ترویج فساد و سند ۲۰۳۰ توسط برنامه اختیاریه / هجمه و فرهنگ جامعه توسط تی وی پلاس + عکس و فیلم

لینک کوتاه مطلب : http://zanjansahar.ir/?p=7643

اختیارات ویژه یک برنامه برای ترویج سند ۲۰۳۰

مجری از مهمان می‌پرسد قبل از دوران خوانندگی چه کاری می‌کردی؟ مهمان پاسخ می‌دهد عکس هنرمندان مثل گوگوش و داریوش را در مقابل دانشگاه می‌کشیدم و مردم هم می‌خریدند.

حذف جواد رمضان‌نژاد از سکانداری شبکه پنجم سیما اقدامی تاسف‌بار و تصمیمی کاملاً هیجانی بود. در واقع این اقدام، واکنشی به تمامی انتقادات چند ماه اخیر نسبت به ترویج جریان ستاره – مربع‌ها در سیما تفسیر می‌شود. وقتی مسئولان اجرایی پخش زنده، توبیخ و اخراج شدند آیا حذف مدیر شبکه ضرورتی داشت؟ جواد رمضان‌نژاد خوشنام‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین مدیران جوان سازمان صدا و سیما بود. آیا از فردای این اتفاق همه مدیران سازمان صدا و سیما در برنامه‌های زنده خودشان باید بر فرآیند مونتیورینگ و سوئیچ تصاویرها و صداها مشارکت داشته باشند؟ آیا برخورد با تهیه کننده برنامه، مدیر پخش و بازداشت مداح برای بستن این پرونده کفایت نمی‌کرد؟

جواد رمضان‌نژاد مدیر محجوب و کم حاشیه شبکه پنجم سیما که طی اقدامی بی‌سابقه توسط مدیریت سازمان خلع شد

حالا با حذف این مدیران جوان می‌توان این سئوال را با مدیران بالادستی مطرح کرد، آیا رمضان‌نژاد به اندازه مجری برنامه اختیاریه، اختیار عمل داشت؟ آیا مدیر شبکه که به خاطر پخش چند صحنه از عملکرد یک مداح حذف می‌شود، چرا اجازه ضابطه‌مند و تذکر به برنامه اختیاریه را نداشت؟ این سئوالی است که قطعاً پاسخی نخواهد داشت.

در برنامه اختیاریه تقریباً با ورود هر مهمانی سوژه‌هایی مطرح می‌شود که با عرف معمول سازمان صدا و سیما تعارض دارد. اما جریانی که در برکناری آنی جواد رمضان نژاد مشارکت داشته، این امکان را هم دارد، ضابطه‌مند شدن مباحث مطروحه در برنامه اختیاریه را از «سید مرتضی فاطمی» مطالبه کند.قدر مسلم اگر در ساختار برنامه اختیاریه قاعده‌مندی حکم فرما شود این برنامه با حاشیه کمتری مواجه خواهد شد. به عنوان مثال تمسخر کارگر زحمتکشی که اکشن را “اشکن” تلفظ می‌کند، با اصول و ساختار برنامه‌سازی ضابطه‌مند قرابتی ندارد. میزانسن این بخش از برنامه با توجه به اینکه پدر مجری از مدیران ارشد سازمان است، تفسیر ناخوشایندی را از تفرعن و از بالا نگاه کردن مجری را در ذهن متبادر می‌کند. شاید قصد مجری چنین نباشد، اما عدول از پروتکل‌های اجرای تلویزیونی مبتنی بر حفظ حرمت مهمان، زمینه استنباط چنین برداشتی را فراهم می‌کند.

مسئله ضابطه‌مندی حضور مهمانان مسئله بسیار مهمی است و از سوی دیگر قاعده‌مند شدن گفت‌وگوها، در برنامه‌های زنده و تاک‌شوءها در اختیاریه نمود پیدا کرده است. مثلاً در برنامه‌ای که فاطمی، پرواز همای خواننده پرحاشیه را به برنامه‌اش دعوت می‌کند، مجری از مهمان می‌پرسد قبل از دوران خوانندگی چه کاری می‌کردی؟ مهمان پاسخ می‌دهد عکس‌های گوگوش و وداریوش را در مقابل دانشگاه می‌کشیدم و مردم هم می‌خریدند.

شاید طرح چنین بحثی در شبکه‌های تلویزیونی لس‌آنجلسی سبب محبوبیت همای شود اما در رسانه ملی یک فرهنگ ملی وجود دارد که با طرح هر گزاره‌ای مبتنی بر محبوب کردن خوانندگان لس‌آنجلسی، مخصوصاً دوران پهلوی در تعارض است. وقتی مجری قدرت اداره برنامه زنده را ندارد، اگر آنرا ضبط کنند و فرازهای مثل ضریب دادن به محبوبیت گوگوش و داریوش را حذف کنند، اتفاقی در متن برنامه نخواهد افتاد. اختیاریه با دعوت از مسعود ده‌نمکی اصرار داشت، اثبات کند دوره این کارگردان سینما تمام شده، چون آثارش در گیشه فروش ندارند.

