خانه | استان زنجان | ابهر | زنجان شهر جریمه های راهنمایی و رانندگی !!!
جریمه

زنجان شهر جریمه های راهنمایی و رانندگی !!!

پخش شدن فیلمی از تصادف موتوری در خیام که بنا به اظهارات برخی دلیل آن تعقیب و گریز پلیس بود که متاسفانه موتور سوار به دلیل ترس از پلیس و با قصد فرار شدیدا تصادف کرده بود، علتی شد تا به عملکرد راهنمایی و رانندگی زنجان اشاره ای داشته باشیم.

به یقین می توان گفت آمار جریمه استان زنجان در رتبه های نخست جریمه نویسی در کشور می باشد که باید این جریمه نویسی کم شده و پلس بجای دست بردن در جیب مردم کم در آمد به فکر نهادینه کردن فرهنگ در بین رانندگان باشد.

به راستی آیا از خود پرسیده ای این جریمه های کلان که در کل کشور جمع می شود در کجا خرج می شود؟ سهم استان زنجان نسبت به جمعیت خود در این جریمه ها چرا باید بیشتر از سایر استانها باشد؟

دلیل این امر آیا نهادینه نشدن فرهنگ و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در زنجان است یا دلیل آن را باید جای دیگری جست؟

اینها حقیقتی است که نمی شود به کسی نگفت! در شهر زنجان کسی جرات ندارد حتی با سرعت مطمئنه از پلیس سبقت بگیرد! می دانید چرا؟چون پلیس در شهر من مامن مردم نیست و همیشه از جیب مرد می زند تا دستشان را بگیرد!

آری به دام راهنمایی و رانندگی زنجان که افتادی باید توانش را هم پرداخت کنی! پلیس فقط دنباله بهانه است تا جریمه بنویسد! حتی یکبار نشده پلیسی کسی را به دام خود بیندازد و با یاد دادن فرهنگ رانندگی و با لبخند او را بدرقه کند. البته آشنا که باشی موضوع فرق خواهد کرد!

راستی آیا پلیس ها هم جریمه پرداخت می کنند یا همکاران شامل قوانین نمی شوند؟ لطفا گزارشی از جریمه های حذف شده خودی ها نیز ارائه بدهید.

از آن مهم تر آیا پلیسی در شهر زنجان تا بحال برای ماشین خود جریمه پرداخت کرده است !اگر جواب مثبت است برای جلب رضایت افکار عمومی رسانه ای شود.

در شهر من هر جا که ماشین پلیس حرکت کند ترافیک سنگینی پشت سر او قرار دارد در حالی که کل مسیر باز است.

آری اینجا زنجان است، شهری که حتی مسافران از آن گله دارند و کمتر مسافری به زنجان می آید که از شهر سوغاتی جریمه را با خود نبرده باشد و همین نیز دلیلی می شود تا آخر عمر دیگر به زنجان سفر نکند.

اینکه یک رانندای کل کشور را دور بزند و تنها در مسیر عبور از زنجان توسط پلیس جریمه شود جای هیچ تعجبی ندارد!

اینجا هدف جریمه است و بنا به اظهارات برخی که این حرف نه تایید و نه رد می شود، پلیس راهنمایی و رانندگی قبض هایی در اختیار گشت ها قرار می هد که باید در موعد مقرر تمام بشوند حتی اگر کسی تخلف نکرده باشد!

اگر این امر واقیعت داشته باشد خبر از وجود بی قانونی بزرگ و دهشتناکی می دهد که هر شنونده ای را از بطن آن با خبر می کند.

اگر آنقدر درست رانندگی کنیم که همه قوانین رعایت شده و جریمه‌ای صادر نشود، جایزه‌ای که خواهیم گرفت، کسری بودجه خواهد بود که دودش به چشم همه‌مان ‌خواهد رفت؛ این را می‌شود از نگاه دولتمردان به مبلغ جریمه‌های رانندگی در لایحه بودجه سال آتی دریافت که می‌تواند همه برنامه‌های مثبت اجرا شده برای کاهش تصادفات را زیر سؤال ببرد!

تعارضی که در سایه آن شدت گرفتن نصب دوربین در معابر شهری و صدور جریمه‌های هوشمند به کمک آن، افزایش حضور پلیس در تعطیلات و مناسبت‌ها در محورهای مواصلاتی، اجرای طرح‌هایی چون رعایت خطوط عابر پیاده و …، همه را در قالب کیسه دوختن جلوه‌گر خواهد ساخت و سخت است، ‌مناسبات انسانی و رعایت حقوق شهروندان را در ورای آن‌ها نشان داد!

