اقتصادیایرانصفحه اصلیفرهنگی و اجتماعیگزارشویژه

دیوار و شیپور عامل هیجان در بازار خودرو / اپلیکیشن های دلالی مشغولند! + عکس

حذف قیمت خودروها از سایت دیوار

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی مشهد گفت: یکی از عواملی که موجب هیجان و آسیب در بازار خودرو می‌شود، سایت‌های متنوعی مانند دیوار و شیپور است. حمیدرضا حیدری در گفت‎وگو با ایسنا، در خصوص علل وضعیت آشفته بازار خودرو، اظهار کرد: از بهمن ۹۷ تاکنون در عین حال که در برخی ماه‌ها رکود کامل وجود داشته اما رکود تورمی بوده، به شکلی که اکنون خودروهای خارجی از ۴۰ تا ۵۴ درصد و خودروهای ایرانی نیز از ۱۵ تا ۳۰ درصد گران شده است.

حذف قیمت خودروها از سایت دیوار

از ساعتی قبل تمامی آگهی‌های مربوط به خودروها در سایت و اپلیکیشن دیوار بدون قیمت و به صورت “توافقی” درج شده است. مشخص نیست این حرکت به چه دلیلی انجام شده ولی به نظر می‌رسد این اقدام در واکنش به انتقادات روزافزون از قیمت‌های غیر واقعی آگهی‌ها در چند روز اخیر و حواشی ایجاد شده در این خصوص بوده باشد.

دلالان مشغول کارند و مسئولان تماشاگر/ چرا اپلیکیشن‌های دلالی فیلتر نمی‌شوند؟

در روزهای گذشته دو بازار خودرو و مسکن برای چندمین بار در یک سال اخیر شاهد افزایش غیرطبیعی قیمت‌ها بودند. این بار اما جهش قیمت‌ها به طرز مشکوکی از سوی فعالان بازار غیرقابل پیش‌بینی بود و تحلیل آن کمی سخت به نظر می‌رسید. بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعلام کردند که در شرایط کنونی هیچ دلیل روشن اقتصادی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد و آشفتگی بازار خودرو و مسکن را بیشتر ناشی از شوک روانی ارزیابی می‌کردند.

 

