اقتصادیایرانجهانسیاسیصفحه اصلیفرهنگی و اجتماعیگزارشورزشیویژه

سگ گردانی؛ از کلاس اجتماعی تا راهی برای عقده‌گشایی/ سلبریتی های عاشق سگ و سگ های آدم خوار! + عکس

سگ گردانی و سگ بازی در ایران به دلایل شرعی و دیدگاه اجتماعی تا دهه های گذشته همیشه به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی یا به عبارت دیگر بی فرهنگی تلقی می شد و اگر روزی فردی با سگی در خیابان مانور می داد مورد ذم مردم قرار می گرفت.

از آنجا که گاهی عده ای از فرهنگ اروپا تنها بی فرهنگی اش را وارد کشور می کنند، از دهه هشتاد به بعد سگ گردانی به ویژه در شهرهای بزرگ از ناهنجاری به یک کلاس اجتماعی! تبدیل شد تا جایی که رشد این ناهنجاری موجب آسیب در جامعه و برخی واکنش ها مانند اعلام ممنوعیت سگ گردانی در پارک ها و برخورد با افراد سگ گردان شد.

از آنجا که رخنه یک فرهنگ خارجی در کشوری مانند ایران را نمی توان صرفا با برخوردهای صلبی متوقف کرد و نیازمند فرهنگ سازی و آگاه سازی دستگاه های مختلف است، امروز مشاهده می شود معضل سگ گردانی در ایران از «کلاس اجتماعی» تبدیل به «عقده گشایی» شده است.

همین آذر ماه سال گذشته بود که خبر حمله دو سگ «پیت بول!» به دختر ۱۰ ساله در لواسان تهران به یک موج خبری تبدیل شد اما خیلی ها! ساده از کنار این خبر عبور کردند چراکه هنوز مفهوم حضور دو سگ آدم خوار! در خیابان های تهران برایشان تعریف شده نبود.

***پیت بول سگ وحشی رام نشدنی

«پیت بول» سگی با نژاد آمریکایی است که در خود کشور آمریکا با وجود عادی بودن حضور سگ ها، پرورش و نگهداری آن حتی برای نگهبانی هم ممنوع است. در حالی که این سگ خطرناک آزادانه در کشورما پرورش پیدا کرده و به فروش می رسد.

این سگ که بیشتر از هرکسی به کار قاچاقچیان و خلافکاران می آید لقب «جنگجوی شکست ناپذیر» را در میان تمامی نژادها به خود اختصاص داده است. احتمالا این قشر برای اینکه کسی مزاحم کارشان نشود این سگ را به عنوان نگهبان انتخاب می کنند. سر این حیوان مستطیل شکل و گونه های پهنی دارد تا فک بزرگ و قدرتمندش در ان به خوبی قرار بگیرد. این حیوان وحشی دارای بدنی عضلانی، قدرتمند و چابک است و هنگام حمله به دیگر موجودات ابتدا به گردن آنها حمله ور می شود و تلاش می کند سرآنها را جدا کند. دندان های قیچی مانند و فک قوی این حیوان باعث شده که هنگام جابه جایی حتما به «پوزه بند» حمل شود تا در صورت عدم کنترل نتواند به دیگران آسیب برساند.

کشور فرانسه، لهستان، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، دانمارک، رومانی، سوئد، پرتغال، آمریکا، کانادا، ونزوئلا، پورتوریکو، اکوادر، استرالیا، فنلاد، نروژ، روسیه، اوکراین، بلاروس، ترکیه و سنگاپور از جمله کشورهایی هستند که این سگ را حتی برای نگهبانی ممنوع اعلام کرده اند.

اما این همه موضوع نیست و شاید همه موضوع را زمانی متوجه شویم که حمله این نوع سگ در یزد هم خبر سازشود! بله درست است در یزد!

شاید سوال شود که یزد با توجه به فرهنگ ملی و مذهبی که با آن شناخته شده است، سگ گردانی هنوز امری فراگیر نیست و مردم یزد همچنان سگ گردانی را در یزد یک ناهنجاری تلفی می کنند اما به برکت حضور افراد غیربومی و فضای مجازی! با یک جستجوی ساده می توان به برخی اتفاقات خاموش در این شهر پی برد.

