موتور بدون سوخت یا انرژی رایگان + عکس

لینک کوتاه مطلب : http://zanjansahar.ir/?p=18144

از گذشته های بسیار دور انسان پس از اختراع موتور بخار به دنبال ساخت موتور یا چرخ دواری بود که بدون هیچ گونه سوخت یا انرژی مورد نیاز توسط انسان به گردش درآید و تا به امروز این تلاش ها نه تنها کم نشده بلکه توسعه یافته و در سرتاسر جهان تحقیقات و مطالعات بسیاری در این زمینه در حال انجام است.

برای درک بهتر ابتدا بایستی بدانیم حرکت دائمی (Perpetual Motion) چیست؟
حرکت دائمی به حرکتی گفته می‌شود که برای همیشه و بدون داشتن هرگونه منبع خارجی انرژی، ادامه می‌یابد؛ در عمل چنین چیزی به علت وجود اصطکاک ناممکن است. همچنین می‌توان این حرکت را به صورت «حرکت یک ماشین فرضی که پس از فعال شدنش برای همیشه به کار خود ادامه می‌دهد، مگر آنکه در معرض یک نیروی خارجی یا فرسایش قرار گیرد» توصیف کرد.

اجماع علمی بر آن است که حرکت دائمی در یک سامانهٔ مجزا منجر به نقض قانون اول ترمودینامیک و/یا قانون دوم ترمودینامیک خواهد شد.

در طبیعت ممکن است مواردی از حرکت به ظاهر دائمی دیده شود ولی واقعاً دائمی نیستند یا نمی‌توان بدون تغییر در ماهیت حرکت، از آن برای انجام کار استفاده کرد. برای نمونه حرکت یک سیاره در اطراف ستارهاش ممکن است به ظاهر دائمی باشد، اما فضای بین سیاره‌ای کاملاً عاری از اصطکاک نیست و بنابراین حرکت اربیتالی با سرعت بسیار کم در حال کند شدن است. کمک جاذبه‌ای یک کاوشگر فضایی در کنار یک سیاره می‌تواند برای افزایش سرعت کاوشگر استفاده شود اما این کار باعث تغییر در حرکت سیاره و کاهش یافتن انرژی سیاره در مدارش به دور خورشید خواهد شد. جریان برق داخل یک حلقهٔ ابررسانا می‌تواند به عنوان یک محیط ذخیره‌سازی انرژی استفاده شود، اما دقیقاً مانند یک باتری، استفاده از آن برای به کار انداختن یک وسیله باعث کاسته شدن همان مقدار انرژی از جریان داخل حلقه خواهد شد.

ماشین‌هایی که انرژی خود را از منابع به ظاهر همیشگی دریافت می‌کنند—مانند جریان‌های اقیانوسی—می‌توانند دائماً به حرکت خود ادامه دهند (تا زمانی که خود منبع انرژی‌شان ادامه یابد)، اما نمی‌توان این موارد را حرکت دائمی دانست زیرا این‌ها از یک منبع خارجی انرژی دریافت می‌کنند و سامانهٔ مجزا به‌شمار نمی‌آیند (در واقعیت هیچ سیستمی نمی‌تواند برای همیشه کاملاً مجزا بماند).

ماشین حرکت دائمی پیچ آب، ساختهٔ رابرت فلاد در سال ۱۶۱۸ میلادی، به جا مانده از یک حکاکی روی چوب در ۱۶۶۰ میلادی. این ابزار عموماً به عنوان نخستین تلاش ثبت‌شده برای توصیف چنان ابزاری است که می‌تواند از چرخش سنگ آسیاب، کار مفید تولید کند. با وجود اینکه ماشین کار نمی‌کند، ایده این بود که آب مخزن بالایی موجب چرخش چرخ آبی خواهد شد (گوشهٔ پایین سمت چپ)، که چرخ دنده‌ها و محورهای پیچیده‌ای را خواهد راند، و نهایتاً موجب گردش پیچ ارشمیدس (وسط و پایین تصویر تا بالا و راست) خواهد شد که آب را برای پرکردن دوبارهٔ مخزن پمپ می‌کند. حرکت چرخشی چرخ آبی همچنین باعث راندن دو چرخ آسیاب می‌شود (پایین و راست تصویر) که به نظر می‌رسد آب کافی اضافی لازم را برای روان سازیشان فراهم می‌کند.

