یکشنبه , ۲۸ آبان ۱۳۹۶
سرخط خبرها
خانه | استان زنجان | زیر و رو کشی برای ساخت‌ تقاطع غیر همسطح گلشهر کاظمیه زنجان
golshahr-zanjan

زیر و رو کشی برای ساخت‌ تقاطع غیر همسطح گلشهر کاظمیه زنجان

ترافیک یکی از مهمترین معضلات شهری است که برای حل این مشکل یکی از راهکارهای اصلی، ساخت زیرگذرها و یا روگذرها است، در زنجان نیز پس از تجربه پل سیدالشهدا قرار است، پلی نظیر همان در گلشهر کاظمیه ساخته شود که البته ساخت آن با موافقت و مخالفت‌های مواجه شده است.
ترافیک امروزه یکی از مهم‌ترین معضلات شهرهاست است که رشد وسایل نقلیه روز به روز بر این مشکل می‌افزاید.

یکی از عواملی که موجب کنترل ترافیک و کاهش آن می‌شود، ساخت زیرگذرها و یا روگذرها است، که در حال حاضر بیشتر شهرهای کشور از این راهکار برای جلوگیری از تداخل ترافیک در نقاط پر تردد و ورودی‌های شهر استفاده می‌کنند.

در همین راستا ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۸۹ بود که پروژه پل غیرهم سطح امام حسین‌(ع) با نام کنونی پروژه پل سیدالشهداء کلنگ‌زنی شد، پلی که قرار بود در آینده نزدیک ساخته شود، حالا پس از گذشت هفت سال تکمیل نشده و طبق گفته مسؤولان قرار است، تا ۴۰ روز دیگر به بهره‌برداری برسد، پل سیدالشهدا که در ابتدا قرار بود، با هزینه کمتری ساخته شود، حالا با ۴۴ میلیارد تومان ساخت آن تمام خواهد شد.

اما به نظر می‌رسد، پلی که در مدت زمان ساخت آن ۶ شهردار مدیریت شهری را به عهده داشته‌اند، قرار است، در دوره مدیریت شهری معصومی شهردار جدید زنجان که به زودی بنابر گفته اعضای شورا حکم خود را دریافت خواهد کرد، افتتاح شود.

حالا پس از تجربه پل سیدالشهدا قرار است، پل دیگری شبیه به همین پل در نقطه دیگری از شهر زنجان و در ورودی گلشهر کاظمیه یکی از مناطق پرجمعیت شهر ساخته شود تا تسهیل کننده روند ترافیکی این منطقه باشد.

اما با وجود اینکه هنوز ساخت پل قطعی نشده است و طبق گفته‌ها قرار است ساخت آن از سال آینده آغاز شود، نظرات مختلفی از سوی شهرداری و اعضای شورای شهر در این باره مطرح می‌شود و به نظر می‌رسد متولیان امر هنوز در حال زیرورو کشی تقاطع غیرهم سطح گلشهر کاظمیه هستند.

طبق طرح ارائه شده که در مسابقه طراحی نیز برنده شده است، ارتفاع پل  از کف ۱۲ متر است و برای ایجاد شیب استاندارد ۴ درصد طول پل از نقطه آغاز رمپ تا انتهای رمپ معکوس یک و نیم کیلومتر مسافت نیاز دارد که نیازمند سازه‌های خاص است و طبق پیش بینی صورت گرفته قرار است، ساخت پل در مدت سه سال به پایان برسد.

*تجربه پل سیدالشهدا تکرار نمی‌شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این باره اظهار کرد: طرح سه سطحی تقاطع غیرهمسطح گلشهر که بر مبنای طراحی به رای گذاشته شده در فراخوان مسابقه طراحی این پل کلیات آن به تایید رسیده است و از جمله پروژه های عمرانی کلان و ترافیکی شهر زنجان است.

سجاد خدایی با اشاره به اینکه هزینه اجرای این طرح حدود ۶۵ میلیارد تومان برآورد می‌شود، تصریح کرد: این پل روگذر بوده و به صورت سه سطحی طراحی شده است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه اجرای این طرح با توجه به افق جمعیتی گلشهر کاظمیه و شهرک‌های اطراف آن از یک طرف و احتمال تغییر مسیر ورودی شهر زنجان از این مسیر از ضروریات و الزامات زیرساختی است، افزود: این طرح به منظور روان‌سازی و هدایت ترافیکی منطقه احداث می‌شود.
خدایی گفت: برای اطمینان از عملیاتی شدن مطلوب طرح و برای اینکه دچار سرنوشت پروژه پل سیدالشهدا نشویم، مقرر شده این طرح و همه طرح‌های بزرگ در کمیته ویژه بررسی طرح‌های کلان شهری که به منظور باز مهندسی پروژه‌های عمرانی تشکیل می‌شود تا طرح بازنگری شده و طرح نهایی ارائه شود.
وی گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی شهرداری، اجرای طرح‌های کلان زیرساختی و عمرانی مستلزم مشارکت و همکاری مسؤولان شهری و استانی و بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و نهادها و سازمان‌های فعال در این حوزه‌ها است.