این افزایش غیر منطقی از هفته گذشته در بازار مسکن آغاز شد و بسیاری از افرادی که تا پای معامله رفته بودند، در لحظه آخر با پیشنهاد افزایش قیمت فروشندگان مواجه شدند. طبق گزارش‌ها قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در مناطق مختلف تهران بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان افزایش یافته است.
از ابتدای هفته جاری، قیمت انواع خودروهای سواری افزایش چشمگیری داشته است؛ برای نمونه پژ و۲۰۶ تیپ ۲ که ۱۸ فروردین امسال، ۷۲ میلیون تومان قیمت داشت، در روزهای گذشته به ۹۵ میلیون تومان رسیده است. پژو۲۰۶ V۸ در مدت یاد شده از ۸۸ میلیون به ۱۱۴ میلیون تومان، پژ و۲۰۶ تیپ ۵ از ۸۶ میلیون به ۱۱۲ میلیون تومان، سمند LX از ۷۲ میلیون به ۸۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX از ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۸۵ میلیون تومان و سراتو شرکتی سایپا از ۲۴۵ میلیون به ۳۳۰ میلیون تومان رسید.
افزایش قیمت خودروها در روزهای اخیر در حالی است‌ که نرخ ارز نیز که فروشندگان معمولاً به بهانه بالارفتن آن قیمت خودروها را افزایش می‌دادند در روزهای گذشته نوسان چندانی نداشته است و به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری سلیقه‌ای از حوزه مسکن به حوزه خودرو نیز سرایت کرده است. در این میان دولت نیز فقط تماشاگر بازار بوده و هیچ حرکتی برای تعدیل بازار از سوی مقامات مسئول دیده نمی‌شود.
اپلیکیشن‌های خرید و فروش؛ عامل اصلی دلالی
در این بین یکی از عوامل اصلی قیمت‌گذاری کاذب در این دو بازار را می‌توان در فضای مجازی جستجو کرد. برنامه‌هایی که امکان دلالی و اخلال سازمان‌یافته در بازارهای خرده‌فروشی را از طریق قیمت‌های کاذب در فضای مجازی میسر کرده و از سوی هیچ نهادی نظارتی بر آن صورت نمی‌گیرد.
برخی فعالان فضای مجازی گزارش دادند که گروه‌هایی در برخی پیام‌رسان‌ها ایجاد شده که هدف آن‌ها تعیین قیمت بازار و سپس ثبت این قیمت‌ها در نرم‌افزارهایی مانند «دیوار، شیپور و باما» است. اعضای این گروه‌ها با گشت و گذار در این برنامه‌ها، افرادی که خودرو و مسکن خود را با قیمتی پایین‌تر از نرخ توافقی در این گروه‌های مافیایی برای فروش درج کرده باشند، با شماره موبایل شناسایی کرده و در گروه‌های خود اضافه می‌کنند. بدین ترتیب این فروشندگان نیز با سودای فروش بالاتر مسکن و خودروی خود، تبلیغ خود را حذف کرده و قیمت بالاتری را ثبت می‌کند.
در برخی موارد نیز کار به همین جا ختم نشده و این افراد نه تنها قیمت‌های دروغین خود را در نرم افزارهای خرید و فروش ثبت می‌کنند، بلکه مواردی که با قیمت واقعی ثبت شده باشند را نیز به عنوان قیمت نامتناسب به برنامه مذکور ریپورت می‌کنند.
داستان به همین‌جا ختم نشده و این گروه‌ها حتی سعی دارند قیمت‌های نمایندگی را نیز تحت تاثیر قرار دهند و با ایجاد تلاطم در نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌ها، به افزایش کاذب قیمت‌ها دامن بزنند؛ البته اگر خود این افراد نمایشگاه‌دار و صاحب نمایندگی نباشند!
از سوی دیگر، مدیران این برنامه‌ها اعلام کرده‌اند که حداقل در کوتاه مدت راه حلی برای این موضوع ندارند. مدیرعامل بخش خودروی «دیوار» اعلام کرده است که این سایت دخالتی در قیمت‌گذاری ندارد و البته خبر از راه‌اندازی سامانه کارشناسی خودرو در «آینده» داده است. مدیرعامل «شیپور» نیز گفته که این پلتفرم در حال آزمون روش‌های مختلف برای جلوگیری از این موضوع است و «باما» نیز اعلام کرده که از وجود چنین گروههایی آگاه است ولی گفته که این سایت از چنین گروههایی تاثیر نمی‌پذیرد.
به نظر می‌رسد تنها برنده شرایط فعلی دلالان و شبکه‌های مافیایی بوده و ضرر اصلی متوجه مردم و قشر ضعیف جامعه خواهد بود. قوه قضائیه به همراه نهادهای نظارتی و امنیتی، باید برای این شرایط فکری کنند. شاید محدود کردن بخش‌های املاک و خودروی این اپلیکیشن‌ها ساده‌ترین راهی باشد که می‌توان به شکل فوری برای قطع دسترسی دلالان از بازار پیشنهاد داد.

تشکیل بیش از ۱۰ هزار پرونده تخلف در سایت «دیوار»

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا از تشکیل بیش از ۱۰ هزار پرونده تخلف در سایت دیوار از ابتدای امسال تا کنون و ورود دادستانی به این موضوع خبر داد.

سرهنگ حسین رمضانی درباره آخرین وضعیت سایت «دیوار» و اینکه گفته می‌شود پلیس درخواست تعطیلی این سایت را داده است، گفت: پلیس فتا همواره حامی استارت‌آپ‌ها و وب‌سایت‌های مختلف در فضای مجازی بوده است و از حقوق کاربران و مالکان آنها حمایت می‌کند. در این میان سایت‌هایی مانند دیوار وجود دارد که جرایم در آنها رشد زیادی داشته است به طوری که از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۱۰ هزار پرونده تخلف در سایت دیوار داشته‌ایم.