ماشین حرکت دائمی پیچ آب، ساختهٔ رابرت فلاد در سال ۱۶۱۸ میلادی
ماشین حرکت دائمی پیچ آب، ساختهٔ رابرت فلاد در سال ۱۶۱۸ میلادی

علیرغم اینکه در خارج از گود تحقیقات بر این باورند که باور حرکت دائمی ناقض قوانین ترمودینامیک و فیزیک است ولی بیشتر علاقه مندان بر اساس همین قواعد به دنبال ایجاد یک حرکت دائم و بعضا گرفتن انرژی مازاد هستند. تلاش های بسیار زیادی در طراحی و اختراع یک حرکت دائمی (Perpetual Motion) در دنیا و همچنین در ایران صورت گرفته که به دنبال خلق و ایجاد یک حرکت دائمی با توان بالا برای تولید انرژی برق یا موتور بدون سوخت هستند که بیشتر تلاش ها مبتنی بر حوزه های زیر است:

۱- موتور حرکت دائمی مگنتی یا همان آهن ربایی (magnet free energy generator)
در این نوع موتور مخترعین به دنبال ساخت یک موتور محرکه دائمی بدون سوخت یا انرژیی هستند که بتوانند با استفاده از قطب های آهن ربا (بیشتر از آهن رباهای نئودیمیوم قوی استفاده می کنند) و با آزمون و خطا و یا استفاده از علم مغناطیس و قرار دادن تعدادی آهن ربا یک حرکت دائمی را رقم بزنند. در صورت جستجو در گوگل به طرح های بسیاری در این زمینه دسترسی خواهید داشت.

جستجو در گوگل برای موتور مگنتی
جستجو در گوگل برای موتور مگنتی
تلاش هایی برای ساخت موتور مگنتی
تلاش هایی برای ساخت موتور مگنتی

در این مورد ساخته های بسیار بسیار زیادی وجود دارد که با جستجو در گوگل می توانید مطالب زیادی چه از لحاظ متن، فیلم و یا عکس را در اختیار داشته باشید البته منابع فارسی بسیار محدود و کم هست. به طور مثال این وب سایت چند سالی است کارشناسان و علاقه مندان این حوزه را در کره جنوبی از سراسر دنیا گرد هم آورده است و در تلاش برای ساخت موتور مگنتی است و به تازگی نمونه صنعتی آن را با تمامی مشخصات را رونمایی کرده که تصاویر آنرا در زیر مشاهده می نمایید:

ژنراتور مگنتی
ژنراتور مگنتی
نمای داخل ژنراتور مگنتی
نمای داخل ژنراتور مگنتی

توضیحات شرکت در مورد ژنراتور مگنتی فوق:
Magnetic Generator یک سیستم پیچیده است و دارای یک ساختار ساختاری سازمان یافته از آهنرباهای دائمی و کویلهای bifilar و کنترل کننده PCB با یک نرم افزار مخصوص طراحی شده است که برای تولید و پخش انرژی الکتریکی استفاده می شود.

شروع اولیه توسط یک باتری یا هر منبع انرژی خارجی دیگری انجام می شود تا موتور بتواند به دور در دقیقه RPM مورد نیاز خود برسد. پس از آن می توان منبع خارجی را جدا کرد.

این دستگاه قادر است بدون توجه به مقدار انرژی مفید مصرف شده ، در حالت خودمختار عمل کند و دور در دقیقه خود را حفظ کند.

اجزای اصلی ژنراتور: یک استاتور یکپارچه. کویل های دوتایی (درون قطبهای یکسان و متضاد) نصب شده اند. روتور با شافت؛ آهنرباهای دائمی (نصب شده با هر دو قطب به خارج). محورها و یاتاقانها

ژنراتور مغناطیسی MG10 از ۶۰ آهنربا نئودیمیوم و ۶۰ سیم پیچ دوتایی تشکیل شده است. ویژگی ساختاری که تولید انرژی الکتریکی را امکان پذیر می کند، تراز دقیق زاویه ای کویل ها و آهنرباها در درام و مقررات سوئیچینگ برای سرکوب EMF عقب و جمع آوری انرژی انباشته شده در داخل الکترومغناطیس ها (کویل ها) است. با شروع یک آهنربا از نزدیک شدن به سیم پیچ، در یک نقطه خاص ولتاژ سیم پیچ به همراه مقدار شارژ قابل انتقال آن افزایش می یابد. هنگامی که تنظیم کننده سوئیچینگ حداکثر ولتاژ سیم پیچ را تشخیص داد، سیم پیچ را خاموش می کند. میدان مغناطیسی کویل که پس از تحریک سیم پیچ شکل گرفته است، متلاشی می شود و تولید یک EMF عقب در سیم پیچ های سیم پیچ می کند.

