جنگ با کرونا و جای خالی فرمانده / رئیس جمهور کجاست؟ / ۴ ایراد بزرگ دولت روحانی در مدیریت بحران کرونا + عکس و فیلم

لینک کوتاه مطلب : http://zanjansahar.ir/?p=14444

جنگ با کرونا و جای خالی فرمانده

«محمد ایمانی» تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

در حالی که جهادگران و مدافعان سلامت در خدمت مقدم مبارزه با ویروس کرونا جان فشانی می کنند و وزارت بهداشت برای مبارزه سینه سپر کرده، متاسفانه انسجام بخشی لازم از سوی رئیس دولت مشاهده نمی شود.

هم در اعلام آمار، برخی مقامات محلی اظهار نظرهای غیر مسئولانه می کنند و هم در زمینه اقدامات سختگیرانه برای جلوگیری از شیوع، تصمیمات نا هماهنگ از سوی برخی مدیران دولتی از جمله شخص رئیس جمهور صادر می شود.

در همین حال، برخی محافل سیاسی و رسانه ای  هم مزید بر علت شده و روی اعصاب مردم راه می روند. تا جایی که شایعات خلاف واقع و آزار دهنده، بسیار سریع تر از سرعت شیوع کرونا، جامعه را درگیر می کند.

متاسفانه برخی مدیران استانی در گیلان و مازندران و اصفهان در کنار چند نماینده مجلس و برخی فعالان رسانه های زنجیره ای، راست و دروغ را به هم می آمیزند و اعتماد مردم را نشانه می گیرند.

پادزهر این رفتار مسموم، تصمیم های الزام آور و نظارت شبانه روز است. با هفته ای یک جلسه که آقای روحانی می گوید، نمی شود ماجرا را به درستی مدیریت کرد.

نباید بلایی که بر سر برخی شوراهای عالی (اقتصادی، فرهنگی، مجازی، ارتباطات و…) در زمینه تصمیم گیری و اجرا ظرف شش سال گذشته آمد، درباره مبارزه با کرونا نیز تکرار شود.

اینها نیازمند احساس مسئولیت و وقت گذاشتن بیشتر است. متاسفانه در همین حیص و بیص خبر می رسد که دولت پیگیر لایحه افزایش اختیارات رئیس جمهور است!

شش سال است فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی که اغلب در برجام هم حامی دولت بودند، نتوانسته اند با رئیس دولت جلسه بگذارند و مشکلات و راه حل شان را در میان بگذارند. چرا؟ چنین دیدارهایی واقعا معطل اختیارات است یا اراده و همت؟!

صد روز است سازمان مهم هلال احمر رئیس ندارد. منصوب قبلی روحانی به خاطر فساد و زد و بند اقتصادی در بازداشت به سر می برد. کسی هم هنوز آقای روحانی را به خاطر این قبیل انتصابات بازخواست نکرده، اما آیا انتخاب یک رئیس متناسب برای چنان سازمان مهمی، این قدر دشوار است که سه ماه تعویق بیفتد؟

می بینید که اغلب این مشکلات، به همت و اراده بر می گردد و نه اختیاراتی که مازاد بر شرایط عادی، به دولت و رئیس جمهور (به ویژه از دو سال قبل) واگذار شده است.

روحانی نباید اجازه دهد بی تدبیری هایی که در واگذاری ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی، سهمیه بندی توام با غافلگیری و سه برابر کردن قیمت بنزین پدید آمد، تکرار شود.

ویروس کرونا با همه نگرانی ها و خسارت هایش، برای بهبود مدیریت اجرایی یک فرصت است؛ اگر آقای روحانی آن را جدی بگیرد. اکنون بانک مرکزی در حوزه امنیت اقتصادی و وزارت بهداشت در حوزه سلامت و بهداشت با تمام توان درگیرند.

آنچه می تواند این تلاش ها را کمرنگ کند، تحرکات جریانات معارض در فضای مجازی است. این آشفته بازار رسانه ای در کنار عدم تمرکز مدیریت دولت متاسفانه بسیاری از زحمات و مجاهدت ها را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

دولت یک هماهنگ کننده کم دارد و یک پروتکل نظارت درست بر کارکرد فضای مجازی و رسانه ای. نمی شود معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد از این فضای آشفته بنالد و وزیر ارتباطات، فقط درباره آلوده بودن عابر بانک ها و پمپ بنزین ها توییت بزند!