مجری در برنامه ده‌نمکی به دنبال چنین القایی به مخاطب بود و برنامه مورد اشاره به سمت و سویی رفت که تصویری ضدسینمایی از ده‌نمکی ارائه دهد. در صورتیکه سابقه روزنامه‌نگاری و برنامه‌سازی فاطمی باید سویه حمایتی از ده‌نمکی داشته باشد اما مخاطب بنا بر المان‌هایی احساس می‌کند، مجری قصد حمله به او را دارد که این حملات ملایم، گاهی بوی تخریب هم می‌دهد. در عوض مجری برنامه، پس از جشنواره فجر ابراهیم‌داروغه‌زاده که کارنامه سراسر شگفتی را به ارمغان آورده، با لحنی متفاوت می‌ستاید.

در اغلب برنامه‌های با خط مشی دوگانه‌ای در برنامه اختیاریه مواجه هستیم، چون در پشت سر مجری یک چهره متفاوت دیگر وجود دارد. سردبیری برنامه اختیاریه، مصطفی امامی است. برنامه‌ساز و مجری سابق تی‌وی پلاس. رسانه خاصی که حامی سلبریتی‌هاست و با محوریت آنان برنامه تولید می‌کند. با حضور امامی در پشت صحنه این برنامه تفسیرهای متناقض از برنامه افزایش پیدا می‌کند. مصطفی امامی که حضور او در شبکه‌های تلویزیونی در عنوان‌های مختلف رو به افزایش است و در شبکه چهار نقش او فراتر از یک مجری است، در ایام نوروز برنامه روزگار نو را اجرا می‌کرد و در برنامه‌ای به بهانه شهادت حضرت زینب با عنوان صبر خطاب به مسئولان حکومتی و دولتی و گفت” صبر مردم در سال ۱۳۹۷ به پایان رسیده است و … “. با گفتن این جملات توسط فاطمی یک نهاد بزرگ مثل صدا و سیما که صاحب هنرستان و دانشگاه است، نیروهای متخصص خود را از فارغ‌التحصیلان سایت بسیار زرد تی‌وی پلاس جذب می‌کند؟ این مسئله‌ای است که مدیران سیما باید پاسخی جدی به آن بدهند.

مجری سابق تی‌وی پلاس می‌تواند روی آنتن زنده شبکه چهار برای حاکمیت خط و نشان بکشد و در مقام سردبیر برنامه اختیاریه با همراهی مرتضی فاطمی گوگوش و داریوش را محبوب کند. اگر کمی به این گروه و تشکیلات فرصت دهند، حتماً برنامه‌ای خواهند ساخت که زمینه بازگشت گوگوش و داریوش را به ایران فراهم کند!

فیلم تبلیغاتی گوگوش و داریوش در برنامه اختیاریه

اختیاریه به دنبال تثبیت سند ۲۰۳۰ است؟

پس از قوت گرفتن شایعات مبنی بر تلاش دولتی برای تصویب و اجرای سند ۲۰۳۰ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با فرهنگیان در ۱۳۹۷/۰۲/۱۹ و ۱۳۹۶/۰۳/۳۱ در دیدار با نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و دیدار جمعی با دانشجویان در ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ و دیدار با معلمان و فرهنگیان در ۱۷ اردیبهشت در مورد سند آموزش ۲۰۳۰ یونسکو به مسئولان امر و رسانه‌های تذکرات جدی دادند. در شرایطی که رهبری بارها در این خصوص تذکر داده‌اند ناگهان یاسمن اشکی معروفی به یاسی اشکی در برنامه ماه عسل و چندین برنامه اینترنتی حضور پیدا می‌کند و بر مسئله آموزش جنسی به کودکان صحه می‌گذارد و این روند با کارشناسان دیگر در برنامه‌های مختلف سیما ادامه پیدا می‌کند.

پس ازمخالفت‌های گسترده با تصویب سند ۲۰۳۰، در برنامه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی فراوانی (پس از سخنان قاطعانه رهبری) طی این مدت بدون اشاره مستقیم به آموزش جنسی کودکان و نوجوانان اصرار می‌ورزند. بسیاری از برنامه‌سازان با دعوت از مهمانان متنوع، به بهانه آسیب‌شناسی بیماری‌های مرتبط با مسائل جنسی، ضرورت مصوب کردن سند ۲۰۳۰ را دنبال می‌کنند.