نرم افزار طراحی شده ژنراتور قادر به سرکوب جریان انگلی و تبدیل آن به انرژی الکتریکی قابل استفاده است که توسط کاربر نهایی قابل استفاده است (ترجمه شده با گوگل).

۲- موتور جاذبه یا گرانشی حرکت دائم
به دنبال ایجاد یک حرکت دائمی با نیروی گرانش زمین هستند و این روش بسیار قدمت دارد و جزء اولین روش ها برای ایجاد یک حرکت دائمی بوده و هست. در زیر تصاویری را مشاهده می کنید که برای این منظور ساخته شده اند:

انواع حرکت دائمی مبتنی بر جاذبه
انواع حرکت دائمی مبتنی بر جاذبه

یکی از روش هایی که از جاذبه زمین در تلاش برای حرکت دائمی استفاده می شود فلایویل (flywheel free energy generator) است که از فلایویل های (چرخ طیار) سنگین و در برخی موارد چندگانه برای ایجاد یک حرکت دائمی با کوپلینگ با یک یا چند موتور الکتریکی و ژنراتور استفاده شده که این فلایویل ها به عنوان یک ذخیره کننده انرژی عمل می کنند. در این موارد تلاش های بسیاری شده است و نمونه های عملی بسیار زیادی به صورت فیلم در اینترنت موجود است.

یک نمونه از مولد برق رایگان با فلایویل
یک نمونه از مولد برق رایگان با فلایویل

۳- سایر روش ها
بیشتر روش های ابداعی برای حرکت دائم مبتنی بر دو روش قبلی بوده و از روش های دیگری همچون استفاده از سیالات، هوای فشرده، تولید هیدروژن از آب، موتور استرلینگ و … می توان اشاره کرد.

در ایران نیز افراد زیادی نیز در این زمینه مطالعه می کنند و اطلاعات خود را به اشتراک می گذارند همچون انجمن تولید انرژی بدون سوخت که چند سالی است راه اندازی شده و منابع خوبی در این زمینه را گردآوری کرده است.

با توجه به سابقه حداقل یک قرن گذشته در مطالعات انرژی رایگان یا free energy یا مولدهای بدون سوخت، تا کنون نمونه عملی مبتنی بر راستی آزمایی ادعاها در دسترس همگان قرار نگرفته و یا صرفا یک نمونه آزمایشی راه اندازی شده که چیزی از محتویات داخل آن نمایش نداده اند و بعضا به فراموشی سپرده شده اند، از نمونه های مهم مورد ادعا در ایران، موارد زیر را می توان بر شمرد:

۱- ساخت ژنراتور مگنتی توسط دکتر محمد علی شفاعت شرکت نیروسازان
سایت های خبری زیادی این مورد را پوشش داده اند همچون: مشرق نیوز – مهر نیوز و …
دانلود فایل های مصاحبه های پخش شده از رونمایی در شبکه های مختلف

رونمایی ژنراتور مگنتی
رونمایی ژنراتور مگنتی

۲- اختراع و ساخت نیروگاه‌های برق بدون نیاز به سوخت در نیشابور توسط آقای حسین غنمی در شرکت ماشین‌سازی یکتا شرق نیشابور
فیلم نمایش اختراع – پوشش خبری در برق نیوز – خبرگزاری مهر – خبرگزاری مشرق – باشگاه خبرنگاران جوان – خبرگزاری فارس و …

۳- خودرو آبسوز اختراع و صنعتی شده آقای علاءالدین جاسمی زرگانی

این مخترع به تازگی شروع به ثبت نام در وب سایت خود برای آبسوز کردن خودروها کرده است و در خبرگزاری های زیادی پوشش خبری داده شده است از جمله: تسنیم – فرارو – باشگاه خبرنگاران جوان – تجارت نیوز و …

خبری که در حین نگارش مقاله در رد مجوز برای خودروی آبسوز منتشر شد: لینک خبر

۳- موتور بدون سوخت روح الله شریفی
در خبرگزاری های زیادی پوشش خبری داده شده است همچون: باشگاه خبرنگاران جوان – مهرنیوز – ایکنا – دانا – آپارات