کاش روحیه فرماندهی مدبرانه و شجاعانه سردار شهید سلیمانی در خط مقدم مقاومت، از سوی مدیریت اجرایی ما الگو برداری شود و این مدیران، فقط اندکی خود را شبیه آن فرمانده موفق کنند. این چنین می توان کمر کرونا را شکست.

غیبت روحانی و وزیرش در اوج بحران کرونایی

ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا یا ستاد وزارت بهداشت

رئیس جمهور در این نامه آورده است: «ستادی را به عنوان «ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا» تحت نظر خود متشکل از وزرای کشور، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دادستان کل کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان حج و زیارت، سخنگوی دولت و فرمانده نیروی انتظامی تشکیل دهید.»

نامه ای از سر رنج

پس از مدتی از تشکیل جلسات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و علی رغم حضور وزیر صمت و کشور در این ستاد، با توجه به نبود هماهنگی لازم، وزیر بهداشت در نامه ای به رییس جمهور نوشت: با پیش‌بینی اینجانب از احتمال ورود ویروس کرونای جدید به کشور طی نامه ای به گمرکات کشور اعلام نمودم صادرات و خروج ماسک تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شود و همکارانم را مامور کردم تا با قیمت مناسب تولیدات داخل را خریداری و جهت روز مبادا ذخیره کنند، متاسفانه علیرغم پیگیری فراوان مقدار اندکی خریداری و بقیه تولیدات کشور وارد بازار سیاه شد.

اما نمکی در انتهای نامه خود به روحانی که گویی استمداد یک کمک بزرگ برای ستاد بود بیان داشت: اینجانب تردید ندارم اگر عزم دستگاه‌های کشور بر حل مشکلی به این سادگی باشد نباید اینقدر شرمسار مردم و همکارانمان در سراسر کشور باشیم.

روحانی اما در جواب نامه مهم و استمدادی وزیر بهداشت نه تنها پاسخی نداد بلکه این موضوع را نیز به وزیر اطلاعات ارجاع کرد. با گذشت زمان هر چند این ستاد توانست اقدامات خوبی انجام دهد اما خلع حضور رئیس جمهور و یا معاون اول وی احساس می شد.

غیبت جهانگیری

عدم حضور معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا، هیات دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز نشان از بیماری اسحاق جهانگیری و ابتلای وی به ویروس کرونا می داد زیرا وی در همین سیل ابتدای سال ۹۸ نیز به میدان آمد و علی رغم انتقادات حضور مثمر ثمری در آن واقعه داشت اما غیبت او هم اکنون برای دولت بسیار سخت شده است.

کار تا جایی پیش رفت که روز گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از جلسه ای که با حضور وزیر بهداشت و جمعی از نمایندگان مجلس به منظور بررسی موضوع بیماری کرونا در کشور برگزار شد ، در جمع خبرنگاران گفت: آقای رئیس جمهور یک شورای پشتیبانی برای حمایت از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل دهد که مستقیماً اداره شود و همه بخش های کشور همکاری لازم را با آن داشته باشند.

این مورد تنها واکنش مجلس به نبود روحانی در ستاد مبارزه با کرونا نبود، ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: رئیس‌جمهور هیچ انگیزه‌ای برای پیگیری این معضل ندارد و شاید دلیلش این باشد که او قانونا دیگر نمی‌تواند یک دوره دیگر رئیس‌جمهور شود و به همین خاطر برایش پیگیری موضوعات اهمیتی ندارد و با مردم قایم باشک بازی می‌کند. اگرچه وزیر بهداشت زحمات زیادی می‌کشد و دلسوزانه کار می‌کند اما واقعیت، این است که قدرت وی به عنوان رئیس ستاد مقابله با کرونا محدود است و درست این بود که خود رئیس‌جمهور ریاست این ستاد را برعهده می‌گرفت.

درخواست نمایندگان برای تغییر مدیریت ستاد مقابله با کرونا

اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویه دولتمردان و مسئولان برای مدیریت مقابله با ویروس کرونا، اظهارداشت: امروز شاهدیم که ویروس کرونا در اغلب شهرها و استان‌های کشور سرایت کرده و مردم و دستگاه‌های خدمات‌رسانی و امدادی با آن دست به گریبان هستند.

وی با ابراز تأسف از نحوه مواجهه رئیس‌جمهور و یا معاون اول وی برای مواجهه با بحران پیش آمده در کشور به واسطه همه‌گیری ویروس کرونا، گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که همه دستگاه‌ها باید به‌طور جدی در امر مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع گسترده آن به میدان بیایند، اما شاهدیم که رئیس‌جمهور و دیگر اعضای هیئت دولت بار تمامی مشکلات را به دوش وزارت بهداشت انداخته‌اند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: بسیاری از نمایندگان مجلس نسبت به وضع موجود در مدیریت ستاد مقابله با کرونا گله‌مندند و انتقادات جدی درباره این وضعیت دارند، به طوری که در نامه‌هایی به رئیس مجلس انتقادات خود را مطرح کرده‌اند.

