را جریانی فراتر از یک گروه خاص دانست و گفت که این اقتصاد ناسالم می‌تواند در حوزه‌های سیاسی همچون «انتخابات» هم تأثیرگذار باشد.

این ادعا درست زمانی مطرح می‌شود که تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به محمدجواد آذری جهرمی در موضوع دنباله‌روی از کارشناسان خارج‌نشین رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی در اتخاذ تصمیات عجولانه هشدار داده‌اند.

چندی پیش سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در همین زمینه و در گفت‌وگو با رسانه‌ها بر اهمیت نقش صنعت تولید محتوای اپراتوری و خدمات ارزش‌افزوده در ایجاد اشتغال و درآمدزایی تاکید کرده و گفته بود: «عوامل و کارشناسان غرب‌نشین رسانه‌های ضدانقلاب در حال فعالیت علیه «صنعت دیجیتال» هستند؛ هدف آن‌ها ایجاد حس ناامنی در جامعه است و سعی در معرفی «صنعت دیجیتال و خدمات ارزش‌افزوده» به عنوان عامل کلاهبرداری و تشویش اذهان عمومی از این طریق هستند.»

واضح است دشمنان نظام و انقلاب در خارج از کشور از نابودی صدها کسب‌وکار مرتبط به صنعت دیجیتال، بیکاری هزاران نفر فعال، آشفتگی اقتصادی داخل کشور و همچنین برهم خوردن امنیت روانی در جامعه ایران خوشحال می‌شوند.

رسانه‌های دولت همزمان و همزبان با وزیر جوان، طوری القا می‌کنند که از سودهای بدست آمده از صنعت «وس»، پول‌های کثیف انتخاباتی استخراج می‌شوند و مستقیم و غیرمستقیم جناح مقابل را متهم به سودجویی از این مساله می‌کنند.

روزنامه ایران (روزنامه ارگان دولت) نیز یک یادداشت با عنوان «پول وس و ستاره مربع ها به جیب سیاسیون می‌رود؟» منتشر کرد و نوشت:

«بعضاً برای هرکدام از ما پیش آمده که قبض موبایلمان که می‌آید مغزمان سوت می‌کشد؛ بدون آنکه مکالمه چندانی کرده باشیم هزینه‌های گزافی باید پرداخت کنیم و این ممکن نیست جز با همان ارزش‌های افزوده‌ای که بدون اطلاع از کیسه‌مان می‌رود. این پول‌ها کجا می‌رود؟ این هزینه‌ها معمولاً به جیب شرکت‌های متعلق به بخش خصوصی نمی‌رود یا اگر هم می‌رود آن بخشی از شرکت‌های خصوصی هستند که صوری ثبت شده‌اند و در اختیار برخی سیاسیون قرار دارند و این هزینه‌هایی را که از جیب مردم بیرون می‌کشند خرج مطامع سیاسی کرده یا به قول وزیر کشور جزئی از پول‌های کثیف انتخاباتی می‌شوند. از این‌رو هر وقت بحث ساماندهی یا جمع‌آوری آنها می‌شود فریاد برخی به آسمان می‌رود.»

در حالی این ادعاهای وزیر جوان و همکاران او در رسانه‌ها مطرح می‌شود که پیش از این به دلیل نزدیکی انتخابات بیشتر رسانه‌های معاند و مخالف نظام جمهوری اسلامی آنها را مطرح می‌کردند؛ اکنون مانور رسانه‌ای وزارت ارتباطات درباره «پول‌های کثیف انتخاباتی» بهانه جدیدی به دشمنان نظام و انقلاب داده است تا با القای جو منفی علیه سلامت انتخابات دعوت به عدم حضور در انتخابات مجلس را بیشتر تبلیغ کنند.

رفتارشناسی دشمن در شرایط جنگ اقتصادی

در شرایط جنگ اقتصادی دشمن در حال تقویت پایگاه‌های بین‌المللی خود در منطقه است و به همین دلیل است که در کشورهای عربستان و امارات در حوزه فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای دیجیتال همکاری و سرمایه‌گذاری‌های متعدد می‌کند. همین دشمن به شدت به دنبال تضعیف ظرفیت‌های داخلی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه است و همزمان برای جذب نیروی انسانی نخبه ایرانی (خروج نخبگان از کشور) برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کند.

منشا تبلیغات و فضاسازی علیه ظرفیت‌های بومی دیجیتال

دشمنان مردم و نظام هروقت از مقابله مستقیم نتیجه نمی‌گیرند برای تضعیف از یکی مهمترین ابزارهای خود بر علیه کشور استفاده می‌کنند: تبلیغات و فضاسازی از طریق شبکه‌های اجتماعی که مدیریت و کنترلش را نیز در اختیار دارد!
به همین دلیل است که اگر سیاست رسانه‌های معاند و منافق یا عوامل خارج‌نشین آنها را با دقت بررسی کنیم متوجه می‌شویم که حوزه «خدمات ارزش افزوده» یا تولید محتوای بومی اپراتوری به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای نقشه‌ها و فضاسازی‌های دشمن تبدیل شده است.