ذخیره انرژی

یکی از موارد دیگر مطالعات مربوط به ذخیره انرژی است که با استفاده از فلایویل های (flywheel storage) بزرگ استوانه ای از جنس فیبر کربن (توسط شرکت beaconpower) در یک فضای خلاء اقدام به ذخیره کردن انرژی می کنند تا در مواقع نبود انرژی مثلا پنل های خورشیدی اقدام به تولید برق کند و مشابه همین فلایویل های ذخیره انرژی را ناسا در حال مطالعات می باشد (فیلم مطالعات) تا زمانی که ماهواره ها در بخش سایه کره زمین وجود دارند بتوانند نیروی الکتریسیته خود را تامین نمایند.

فلایویل ها و مخزن نگهدارنده آنها
فلایویل ها و مخزن نگهدارنده آنها
در حال ساخت فلایویل با فیبر کربن
در حال ساخت فلایویل با فیبر کربن
برای امنیت بیشتر فلایویل ها را در محفظه بتنی قرار می دهند
برای امنیت بیشتر فلایویل ها را در محفظه بتنی قرار می دهند
یک فلاویل فیبر کربنی و محفظه های فولادی آن
یک فلاویل فیبر کربنی و محفظه های فولادی آن
در حال نصب فلایویل ها در سایت ذخیره برق
در حال نصب فلایویل ها در سایت ذخیره برق
Stephentown یروگاه 40 مگاواتی فلایویل در نیویورک با 200 فلایویل
Stephentown یروگاه ۴۰ مگاواتی فلایویل در نیویورک با ۲۰۰ فلایویل
طرح مطالعاتی ذخیره انرژی توسط ناسا
طرح مطالعاتی ذخیره انرژی توسط ناسا

ذخیره انرژی با جاذبه

در این روش انرژی توسط واگن های کوچک ولی بسیار سنگین در ارتفاعات ذخیره شده و در مواقع مورد نیاز رها سازی می شوند (توسط شرکت ares):

ذخیره توسط جاذبه
ذخیره توسط جاذبه

فارغ از واقعیت یا ادعاهای موتور بدون سوخت یا انرژی رایگان، مساله مهمی که وجود دارد این است که حتی در محافل مخترعین انرژی بدون سوخت در حال به چالش کشیدن این موارد و شدن یا نشدن این طرح ها و واقعیت آنها هستند و بیشتر افرادی که به دنبال دستیابی به انرژی رایگان هستند ادعا می کنند که افراد مخترع به دلایلی خواهان همه گیر یا صنعتی شدن اختراع خود نیستند از جمله اینکه کشورهای صادر کننده نفت همچون ایران نمی خواهد چنین اختراعاتی استفاده شوند و بیان می دارند که تعداد زیادی از شاغلین بیکار می شوند و درآمد نفتی ما از بین می رود و یا مافیای انرژی اجازه استفاده و دستیابی به چنین اختراعاتی را نمی دهند و واقعیت این اختراعات در هاله ای از ابهام باقی مانده است.

انرژی رایگان و چالش آینده
در صورتی که ما انرژی رایگان را کاربردی کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ وضع ما بدتر خواهد شد؟
برای پاسخ به این سوال به بررسی مزایای حاصل از دسترسی به انرژی رایگان می پردازیم:

۱- از بین رفتن آلودگی ناشی از موتورهای احتراقی و کارخانه­ هایی که نیاز به سوخت فسیلی دارند و متعاقب آن بیماری­های ناشی از آلودگی هوا به طور کامل ریشه کن خواهند شد و هزینه ­های اقتصادی و اجتماعی کلان ناشی از آلودگی نیز به کشورها و مردم دیگر تحمیل نخواهد شد. آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر است. ۲.۳ درصد تولید ناخالص ملی ایران (در چین ۱۰ درصد است) صرف مبارزه با آلودگی هوا می شود (بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان در ایران) و از ۱۰ شهر آلوده جهان ۴ شهر آن در ایران وجود دارد و سالانه ۱۲ هزار نفر را در ایران می کشد و خسارت بر محیط زیست ایران سالانه بالای ۳۰ میلیارد دلار است (منبع). بانک جهانی طی گزارشی در مورد آلودگی هوای شهر تهران، پایتخت کشورمان را در ردیف دوازدهم آلوده‌ترین شهرهای جهان ذکر کرده که سالانه ۴ هزار نفر براثر این آلودگی جان خود را از دست می‌دهند (منبع). بانک جهانی در گزارشی تازه برآورد کرده است که آلودگی هوا در جهان سالانه باعث مرگ زودرس ۵.۵ نفر می‌شود و همچنین هزینه‌ای معادل ۵ تریلیون دلار به بار می‌آورد. بانک جهانی گفته است که آلودگی هوا رشد کشورهای در حال توسعه را کند می‌کند. هزینه‌های آلودگی هوا برای ایران حدود ۲.۶ درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده است. در ایران مرگ و میر ناشی از آلودگی افزایش یافته و از ۱۷ هزار نفر در سال ۱۹۹۰، به بیش از ۲۱ هزار نفر در سال ۲۰۱۳ رسیده است (منبع).