وقتی پای حیوانات به خانه و میز غذا و رختخواب انسان‌ها باز می‌شود، دیگر حضور آنها در خودرو، خیابان، پارک و بسیاری از مکان‌های عمومی از دیدگاه صاحبانشان امری طبیعی و عادی است اما حضور این حیوانات در سطح شهر، معابر عمومی و پارک‌ها برای بسیاری از مردم به‌هیچ وجه عادی نیست و اعتراض برخی از آنها به اتفاقات تاسف‌باری انجامیده که همه کم‌وبیش در مورد آن شنیده یا خوانده‌اند.

نگهداری از سگ در میان حیواناتی که دیگر این روزها به حیوانات خانگی تبدیل شده‌اند، فراوانی بیشتری دارد و پای سگ‌گردانی حتی به شهر دارالعباده یزد نیز باز شده، شهری که جدا از سبقه دینی آن، فرهنگی متفاوت با سایر شهرها دارد و همواره اینگونه بوده که پای آسیب‌های اجتماعی همیشه دیرتر به این شهر باز می‌شد.

***پرورش سگ آدم خوار در یزد!

خرید و فروش سگ در یزد این روزها گویا با ورود افراد غیر بومی قبل از آنکه بخواهد کلاس اجتماعی تلقی شود به یک منبع درآمد زایی تبدیل شده و این موضوع را می توان از ثبت بیش از ۵۰ آگهی خرید و فروش سگ تنها در یکی ازسایت های معروف در کمتر از یک هفته! فهمید.

برای خریداری یک سگ ولو برای نگهبانی به راحتی می توان بنا به بودجه و سلیقه به هر نوع سگی در یزد دسترسی داشت حتی سگ پیت بول آدم خوار! و این خبر دلهره آور تنها به خرید و فروش خلاصه نمی شود و آنچه شواهد نشان می دهد این نوع سگ حتی در یزد پرورش هم داده می شود!

به دنبال آسیب سگ گردانی، افزایش نامحسوس مراکز خدمات دهی به حیوانات خانگی و در راس همه آن ها سگ در یزد است، این مرکز که با عنوان پت شاپ و یا درمانگاه تخصصی حیوانات خانگی فعالیت می کنند به خودی خود مروج فرهنگ سگ بازی و سگ گردانی هستند.

وقتی مرکز خدمات دهی یک چیز در شهری گسترش پیدا می کند نه تنها باعث تبلیغ و ترویج آن چیز می شود بلکه خبر از رونق بازار آن می دهد! خوب با این حساب تا بازار سگ و گربه داغ نباشد ارائه خدماتی چون درمانگاه، جراحی، آزمایشگاه، رادیولوژی، پت شاپ، آرایش، پانسیون و مراقبت های ویژه آن هم در شهری چون یزد بی معنا است.

 

*** مجوز خرید و فروش سگ به کسی داده نمی شود

علی اکبر حدادزاده رئیس دامپزشکی استان یزد با بیان اینکه هیچ مجوزی بابت خرید و فروش سگ از سوی دامپزشکی ارائه نشده است اظهار کرد: عوامل و بیماری های مشترکی هستند که  می تواند از طریق سگ به انسان منتقل شود که هاری و بیماری انگلی کیست هیداتیت خطرناک ترین این عوامل هستند.

وی در خصوص مراکز پت شاپ یا خدمات حیوانات خانگی تصریح کرد: هیچگونه مجوزی درخصوص پت شاپ به کسی داده نشده است که خدماتی چون آرایش و خدمات تخصصی سگ را انجام دهد اما مغازه هایی هستند که شاید اقدام به فروش ملزومات حیوانات خانگی بکنند که مجوز این مغازه ها هم از مجامع امور صنفی صادر می شود.

