ابهراستان زنجاناقتصادیایجرودایرانخدابندهخرمدرهزنجانسلطانیهطارمماهنشان

بودجه زنجان مطابق با برنامه‌های توسعه‌ای استان نیست

مهران فرامرزی عضو هیأت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در یادداشتی آورده است:
مهمترین  بودجه‌های عمرانی استان زنجان از ردیف بودجه‌های ملی شامل مطالعه و توسعه بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان(ردیف ۱۰۳)، مطالعه و احداث راه اصلی محور سلطانیه – خدابنده و کمربندی شهر قیدار به راه اصلی(ردیف ۱۰۴)، مطالعه و تجهیز فرودگاه زنجان (ردیف ۱۰۵)، مطالعه و احداث محور زنجان – کلور(ردیف ۱۰۶)، مطالعه و احداث ورودی شهر ماهنشان (ردیف ۱۰۷)، مطالعه و بهسازی محور سه راهی نیک پی – ماهنشان( ردیف ۱۰۸)، مطالعه و احداث راه‌های زرین آباد به سجاس و ینگی کند سیدلر به دندی و جاده بیجار – شهرک قلتوق -چایرلو(ردیف ۱۰۹) می‌باشند.

این در حالیست که چنین ردیف بودجه‌هایی می‌توانست در بودجه‌های سازمان‌های متبوع خود تعریف شده که از جمله عمده این پروژه‌ها متعلق به  سازمان راه و شهرسازی می‌باشد، اما در ردیف این پروژه‌ها با توجه به مطالعات طرح جامع ناحیه‌ای زنجان، محور استراتژیک چورزق- ماسوله که می‌تواند سبب توسعه گردشگری در استان شود، محور گردشگری و راهبردی آب‌بر- فومن که ظاهرا مردم خود تصمیم و اقدام به احداث این محور کرده‌اند، ایجاد بازارچه بزرگ زیتون در منطقه طارم، با توجه به اینکه جدایی گزینی اقتصادی و فرهنگی منطقه طارم از زنجان با بی توجهی به این شهرستان در حال وقوع می‌باشد.

بدین مفهوم که کشاورزان طارمی قبلا محصولات خود را در زنجان عرضه می‌کردند و تبادلات تجاری با بازار زنجان داشتند، چند سالی است که این پیوند با استان گیلان صورت گرفته است و به کلی این منطقه پیوند هویتی خود را به منطقه شمال، بطور اخص استان گیلان مستحکم کرده است، یکی از دغدغه‌های عمده این شهرستان نبود بازارچه بزرگ زیتون می‌باشد که می‌توانست با تعیین ردیف بودجه‌های ملی سبب احداث این طرح بزرگ بود.

محور راهبردی دیگر، محور سلطانیه- همدان می‌باشد. متاسفانه توجه به منطقه سلطانیه زنجان بطور راهبردی نبوده و دیدگاه منفعل به این منطقه است، اما در محدوده شهر زنجان، با توجه به مسائل مالی شهرداری زنجان، منابع مالی طرح سبزه میدان می‌توانست از طریق تامین بودجه از ردیف بودجه‌های ملی باشد، اتفاقی که در شهر رشت صورت گرفته است، طرح قطار شهری رشت (ردیف دو استان گیلان) که به عنوان پروژه بزرگ شهری در ایران می‌باشد در ردیف پروژه‌های ملی قرار گرفته است.

اما در یک بحث کلی‌تر در مقایسه برخی از استان‌ها با استان زنجان، از جمله کردستان و همدان، با توجه به اینکه درآمدهای استانی هر دو استان مذکور از استان زنجان کمتر می‌باشد، اما به مراتب بودجه‌های سالانه این استان بیشتر از استان زنجان می‌باشد به عنوان مثال درآمد استان کردستان ۴۹۰ میلیارد تومان، و بودجه تخصیصی این استان ۱۷۰۰ میلیارد تومان است، یا استان همدان درآمد ۶۰۰ میلیارد داشته و بودجه تخصیصی این استان ۱۶۰۰ میلیارد تومان،  یا استان سیستان و بلوچستان درآمد ۵۰۰ میلیارد تومانی داشته و بودجه تخصیصی این استان ۲۴۰۰ میلیارد تومان می‌باشد، خراسان شمالی و جنوبی هر کدام تقریبا درآمد استانی ۳۰۰ میلیارد تومانی داشته در حالی که بودجه ملی تخصیصی به هر کدام ۱۰۰۰ میلیارد تومان می باشد!

این در حالیست که درآمد استان زنجان بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان بوده و بودجه تخصیصی آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان است، از سوی دیگر طرح‌های توسعه روستایی در استان زنجان نیاز به توجه ویژه دارند، به طوری که بیشتر روستاهای استان در حال تخلیه جمعیت و رو به متروکه شدن و نابودی هستند.

با توجه به ساختار خاص سکونت‌گاه‌ها در استان زنجان که دارای روستاهای متعددی است به طور قطع تخصیص بودجه‌ها در این راستا باید صورت بپذیرد، بهسازی و بهبود شبکه‌های آبیاری سنتی کشاورزی و مدرنیزاسیون کردن بخش کشاورزی استان، توجه به صنایع پاک نیز در این راستا انجام می‌شود، این موضوع نشان دهنده عملکرد ضعیف سازمان‌های دولتی در تلاش برای اخذ ردیف‌های بودجه‌ای دولتی می‌باشد.

عملکرد سازمان‌ها و برنامه‌های آنها یکی از مولفه‌های مهم در بودجه‌بندی است، با توجه به پتانسیل‌های بالای استان زنجان و قابلیت‌های توسعه‌ای این استان مسؤولین می‌توانستند بیش از این همت کرده و مجموع بودجه‌های سال ۱۳۹۷ را حداقل تا سقف ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش دهند.

بر چسب ها

پیشنهاد سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Close