۲- استفاده بهتر از منابع نفتی در تولیدات دیگر و ذخیره این ماده پر ارزش به طوری که بتوان از ظرفیت نیروهای متخصص صنعت سوخت در تولید مشتقات نفتی و پلیمری استفاده کرد و ارز آوری نمود.

۳- قمیت تمام شده تمامی محصولات به شدت پایین خواهد آمد به طوری که متوجه می ­شویم با یک افزایش در نرخ بنزین چقدر روی قیمت تمامی کالاها و خدمات تاثیر خودش را می گذارد.

۴- بهبود راه اندازی کارخانه ها به علت هزینه انتقال هر نوع انرژی و قیمت پایین انرژی.

۵- بهبود خدمات حمل و نقلی به علت تسهیل دسترسی انرژی با قیمت پایین.
۶- حفظ محیط زیست و از بین رفتن گازهای گلخانه ای و بازگشت به طبیعت ۱۰۰ سال گذشته و همچنین بهبود وضعیت آب و هوایی و میزان بارش ­ها در سطح کشور.

۷- جلوگیری از سد سازی برای تامین برق و دخالت در محیط زیست طبیعی و بر هم زدن اکوسیستم مناطق و مشکلات آنها.

۸- نیازی به خطوط انتقال نیرو بین شهرها و استان­ ها نخواهد بود و هر شهر برای خود یک نیروگاه خواهد داشت و هزینه های اضافی صرف اشتغال در هر شهر می شود.

۹- ایجاد رفاه کامل برای خانوارها بدون ایجاد دغدغه ­ی هزینه­ های گزاف انرژی در زمینه سرمایشی و گرمایشی.

۱۰- استفاده در نیروهای نظامی و عملیاتی و کمپینگ و کارگاه ها

۱۱- استفاده در مناطق صعب العبور و دور افتاده

۱۰- از بین رفتن نیاز داخلی به انواع قطعات صنعتی وارداتی در حوزه های خودرو، نیروگاه ها و …

امروزه هوا به عنوان چهارمین ریسک فاکتور غالب مرگ و میر زودرس بشمار می آید. یک دهم مرگ و میر در سطح دنیا به دلیل مواجهه با آلودگی هوا است. هرچند، چالش آلودگی هوا یک چالش جهانی است ولی اثرات آن به طور برجسته در کشورهای در حال توسعه مشهود است. برطبق سایت بانک جهانی هزینه های مرگ و میر برحسب اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۳ باعث کاهش درآمد کارگران معادل ۲۲۵ میلیارد دلار امریکا شده است. مصر و ایران در میان بدترین کشورهای متاثر شده از آلودگی هوا هم از نظر تعداد تخمینی مرگ ومیر و هم از لحاظ هزینه های اقتصادی قرار دارند. همچنین، در کشورهای خاورمیانه و افریقای شمالی، افت رفاه مرتبط با آلودگی هوا حدود ۱۵۴ میلیارد دلار یا معادل حدود۲/۲ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) منطقه ای بوده است (منبع).

هزینه آلودگی هوا در تهران، چیزی حدود کل بودجه شهرداری می‌شود. وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران چند روز پیش گفته بود: «هزینه اقتصادی آلودگی هوای تهران بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است ومی توان گفت پایتخت معادل بودجه شهرداری هزینه اقتصادی آلودگی هوا را می‌دهد.» او با ارائه اطلاعاتی بیشتر ادامه می‌دهد:«براساس آمارهای بانک جهانی سالانه ۲.۳ درصد از GDP ایران هزینه آلودگی هوا می‌شود(منبع).