وی درباره اینکه آیا این موضوع صرفاً مختص به سایت دیوار است یا خیر؟ گفت: سایت‌های مشابه دیوار نظیر شیپور وجود دارد اما جرایم در فضای سایت دیوار افزایش قابل توجهی داشته است.

رمضانی با بیان اینکه افزایش جرایم در این سایت سبب نگرانی پلیس شد، اظهارکرد: ما چندین جلسه با مدیران این سایت داشتیم اما متأسفانه منجر به نتایج مطلوبی نشد و همین موضوع نگرانی ما را افزایش داد و سبب شد تا گزارشی از تخلفات رخ داده در این سایت را به استحضار دادستان برسانیم و او دستور داد تا دادسرای مربوطه به این مسئله رسیدگی کند.

معاون پلیس فتا با بیان اینکه ما به هیچ عنوان معتقد به تعطیلی یا بسته شدن سایت نیستیم، گفت: با این حال حفظ حقوق شهروندان و کاربران این سایت برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل باید شیوه تشخیص هویت آگهی دهندگان و امنیت کاربران در این فضا افزایش پیدا کند بنابراین درخواست ما از مدیران «دیوار» این است که با اقدامات خود امنیت کاربران و آگهی دهندگان در این سایت را ارتقا دهند.

«دیوار» در آستانه فیلتر شدن

جام جم/ پلیس فتا از دادستانی تهران درخواست کرده که با توجه به افزایش جرایم در سایت دیوار و ناتوانی مدیران این سایت در کنترل آگهی‌ها، سایت دیوار را مسدود کند.

سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ در این باره به جام جم گفت: ۲۰ درصد جرایم سایبری از بستری مثل سایت دیوار است و آسیب پذیر بودن این سایت ها موجب تبلیغ فعالیت کلاهبرداران و متضرر شدن مردم می شود. به همین خاطر باید موضوع این سایت ها را جدی گرفت.

وی افزود: وقتی آگهی‌های این سایت‌ها رصد شود می‌بینید یک شماره تلفن یک بار آگهی فروش خودرو، یک بار آگهی فروش یخچال و باردیگر آگهی فروش پرنده می‌گذارد؛ قطعا چنین فردی کلاهبردار است.

پرونده کلاهبرداری‌های متعدد در سایت دیوار
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به پرونده‌های تشکیل شده در تهران بزرگ در ارتباط با کلاهبرداری در سایت دیوار گفت: در ابتدا باید اشاره کنم پلیس فتا هیچ مجوزی برای فعالیت این سایت نداده و در توان پلیس فتا نیست که بر تمام آگهی های سایت و اقدامات این سایت نظارت داشته باشد. در ده ماهه نخست امسال ۳هزار پرونده کلاهبرداری مرتبط با سایت دیوار در پلیس فتا تشکیل شده که بیش از ۳۰ متهم در این رابطه دستگیر شدند.

مبلغ کلاهبرداری ها نیز بیش از دو میلیارد تومان است. کلاهبرداری یکی از جرایم رخ داده در سایت دیوار است و ما شاهد خرید و فروش اجناس ممنوعه در آن و ارائه خدمات نامتعارف هستیم، به طوری که در خبرها داشتیم مرد آزارگری طعمه هایش را از طریق این سایت انتخاب می کرد.

درخواست برای مسدود کرد سایت دیوار
سرهنگ کاظمی خاطرنشان کرد: از دادسرای جرایم رایانه ای درخواست کردیم با دستور قضایی، تا زمانی که مسئولان سایت دیوار راهکاری برای امنیت مراجعه کنندگان به این سایت در نظر نگرفته اند آن را مسدود کند.