*امسال بودجه‌ای برای تقاطع گلشهر پیش‌بینی نشده است

سرپرست شهرداری زنجان درباره ساخت تقاطع غیر هم سطح گلشهر کاظمیه اظهار کرد: امسال بودجه‌ای برای احداث تقاطع غیر هم سطح گلشهر کاظمیه پیش‌بینی نشده است.

علی محمدی با اشاره به اینکه امسال طرح مطالعاتی پروژه قطعی و بحث طراحی انجام می‌شود، افزود: در واقع کار ساخت پل از سال آینده آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تأمین هزینه ساخت تقاطع غیر همسطح گلشهر کاظمیه از بودجه سال انجام خواهد شد، تصریح کرد: برآورد اولیه برای ساخت پل تقریبا ۳۶ ماه است.

*تقاطع گلشهر کاظمیه، پلی به سوی شهر

نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز با تشریح نحوه ساخت پل روگذر و زیرگذر گلشهر کاظمیه افزود: این پل قرار است در ورودی گلشهر کاظمیه ساخته شود.

مسعود مرادخانی با اشاره به سرانه جمعیتی بالای گلشهر کاظمیه و شهرک‌های اطراف آن ادامه داد: در حال حاضر گلشهر و شهرک‎‌های اطراف آن روند توسعه جمعیتی دارند و از همین رو ساخت پل در این محل امری ضروری است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به مطالعات انجام شده درباره ساخت تقاطع غیر همسطح در ورودی گلشهر کاظمیه افزود: قرار است، امسال طرح مطالعاتی این موضوع با اصلاحاتی نهایی شود.

مرادخانی با اشاره به طرح‌های مطروحه درباره شیوه ساخت پل در گلشهر کاظمیه بیان کرد: در تلاش هستیم، که طرح مطالعاتی این پل امسال نهایی شده و از سال آینده کار ساخت آن عملیاتی شود.

* ارتفاع پایه‌های نگهدارنده پل، دید ناظر به منظره شمال شهر را کور می‌کند

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این باره با اشاره به روند ساخت پل در گلشهر کاظمیه بیان کرد: برآورد اولیه اجرای طرح منتخب تقاطع گلشهر با تملکات لازم ۶۵ میلیارد تومان است،

حمید رضا حمیدی با اشاره به شیوه ساخت پل و طراحی آن بیان کرد: طرح منتخب تقاطع گلشهر به علت هزینه بالای آن و مسائل فنی بهتر است، اجرا نشده و یا تغییراتی در آن اعمال شود.

وی با مطرح کردن اصل هزینه- فایده بیان کرد: طبق این موضوع پل قابلیت اجرایی شدن ندارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه زیر گذر جنوب به غرب برای کمک به ترافیک عبوری مسیر اصلی طراحی شده، اما برداشت میدانی میزان ترافیک مسیر مذکور نشان می‌دهد ضرورتی برای تونل طراحی شده وجود ندارد، اضافه کرد: در واقع ضرورتی به سه سطحی بودن پل و تونل  زیر گذر جنوب به غرب نیست.

حمیدی با بیان اینکه قوس تونل برای تامین زاویه چرخش ۹۰ جنوب به غرب بسیار تند بوده و  خطر تصادف بسیار محتمل است، افزود: ضرورت سه سطحی بودن پل مبهم است و ارتفاع پایه‌های نگهدارنده پل، دید ناظر به منظره شمال شهر را کور می‌کند.

حالا با وجود نظرات متفاوت برای ساخت تقاطع غیرهم سطح گلشهر کاظمیه، امیدواریم تقاطع گلشهر کاظمیه جدا از هزینه‌هایی که برای شهرداری خواهد داشت موجب حل ترافیکی منطقه گلشهر کاظمیه و شهرک‌های اطراف آن شود.

منبع : فارس

موارد دیگر را نیز امتحان کنید

تحریم‌های آمریکا، عامل اخلال در کمک‌رسانی‌ به زلزله‌زدگان ایرانی

زمین‌لرزه اخیر در غرب ایران و اخلال تحریم‌های آمریکا در ارسال کمک‌های بین‌المللی برای قربانیان، …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *