اقتصادیایرانجهانصفحه اصلیفرهنگی و اجتماعیگزارشویژه

ناگفته های «بلک فرایدی» / کلاهبرداری فروشگاههای اینترنتی به نام «حراجمعه» و «جمعه سیاه» + عکس و فیلم

درباره «جمعه سیاه» یا همان «بلک فرایدی»؛ تخفیفی که نیست!

 آنچه باید درباره شگردهای فروش «بلک فرایدی» و نمونه های کپی کاری شده ایرانی اش بدانید.

جمعه سیاه شاید اسم ترسناکی داشته باشد ولی برای غربی ها حکم یک روز استثنایی را دارد. روزی که از مدت ها قبل منتظرش می مانند و در آن روز با ولع عجیبی هرچیزی را که در فروشگاه های فیزیکی و آنلاین می بینند، خریداری می کنند. دلیل این کار هم تخفیف های ویژه ای است که فروشگاه ها می گذارند و به قول خودمان آتش به مالشان می زنند.
چند سالی است که تب جمعه سیاه به ایران هم رسیده و بعضی فروشگاه های آنلاین با تبلیغات زیادی آن را اجرایی می کنند. اتفاقی که به نظر با استقبال خوب ایرانی ها رو به رو شده است. ولی در پشت پرده این مدل فروش حقایقی متفاوت وجود دارد.
می توان گفت همه چیز آنطور که در تبلیغات «بلک فرایدی» ایده آل به نظر می رسد، نیست. حتی بیشتر تخفیف ها و شرایط ویژه این روز خاص به نوعی یک صحنه سازی زیبا هستند تا توجه شما را به خود جلب کنند. برای اینکه دقیقا متوجه شوید از چه حرف می زنیم، به سراغ اصول اولیه بازاریابی و شگردهای فروش در این مدل تبلیغاتی رفته ایم.
قواعد سیاه بازی
جمعه واقعا سیاه
اگر بدون جبهه گیری خاصی به موضوع جمعه سیاه نگاه کنید، باید بلند شده و برای کسی که ایده این حرکت به ذهنش رسیده دست بزنید. در حقیقت کسی که حرکت جمعه سیاه را آغاز کرده دقیقا رفتار مشتری را می شناخته و می دانسته چگونه باید با او بازی کند تا بتواند پول را از جیبش بیرون بکشد.
کل داستان جمعه سیاه در یک جمله خلاصه می شود: جذب کردن مشتریان بیشتر به وسیله فروختن محصولات پرطرفدار تحت شرایط خاصی به اسم تخفیف ویژه. ولی خب این موضوع که به نظر به ضرر این فروشندگان تمام می شود. پس سود این فروشگاه ها در کجاست؟
تعداد محصولاتی که برای فروش گذاشته می شود معمولا محدود است و فروشندگان می دانند که اگر محصول مورد نظر شما تمام شود، شما می مانید و یک فروشگاه پر از محصولات دیگر. عاملی که طبق روانشناسی ثابت شده است باعث خرید کردن شما می شود.
در کل به نظر می رسد نمی توانیم جلوی خودمان را بگیریم و اگر در سایتی و یا فروشگاهی حضور داشته باشیم حتما با خرج کردن حتی مقدار کمی پول دست پر از آنجا خارج شویم. حتی ار آن محصول تخفیف خاصی نداشته باشد و یا با تخفیف بسیار کمی به فروش برسد. البته بعدا می گوییم که همین تخفیف ها نیز آنگونه که به نظر می رسند نیستند.

نکته جالبی که تمام جمعه های سیاه به صورت مشترک از آن بهره می برند، تعداد محصولات اندکی است که برای فروش ویژه گذاشته می شوند. حتی اگر بیرون فروشگاه چادر بزنید و یا لحظه شماری کنید تا سایت مورد نظرتان جمعه سیاه خود را آغاز کند، ممکن است دست تان به آن جنسی که می خواهید نرسد. و درست در همین لحظه است که شما در دام فروشندگان می افتید! بالاخره این همه زمان صبر کرده اید و ۱۰ درصد تخفیف هم بد نیست!

تخفیفی که نیست
هرچند شانس شما برای رسیدن به محصولاتی با تخفیف های خاص کماست، ولی مثلا ۶۰ درصد تخفیف عددی نیست که بتوان به راحتی از خیر آن گذشت. به خصوص روی محصولاتی که قیمتی بالای  یک میلیون تومان دارند. فرض می کنیم شما به طریقی دستتان به محصولی با تخفیف ویژه مثلا ۶۰ درصدی رسید. مثلا یک تلویزیون که در حالت عادی حدود سه میلیون تومان قیمت و ۵۰۰ هزار تومان برای فروش قرار گرفته است. واقعا در آن لحظه از خود نمی پرسید چرا فروشنده اینگونه با شدت آتش به جان مال خود انداخته است؟
در حقیقت هیچ آتشی در کار نبوده و هیچ فروشنده ای آنقدر عقل از سرش نپریده که محصولش را به حراجی این چنین وحشتناک بگذارد. اتفاقی که پشت پرده می افتد این است که در بعضی محصولات خاص فروشنده نمونه ضعیف تر آن را برای فروش ویژه می گذارد. مثلا در مورد تلویزیون معمولا محصولی به فروش ویژه می رسد که ساخت کشوری غیر از سازنده اصلی بوده و با قطعات و مواد بسیار ارزان تری ساخته شده است. خریدار هم با دیدن عدد بزرگ تخفیف دیگر وقتی صرف نمی کند که شماره مدل محصول را بررسی کرده و به دنبال تفاوت یک عدد و یا حرف با مدل اصلی بگردد.
اصلا همین که دستش به این محصول رسیده است باید خدا را شکر کند! خریدار تازه وقتی به آخر روزهای گارانتی محصول نزدیک شده و با مشکلات عجیب و غریبی رو به رو می شود، پی می برد کلاهی به بزرگی همان عدد تخفیف سرش رفته است. پس بهتر است حواستان به مدل محصول باشد. به خصوص در کالاهایی مثل تلویزیون که قیمت بالایی داشته و چندین مدل مشابه هم از آن در بازار به فروش می رسد.
قواعد سیاه بازی
تخفیف همه محصولات الکی است؟
مسلمان تلویزیونی که با شماره مدل متفاوت به فروش می رسد را نمی توان به یک چرخ گوشت برند فلان که کلا یک مدل از آن در بازار وجود دارد، ربط داد. بسیاری از محصولاتی که در جمعه سیاه به فروش می رسند را قبلا شما دیده اید و احتمالا فکر خرید آن هم از ذهنتان رد شده است. با دیدن دوباره این محصولات در جمعه سیاه احتمالا چشمتان برقی زده و این فرصت بی نظیر را از دست نخواهید داد. بالاخره هر چه نباشد قیمت آن به کمترین حد خود در یک سال اخیر رسیده است!
خبر بد اینکه نه! قیمت آن در کمترین حالت ممکن نیست. طبق تحقیقی که روزنامه وال استریت انجام داده است بیشتر محصولاتی که در این روز به فروش می رسند در مقطع زمانی دیگری از سال قیمتی ارزان تر از روز جمعه سیاه دارند. مثلا قیمت زیورآلات در کشورهای اروپایی بعد از ۱۴ فوریه ناگهان کاهش پیدا می کند و به کمترین میزان خود در طول سال می رسد.
در ایران خودمان می شود. در ایامی مثل محرم و رمضان. یا اینکه قیمت تلویزیون در یک هفته قبل از مسابقات فینال فوتبال آمریکایی به کمترین حد خود می رسد. در ایران خودمان می توانید در جشنواره های ویژه قبل از عید شاهد این افت قیمت شدید باشید.  در تحقیق دیگری در انگلیس مشخص شد که تنها حدود ۵۰ درصد محصولات در روز جمعه سیاه با کمترین میزان قیمت خود به فروش می رسند. ولی داستان آن گونه که فکر می کنید نیست.
بیشتر این محصولات در طول سال قیمتشان به آن میزان افت کرده بوده و مثلا قبل از آنکه به فروشگاه و یا سایت سر بزنید با قیمت ۱۰۰ هزار تومان فروخته می شود. ولی در روز جمعه سیاه قیمتی مثلا ۱۵۰ هزار تومانی که روی آن خطی قرمز خورده است در کنار محصول درج می شود و قیمتی که محصول به فروش می رسد همان ۱۰۰ هزار تومان است. یعنی اگر یک ماه پیش هم به این فروشگاه می آمدید می توانستید با ۱۰۰ هزار تومان محصول مورد نظر را بدون شلوغ بازی های روز جمعه سیاه خریداری کنید.
البته با همه این حرف ها محصولاتی وجود دارند که در روز جمعه سیاه با تخفیف ویژه ای به فروش می رسند. اگر به درستی و فکرشده خرید کنید حتما خریدی خواهید داشت که می توانید در مورد آن به همه فخر بفروشید. ولی اگر کل استراتژی شما این است که در اسرع وقت به فروشگاه و یا سایت مورد نظر سرزده و هرچه چشمتان را گرفت بخرید، مطمئن باشید به احتمال زیاد کلاه گشادی سرتان خواهدرفت.
در ضمن یادتان باشد خریدن پلوپزی که به آن نیاز ندارید ولی قبلا ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشته و اکنون ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد در اصل ذخیره ۱۰۰ هزار تومان نیست. بلکه دور ریختن ۱۰۰ هزار تومان است. اگر واقعا قصد خرید در جمعه سیاه را دارید، حتما قبلش یک لیست تهیه کنید و تحت هر شرایطی به آن متعهد باشید. این سیاه بازار توانایی زیادی برای کشیدن شما به داخل خودش دارد.
 قواعد سیاه بازی
استراتژی های کاربردی جمعه سیاه
تقریبا همیشه محصولاتی با تخفیف بالا برای فروش قرار می گیرند که یکی، دو سالی از ساخت آن گذشته باشد. به خصوص محصولات الکترونیکی که عمر خرید خاصی دارند. پس حتما قبل از خرید کمی اطلاعات راجع به محصولی که می خواهید بخرید جمع کنید. البته محصولات جدید هم بعضا با تخفیف خوبی به فروش می رسند ولی فقط در لحظات آخر و شرایطی که فروشنده تعداد کمی از آن فروخته باشد.
در ضمن اگر فقط دغدغه شما پول خرج کردن است فقط کافی است کمی صبر کنید تا قیمت آن محصول در زمان مخصوص به خودش کاهش پیداکند. مثلا لباس زمستانی در آخر زمستان و یا لوازم آشپزخانه قبل از عید با افت قیمت قابل توجهی رو به رو می شود.
همچنین بسیاری از سایت ها و فرودگاه ها در زمان جمعه سیاه شروع به فروش لوازمی با تخفیفات ویژه می کنند ولی ما معمولا به خاطر تبلیغات ضعیفشان و یا دلایل دیگر اصلا از آن خبردار نمی شویم. در این بین موتورهای جست و جوگری وجود دارند که فقط کافی ست یک محصول را در آنها جست و جو کنید.
این جست و جوگرها قیمت آن محصول را در تعداد زیادی فروشگاه آنلاین به شما می گویند و می توانید در یک صفحه همه تخفیف ها را کنار یکدیگر مشاهده کنید. به علاوه بعضی سایت ها این اجازه را به شما می دهند که محصولات مورد نظرتان را در سبد خرید گذاشته و بعدا اقدام به پرداخت پول آنها کنید.
این کار چند مزیت دارد؛ اول اینکه دیگر لازم نیست در روز جمعه سیاه وقت خود را صرف ساختن یک پروفایل برای خرید کردن کنید و شانس بیشتری برای خریداری محصولات محبوب دارید. از طرفی دیگر لازم نیست به دنبال محصول خود بگردید و فقط کافی است وارد سایت شده و روی گزینه خرید کلیک کنید.