مدیران این سایت مدعی هستند سایت دیوار بیش از ۴۰ میلیون کاربر دارد و خودشان هم راهکاری برای حل مشکلات موجود ندارند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر این سایت به بازاری تبدیل شده که مجرمان به راحتی در آن می چرخند و طعمه را شناسایی کرده و لطمات مالی سنگینی را به بار می آورند. رئیس پلیس فتای پایتخت در خصوص فعالیت دیگر سایت‌ها نیز گفت: سایت‌های دیگر هم باید ضریب امنیتی و نظارتی خود را افزایش دهند تا در پوشش خرید و فروش کالا، به بستری برای وقوع جرایم تبدیل نشوند.

انواع کلاهبرداری در سایت‌های دیوار و شیپور

img

چند سالی است که طبق گفته رسانه‌ها و پلیس، دو ‌سایت دیوار و شیپور به بهشتی برای خلافکاران تبدیل شده‌اند. اگر در اینترنت یک جست‌وجوی ساده انجام دهید، با انبوهی از کلاهبرداری‌های مختلف که بر بستر سایت‌های آگهی رایگان روی داده مواجه می‌شوید و می‌توان گفت بهشت خلافکاران در واقع بر بستر این سایت‌ها در کشور ایجاد شده است.

اگرچه پیش از ظهور و بروز سایت‌های آگهی رایگان گاهی شاهد بروز کلاهبرداری‌هایی بر بستر راهنمای همشهری و صفحات نیازمندی‌های برخی از روزنامه‌ها بودیم، اما از آنجایی که روزنامه‌هایی مانند همشهری فیلترهای زیادی برای چاپ آگهی داشتند، حجم و تعداد تخلفات بر بستر آنها بسیار کمتر بود. روزنامه همشهری سال‌ها است که برای انتشار آگهی‌ها از آگهی‌دهندگان شماره تلفن ثابت و همراه دریافت می‌کند و پس از تماس با این شماره‌ها و حصول اطمینان از اصالت آگهی و آگهی‌دهنده، آگهی را چاپ و منتشر می‌کند. همچنین مسوولان تایید آگهی‌های این روزنامه مراقب‌اند که مطلبی خلاف قوانین کشور و قوانین صنفی در آگهی وجود نداشته باشد. در نقطه مقابل اما سایت‌های آگهی، به‌خصوص دیوار با وجود آنکه مدعی هستند که آگهی‌ها توسط کارشناسانشان بررسی می‌شوند اما آگهی‌های غیراخلاقی برای همخانه خانم، آگهی‌های فروش اجناس عتیقه و دزدی تاکنون بارها روی سایت‌هایشان منتشر شده و هفته‌ای نیست که خبر کلاهبرداری جدید با استفاده از بستر سایت دیوار منتشر نشود.

روش‌های کلاهبرداری در دیوار

یک جست‌وجوی ساده اینترنتی در خصوص آگهی‌های کلاهبردارانه‌ای که بر بستر دیوار و شیپور منتشر شده، شما را با فهرستی بلندبالا از تخلفات صورت‌گرفته در سال‌های اخیر مواجه می‌کند. این تخلفات از فروش اجناس دزدی تا تحریک افراد برای خرید اجناس ارزان و اقدام به خفت‌گیری در مکانی خلوت را شامل می‌شوند که در ادامه برخی از مهم‌ترین این تخلفات را مرور می‌کنیم.

*یکی از روش‌های رایج کلاهبرداری بر بستر سایت دیوار، آگهی کردن خودرو با قیمت پایین‌تر از بازار است.  در این روش پس از آنکه خریدار به علت قیمت پایین خودرو تحریک شده و سر قرار می‌آید، فرد کلاهبردار ۳ یا ۴ میلیون تومان بابت تنظیم قراردادی صوری می‌گیرد، اما بلافاصله به بهانه‌ای سوار خودرو شده و از محل متواری می‌شود.

*روش دیگر اما مراجعه کلاهبرداران به سایت‌های دیوار و شیپور و تماس با کسانی است که قصد فروش اجناس به شکل عمده دارند. در این روش، کلاهبرداران قیمت خریدار را تایید می‌کنند و از او می‌خواهند اجناس را بار وانت یا آژانس کرده و برایشان ارسال کنند. در این روش کلاهبرداری البته حواله بانکی نیز ارایه می‌شود، اما وقتی فرد به بانک مراجعه کند متوجه جعلی بودن این حواله می‌شود.