رنجبرزاده اضافه کرد: به تازگی نیز جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به آقای لاریجانی رئیس مجلس خواستار پیگیری‌های لازم برای تغییر مدیریت ستاد مقابله با کرونا شده‌اند. همچنین نمایندگان خواستار این شده‌اند که ریاست ستاد مقابله با کرونا را رئیس‌جمهور و یا معاون اول وی به عهده بگیرند.

وی با اشاره به مفاد نامه نمایندگان مجلس به رئیس قوه‌مقننه برای تغییر در مدیریت ستاد مقابله با کرونا، گفت: نمایندگان مجلس در این نامه خواستار این شده‌اند که نسبت به عملیات و فرماندهی ستاد مقابله با کرونا تجدیدنظر شود، زیرا وزیر بهداشت هم‌طراز دیگر وزراست و نمی‌تواند مسئولیت‌هایی برای دیگر وزرا و تعیین کند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مقرر شده رؤسای قوا نیز جلسات مکرری درباره بررسی راه‌های مقابله با مقابله با کرونا طی روزها و هفته‌های اخیر داشته باشند.

کنایه نماینده مجلس به روحانی

حجت‌الاسلام رئیسی: جلسه ستاد مقابله با کرونا باید روزانه برگزار شود

تأکید رهبر انقلاب برای ریاست روحانی بر ستاد مقابله با کرونا/ رئیس جمهور باید عملیات مقابله با کرونا را راهبری کند

غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی امشب ۲۰ اسفندماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی مقابله با ویروس کرونا پرداختند.

مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با دعوت از وزیر بهداشت و کارشناسان مربوطه در صحن علنی حدود سه ساعت جلسه‌ای را برگزار کردیم؛ گفت: از روز اول باید قم قرنطینه می‌شد، باید با بیماری با قاطعیت برخورد می‌کردیم، وقتی بیماری در حال گسترش است و دیگران را مبتلا می‌کند نباید اجازه دهیم تا عامل بیماری به راحتی در جامعه بگردد.

او ادامه داد: باید از روز اول با موضوع به طور قاطع برخورد صورت می‌گرفت، چین با قاطعیت ایستاد و منطقه ووهان را قرنطینه کرد و تدارکات و اقدامات لازم را انجام داد.

پزشکیان با اشاره به اینکه رئیس جمهور رئیس شورای عالی سلامت است؛ افزود: این شورا باید کل دولت را در این ماجرا درگیر می‌کرد، دولت و رئیس‌جمهور باید در خصوص بیماری مسئول باشند به طوری که رئیس مجلس هم خدمت مقام معظم رهبری نامه‌ای ارائه دادند تا مسئولیت این ماجرا پیگیری شود، در این گرفتاری دولت موظف است تمام وجود خود را بگذارد تا مشکل برطرف شود.

پزشکیان گفت: رئیس مجلس به مقام معظم رهبری در مورد تغییر ریاست ستاد مقابله با کرونا نامه نوشت.

پزشکیان خاطرنشان کرد: آنطور که شنیدم رهبری (در پاسخ این نامه) نوشته‌اند که رییس‌جمهور باید خودشان مسوولیت را برعهده بگیرند و عملیات مقابله با این بیماری را راهبری کنند.

وی‌ همچنین اضافه کرد: آقای لاریجانی همچنین با وزیر کشور و وزیر بهداشت جلسه گذاشتند تا با قدرت از این معضل عبور کنیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۲۲ نماینده از۱۰۰ نماینده مجلس تست مثبت داشتند گفت: دولت و معاونان رئیس جمهور باید با قدرت بایستند تا با تمام وجود مشکل موجود در کشور را برطرف کنند، باید به یکدیگر کمک کنیم لذا برخورد صادقانه اگر تلخ باشد بهتر از برخوردهای دیگر است.

او با اشاره به اینکه باید از ابتدای بروز بیماری با قاطعیت برخورد می‌شد؛ خاطرنشان کرد: طبق قانون باید ستادهای استانی، شهرستانی و منطقه‌ای وارد عمل می‌شدند و خانه به خانه را مانیتور و نظارت می‌کردند، در این صورت کسی نمی‌تواند آمار غلط و یا اطلاعات غلط بدهد.