بلک فرایدی نمونه فرهنگ زشت آمریکایی

 

 

در «حراجمعه» کالاهای با تخفیف را گران‌تر بخرید/ کلاه گشاد «جمعه‌به‌خرید» برسر مردم

پس از حدو دو هفته تبلیغات وسیع و پرحجم دو فروشگاه اینترنتی ایرانی بر سر فروش محصولات خود با تخفیف ویژه و قیمت پایین در روز جمعه هفته گذشته و پس از تمدید یک روزه این جشنواره نمایشی فروش، آنلاین‌فروش‌های ایرانی دو روز پرسود و پرفروش را پشت سر گذراندند که بنابر شنیده ها بی سابقه توصیف شده بود. اما این همه ماجرا نبود.

برای اطلاع از برخی اتفاقات رخ داده در این رویداد پر تبلیغات ادامه مطلب را مطالعه کنید.

چرا جمعه این هفته؟

برای قشر متوسط شهری در کشورهای غربی به خصوص آمریکا، نام «جمعه سیاه- BLACK_FRIDAY » تداعی گر یکی از زمان‌های رویایی است و شاید بتوان آن را هیجان انگیز ترین مناسبت برای قشر کم‌برخوردار غربی دانست.

این روز که فردای برگزاری مراسم شکرگذاری است، فروشگاهها و هایپرمارکت‌های مختلف اجناسشان را با تخفیف‌های بالا ارائه می‌دهند و مشتری‌ها می‌توانند  خریدهای سال جدید خود را با قیمت پایین‌تری انجام دهند.

هرساله عکس‌ها و فیلم‌های عجیب و غریبی از هجوم خریداران به هایپرمارکت‌ها و حتی نزاع‌ها کتک‌کاری‌هایشان در شبکه‌های مختلف پخش می‌شود تا جمعه سیاه مخالفان زیادی هم داشته باشد. مخالفانی که معتقدند این روز ترویج محض«مصرف گرایی» است.