*یکی دیگر از شیوه‌های متخلفانه که این روزها بر بستر دیوار اتفاق می‌افتد، فروش اجناس دزدی بر بستر دیوار است که می‌تواند باعث بروز مشکلات قضایی و نیز شبهه‌های شرعی بسیاری برای افراد شود.

*روش دیگر کلاهبرداری در این سایت‌ها، انتشار آگهی با عنوان درخواست مشارکت در شرکت سرمایه‌گذاری معتبر است. در این روش کلاهبردار با عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری و شراکت در فعالیت اقتصادی، تبلیغاتی گسترده را بر بستر سایت‌های آگهی رایگان انجام داده و در تماس با متقاضیان سرمایه‌گذاری با شیوه‌های متقلبانه و تطمیع آنان و وعده سودهای بالا، مبالغی را از آنها اخذ می‌کند. بعد از مدتی افرادی که تصور می‌کردند در یک شرکت معتبر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، متوجه می‌شوند که این فرد دیگر جوابگوی تماس‌های آنها نبوده و به همراه پول‌های آنها متواری شده است.

*درج آگهی‌های مختلف توسط مردم بر بستر دیوار و شیپور این روزها خیلی مورد توجه کلاهبرداران قرار می‌گیرد. کلاهبردارانی که برای آگهی‌های جدیدی که بر بستر دیوار منتشر می‌شود کمین کرده‌اند، به محض اعلام آگهی جدید با فروشنده تماس گرفته و با معرفی خود به‌عنوان کارمند یکی از شرکت‌ها یا بانک‌های معتبر، تقاضای خرید کالاهای آنها را می‌کنند. فرد کلاهبردار پس از توافق با فروشنده به بهانه اینکه نمی‌تواند حضوری بیاید، از صاحب کالا می‌خواهد آن را با پیک یا آژانس بفرستد و شماره راننده را نیز برای هماهنگی می‌گیرد. در میانه راه پس از چند بار تغییر آدرس به بهانه‌های مختلف، پیک را به منطقه موردنظر کشانده و از او می‌خواهد همان‌جا بماند. سپس کلاهبردار از شماره دیگری با راننده تماس گرفته و با تغییر صدا، خود را فروشنده معرفی کرده و اطمینان می‌دهد پول را گرفته است. بعد از این تماس، خریدار کلاهبردار سر قرار رسیده و کالا را تحویل می‌گیرد.

*روش دیگر کلاهبرداری بر بستر دیوار، اعلام آگهی فروش کالا روی این سایت و درخواست واریز آنلاین وجه است که البته به محض واریز وجه، آگهی‌کننده کلاهبردار دیگر پاسخگوی تماس‌های خریدار نخواهد بود.

*آگهی کردن اجناس به قیمت ارزان و دریافت آنلاین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به‌عنوان بیعانه یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداران برای کلاهبرداری بر بستر دیوار است. از آنجا که کارت‌های بانکی فرد کلاهبردار نیز مربوط به حساب‌هایی است که با مشخصات جعلی در بانک ثبت شده لذا امکان تعقیب قضایی نیز بسیار پایین است.

*آگهی اجناسی مانند وسایل منزل به قیمت پایین در سایت دیوار و درخواست واریز وجه به حساب افراد ثالث، از دیگر روش‌های کلاهبرداری بوده که در آن از فرد درخواست می‌شده پول را به عنوان بیعانه به حساب برخی مغازه‌ها واریز کند، سپس خود با مراجعه به این مغازه‌ها بابت پولی که برایشان واریز شده جنس یا حتی پول نقد دریافت می‌کند.