***ارائه خدمات تخصصی به سگ و گربه غیرقانونی است

وی با بیان اینکه تنها نظارت بهداشتی بر این واحدها بر عهده دامپزشکی است ابراز کرد: دامپزشکی در ارائه مجوز کلینیک و داروخانه های دامپزشکی عمومی برای دام های سبک و سنگین دخیل است که اصلا ربطی به سگ و ملزومات سگ ندارد هر چند که شاید عده هم وارد برخی ملزومات سگ بشوند اما ارائه ملزومات سگ در داروخانه های دامپزشکی بدون مجوز و غیرقانونی است.

شاید یکی از پایه های جلوگیری از شیوع سگ گردانی برخورد درست و قانونی با مسببان این امر می باشد که جای خالی آن در بسیاری از موارد مرتبط با این آسیب دیده می شود.

علی‌اکبر شمس با ابراز تاسف برای شیوع پدیده سگ‌گردانی در استان یزد اظهار کرد: در شش ماه اول سال گذشته ۱۳ مورد و در نیمه دوم نیز ۱۲ مورد توقیف خودرو به دلیل سگ‌گردانی انجام شده است.

***عنوان سگ‌گردانی در قانون جرم نیست!

وی با بیان اینکه در قانون، عنوان سگ‌گردانی جرم نیست افزود: سگ‌گردانی عامل جرایم دیگر از جمله اخلال در نظم عمومی، مزاحمت برای مردم و کار ضد فرهنگی است و این آسیب در یزد به شدت مورد اعتراض مردم است و مرتب در مورد آن گزارش داریم و موضوع حائز اهمیت این است که این مقوله به هیچ وجه با فرهنگ یزد سازگار نیست و موجب اخلال در نظم و بروز شکایات مردمی شده است.

***گزارش ۲ مورد تعرض سگ‌ به کودکان در پارک‌های یزد

شمس با بیان اینکه دو مورد تعرض سگ‌ها به کودکان در پارک‌های یزد گزارش شده است، افزود: در این زمینه شاکیانی داشتیم و با خاطیان برخوردهای قانونی لازم انجام شده است.

وی یادآور شد: از ابتدای سال ۹۵ مجوزهای شش ماهه قضائی به نیروی انتظامی داده شده تا در صورت لزوم برخورد قضائی با خاطیان و سگ‌گردانان صورت گیرد.

شمس با اشاره به ماده ۶۱۸ و ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی، اعلام کرده که هر کس در اماکن عمومی متعرض زنان، کودکان و مردم شده و اخلال در نظم عمومی ایجاد کند، اقدام علیه امنیت انجام داده و مرتکب جرم شده است خاطرنشان کرد: اگر صرفاً سگ‌گردانی انجام شود، ابتدا تذکر از باب نهی از منکر داده می‌شود اما اگر خاطی، به اقدام خود اصرار داشته باشد، آنگاه برخورد قضائی صورت خواهد گرفت.

حال آنچه پر واضح و مشخص است اینکه سگ گردانی امری غیر قابل پذیرش برای مردم مومن و متدین یزد است هر چند که در قانون کشور هنوز اقدام درخوری برای مقابله با این آسیب به ظاهر فرهنگ ساز! نشده است و بخوبی امروز در جامعه با توجه به معضلات گفته شده این خلا احساس می شود که قانون ما نیاز به بروز رسانی هایی دارد تا عده ای سودجو، قلدرمابانه سود جیب خود را بر امنیت و اسایش مردم ترجیح ندهند.

سلبریتی‌ها بیشتر از حب‌الایران به دنبال حب سگ‌ها و گربه‌هایشان هستند

سلبریتی‌‎هاکسانی هستند که به تقلید از فرهنگ غرب، گربه و سگ بازی اختیار کرده و آن را ترویج می‌دهند و خود را مادر سگ و گربه و شوهرانشان را پدر سگ و گربه می‌خوانند، چگونه خود را وطن‌پرست می‌نامند؟

فارغ از این مسئله، سؤال اینجاست که آیا واقعاً برخی از سلبریتی‌ها، به ایران از دل و جان عقیده دارند و ادعای «حب ایران» آنها واقعی است یا اینکه اینجا هم یک نوع بازیگری و خودی نشان دادن در میان است؟

یک- به طور کلی بهتر است این نوع افراد به جای نسخه برداری از شعار «حب الحسین یجمعنا» بگویند «چو ایران مباشد تن من مباد»؛ البته با توجه به عملکرد برخی از سلبریتی‌ها، نسبت دادن این شعر والا به آنها کمال بی‌سلیقگی و نامردی است؛ کسانی که هنگام وضع حمل به خارج کشور رفته و فرزندان خود را در اروپا و آمریکا می‌زایند و برای آنها تابعیتی غیر از وطن خود می‌گیرند، و به بهانه‌های مختلف برای آن توجیه می‌آورند!