البته باید باید به این نکته توجه کرد که نهادهای مرتبط، برای تبلیغ و تثبیت مسئله آموزش جنسی در مدارس نزد افکار عمومی، هزینه‌های نامتعارفی را صرف می‌کنند و این قضیه در مسئله ورود یاسی اشکی به سیما کاملاً به صورت شفاف مطرح شد. با توجه به اینکه وضعیت مالی صدا و سیما به حالت قبل از ستاره – مربع بازگشته، این احتمال وجود دارد که نهاد مرتبط با تاکید بر آموزش جنسی به کودکان، دوباره اقدام به حمایت‌های مالی از برخی برنامه‌های تلویزیونی که وابستگی ستاره – مربعی دارند، کندو این حمایت‌ها کاملاً محتمل است.

اما برنامه اختیاریه یا به اختیار یا با حمایت همان سازمان معروف که در پی گسترش فرهنگ آموزش جنسی به کودکان است، دنداپزشکی را به برنامه‌اش دعوت می‌کند که همان موتیف معروف آموزش جنسی به کودکان را به بهانه عدم افزایش افراد آلوده به بیماری ایدز مطرح می‌کند. آیا برنامه‌هایی نظیر اختیاریه می‌توانند خلاف مطالبه منویات رهبری، با استفاده از جایگاه متین اجتماعی دکتر ذاکر، جملاتی را در برنامه ثبت کنند؟

شیوه برنامه اختیاریه برای توجیه آموزش جنسی به کودکان در مدارس در نوع خود بسیار جالب است. دکتر ذاکر دندانپزشکی متولد نجف اشرف را به برنامه دعوت کرده‌اند که یک روحانی‌زاده است و نکته قابل توجه این است که مخاطب با روحانی‌زاده‌ای مواجه می‌شود که ظاهری مغایر با خانواده‌اش دارد. از همه مهمتر در نجف اشرف درس خوانده و یک پشتوانه مذهبی را مخاطب برای این مهمان در نظر می‌گیرد. آنچیزی که سبب می‌شود مخاطب بیشتر به این مهمان سمپاتیک شود این است که او در مقام دندانپزشک به بیمارانی که بیماری ایدز دارند خدمات و سرویس می‌دهد.

وقتی که مخاطب با این دکتر کراواتی روحانی‌زاده بواسط فعالیت‌های خیرانه‌ای که انجام می‌دهد کاملاً سمپاتیک شد، مجری برنامه با هدایت بازیگر مشهور سینما، فریبا کوثری که کاملاً محبوب و بی‌حاشیه است، توسط مهمان تیر خلاص را می‌زند و دکتر به صورت رسمی از سند ۲۰۳۰ یونسکو در قالب آموزش جنسی به کودکان استفاده می‌کند. به هرحال کسی که در برنامه‌اش می‌تواند گوگوش و داریوش را محبوب کند، قدرت تصدیق سند ۲۰۳۰ توسط جامعه نخبگان را هم می‌تواند.

به هر حال با توجه به رفتار هیجانی و لحظه‌ای با مدیریت شبکه ۵ سیما شد، انتظار می‌رود یکی از این تذکرها و هشدارها حداقل به چنین برنامه‌هایی داده شود که در اشکال مختلف از هر خط قرمز ممکنی باآگاهی عبور می‌کنند.

«شوک» بزرگ به «عفت» جامعه توسط پلاس‌های اینترنتی

وقتی هنر و فرهنگ، ابزاری شوند صرفاً برای سرگرمی و خنده مخاطبان، باید فاتحه آن را خواند، اگر ابزاری شوند برای جذب مخاطب به هر قیمتی، باید برایش نگران شد و اگر بخواهد ابزاری شود برای ترویج یه «فرهنگ غلط» باید جلویش ایستاد!

اما اینکه چه کسانی باید جلوی یک رویه غلط فرهنگی بایستند، سوال مهمی است که باید حتما به آن پاسخ داد؛ با گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی و فراگیری هر چه بیشتر رسانه‌های مجازی دیگر نمی‌شود مانند گذشته عمل کرد و همان راهکارهایی را برای ساماندهی مسائل فرهنگی در پیش گرفت که در گذشته صورت می‌گرفته است. مطمئناً‌ در وهله اول این خود مردم هستند که باید جلوی یک رویه غلط فرهنگی را بگیرند؛ چه آنکه امروز هر کدام به نوبه خود دارای یک رسانه مهم و تأثیر گذار هستند! کاربران شبکه‌های مجازی می‌توانند در صفحه شخصی خود در اینستاگرام یا در کانال تلگرامی‌َشان مسائل مختلف فرهنگی را رصد و به تحلیل محتوای آن بپردازند؛ چه بسا تأثیر گذاری آن بسیار بیشتر از اقدامات مسئولان باشد. رسانه‌های ارتباط جمعی، دیگر مانند سابق نیستند که به تلویزیون و رادیو ختم شوند؛ امروز در کنار این رسانه‌ها، مجله‌های ویدئویی اینترنتی، سایت‌های ویدئویی و غیره نیز وظیفه فرهنگ‌سازی جامعه را برعهده دارند.