پزشکیان با اشاره به اینکه وزیر بهداشت مجبور است تا سیاست دولت را پیگیری کند؛ افزود: ما می‌گوییم باید قانون اجرا می‌شد و رئیس دولت و کل سیستم با تمام وجود به صحنه می‌آمدند و خانه به خانه پیگیر ماجرا می‌شدند، دولت باید زندگی و خدمات مردم را تدارک می‌کرد، اگر قانون را درست اجرا می‌کردیم دیگر وزیر بهداشت گیر نمی‌کرد که نتواند حرفی بزند، باید به وزارت بهداشت کمک کرد، باید دولت با تمام وجود به صحنه بیاید و همه با قاطعیت بایستند لذا با شل کن و سفت کن نمی‌توان کاری را انجام داد.

۴ ایراد بزرگ دولت روحانی در مدیریت بحران کرونا

روحانی نمایه رئیس جمهور

مهم‌ترین ایراد وارد به مدیریت دولت حسن روحانی در مواجهه با کرونا، درگیرکردن وزارت بهداشت با یک چالش مدیریتی بسیار بزرگ و کلان بود.

به گزارش مشرق، حدودا یک‌ماه است که ایران هم درگیر کرونا شده، همه استان‌ها کم یا زیاد دارای مواردی از بیماران کرونایی هستند و در برخی نقاط هم بحران به سطوح بالا و به‌عبارتی سطح هشدار رسیده است. در خوشبینانه‌ترین حالت کارشناسان می‌گویند در روزهای اوج همه‌گیری هستیم و با نگاهی محتاطانه همچنان چند روزی تا رسیدن به روزهای پیک گسترش این بیماری فاصله داریم.

در چنین وضعیتی که یک بحران مشخص تقریبا در تمامی نقاط ایران وجود دارد و تجربه کشورهای مختلف از چین تا کره و ژاپن گویای این است که تنها راه مبارزه موفق با این اپیدمی عظیم، اقداماتی منسجم و فکرشده است، مسئولان مسیری متفاوت از آنچه را نیاز مبرم این روزهای کشور است طی می‌کنند و آنقدر هم پیش رفته‌اند که حالا صدای همه درآمده است، از رسانه‌ها و کارشناسان گرفته تا صفحات شبکه‌های اجتماعی مردم عادی، عموما انتقادها از وضعیت بی‌دولتی حکایت دارد و ذیل آن مصادیق متعددی از مدیریت بی‌انضباط دولت به وضوح دیده می‌شود.

کنار هم گذاشتن هرکدام از این بی‌نظمی‌های عجیب و غریب و کارهای اشتباه که البته هرکدام‌شان می‌تواند به‌تنهایی زاینده یک چالش قابل‌توجه باشد متاسفانه تصویرکننده یک افق روشن پیش‌روی مبارزه با کرونا نیست و با مدنظر قرار دادن همین آمارهای رسمی، اگر فقط ۲۰ روز دیگر این وضعیت ادامه یابد صرف‌نظر از فرو ریختن افکارعمومی و تشدید بی‌اعتمادی به مسئولان، باید شاهد بی‌سابقه‌ترین آمار تلفات هم باشیم.

اول: مسئولیت اصلی با کیست؟

شاید اولین و مهم‌ترین ایراد وارد به مدیریت دولت حسن روحانی در مواجهه با کرونا، درگیرکردن وزارت بهداشت با یک چالش مدیریتی بسیار بزرگ و کلان بود. اینکه وزیر بهداشت مسئولیت اصلی در ستاد مبارزه با کرونا را برعهده بگیرد چندین مشکل متفاوت ایجاد می‌کند. اول اینکه توان ذهنی و جسمی راس تا ذیل وزارت بهداشت درگیر مسائل مختلفی می‌شود که حتما هیچ ربطی به آنها ندارد. برای مثال بسیاری از کارهایی که امروز سعید نمکی و تیمش برعهده دارند مربوط به مسائل اجرایی در حوزه‌هایی غیر از حوزه کاری وزارت بهداشت است و پیگیری انجام آنها انرژی زیادی از تیم او می‌گیرد. درگیر شدن نهادها و دستگاه‌های مختلف و بعضا حتی مجموعه‌های استانی و شهرستانی دقیقا عین بی‌تدبیری و بازداشتن یک مجموعه تخصصی از وظیفه اصلی خود است.