نکته جالب‌تر اینجاست؛ چالش‌ها، کمبودها و تخلفات در «وس» که به عنوان یک زیرساخت مهم اقتصاد دیجیتال علاوه بر ظرفیت‌های خاصی که در رشد دانش و فناوری بومی، اشتغالزایی و توسعه کسب‌وکارهای استارتاپی حوزه آی‌تی در کشور دارد، به دلیل ارتباط نزدیک‌تر از طریق تلفن‌های همراه با مردم، بیشتر قابل لمس هستند. دشمن هم دقیقا برای فضاسازی از همین ویژگی بهره می‌برد. پلتفرم‌های نصب و توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی، و زیرساخت‌های فناوری‌های پرداخت موبایلی هم شرایط مشابه با «وس» را دارند.

پس به سادگی قابل فهم است که چرا افرادی  که در آمریکا زندگی می‌کنند و سابقه فعالیت و همکاری کارشناسی با شبکه‌های رادیو-تلویزیونی معاند و مخالف نظام را دارند، به صورت تمام‌وقت در حال فضاسازی علیه بسترهای نصب و توسعه اپلیکیشن‌های ایرانی، پلتفرم‌های ویدیوی آنلاین، پیام‌رسان‌های داخلی و زیرساخت‌های فناوری‌های پرداخت الکترونیکی و پلتفرم خدمات ارزش افزوده یا همان «وس» هستند.

مسئولان وزارت ارتباطات یا دنباله‌روی سیاست‌های دشمنان؟

واضح است که چرا دشمنان نظام و انقلاب در خارج از کشور از نابودی صدها کسب‌وکار مرتبط به صنعت دیجیتال، بیکاری هزاران نفر فعال «وس»، «فناوری‌های پرداخت» و «توسعه نرم‌افزارهای بومی» که آشفتگی اقتصادی داخل کشور و همچنین برهم خوردن امنیت روانی در جامعه ایران را به دنبال دارند خوشحال می‌شوند.  اکنون چند سوال مطرح می‌شود:

یک– مسئولان وزارت ارتباطات چرا از بستر نرم‌افزارهای غربی مثل توییتر به همزبانی و بازمطرح‌کردن عناویتی چون «کلاهبرداری»، «دزدی» و «تخلفات» گسترده به اهداف تشویش اذهان عمومی و توسعه نگرانی‌های اجتماعی و بر هم زدن امنیت روانی رسانه‌های معاند کمک می‌کنند؟

دو– در حالی که به ایام انتخابات نزدیک می‌شویم، چرا مسئولان وزارت ارتباطات با استفاده از قدرت رسانه‌ای دولتی، همزمان و همزبان با دشمنان کشور، طوری القا می‌کنند که منابع مالی و سودهای بدست آمده از صنایع دیجیتال غیرشفاف هستند و از آنها «پول‌های کثیف انتخاباتی» استخراج می‌شوند؟

سه– در حالی که در داخل کشور نهادهای امنیتی، قضایی، قانون‌گذار و تصمیم‌ساز، نظامی و انتظامی وجود دارند و دلسوزانه وظایف خود را انجام می‌دهند و می‌توانند برای حل چالش‌ها و مقابله با تخلفات وارد عمل شوند، کدام جریان می‌خواهد ماجراهای یک صنعت دارای ظرفیت بالا در رسانه‌های عمومی تبدیل به جنجال شود؟ چرا مسئولان وزارت ارتباطات برای اتهام‌زنی مدام در رسانه‌ها موضوعات خلاف واقع و مبهم را مطرح می‌کنند در صورتی که اثبات نشده و یا قابل اثبات نیست؟

این رفتارها دقیقا دشمنان رسانه‌های معاند و مخالف نظام جمهوری اسلامی را بیشتر خوشحال می‌کند. آنها با یک تیر سه نشان زده‌اند: در «جنگ اقتصادی» کشور را تضعیف کرده‌اند؛ در «جنگ رسانه‌ای» به فضاسازی‌های تبلیغاتی پرداخته‌اند و در «جنگ سیاسی» با مطرح کردن مساله «پول‌های کثیف انتخاباتی»، سلامت جریان انتخاباتی داخل کشور را زیر سوال برده‌اند تا استقبال مردمی از آن را دچار چالش کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا سوال مقابل را پاسخ دهید ؟ *

Close