اینکه مجله‌های ویدئویی اینترنتی را یک تهدید قلمداد کنیم کار بسیار اشتباهی است؛ زیرا این یک ظرفیت استثنایی برای فرهنگ‌سازی جامعه آن هم بدون اتکا به بودجه‌های دولتی است. اما نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است نظارت دستگاه‌های ذیربط بر فعالیت این شبکه‌هاست که مبادا به مرور زمان و با افزایش فعالیت این شبکه‌ها در کشور، فرهنگی عمومی مردم به قهقرا برود.شاید مهم‌ترین نکته پیرامون فعالیت این شبکه‌های اینترنتی، نحوه فعالیت آنهاست که سعی می‌شود چیزی خارج از چارچوب صدا و سیما باشد.اما اینکه این عبور از چارچوب تلویزیون باید به کدام سمت باشد بسیار مهم است؛ مسئله‌ای که تا به امروز آنچنان که باید و شاید در مسیر صحیح قرار نگرفته است.

آنچه که در این شبکه‌ها مشاهده می‌شود گفت‌ و گوهای بی پرده و صریح با برخی اشخاص سیاسی، فرهنگی، ورزشی و غیره است که در برخی موارد گفت و گوها جذاب و دیدنی می‌شود و در برخی موارد هم حرف‌هایی زده می‌شود که نباید. از دیگر فعالیت‌های این شبکه‌های اینترنتی برای جذابیت مخاطب بیشتر، روی آوردن به کارهایی است که تا پیش از آن در رسانه‌ها مرسوم نبوده است؛ از نحوه انتخاب سوالات گرفته تا نحوه انتخاب افراد. تی‌وی‌پلاس یکی از این شبکه‌های اینترنتی ویدئویی است که طی سال‌های گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.

عمده تفاوت‌های این شبکه که در همان وهله اول به چشم می‌آید؛ حجاب مجریان زن این شبکه و همچنین حجاب مهمانان زن آن است که غالباً وضعیت نامناسبی دارند.این شبکه در گفت‌وگوهای خود سوالاتی را می‌پرسد که تا پیش از این مرسوم نبوده است؛ مثلاً‌ از یک ورزشکار، هنرمند یا سیاستمدار سوالاتی درباره یک ورزشکار، هنرمند و سیاستمدار دیگر می‌پرسد و فرد مصاحبه شونده هر چی می‌گوید بدون سانسور پخش می‌شود تا یک دعوا و جنجال جدید در کشور راه بیافتد!

یکی ازاقدامات این شبکه که طی روزهای اخیر صدای بسیاری از اهالی فرهنگ و مردم را درآورده است؛ گفت‌وگوهای جنجالی با زوج‌های جوان، تحت عنوان یک مسابقه است؛ مجری این برنامه در توضیح مسابقه‌اش می‌گوید؛ قرار است در این مسابقه شما(مردم) با لایک‌هاتون به جرئت و شهامت شرکت کنندگان رأی بدهید!

در یکی از این ویدئوها  از خانم جوان پرسیده می‌شود که آیا قبل از ازدواج به بازیگری علاقه‌مند بوده‌اید و خانم جوان می‌گوید: شهاب حسینی. سپس مجری ادامه می‌دهد:‌ آن روز در اتوبوس قبل از همسرتان،‌ شهاب حسینی می‌آمد از شما خواستگاری می‌کرد و می‌گفت فاطمه جان من هم شما را دوست دارم؛ صادقانه به کدامشان جواب مثبت می‌دهید و خانم جوان می‌گوید:‌ شهاب حسینی مجری سپس از همسر این خانم می‌گوید: بین شما و شهاب حسینی،‌ شهاب را انتخاب کرد، نظرت را بگو؟ و مرد جوان گفت: منطقی است! این همان «نسبیت گرایی» است که طی سال‌های اخیر بیش از گذشته در فضای هنری و فرهنگی ما جولان می‌دهد و در برخی فیلم‌های سینمایی هم مشاهده می‌کنیم؛‌ اساساً نگاه نسبی و بی‌قواعد به هر مقوله‌ای آن را به نابودی می‌کشاند، انسان نسبی که تکلیفش با دین و مذهب و فرهنگ مشخص نیست قرار است چطور و با چه اصول و قواعدی به ادامه زندگی بپردازد؟ یکی از نکات کلیدی دین اسلام تأکید بر همین قواعد و لزوم مرزبندی با مسائل مختلف است؛ برای نمونه جایی تأکید می‌شود که زن و مرد نامحرم زیر یک سقف نباشند؛‌ یعنی از اساس این کار را انجام ندهند نه آنکه بگویند ما زیر یک سقف قرار می‌گیریم و بعد خودمان تصمیم می‌گیریم که مرتکب خطایی نشویم!