امروز صف و ستاد وزارت بهداشت به علت حجم گسترده نیاز کشور به اقدامات درمانی، بسیار خسته و آزرده است و در این میان دولت به‌جای اینکه باری از دوش آنها بردارد و حتی از دیگر مجموعه‌ها به تیم بهداشت و درمان کشور نیرو تزریق کند، مسئولیت کلان‌تری هم برعهده آنها گذاشته است. این البته صرف‌نظر از این است که برخی معتقدند پاستور همان بلایی که در جریان بنزین بر سر وزارت کشور آورد و به‌اصطلاح همه کاسه‌وکوزه‌ها را بر سر وزیر کشور شکست و گفت مسئولیت تمام ماجرا با رحمانی‌فضلی بوده، این‌بار هم خود را پشت وزارت بهداشت مخفی کرده و نهایتا این وزیر بهداشت است که باید پاسخگوی عملکرد دولت در این ماجرا باشد.

این وضعیت در شرایطی است که در چنین شرایطی قاعدتا باید یک مسئول اجرایی بالاتر مانند معاون اول یا حتی شخص رئیس‌جمهور مسئولیت کلیت کار را برعهده می‌گرفت تا هم از منظر سلسله‌مراتب مدیریتی شأن همه حفظ شود و ریاست ستاد از قدرت اجرایی کافی برخوردار باشد، هم اینکه همزمان هم از بار اجرایی تیم سعید نمکی کاسته شده و هم از دیگر ظرفیت‌های دولت برای مدیریت این بحران استفاده شود.

بنابر همین استدلال‌ها، بی‌راه نیست که از دولت بخواهیم در اسرع‌وقت نسبت به ترمیم ستاد مبارزه با کرونا اقدام کند و توان اجرایی آنها را ارتقا داده تا هم از خستگی مفرط و فرسودگی کادر درمانی کشور بکاهد، هم توان اجرایی ستاد را افزایش دهد.

دوم: بحران اقدام

دیگر ایراد بزرگ و غیرقابل باور در مسیر مدیریت مبارزه با کرونا، بحران تصمیم و اقدامی است که قوه اجرایی کشور را درگیر ساخته و آن را عملا فشل کرده است. تبعات این وضعیت تشدید بحران و دامنه‌دار شدن مشکلات ریز و درشت کشور است. یک نمونه ساده را می‌توان بررسی کرد؛ رئیس‌جمهور یکی، دو هفته پیش یعنی در همان روزهای ابتدایی همه‌گیری کرونا، در اظهارنظری عجیب گفت از شنبه شرایط به حالت عادی برمی‌گردد. او این حرف را روز سه‌شنبه، ششم اسفندماه بیان کرد، اظهارنظری که دقیقا مغایر وضعیت میدانی کشور بود. با این حال دولت تلاش کرد این حرف را در میدان عمل هم پیاده کند، لذا آخر هفته گذشته اعلام شد ساعات کاری ادارات که چندساعتی جلو کشیده شده بود، از روز شنبه، ۱۷ اسفند به حالت عادی برمی‌گردد.

ساعاتی بعد اما خبر آمد مصوبه معلق شده و دولت همچنان مجری تصمیم قبلی خود یعنی کاهش ساعات کاری است. چندی‌بعد دوباره خبر آمد که نه، دولت دوباره تصمیم گرفته ساعات کار را به حالت عادی برگرداند. خلاصه کنیم، اگر اخبار را دنبال کرده باشید ظرف یکی، دو روز تنها یک مصوبه دولت درمورد ساعات کار چندین و چندبار تغییر و بسیاری از مردم را کلافه کرد. دست‌آخر هم برای اینکه وانمود شود شرایط عادی است، ساعات کار به روال معمول برگشت ولی همزمان در اقدامی متناقض همچنان به مردم توصیه می‌شد و می‌شود که در خانه بمانند و خودقرنطینگی را اختیار کنند.

مثال دیگر، ماجرای بستن یا نبستن راه‌های ورودی و خروجی برخی شهرهاست. مساله قرنطینه همچنان یک دوگانگی حل‌نشده در ستاد مبارزه با کروناست و معلوم نیست بنابر اجرای آن است یا نه. یک روز راه‌های شمالی کشور بسته می‌شود و روز بعدی باز، یک روز اعلام می‌شود گیلان قرنطینه است و روز دیگر تکذیب می‌شود و حالا ماجرا آنقدر جدی شده که در برخی شهرها مردم به‌جای دولت به میدان آمده‌اند و راسا دست به اقدام برای بستن مسیرهای ورودی به شهرهای خود زنده‌اند، وضعیتی که دقیقا مصداق دوران بی‌دولتی است و اساسا معلوم نیست برنامه دولت برای این مساله چیست و چه خواهد کرد. ناگفته نماند این در شرایطی است که همچنان به مردم گفته‌ می‌شود در خانه بمانند و بیرون نروند! به این مساله این را هم اضافه کنیم که نه‌تنها تجربه چین در ماجرای قرنطینه متفاوت از نظر برخی مسئولان در کشور است که توصیه به ماندن در خانه همان مفهوم قرنطینه با به‌کار بردن اصطلاحی دیگر است.