«معصومه ابتکار سال گذشته در کسوت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که بر اساس مطالعات صورت‌گرفته در سال ۸۹ مردم حدود ۹ میلیارد دلار به خاطر مسائل محیط‌زیستی خسارت دیدند و میزان این خسارت در سال ۱۳۹۶ به حدود ۳۰ میلیارد دلار در سال رسیده است» (منبع).

هزینه های پایش هوا بسیار سنگین است به طوری که تفاهمنامه ای با ژاپن برای دستگاه های پایش هوا انعقاد گردیده و طبق این تفاهمنامه قرار است ۷ و نیم میلیون دلار آمریکا به اضافه ۱۲ و نیم میلیون دلار تجهیزات به صورت کمک بلاعوض وارد تهران شده و تا سال ۲۰۱۹ آزمایشگاه‌های ویژه پایش آلودگی هوا در پایتخت احداث شود (منبع).

سالانه مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای شهری در ایران به طور میانگین حدود ۵۱۰۰ میلیارد ریال، شیوع امراض حدود ۴۱۰۰ میلیارد ریال و هزینه های بیماری، ۲۱۰۰ میلیارد ریال خسارت در پی داشته است. که این ارقام سالیانه در حال افزایش است (منبع).

علاوه بر خسارت مالی که عوارض جسمی ناشی از آلودگی هوا بر هزینه های شخصی، خانوادگی و اجتماعی بار می کند، کاهش یا توقف فعالیتهای آموزشی، اداری و تولیدی نیز از دیگر پیامدهای مخرب این آلودگی است، که بر مبنای یکی از تخمین ها، این خسارت نیز دست کم ۱۰۰ میلیارد تومان به ازای هر روز تعطیلی بر میزان خسارتها می افزاید؛ که این همه می تواند به عنوان باری سنگین بر شانه های لرزان اقتصاد شهری و فشاری مضاعف بر هزینه های مدیریت شهری باشد (منبع).

بررسی ها نشان می دهد که هزینه های آلودگی هوا در ایران به طور سالانه ۲۰ میلیارد دلار است که معادل خرید ۲۰ هزار واگن برقی زیرزمینی یا تاسیس ۱۴۰ واحد صنعتی، ۶۰ استادیوم با ظرفیت ۵۰ هزار صندلی و ۹۰۰ پارک ۶۰ هکتاری است. درحقیقت هزینه های آلودگی هوا ۳ الی ۴ برابر بیشتر از بودجه توسعه ی دولتی است. در یک مطالعه ی هزینه های اقتصادی آلودگی داخل ساختمان و بیرون ساختمان بانک جهانی اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۳ ایران حدود ۲/۲ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP)را برای هزینه های مرتبط با آلودگی هوا صرف کرده است (منبع).

خشکسالی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بلایای طبیعی، هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی زیادی را به‌همراه دارد. اگرچه خشکسالی بیشتر به‌عنوان یک پدیده طبیعی یا فیزیکی در‌نظر گرفته می‌شود اما اثرات آن حاصل کنش متقابل میان یک پدیده طبیعی و نیاز آبی جامعه می‌باشد و اغلب اثرات آن توسط فعالیت‌های انسانی تشدید می‌شود (منبع). نزدیک به ۷۰درصد آب در دسترس، مورد استفاده بخش کشاورزی است، ۲۲درصد استفاده صنعتی و ۸درصد استفاده عمومی. بنابراین، بخش کشاورزی به دلیل اینکه بیشترین استفاده از منابع آبی را دارد و آب و هوا یک نهاده مستقیم برای این بخش به حساب می‌آید، در نتیجه بیشترین آسیب را از تغییرات آب و هوایی می‌بیند که نیازمند سرمایه‌گذاری و مخارج بیشتری بر روی تحقیق و توسعه است و این خسارات بدون پذیرش و اقدامات اصلاحی در این زمینه شدیدتر نیز می‌شود. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، بخش کشاورزی وسیله اصلی امرار معاش و استخدام و به‌کارگیری نیروی کار است و ابزاری برای توزیع GDP محسوب می‌شود. بنابراین کاهش تولید بخش کشاورزی به دلیل تغییرات آب و هوایی و تغییر کاربری زمین به خصوص در سطح منطقه‌ای، تاثیرات معناداری بر امنیت غذایی و شرایط امرار معاش در این کشورها دارد. به عنوان مثال، بخش کشاورزی در ایران تقریبا ۲۰ درصد GDP و ۲۳ درصد اشتغال را تشکیل می‌دهد (این ارقام برای آمریکا به ترتیب ۱ و ۲ درصد است) و اکثریت نیروی کار بخش کشاورزی از بخش فقیرتر جامعه هستند. علاوه بر این، منطقی است که کشاورزان در کشورهای در حال توسعه، توانایی کمتری برای پذیرش تغییرات آب و هوایی به دلیل محدودیت‌های موجود در تکنولوژی داشته باشند (منبع).