یا آنجا که تأکید می‌شود خود را در موقعیت گناه قرار ندهید! یعنی اصلا به آن نزدیک نشوید که بعدش بخواهید بگویید من جلوی خودم را می‌گیرم. جریان نسبی گرایی خطرناک‌ترین جریان حال حاضر فرهنگ کشورمان است؛ اینکه هیچ چیزی مطلقاً‌ خوب نیست و هیچ چیزی مطلقاً بد!

روزی پلاکارد دست می‌گیرند که سگ فحش نیست و روزی زن متأهل را در موقعیت ازدواج مجدد با شخص دیگری می‌گذارند تا شهامت آن فرد را بسنجند! اگر چه انتشار این ویدئو موجی از انتقادات را به سوی سازندگان آن روانه کرد اما همین گروه در روزهای اخیر بار دیگر ویدئویی از همین جنس در فضای مجازی منتشر کردند. با این تفاوت که این بار مصاحبه کننده در اقدامی عجیب و قبح شکنانه با یک مرد در خصوص زیبایی همسرش در حضور او سوال می‌کند و می‌خواهد که وی به آن نمره دهد. ترویج بی‌غیرتی همان مسئله‌ای است که چندی پیش در یکی از فیلم‌های سینمایی پرمخاطب کشور هم به چشم خورد و به نظر می‌رسد باید نهادهای نظارتی به جز نظارت بر صدا و سیما، نظارت خود را نیز بر شبکه‌های اینترنتی ویدئویی بیشتر کنند تا مبادا با گذشت زمان فرهنگ اسلامی-ایرانی مردم کشور به کلی رنگ و بوی ضددینی به خود بگیرد.

شاهین صمدپور که پیش از این مجری برنامه شوک بود؛ در برنامه جدیدش سعی می‌کند با سوالات خلاف عرف؛ زن جوان را به چالش نامتعارف بکشاند.

حاشیه‌های بی‌پایان تلویزیون اینترنتی تی‌وی پلاس

تلویزیون اینترنتی تی‌وی‌پلاس از بدو تاسیس، همواره با حواشی و واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده‌است. حاشیه‌هایی که معمولا خلاف عفت عمومی و مغایر با سبک زندگی ایرانی اسلامی بوده‌است.

«مجلات زرد» به آن دسته از مجلاتی گفته می‌شود که به حواشی زندگی هنرمندان و چهره‌های مشهور می‌پردازند. از آن‌ها سوالات به اصطلاح زرد درباره رنگ و غذای موردعلاقه می‌پرسند و با روی جلد بردن آنها پرفروش می‌شوند. نشریاتی که اگرچه سطحی و غیرسیاسی هستند اما همواره پشتوانه‌های محکم سیاسی دارند و یا چهره‌هایی پشت میز مدیریت آن‌ها نشسته‌اند که با شناخت قبلی مخاطب از آنها، تضادها و تفاوت‌های آشکار دارند. همزمان با همه‌گیر شدن اینترنت و به وجود آمدن خبرگزاری‌های مختلف، پایگاه‌های خبری زرد نیز سر بیرون آوردند و با انتقال همان محتواهای حاشیه‌ساز به فضای وب، حضورشان را اعلام کردند.

دوربین ما جز خوبی‌ها و پاکی‌ها نشان نمی‌دهد!

بیش از ۳سال پیش سایت «تی‌وی‌پلاس» به عنوان اولین تلویزیون اینترنتی کار خود را با مدیریت «محمدرضا حسینیان» و با دامنه ritmezendegi.ir آغاز کرد. محمدرضا حسینیان در مهرماه سال ۹۳ در مصاحبه‌ای که در آرشیو سایت تی‌وی پلاس نیز موجود است، از صداوسیما تقاضای اخذمجوز برای راه‌اندازی تلویزیون می‌کند و درباره این تلویزیون اینترنتی، چند دقیقه‌ای توضیح می‌دهد:«دامنه این تلویزیون اینترنتی ریتم زندگی و شعارش این است: به زندگی‌ات ریتم بده. یعنی کمی سرعت،‌نشاط و رنگ و آب بده. روی کلمه تلویزیون تاکید می‌کنم. چون تلویزیون نهایت آرزوی ماست که به آن برسیم. تلویزیون یعنی تعداد تصاویری که قابلیت پخش دائم داشته باشند. ما در واقع یک ویدئو سایتی هستیم که ۸۰درصد ویدئو است و ۲۰درصد خبر است و از وزرات ارشاد مجوز گرفتیم.»