نکته آخر در این مساله، یک مثال ساده عینی دیگر است. در همه کشورهای درگیر کرونا فقدان و کمیاب شدن ماسک، الکل و دیگر مواد ضدعفونی‌کننده رخ داده و تقریبا همگی با این چالش روبه‌رو شده‌اند، اما هرکدام تصمیمی عملیاتی گرفته‌اند. در کره‌جنوبی سهمیه ماسک برای هر فرد در نظر گرفته شده و طبق یک برنامه مشخص هر کسی می‌تواند در هفته به داروخانه مراجعه کرده و سهمیه خود را دریافت کند. در فرانسه تصمیم چیز دیگری است؛ آنجا گفته‌اند سهمیه اصلی ماسک باید در اختیار کادر درمانی باشد و علت را هم درگیری مستقیم آنها با بیماران و البته کم‌اثر بودن کاهش همه‌گیری برای افراد سالم عنوان کرده‌اند. در ایران اما هر روز خبر کشف مقادیری اقلام احتکارشده درمانی منتشر می‌شود، در کنار آن گفته می‌شود بسیاری از مجموعه‌ها تغییر کاربری داده و در حال تولید ماسک یا مواد ضدعفونی‌کننده هستند، با این حال اما همچنان فقدان این اقلام نه برای مردم که برای کادر بیمارستانی و درمانی کشور مخصوصا در شهرهایی چون رشت و قم وجود دارد و برای آن تدبیری نشده است. این بحث وقتی بسیار مهم و قابل‌توجه می‌شود که آمارها می‌گویند سهم قابل‌توجهی از مبتلایان، کادر درمانی و کسانی هستند که به‌صورت مستقیم با بیماران سر و کار دارند.

سوم: حرف نزدن با مردم

در روزهایی که افکارعمومی نیاز به پمپاژ روحیه و امید دارد و حتما این وظیفه بیشتر از هر فرد دیگری برعهده رئیس‌جمهور است، حسن روحانی کمترین حضور و کنش اجتماعی را دارد و اساسا نه‌تنها از دید مردم دور مانده و این سوال برای همه ایجاد شده که روحانی کجاست؟ صرف‌نظر از اینکه امروز نیاز است رئیس‌جمهور به‌عنوان شخص اول اجرایی کشور با مردم سخن بگوید، به آنها امید بدهد، گزارشی از اقدامات مهم و بزرگ دولت ارائه کند و اگر مطالبه‌ای هم از آنها وجود دارد در جریان همین گفت‌وگو مطرح شود، شاهدیم که حتی همان اظهارنظرهای محدودی که گاهی در جریان جلسات مختلف از صداوسیما پخش می‌شد هم وجود ندارد و عملا کمترین حضور در رسانه را این چند روز شخص حسن روحانی داشته است. علاوه‌بر او معاون اول وی هم دچار همین وضعیت شده و افکارعمومی مانده است و مرجعیتی که نیست.

چهارم: فقدان پروتکل اطلاع‌رسانی

چالش دیگر مدیریت کرونا در کشور، همان چالشی است که به‌طور معمول در هر برهه و در هر ماجرایی گریبان جامعه را می‌گیرد، این چالش هم چیزی نیست جز مساله اطلاع‌رسانی و سخنگویی. این روزها کاملا مشخص است که هیچ پروتکل اجرایی دقیق و متقنی درخصوص اظهارنظر درباره مساله کرونا در کشور وجود ندارد، نه درباره نحوه مقابله و پیشگیری از آن و نه حتی درباره آمار تلفات و موارد مبتلا به این ویروس. حتی اگر اخبار را به‌صورت دقیق و جزئی دنبال نکرده باشید هم شنیده‌اید که نماینده‌ای از وزارت بهداشت در جلسه مهمی در رشت آماری بسیار بیشتر از تلفات کرونا در گیلان ارائه کرده است، بعد از آن فرماندار کاشان آمار عجیب و غریبی ارائه کرد و گفت تنها در این شهر ۸۸ نفر در اثر ابتلا به کرونا کشته شده‌اند و البته پیش از همه آنها نماینده مردم قم در مجلس بود که همان روزهای ابتدایی گفت تعداد کشته‌های شهر قم به‌تنهایی رقمی ۵۰ نفره است و بعدا حتی کار به‌جایی رسید که نماینده مردم اشنویه در مجلس درباره قم اظهارات عجیب‌تری کرد و در یک نوشته، خبری کاملا غیرواقعی را از وضعیت بیمارستان‌های قم منتشر کرد.