بروز خشکسالی‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی مکرر که از ویژگی‌های اقلیمی این سرزمین خشک یا نیمه خشک به شمار می‌رود، در طول سال‌های اخیر فشارهای سنگینی بر اقتصاد کشور وارد کرده است، به نحوی که تقریبا همه ساله بخشی از بودجه عمومی که می‌توانست صرف توسعه و عمران کشور شود، برای جبران خسارت‌های وارد به نواحی آسیب‌دیده از خشکسالی‌ها اختصاص می‌یابد. به‌عنوان مثال، خشکسالی سال ۱۳۷۹-۱۳۷۸ فقط در استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان، ۹۲۰ میلیارد ریال خسارت به بار آورد. اگر خسارت‌های وارد بر استان‌های دیگر را به این مقدار اضافه کنیم، کل خسارت ناشی از خشکسالی رقم بسیار بزرگی را تشکیل خواهد داد (منبع).

ایجاد اشتغال و کاهش هزینه های دلاری و ریالی در صورت وجود انرژی رایگان

در وجود انرژی رایگان مشکلات محیط زیستی آلودگی هوا ناشی از مصرف سوخت به طور کامل رفع خواهد شد و از طرفی آلودگیهای آب و خاک ناشی از آن نیز از بین خواهد رفت.

هزینه های ناشی از آلودگی محیط زیست که در بالا اشاره شد درصد بالایی از آن هزینه های دلاری است که اعم از تجهیزات پایش، تجهیزات بیمارستانی، دارو و امثالهم است که می توان آنرا به بخش های دیگر جهت اشتغالزایی و رونق سیستم حمل و نقل ریلی پاک صرف کرد.

مرگ سالانه ۱۲۰۰۰ ایرانی هزینه های زیادی بر خانواده ها و شرکت های بیمه تحمیل کرده که از بی سرپرستی خانواده ها گرفته تا تحمیل هزینه بر روی سیستم تامین اجتماعی و بیمه را شامل می شود و از طرفی پیامدهای اجتماعی و اقتصادی آن تا نسل ها بر افراد خانواده تاثیر گذار است.

با این تفاسیر هزینه های زیر از بین خواهد رفت و در جای دیگر می تواند ایجاد اشتغال نماید:

۱- هزینه های کلان ناشی از کنترل آلودگی شهرها

۲- هزینه ناشی از سد سازی ها

۳- هزینه ناشی از واردات قطعات نیروگاه ها و تولید سوخت و انرژی

۴- هزینه های ناشی از مرگ و میر

۵- هزینه های ناشی از تعطیلی ها

۶- هزینه های ناشی از بیماری ها و تامین دارو و تجهیزات پزشکی

۷- کاهش درصد بالایی از مصرف روغن در کشور و آلودگی ناشی از آن

۸- ذخیره نفت و جلوگیری از خام فروشی

۹- ایجاد اشتغال در حوزه مشتقات نفتی و توسعه پتروشیمی ها به واسطه هزینه های برگشتی

۱۰- از بین رفتن هزینه انتقال نیرو بین شهرها و استان ها

۱۱- ایجاد اشتغال به واسطه تاسیس نیروگاه های بدون سوخت در ۴۲۵ شهرستان کشور

۱۲- از بین رفتن هزینه های محیط زیستی ناشی از آلودگی ها

۱۳- بهبود اقلیم و میزان بارش ها و کشاورزی پایدار و ایجاد اشتغال فراگیر

۱۴- بهبود اقلیم و بارش ها و از بین رفتن خسارت های ناشی از خشکسالی ها و عواقب ناشی از آن همچون بیکاری و مهاجرت و هزینه های یارانه ای و بیمه ای بخش کشاورزی

با این همه خسارت باز هم انرژی رایگان یا موتور بدون سوخت توجیهی ندارد؟

ویرگول

برچسب ها
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا سوال مقابل را پاسخ دهید ؟ *

دکمه بازگشت به بالا
بستن