حسینیان در جای دیگری از این گفتگو درباره کلمه  تی‌وی‌پلاس که نام جایی است که در آن، گروه کار می‌کنند می‌گوید:«تی‌وی‌پلاس یعنی تلویزیون مثبت که دو بحث دارد. یکی همان کلمه مثبت که به معنای مثبت است و دیگری یعنی بالاتر از تلویزیون که شامل موضوعاتی می‌شود که تلویزیون کمتر به آن پرداخته‌است که ما قرار است به آن بپردازیم. ما تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که حداقل هزارنفر از هموطنان ما از بیرون ما را ببینند. نه اینکه هموطنان ما در داخل بیرون را ببیند. چرا انقدر کنترل ماهواره دست مردم ما باشد؟ ما فقط همه تلاشمان این است که تصویر ایرانِ با شادی با انرژی و با لبخند را نشان دهیم. برای همین مردم چندبار ویدئوهای ما را ببینند. هرکس ویدئوهای ما را دانلود کند و شئر کند به نفع ماست. چون دوربین ما جز خوبی‌ها و پاکی‌ها و ترتمیزی‌ها و شادی‌ها چیزی نشان نمی‌دهد. اگرچه تلخی‌هایی هم در کشور ماست، اما همه جای دنیا هم هست ولی رسالت رسانه کوچک ما این است که اگر کسی دید، تهش یک آخیشی بگوید. تهش یک کیفی بکند.»

اما محتوای تی‌وی‌پلاس در سال‌های اخیر چیز دیگری را نشان داده که شباهت چندانی به گفته‌های مدیرش نداشته‌است. مدیری که مردم و مخاطبان تلویزیون، سال‌ها او را با برنامه‌های مناسبتی و مذهبی می‌شناختند و حالا سایت زیرمجموعه‌اش هرازچندگاه با یک ویدئوی حاشیه‌ساز خلاف اخلاق و عفت عمومی حاشیه‌ساز می‌شود.

چند روز قبل، تی‌وی پلاس با شهربانو و الهه منصوریان، دریافت‌کنندگان مدال نقره بازی‌های آسیایی گفتگو کرد که جنجال دوباره‌ای را ساخت. خواهران منصوریان به «حمید فراهانی» مجریهمیشه جنجالی این تلویزیون اینترنتی می‌گویند که الهام چرخنده (بازیگر)، در ازای پرداخت پول و خانه از آنها خواسته‌است که چادری شوند. حرف‌هایی که علیرغم تلاش‌های مکرر مجری برای داغ‌تر کردن آن، تاکنون هیچ سندی برایش ارائه نشده ضمن آنکه انتشار فیلم چادر سر کردن خواهران منصوریان و مکالماتی که بین آنها و الهام چرخنده رد و بدل می‌شود، موضوع کاملا متفاوتی را نشان می‌دهد.

بعد از انتشار این گفتگو دوباره واکنش‌ها نسبت به این رسانه داغ شد تا این سوال پیش بیاید این چندمین بار است که تی‌وی پلاس حرف‌هایی خلاف ارزش‌های انسانی و عفت عمومی می‌زند؟ تی‌وی‌پلاس از راه‌اندازی این جنجال‌ها دنبال چه می‌گردد؟

برگزاری و پوشش مراسم خواستگاری از آقای سوپراستار

در حاشیه اکران فیلم سلام بمبئی با حضور بازیگران این فیلم از جمله محمدرضا گلزار، تی‌وی‌پلاس با مجری‌اش حمید فراهانی طی یک برنامه ویدیوئی زمینه خواستگاری یکی از هواداران خانم از ستاره موردعلاقه‌اش، محمدرضا گلزار را فراهم کرد و به صورت کامل این موضوع را مورد پوشش قرار داد. خواستگاری‌ای که در نهایت طبق پیش‌بینی همه، با رد درخواست آقای ستاره همراه شد.

اما بخش آزاردهنده ماجرا، تحقیر یک دختر جوان و استفاده از احساساتش برای انجام یک سروصدا و خبر پرکلیک مجازی بود. بعد از پخش این ویدئو، کاریکاتورهای توهین آمیزی با تصویر این دختر منتشر شد و حرف‌های وی مدت‌ها در فضای مجازی مورد تمسخر قرار گرفت. پوشش ویدیوئی یک خواستگاری که تکلیف آن از ابتدا مشخص است چرا باید در یک رسانه عمومی و جایی که تعداد افراد زیادی شاهد و ناظر آن هستند انجام شود؟

به زیبایی همسرت چقدر نمره می‌دهی؟ اگر شهاب حسینی از شما خواستگاری می‌کرد چه می‌کردی؟

– نمی‌خواهد بگویی، قرص ماه شب چهارده، بگو خانمت به نظرت چقدر خوشگل است؟
: خوشگل است.
– از بیست چقدر می‌دهی؟ منطقی بگو، نه از روی احساس بگویی ۲۲.
: هجده
– آن دو نمره را برای چه کم کردی؟ چه چیزی ایراد دارد؟

– اگر بعد از خواستگاری سروش، همسرت، شهاب حسینی هم می‌آمد و می‌گفت من به شما علاقمندم. حالا بین سروش و شهاب حسینی کدام یک را انتخاب می‌کردید؟
: شهاب حسینی!
– آقا! بین شما و شهاب حسینی، خانم، شهاب حسینی را انتخاب کرد. نظر شما چیه؟
: منطقیه!