در همه این موارد نه‌تنها مشخص است که افکارعمومی به بازی گرفته شده، بلکه هزینه تکذیب همه آنها با وزارت بهداشت است و قاعدتا هربار که این اتفاق رخ می‌دهد بی‌اعتمادی به سیستم اجرایی و مدیریتی در کشور بیش از پیش می‌شود.

این واقعیت که درمورد دیگر مقاطع و چالش‌های کشور هم قابل مشاهده است اگر در کنار نحوه مدیریت اطلاع‌رسانی در کشورهای دیگر قرار گیرد مشخص می‌شود چه فاصله بزرگی در مدیریت بحران در یک موضوع مشخص میان ما و کشورهای دیگر وجود دارد و طبعا محاسبه و تخمین خسارات نداشتن یک پروتکل مشخص اطلاع‌رسانی می‌تواند گویای سنگینی هزینه آن باشد.

همین مشکلاتی که در بالا ذکر شد در حالی است که این روزها حسب وظیفه و دغدغه‌ای که همه دستگاه‌های کشور دارند، همه با هم بسیج شده‌اند تا سایه کرونا از کشور دور شود و این به معنای آن است که  دست دولت برای استفاده از همه امکانات و ابزارها و نیروی انسانی باز است و همه معتقد و ملتزم به یکپارچگی و انسجام در مدیریت و کمک به دولت هستند ولی این حسن روحانی و تیم اوست که ظاهرا بنایی برای استفاده از آنها ندارد.

نامه ذوالنور به رئیس جمهور درباره مقابله کرونا

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی نامه‌ای به حسن روحانی نوشت: جناب آقای رئیس جمهور، تصور نمی‌شود با توجه به شرایط موجود و وضعیت کنونی که روند رو به رشد و گسترش بیماری مهمترین تهدید برای مردم کشور محسوب می‌شود و تقریباً کشور را به تعطیلی کشانیده است، کاری مهمتر از مبارزه با آن وجود داشته باشد که وقت رئیس جمهور محترم مصروف آن گردد و فرصت فرماندهی و مدیریت قرارگاه و ستاد مذکور را نداشته باشند. خواهشمند است تا دیر نشده است اقدام فرمایید.

در بخشی از این نامه آمده است: جناب آقای رئیس جمهور در وضعیت کنونی که دشمن عنود ملت ایران با تحریم‌های همه‌جانبه به ویژه تحریم دارویی کشور به جنگ ملت مقاوم ایران برخاسته و حتی این ویروس منحوس نیز به احتمال قریب به واقع از مصادیق بیوتروریسم و اقدامات ضدبشری محور سلطه و شرارت یعنی آمریکاست، عدم اقدام جدی و به موقع و متناسب با نوع مشکل و اقتضاء شرایط، با توجه به نوع گسترش و جهش ویروس منحوس ممکن است فاجعه‌ای انسانی و بحرانی غیرقابل کنترل در پی داشته باشد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر حسن روحانی

رئیس جمهور محترم و رئیس شورای عالی امنیت ملی

با سلام و تحیت و احترام، شیوع و گسترش ویروس منحوس کرونا تمامی استان‌های کشور را درگیر و آلوده کرده است. با تدبیر جنابعالی وزیر محترم بهداشت و درمان به عنوان «رئیس ستاد ملّی مبارزه» با بیماری کرونا تعیین گردیده است که زحمات و تلاشهای جهادی ایشان و اعضا فداکار خانواده بزرگ جامعه پزشکی کشور مورد عنایت خدای سبحان و تقدیر مردم قدرشناس ایران اسلامی است.