هستی مهدوی فر بازیگر پنجاه کلیو آلبالو بازیگر سریال حانیه و سایه‌بان

کسانی که به جای جلوگیری از بحران جمعیتی و حمایت از فرزند آوری، به تقلید از فرهنگ غرب، گربه و سگ بازی اختیار کرده و آن را ترویج می‌دهند و خود را مادر سگ و گربه و شوهرانشان را پدر سگ و گربه می‌خوانند، چگونه خود را وطن‌پرست می‌نامند؟ آیا بهتر نیست هزینه‌هایی که برای نگهداری حیوانات می‌پردازند را به خانواده‌های نیازمند و دوست دار فرزند بدهند؟

دستمزدهای فوق نجومی برخی از سلبریتی‌ها به هیچ عنوان قابل مقایسه با زحمت کشان جامعه از جمله کارگران، رفتگران و حتی کارمندان نیست. این تفاوت، یکی از بزرگترین نابرابری‌ها در ایران و حتی جوامع دیگر است؛ اما در ایران مانند کشورهای غربی – که از هنرمندان مالیات سنگین دریافت می‌کنند – از بازیگران مالیات دریافت نمی‌شود؛ به فرض غیردولتی بودن برخی از پروژه‌ها، سؤال اینجاست که این دستمزدها از کدام منابع به دست می‌آید و ممکن است در انتها به جایی برسیم که حق بسیاری از افراد جامعه زیر پا گذاشته شده است.

با همه اینها سلبریتی‌ها خود را دوست‌دار مردم ایران می‌دانند؛ حتی اگر پول‌های آنها هیچ شک و شبهه‌ای نداشته باشد، آیا حاضرند آن را چند قسمت کنند و مانند یک کارمند معمولی زندگی کرده و بقیه را به مردم ایران و نقاط محروم کشور اختصاص دهند؟

بهرام رادان بازیگر فیلم شور عشق

در بسیاری از تابلوهای تبلیغاتی و مجلات، تصاویری از سلبریتی‌ها دیده ایم که مشغول تبلیغ کالاهای لوکس خارجی هستند؛ اگر دلشان برای کارگر ایرانی، پول و اقتصاد وطن می‌سوخت، آیا حاضر به انجام چنین کارهایی می‌شدند؟برخی از این سلبریتی‌ها، تصاویری از زندگی خصوصی خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنند و در مقابل مشکلات جامعه ندای وا مصیبتا سر می‌دهند،در مورد موضوعات مختلف هشتگ می‌زنند و پویش راه می‌اندازند، چند بار شده است که درباره حمایت از کالای وطنی مردم را ترغیب کنند؟

مهناز افشار

حمایت از تروریست‌های کومله و پژاک که با بهانه‌های مختلف به دنبال ایجاد ناامنی در کشور هستند و جان جوانان این مرز و بوم را می‌گیرند، با کدام «حب ایران» جمع می‌شود؟حمایت از اغتشاش گران و سیاه‌نمایی از ایران در خارج از کشور برای بیشتر دیده شدن و طرفدار صلح انگاشتن آنها، با کدام اصول وطن گرایی همخوانی دارد؟
بازی در فیلم‌های ضدایرانی و ساختن فیلم‌هایی که به سیاه‌نمایی از ایران می‌پردازد به شوق رسیدن به مجسمه آب نبات گونه جشنواره‌های خارجی و عکس گرفتن با آن، با کجای غیرت ایرانی می‌خواند؟