این‌ها دیالوگ یک فیلم مستهجن نیست، بخشی از مکالمات واقعی «شاهین صمدپور» تهیه‌کننده و کارگردان برخی مستندات تی‌وپلاس با زن و شوهرهای جوان است که بازخوردهای منفی زیادی را به همراه داشت. آنقدر که صمدپور در ویدئوی دیگری مجبور به توضیح درباره این سوالات شد.

البته شاهین صمدپور در ماه‌های اخیر سبک و سیاق کاری‌اش را تغییر داده و به پوشش و مستندسازی درباره تجاوز به کودکان و کودک آزاری می‌پردازد تا در این موضوع موج‌سازی کند. در یکی از پرحاشیه‌ترین مستندهای صمدپور، موضوع تعرض یکی از اولیای مدرسه به دانش‌آموزان یک دبیرستان، با آب و تاب و سروصدای زیاد مطرح شد که صمدپور در اینستاگرامش اعلام کرد که تعرض به شکل بزرگنمایی‌های صورت گرفته نبوده‌است!

با چه کسی در رابطه هستید؟

تی‌وی‌پلاسی معمولا برای ساختارشکنی سراغ موضوعات مذهبی و هنجارهای اخلاقی می‌رود.  حرف زدن درباره روابط پیش از ازدواج یا به اصطلاح دوستی‌های قبل از ازدواج از سوالات همیشگی تی‌وی‌پلاس از مهمانانش است. مثلا در یک مورد، اصرار به مجری خانم جوان تلویزیون باعث می‌شود که برای اولین بار رابطه‌اش با یک مجری شناخته‌شده را از تریبون تی‌وی‌پلاس اعلام کند. یا بحث درباره ارتباط پیش از ازدواج افشاشده یک بازیگر خانم سینما با یک خواننده از موضوعاتی ست که تی‌وی‌پلاسی‌ها شدیدا به آن علاقه‌مند هستند.

در گفتگو با سوگل طهماسبی، بازیگر تلویزیون، وقتی طهماسبی در چند مورد درباره چارچوب داشتنش در پوشش و روابط‌های هنری و شرکت نکردن در مهمانی‌های رایج هنرمندان می‌گوید، چندین مرتبه از مجری می‌شنویم که هنر چارچوب بردار نیست و حتی ممکن است طهماسبی به خاطر داشتن همین چارچوب‌های اخلاقی، تا مرحله بالایی در هنر بازیگری رشد نکند!

تا به حال به خانم‌ها تیکه انداخته‌ای؟

«اسکرین شات» نام یک‌سری از ویدئوهای این تلویزیون اینترنتی ست که گفتگوهایی با سوالات خط قرمزی انجام می‌دهد. سوالاتی که گاهی جواب‌هایی فراتر از خط قرمزها دارد: حاضری با دختر یا پسری که قبل از تو رابطه داشته ازدواج کنی؟ چرا با دخترها یا پسرها دوست می‌شوید؟  آیا شما در کوچه و خیابان به خانم‌ها تیکه می‌اندازید؟ و بعد آقا پسر مصاحبه شونده جواب دهد بله می‌خواهی همین الان جلوی شما به این خانم‌ها تیکه بیندازم؟ و بعد آقا پسرها توضیح می‌دهند که تا به حال به دختران جوان چه تیکه‌هایی انداخته‌اند.

آنچه از نمونه‌های بالا و چندین و چند نمونه دیگر در جای‌جای تی‌وی‌پلاس مشخص می‌شود آن است که قبح‌زدایی و شکستن چارچوب‌های اخلاقی و شرعی در تی‌وی‌پلاس کاملا بدیهی و روی روال است و گویی سبک زندگی غیر از این عجیب به نظر می‌رسد. تولیدات تی‌وی‌پلاس، نه‌تنها مرزهای اخلاقی جامعه را می‌شکند بلکه هرازچندگاه حتی برای خود هنرمند و یا چهره شناخته شده دردسر زیادی می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

1 thought on “ترویج فساد و سند ۲۰۳۰ توسط برنامه اختیاریه / هجمه و فرهنگ جامعه توسط تی وی پلاس + عکس و فیلم”