لکن برای مقابله با این بلیه فراگیر رو به گسترش نیاز به اقداماتی فراتر است که توجه جنابعالی را به موارد ذیل معطوف می‌دارد:

۱) مهار، کنترل و رفع این بیماری منحوس مستلزم اقداماتی گسترده و همه‌جانبه می باشد از قبیل:

کنترل کلیه مرزهای زمینی، دریایی و هوایی کشور

عنداللزوم کنترل و قرنطینه در سطح کشور، استانها و شهرستانهای مختلف

تعطیلی، افزایش یا کاهش ساعات کار و فعالیت کلیه دستگاه‌های دولتی، عمومی و بخش خصوصی

کنترل و قرنطینه کلیه اماکن عمومی، ترددها، اجتماعات و غیره

کنترل مواد غذایی و خوراکی و نحوه تولید، نگهداری و توزیع آن

تهیه و توزیع مواد کنترلی و مراقبتی، بهداشتی و درمانی و دارویی و تأمین نیازهای مردم و مراکز درمانی

تهیه و اجرای برنامه‌هایی در جهت جلوگیری از تعطیلی و ورشکستگی واحدهای تولیدی و اقتصادی و ممانعت از بروز کمبودها و کاستی‌ها در اقلام مورد نیاز کشور و مردم.

پیش‌بینی راهکارهایی در کمک به اقشار آسیب‌پذیر که با تعطیلی حِرَف و مشاغل، امکان گذران زندگی و تأمین معاش خود را از دست داده‌اند و یا از دست خواهند داد.

بسیج کلیه امکانات و ظرفیت‌های کشور در کمک به حل مشکل موجود.

تعیین وظایف و تکالیف برای کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها،‌ ارگان‌ها، نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی در قبال بلیه موجود.

پیگیری مستمر شبانه‌روزی انجام و موارد پیش‌گفته، هماهنگی، مدیریت، کنترل و نظارت بر حسن اجرا آن.

همه امکانات و ظرفیت‌های کشور نه در اختیار وزیر و وزارت بهداشت می‌باشد و نه از نظر حاکمیتی، ساختاری و سازمانی تحت امر و اراده وزیر محترم مورد اشاره می‌باشند.

روحانی ویروس کرونا
روحانی ویروس کرونا

۲) وزارت و وزیر محترم بهداشت و درمان در این نبرد بی‌امان و همه‌جانبه به عنوان نیروی عملیاتی در خط مقدم نبرد قرار دارند و نباید آنها را درگیر کارهای هماهنگی، اجرایی و مدیریتی دستگاه‌های گسترده کشوری دیگر اعم از دولتی، عمومی و خصوصی کرد که از کار اصلی خود بازمانده و طبیعتاً قادر به پیگیری و مدیریت موارد متعدد لازم‌الاجرا از جمله موارد یازده‌گانه در بند یک این نامه نخواهند بود.

بنا بر موارد پیش گفته کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی لازم و ضروری می‌داند که: جنابعالی شخصاً و به عنوان رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملّی فرماندهی قرارگاه و ریاست «ستاد ملّی مبارزه بیماری کرونا» را بر عهده گرفته تا امکان بسیج ملّی، فعال‌سازی، هماهنگی و مدیریت کلیه دستگاه‌های دولتی، عمومی و خصوصی و به کارگیری کلیه امکانات و استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور فراهم گردد.

جناب آقای رئیس جمهور در وضعیت کنونی که دشمن عنود ملت ایران با تحریم‌های همه‌جانبه به ویژه تحریم دارویی کشور به جنگ ملت مقاوم ایران برخاسته و حتی این ویروس منحوس نیز به احتمال قریب به واقع از مصادیق بیوتروریسم و اقدامات ضدبشری محور سلطه و شرارت یعنی آمریکاست، عدم اقدام جدی و به موقع و متناسب با نوع مشکل و اقتضاء شرایط، با توجه به نوع گسترش و جهش ویروس منحوس ممکن است فاجعه‌ای انسانی و بحرانی غیرقابل کنترل در پی داشته باشد.

جناب آقای رئیس جمهور، تصور نمی‌شود با توجه به شرایط موجود و وضعیت کنونی که روند رو به رشد و گسترش بیماری مهمترین تهدید برای مردم کشور محسوب می‌شود و تقریباً کشور را به تعطیلی کشانیده است، کاری مهمتر از مبارزه با آن وجود داشته باشد که وقت رئیس جمهور محترم مصروف آن گردد و فرصت فرماندهی و مدیریت قرارگاه و ستاد مذکور را نداشته باشند. خواهشمند است تا دیر نشده است اقدام فرمایید.

البته ایمان دارم که ملت هوشمند، فداکار و قهرمان ایران عزیز با توکل بر خداوند قادر متعال بر این مشکل نیز فائق خواهد آمد و یکبار دیگر توانمندی و شکست‌ناپذیری خود را به نمایش خواهد گذاشت. ان‌شاءالله

برچسب ها
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا سوال مقابل را پاسخ دهید ؟ *

Close