استان زنجانزنجانفرهنگی و اجتماعیگزارشویژه

طرح جدید خطوط اتوبوسرانی زنجان

امروز شهر زنجان در کنار تمام چالش هایی که با آن دست به گریبان است، توانسته مسیر حرکت خود را هرچند کند اما طی کند و ترافیک در روزهای نخست سال جاری مهم ترین موضوع برای مدیریت شهری و شهروندان زنجانی بوده است.

ترافیک در هسته مرکزی شهر زنجان موضوع جدیدی برای طرح و بررسی نیست. در سال های گذشته هر سال این موضوع گلایه های زیادی را در سطح جامعه و رسانه ها طرح کرده و بعد از کش و قوس هایی فروکش کرده است. اما فروردین سال ۹۸ همراه با یک عزم مهم برای شهرداری زنجان بود بگونه ای که اجرای طرح ساماندهی خطوط اتوبوسرانی در آستانه عملیاتی شدن است که البته همراه با نارضایتی و اعتراض برخی شهروندان زنجانی شده است.

بعد از طرح این موضوع در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر زنجان و ارائه جزئیات اجرایی آن شاهد برخی انتقادها و اعتراضات توسط کسبه و اهالی خیابان سعدی نسبت به این طرح بودیم و این روزها استاندار و معاون معماری خوانده عمرانیش نیز به این موضوع ورود کردند.

مهرداد سلطانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در آخرین اظهار نظر در این خصوص گفته که طرح هرچند بررسی و با اصلاحاتی نیز مصوب شده اما مجددا بررسی و اگر نیاز به اصلاح داشت بازنگی می شود. قبل از هرگونه قضاوتی در خصوص مثبت و یا منفی بودن این طرح معرفی آنچه که نهایی شده ضروری است.

معرفی طرح جدید خطوط اتوبوسرانی زنجان

یکی از نارضایتی و گلایه مندی شهروندان در خصوص ترافیک هسته مرکزی شهر است.  بنابراین مطالعاتی از تاریخ ۹۴/۰۷/۱۲ جهت رفع مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر آغاز شد. راهکارهای مختلفی مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت از جمله  موضوع ایجاد  محدودیت ترافیک در هسته مرکزی شهر، تغییر ساعت کار و غیره که در نهایت تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی بهترین راهکار  جهت  جذب مردم به هسته مرکزی شهر پیشنهاد گردید که هدف از آن ایجاد تسهیلات به نحویکه زمان سفر کاهش پیدا کرده و دسترسی به راحتی صورت گیرد. همچنین این تسهیلات منطبق بر مسیرهای سفر مردم پیش بینی شده است.

خطوط تمایل سفر استفاده کنندگان درساعت اوج:

همانطور که مشاهده می شود بیشتر تقاضا به سمت هسته مرکزی شهر است که وجود خودروهای تک سرنشین، موجب بوجود آمدن ترافیک سرگردان جهت پیدا کردن جای پارک و اتلاف زمان در ترافیک باعث شده است که مردم در حال حاضر برای ورود به هسته مرکزی دچار مشکل شوند و  با نظر سنجی صورت گرفته درخواست ایجاد تسهیلات کم هزینه و راحت را برای دسترسی به سطح شهر داشته باشند.

مطالعات و مستندات موجود نشان می دهند که نیمی از سفرها با حمل و نقل عمومی تاکسی، اتوبوس و ون انجام می گیرد که این موضوع باعث بروز مشکلات توسط ناوگان حمل و نقل عمومی در هسته مرکزی شهر می شود.

در طراحی هایی که صورت گرفته است در نظر گرفته شده است که در سال افق طرح بیشترین مسافر جا به جا شده در هسته مرکزی شهر باشد.

تعداد مسافر سوار و پیاده شده در ایستگاه‌ها براساس ماتریس طرح جامع حمل و نقل شهر زنجان

هدف : تسهیل تردد و سفر شهروندان به هسته مرکزی شهر طبق الگو

راهکارهای رفع مشکلات و موانع جهت تسهیل تردد مردم به هسته مرکزی شهر

شناسائی خطوط تمایل سفر مردم

شناسائی راههای تسهیل تردد سفر مردم به هسته مرکزی شهر

شناسائی روش های کاهش زمان سفر شهروندان به هسته مرکزی شهر

کاهش هزینه سفر به بافت مرکزی

ایجاد مطلوبیت جهت سفر به بافت مرکزی ( برگزاری مراسم در پیاده راه و جشنواره های بازار و مراکز تجاری )

ایجاد خطوط جدید در شهرک ها جهت پوشش بیشتر حمل و نقل همگانی

ایجاد خط ویژه

اصلاح تخصیص ناوگان

خطوط جدید انوبوسرانی در شهر زنجان

در طرح جدید خطوط اتوبوسرانی زنجان حرکت مستقیم اتوبوس ها از مبدا به هسته مرکزی کنترل شده است. آنچه که تصویر طرح جدید نشان می دهد خطوط مختلفی برای تمام نقاط شهر تعریف شده و با تعریف پایانه هایی در نقاط مشخص ورود به بافت مرکزی کنترل شده است. ورود به بافت مرکزی توسط خطوط ویژه تقویت شده و حضور خودروهای شخصی نیز کنترل می شود.

پاسخ به سوالات و ابهامات

با توجه به اینکه پارک حاشیه ای در نقشه های مصوب شورای ترافیک استان لحاظ گردیده است، بنابراین هیچگونه جای پارکی در خیابان سعدی  حذف نخواهد شد مگر در محل ایستگاه ها که حدالمقدور سعی گردیده است ایستگاه ها در مقابل بانک ها و مکان های عمومی جانمایی گردند همچنین لازم بذکر است با توجه به کنترل پارک حاشیه ای توسط پارکبان مقرر گردیده است نیم ساعت اول بصورت رایگان و با افزایش ساعت توقف هزینه دریافت گردد.

برای تخلیه بار کسبه و صنوف مختلف زمان های مشخصی تعیین شده است. با توجه به اینکه تردد اتوبوس در خیابان ۷ تیر به صفر میرسد بنابراین ترافیک کاهش می یابد. بخشی زیادی از ترافیک خ سعدی به علت گردش اتوبوس ها از خیابان ۷ تیر به خیابان سعدی است.  پایانه میدان ارتش و بلوار آزادی تثبیت و ایجاد شده است.

با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد ۱۴۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال می باشند و از این تعداد ۷۰ دستگاه اتوبوس بطور همزمان در مرکز شهر تردد دارند فلذا نصف زمان سفر در هسته مرکزی شهر می باشد که با ایجاد خطوط ویژه این تعداد اتوبوس به ۸ دستگاه کاهش می یابد که حجم قابل توجهی از ترافیک بافت مرکزی کاهش می یابد.

ترافیک بوجود آمده توسط تاکسی و اتوبوس در هسته مرکزی شهر به ترتیب برای اتوبوس ۲۳ درصد و برای تاکسی ۱۷ درصد است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا سوال مقابل را پاسخ دهید ؟ *

Close