درآمد حاصل از جریمه ها در سال ۱۳۹۵ که ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است، نشان از رشد ۷ برابری جریمه ها طی ۷ سال اخیر را داشته است.

بر اساس بررسی متن کامل بودجه طی سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵، دولت در سال ۱۳۸۹ تنها ۴۰۰ میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی درآمد داشت که این میزان تا سال ۱۳۹۱ ادامه داشت. پس از آن، در سال ۱۳۹۲ میزان درآمد ها از ۴۰۰ میلیارد تومان سال ۱۳۹۱ به ۹۰۰ میلیارد تومان رسید. در ادامه دولت در سال ۱۳۹۳ درآمد یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومانی را پیش بینی کرد. همچنین در سال ۱۳۹۴ درآمد حاصل از جریمه دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. با این حساب درآمد حاصل از جریمه ها در سال ۱۳۹۵ که ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است، نشان از رشد ۷ برابری جریمه ها طی ۷ سال اخیر را داشته است. هر خودرو در کشور سالانه ۱۳۰ هزارتومان جریمه می شود  درآمد دو هزار و ۸۰۰ میلیاردتومانی راهنمایی و رانندگی در حالی است که اگر این رقم را با تعداد خودرو ها و سایر وسایل نقلیه کشور مقایسه کنیم، نتیجه آن می شود که احتمالادر سال آینده هر خودرو به طور متوسط سالانه بیش از صد و ۳۰ هزارتومان جریمه می شوند.

جریمه نویسی در ایران و زنجان

بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۲۴ اسفند ماه ۸۹، وجوه حاصل از جریمه‌های تخلفات رانندگی در سراسر کشور به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود تا علاوه بر بودجه سالیانه به شهرداری‌ها و دهیاری‌های ذیربط، وزارت راه و ترابری و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تخصیص داده شود.

نکته حایزاهمیت دیگر اینکه حالا که درآمد دولت از جرایم رانندگی ۳۰۰‌درصد افزایش و قیمت جریمه‌های رانندگی نیز رشد بالایی داشته، چقدر بر کاهش میزان حوادث رانندگی تاثیر گذاشته است؟ روند تصادفات در کشور از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۰ همواره رو به افزایش بوده است.  به‌طوری‌که از ۳۲هزارو۵۰۵فقره در سال ۱۳۷۳ به ۱۱۷هزارو۲۵۶فقره در سال ۱۳۹۰ رسیده است. همچنین روند تعداد متوفیان ناشی از حوادث رانندگی طی سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۰‌رو به افزایش بوده است و از ۱۰هزارو۵۴۵نفر در سال ۱۳۸۳ به ۲۰هزارو۶۸نفر در سال ۱۳۹۰ رسیده است.   از سوی دیگر روند تولید و واردات خودرو در کشور طی سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۰‌رو به افزایش بوده و از ۷۳هزارو۳۲دستگاه در سال ۱۳۷۳ به ۱۶۵۱هزارو۱۱۵دستگاه در سال ۱۳۹۰ رسیده است. آمار‌هایی که نشان می‌دهد، افزایش قیمت جریمه‌های رانندگی تاثیری بر کاهش حوادث رانندگی نداشته و تنها توانسته است، درآمد‌های دولتی را افزایش دهد.

جریمه نویسی این روزها در شهر زنجان به مقداری زیاد شده است که می توان گفت: هدف «جریمه» است و پلیس، «راهنمایی» را فراموش کرده است!

نکته ای که باید به آن اشاره کرد اینکه نباید از جهل مردم برای منافع شخصی خود بهره ببریم زیرا در این صورت در دنیا و آخرت باید به آن پاسخگو باشیم.

امید است مسئولین برای نهادینه کردن فرهنگ رانندگی در جامعه تلاش و با جریمه نویسی و زور برای فرهنگی که نهادینه نشده است تلاش نکنند.

منبع : مهر زنجان

موارد دیگر را نیز امتحان کنید

افزایش ۳۰ درصدی واردات محصولات کشاورزی در دولت یازدهم+ نمودار

بر اساس آمار بانک مرکزی، در ۴ ساله دولت یازدهم (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵) مجموعا ۷۷ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *