ابهراستان زنجانایجرودایرانخدابندهخرمدرهزنجانسلطانیهطارمماهنشان

حذف بی‌سر و صدای قطار ریل باس مسیر زنجان- تهران

گلایه شهروندان مبنی بر حذف قطار زنجان – تهران با وجود فروش بلیت به مسافران بعد از چند خبر و حادثه روی داده در این مسیر ریلی از خبرهای این روزهای راه‌آهن شمال‌غرب کشور است.

سوار کردن حدود ۴۰ مسافر در آشپزخانه قطاری در مسیر مشهد- زنجان، برخورد قطار با گله گوسفند و اختلاف در آمار تلفات واقعی آن، برخورد قطار با لودر و در نهایت اقدام هوشمندانه کشاورز زنجانی در اعلام به موقع خطر به رئیس قطار تهران- تبریز از خبرهایی است که در سال‌جاری این مسیر ریلی را مرکز توجه رسانه‌های خبری قرار داده است.

عدم شفافیت در اطلاع‌رسانی از اتفاقات روی داده و در برخی موارد تناقص بین واقعیات و صحبت‌های ارائه شده جای بسی بحث و بررسی داشت که مسافران قطار زنجان- تهران (ریل‌باس) که فعالیتش در این مسیر،  رضایت مشتریان این خط مسافربری، بعد از جابه‌جایی مکرر قطارهای مورد استفاده در این مسیر را فراهم کرده بود که خبر حذف این قطار بار دیگر سؤال برانگیز شد.

خبرنگار فارس در صدد پیگیری این موضوع بود که متوجه شود از ۱۰ قطاری که در فروردین‌ماه در مسیر زنجان- تهران در تردد بوده است ۶ قطار حذف شده است که البته موضوع اولیه خبرنگار فارس همان حذف قطاری بود که برای زنجان که شهری دانشجویی محسوب می‌شود هم حائز اهمیت است.

از مدت‌ها پیش مسافرانی که برای رفت و آمد در این مسیر از قطار استفاده می‌کردند هر از چند گاهی گلایه‌های خود را به دفتر خبرگزاری می‌رساندند که جابه‌جایی قطارهای این مسیر با دیگر مسیرها از جمله آن‌ها بود و مسؤولان راه‌آهن شمال‌غرب هم همواره این مسئله را منکر می‌شدند.

به هر حال حذف این قطارها که بنا به گفته مسؤولان ارشد این مسیر ریلی بعد از مسیر تهران – خراسان پرترددترین مسیر ریلی کشور محسوب می‌شود، جالب توجه است.

نکته جالب توجه در این گزارش‌ها این است که زنجان به عنوان مرکز راه‌آهن شمال‌غرب و یک شهر دانشجویی در حال حاضر خود قطار مستقلی به پایتخت ندارد که می‌تواند نکته حائز اهمیتی باشد.

مدیر کل راه‌آهن شمال‌غرب کشور در این مورد به فارس گفت: ایستگاه راه‌آهن زنجان در حال حاضر محل عبور ۲۶ قطار است.

علی خدائی با تاکید بر اینکه حذف قطارها به دلیل کاهش سفرها در این ایام از سال انجام شده است، ادامه داد: با پایان ماه مبارک رمضان و بازگشت روند عادی مسافرت‌‌ها، قطار مسافربری زنجان- تهران (ریل‌باس) هم به روند عادی فعالیت باز خواهد گشت.

وی افزود: همزمانی ماه مبارک رمضان با ایام امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان در کاهش آمار سفرها و در نتیجه حذف قطارها تاثیرگذار بوده است.

*راه‌آهن واگنی در اختیار ندارد

مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب کشور با تاکید بر اینکه راه‌آهن به عنوان نهاد ناظر در جابه‌جایی مسافران ریلی عمل می‌کند و واگنی در اختیار ندارد، گفت: ۱۱ شرکت خصوصی در امور مسافربری راه‌آهن فعالیت می‌کنند.

خدایی به جابه‌جایی یک میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر در راه‌آهن شمال‌غرب کشور در سال‌گذشته اشاره کرد و افزود: روزانه در این مسیر ریلی ۳۰ رام قطار رفت و آمد می‌کنند که در این ایام چهار رام از این مجموع حذف شده است.

وی با بیان اینکه روزانه دو قطار “جوپار” و “ریل باس” به ایستگاه زنجان رفت و آمد می‌کردند، ادامه داد: ضریب اشغال این دو قطار بین ۳۸ تا ۴۲ درصد بود که با وجود مخالفت ما تهران با هدف کاهش بار ترافیکی محور و صرفه‌جویی در سوخت و کاهش هزینه‌های سربار دو قطار را حذف و در حال حاضر سرریز مسافران با قطار زنجان میانه (نگین) جابه‌جا می‌شوند.

مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب کشور با تاکید بر پیگیری موضوع راه‌اندازی مجدد قطار زنجان- تهران گفت: قطار (ریل باس) به احتمال زیاد در آینده نزدیک به این مسیر بازخواهد گشت.

خدائی با بیان اینکه حذف قطارهای راه‌آهن مختص زنجان نبوده و در همه مسیرها انجام شده است، افزود: با عادی شدن روند مسافرت‌ها، فعالیت قطارها نیز به روند معمول خود بازخواهد گشت.

وی با تاکید بر همه‌گیر بودن کاهش تعداد قطارها در این ایام گفت: مسافران قطارهای زنجان- مشهد هم به شدت کاهش پیدا کرده، و قطارهایی با ظرفیت ۴۰۰ مسافر در حال حاضر با ضریب اشغال حدود ۷۰ نفر در حرکت هستند.

منبع : فارس

بر چسب ها

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Close