*همچنین ادعای واریز اینترنتی وجه کالای خریداری‌شده و ارسال پیامک جعلی مشابه پیامک بانک از دیگر شیوه‌های خلافکارانی است که بر بستر دیوار مشغول به فعالیت‌های اقتصادی خود هستند.

*خرید اجناس آگهی‌شده روی دیوار با چک‌پول‌های جعلی از دیگر شیوه‌های متقلبانه‌ای بوده که در این مدت برخی خلافکاران از آن استفاده کرده‌اند.

*دزدان اجناس عتیقه و اموال مردم نیز در بسیاری از موارد انتشار آگهی اموال غیرمشروع خود را به دیوار می‌سپرند و تاکنون چند مورد آگهی فروش کاشی‌های مسجدی تاریخی در تهران و نیز آگهی فروش سرستون‌های بنایی متعلق به دوره ساسانیان در سایت دیوار منتشر شده است.

اطلاعات آماری کلاهبرداران فعال بر بستر دیوار

نگاهی به اطلاعات منتشر‌شده از متخلفانی که از بستر دیوار استفاده کرده‌اند، مشخص می‌کند بیشتر آنها در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بوده و عمدتا جوان هستند. همچنین در برخی موارد کلاهبرداران خودشان را به‌عنوان زوج‌هایی جوان جا می‌زنند و حتی سوار خودروهای لوکس و گران‌قیمت می‌شوند تا بتوانند راحت‌تر اعتماد افراد را جذب کنند. یکی از بزرگ‌ترین نشانه‌های کلاهبرداران در هنگام درخواست خرید از اجناس آگهی‌شده روی دیوار، درخواست ارسال جنس با پیک یا آژانس است که عمده تخلفات نیز با همین شیوه انجام می‌شود. درواقع خلافکاران از آنجا که ترجیح می‌دهند دیده نشده و با فروشنده مستقیما روبه‌رو نشوند، پیک‌ها را به عنوان واسط میان خود و فروشندگان قرار می‌دهند تا راحت‌تر بتوانند آنها را فریب بدهند. کشاندن افراد به مکان‌های خلوت و نیز ادعای واریز اینترنتی وجه و ارسال پیامک جعلی به‌عنوان پیامک بانکی نیز از دیگر شیوه‌های خلافکاران فعال بر بستر دیوار است که باید مراقب آن باشید.

همچنین اعلام آگهی‌های ارزان، درخواست بیعانه برای فروش و ارایه چک‌پول‌های تقلبی از دیگر عمده‌ترین شیوه‌های کلاهبرداری بر بستر آگهی‌های دیوار است که به وفور توسط خلافکاران مورد استفاده قرار می‌گیرند و لازم است که همواره در خصوص این موارد هوشیاری لازم وجود داشته باشد.

جمع‌بندی

با توجه به تنوع و تعداد بالای تخلفاتی که با استفاده از بستر سایت‌های دیوار و شیپور اتفاق می‌افتد، مشخص است که **مسوولان این سایت نظارت دقیق و مناسبی بر آگهی‌هایی که روی سایتشان قرار می‌گیرد، نداشته و ندارند. درواقع صاحبان این سایت با وجود درآمدزایی و مبالغ بالایی که بابت تبلیغات می‌گیرند، مسوولیت‌پذیری لازم را از خود نشان نداده و خود را در قبال تخلفاتی که بر بستر آنها اتفاق می‌افتد مسوول نمی‌دانند.** از آنجا که سایت دیوار مشخصات و شماره تلفن‌های اعلامی در آگهی‌ها را چک نکرده و اصالت و درستی موارد مطرح‌شده را نیز بررسی نمی‌کند، لذا امکان پیگیری قضایی تخلفات صورت‌گرفته در بسیاری از موارد وجود ندارد. با توجه به این شرایط مشخص است که مردم خودشان باید به فکر خود بوده و در هنگام مراجعه به سایت دیوار و نمونه‌های مشابه به‌راحتی اعتماد نکرده و مراقبت‌های احتیاطی و امنیتی لازم را در نظر بگیرند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا سوال مقابل را پاسخ دهید ؟ *

Close