  1. باسمه تعالی
    تاریخ: ۹۸/۰۳/۲۲
    جناب آقای سیدمرتضی میرباقری
    معاون محترم رئیس رسانه ملی در امور سیما
    باسلام و احترام؛
    به استحضار عالی می رساند: در مورخ ۹۸/۰۲/۱۷ و در دوران مدیریت آقای جواد رمضان زاده که انصافاً تا آخرین لحظات مدیریتیشان، هیچ نظارتی بر برنامه های شبکه ۵ نداشتند، در کنار سایر برنامه هایی که نقد جدّی بر آنها وارد است، شاهد برنامه ای با عنوان اختیاریه با موضوع ازدواج بودیم که در آن، از بازیگر دست چندم، سرکار خانم ستوده نیز دعوت شده بود. آنچه که قابل تأمل، بحث و جای سؤال دارد، انتخاب یک چنین شخصی است که صاحبنظر نبوده اما با اینهمه، در چنین برنامه ای که مستقیماً روی آنتن می رود، حضور پیدا می کند. انتخاب شخصی که مدرک تحصیلی مدیریت بازرگانی اش هم، هیچ همخوانی با موضوع بحث ندارد! و رشد و بلوغ فکری اش هم آنقدر است که اصطلاحاً سوتی هایی را هم سهواّ و در برخی موارد، عمداّ به دنبال داشته است؛ اینکه اظهار کردند: «گزینه مناسب برای این سؤال نیستم!» نشان از این دارد که مشارالیها تصورشان بر این است که تافته جدابافته اند و خود را بالا و برتر می بینند و می دانند. اینکه «سبک زندگی ما خیلی متفاوته» باید گفت: سرکار مگر شما ایرانی نیستی؟ و سبک شما غیر از سبک ایرانی – اسلامی است؟ حتی اگر چنین باشد که البته درواقع هم چنین هست، نباید اظهار و تظاهر گردد که قطعاً برای مخاطبان، بدآموزی به دنبال دارد. البته بدیهی و معلوم است که ایشان، سبکشان متفاوت است و تقصیر این تظاهر هم به عهده کسی است که ایشان را به چنین برنامه ای دعوت کرده اند و ترتیب حضورشان را فراهم آورده اند. بدیهی است که این اظهارنظر صریح در برنامه ای با مخاطبان مختلف و متعدد و شاید میلیونی آنهم در برنامه زنده، مشکل ساز است و این ایراد، قبل از اینکه به ایشان وارد باشد، بر کسی و بر مدیری وارد است که وی را دعوت به برنامه کرده کرده است. حرف های عجیب و غریبِ «ما شکل این آدم ها نیستیم» از سوی متین ستوده و از طرفی دیگر، همخوانی و همنوایی مجری جوان! برنامه با وی که با رانت وارد چنین عرصه ای شده اند و جانبداری تابلوی وی از این مهمان که خلاف روال مجری گری است، کاملاً مشهود و برخلاف سیاست های جاری بود. ما در این برنامه، خیلی راحت و واضح، رویارویی و تقابل یک فکر تقریباً عالی یا حداقل خوب و قابل دفاع و حضور تعدادی زن مذهبی را می بینیم که با یک فکر مبتذل و پیش پاافتاده رودررو شده اند که دائماً در حال طعنه زدن و مسخره کردن است و این کاملاً عمدی بوده و علی رغم توضیحات خوب، موجب تحقیر بانوان دعوت شده به برنامه شد که در آن سوی این بازیگر و مجری قرار داشتند. نامبرده، در جایی دیگر می گوید: «در خانواده های مذهبی و بسته…» و تلویحاً بسته بودن! را همطراز با مذهبی بودن قلمداد می کند که در نمایش مجدد آن از طریق شبکه اینترنتی، این موارد حذف می شوند که باز جای شکرش! باقی است که مسؤولان محترم تا این حد را متوجه شده اند که از تکرار آن جلوگیری کنند. بنده به عنوان یک شهروند و کسی که برنامه های سیما را به دقت رصد و کارشناسی می کنم، برایم مبهم است و نمی دانم که چرا مدیران محترم صدا و سیما، برای چنین اشخاصی با چنین فکرهایی، امکان حضور در برنامه های تخصصی، آنهم در برنامه زنده را فراهم می کنند؟! آیا آدم قحطی است؟!‌ یا هدف، فقط پر کردن صرف تایم های صدا و سیما است؛ آنهم به هر نحو ممکن؟ در چنین وضعیتی که مدیر مربوط، برکنار شده، علت یادآوری این نکات، این است که بعد از این هم بدون توجه و نظارت مستمر مدیر مربوط و بدون نظارت های مستمر بالادستی، باز هم و قطعاً شاهد موارد مشابهی خواهیم بود.
    محمدرضا باقرپور- کارشناس ارشد علوم تربیتی
    رونوشت به:
    جناب آقای دکتر علی‌عسکری، رئیس محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، جهت استحضار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا سوال مقابل را پاسخ دهید ؟ *

Close