حامد کمیلی بازیگر نقش الیاس در سریال اغما

قبل از انقلاب، برخی از بازیگران هوسران، در زمانی که ساواک خون مردم را در شیشه می‌کرد و مردم درحال پس گرفتن حق خود از دهان فاسد نظام شاهنشاهی و استعماری بودند، عطای ایران و مردم و وطن را به لقایش بخشیدند و پا به فرار گذاشتند و چون به سرمستی و خوشگذرانی عادت کرده بودند، خود را در آغوش همان‌هایی قرار دادند که مردم این کشور را به گلوله می‌بستند و در طول تاریخ به چپاول این سرزمین عادت کرده بودند؛ الآن که با خون هزاران شهید امنیت و آرامش بر این کشور حاکم شده، فیلشان یاد هندوستان کرده و می‌گویند عاشق ایران هستند و سنگ مردم داری و عشق به مردم و غم دور از وطن بودن را بر سینه می‌زنند؛ می‌خواهند آنها را به خاطر بازی کردن در فیلم‌های سخیف قبل از انقلاب، بالای سرمان بگذاریم و حلوا حلوا کنیم؛ در زمان جنگ تحمیلی در کجای این کره خاکی مشغول هوا خوردن بودند؟

ایرانی بودن به درج یک عنوان در شناسنامه نیست، به گذاشتن نام ایرانی بر فرزند نیست، فاطمیون افغانستانی، پابرهنه‌های یمن، موکب داران عراقی و… ایرانی‌تر از کسانی هستند که با کارهای خود ارزشی برای شهدای جنگ تحمیلی و مدافع حرم قائل نیستند و برای آنها ننگ است که عکس یک شهید را در دست بگیرند، یا عکسی از آنها منتشر کنند و خاطره‌ای از آنها تعریف کنند و در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز زبان نیابتی لیبرال‌های سیاسی و فرهنگی و پیاده نظام آنها هستند؛

فارغ از اینکه کارهای خیرخواهانه و طرفدار صلح بودن به هر شکل و توسط هرکسی قابل ستایش است اما برخی از سلبریتی‌ها این نوع کارها را به تقلید از بازیگران و فوتبالیست‌های معروف غربی یادگرفته اند؛ چرا برخی از آنها شبهه تجاوز به کودکی را به راحتی در فضای مجازی منتشر کرده و با آبروی او و خانواده‌اش بازی می‌کنند اما تصویری از اربعین که میلیون‌ها زن و مرد مسلمان از کشورهای مختلف بدون کوچکترین رفتار و کنش جنسیتی، کیلومترها راهپیمایی می‌کنند، منتشر نمی‌کنند؟در کجای دنیا چنین اتفاقی می‌افتد؟ آیا در کنسرت‌های چند صد نفری که آنها حضور پیدا می‌کنند هم این گونه است؟ در غرب این گونه است؟

کسانی که خود را صلح‌طلب می‌پندارند، چگونه در صلح‌طلبی خود هم تبعیض را روا می‌دارند؟ در کجای دنیا مردم با نژاد و اقوام گوناگون و از کشورهای مختلف دنیا مانند اربعین حسینی صلح را به رخ جهانیان کشیده اند؟ آیا صلح‌طلبی فقط درخواست آزادی یک جاسوس و فعال به ظاهر مدنی از زندان است؟ آیا چنین رویداد بزرگی افتخار برای یک ایرانی و مسلمان محسوب نمی‌شود؟

«حب ایران یجمعنا» را کسانی باید بگویند که سال‌ها به نام اسلام برای ایران جنگیدند و ایران را پاره‌ای از پیکر بزرگ اسلام می‌دانستند و نیز شهدای مدافع حرم که حب حسن و حسین آنها منافاتی با حب وطنشان نداشت؛ دانشمندانی باید بگویند که با تمام ناملایمات داخلی، پس از فراگیری دانش در داخل و خارج کشور، جهاد علمی و زندگی خود را برای بزرگ کردن ایران و اسلام در چشم جهانیان بذل کردند و به کشور و مردم خود خدمت کردند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا سوال مقابل را پاسخ دهید ؟ *

Close