اما در داخل کشور امسال فروشگاه اینترنتی بامیلو که به نوعی طلایه دار این حراج در کشور است، محصولات خود را در طرح “حراجمعه” به فروش گذاشت و فروشگاه دیجی کالا نیز با “جمعه‌به‌خرید” به استقبال این حراجی رفت.

تبلیغات دو فروشگاه بامیلو و دیجی کالا

نکته عجیب در این میان، تقلید کورکورانه فروشگاه‌های آنلاین ایرانی از این رسم نه چندان دلچسب غربی‌هاست بی آنکه حتی اندکی بر چرایی آن تامل کنند.

در واقع ماجرای فروش جمعه سیاه در آمریکا، حراجی بزرگی در آستانه آغاز سال نو میلادی است که مردم برای خرید مایحتاج خود در آستانه سال جدید میلادی به آن روی می‌آورند؛ اما در کشور ما قضیه متفاوت است و فروشگاه های ما در نهایت حواس پرتی به‌جای آنکه در زمان خرید نوروزی مردم کشور خودشان کالاهایشان را با تخفیف واگذار کنند در زمان خرید  سال نو میلادی محصولاتشان را حراج کردند.

یک کاربر شبکه های اجتماعی در این باره نوشت:

همانطور که مشخص است، “جوزدگی” دو رقیبِ فروش ایرانی را می‌توان اولین اشتباه این دو مجموعه دانست که انتقادهای بسیاری را نیز از سوی مردم و خریداران این دو فروشگاه به همراه داشت و رقابت‌های کاذبی را نیز بین این دو فروشگاه به‌وجود آورد.

رقابت بر سر گران‌فروشی

به عنوان نمونه برای وجود رقابت کاذب میان این دو بازار، می‌توان به تغییر قیمت غیر واقعی در این فروشگاه‌ها برای رقابت با دیگری اشاره کرد که چون قیمت‌های ارائه شده عموما سودهای سرشاری را نصیب این دو مجموعه می‌کند کاهش قیمت‌های اندک نمی‌تواند به عنوان برگ برنده تلقی شود. تصویر زیر به خوبی گویای پشت پرده این رقابت است.

این کاربر شبکه های اجتماعی از تخفیف‌های نمایشی با هشتگ #کلاهبرداری تصویری منتشر کرد

یکی دیگر از کاربران شبکه های اجتماعی نیز به مقایسه قیمت یک کالا در دو فروشگاه مختلف پرداخته است.

از نظر این کاربر، قیمت‌ها و تخفیف‌ها دروغین است

در بلک فرایدی کالاها را گران‌تر بخرید

موضوع مهم قابل بررسی در نحوه فروش کالاها در حراجی اخیر این دو فروشگاه، در نظر گرفتنتخفیف‌های صوری است. در ادامه به بخشی از این فاجعه در فروش و ضربه به اعتماد خریداران می‌پردازیم.

در این زمینه می‌توان به طنز توئیتری یکی از افراد حاضر در فضای مجازی اشاره کرد که این موضوع را اینطور شرح می‌دهد:

این کاربر با ادبیات طنز واقعیتی را گفت که با بررسی مواردی از حراجی روزهای گذشته به راحتی قابل درک است.

برای مشاهده دقیق‌تر این موضوع، برخی از گران فروشی هایی که با عنوان حراجی به مردم فروخته شد و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد را مقایسه می‌کنیم.

یک کاربر به این سبک کلاهبرداری اشاره کرده و از افزایش و سپس کاهش قیمت یک دوربین دیجیتال تصویری را منتشر کرده است.

همانطور که قابل مشاهده است، این محصول در یک روند افزایش قیمت قرار گرفته و در نهایت با منت تخفیف بازهم گرانتر فروخته شده است. اما از این موارد زیاد است.

از این تصویر نیز مشخص است این فروشگاه اینترنتی قیمت کالا را بسیار بیشتر از نرخ واقعی آن درج کرده و بعد بازهم با منت تخفیف دادن در حراجی خود بسیار گرانتر از قیمت بدون تخفیف آن برای فروش قرار داده است.

این کاربر هم از افزایش قیمت و سپس کاهش آن در فروشگاه دیگر گلایه کرده است که نشانی از فریب مردم در فروش کالا به حساب می‌آید.

اما شخص دیگری از افزایش حدود ۶ برابری قیمت یک مدل کالا و سپس تخفیف ۷۳ درصدی آن پستی منتشر کرده است که براساس آن مشخص است قیمت این محصول در سایر مراکز فروش اینترنتی حتی از قیمت حراجی نیز بسیار ارزانتر است.

این هم نمونه دیگری از فروش گران کالا در حراجی این هفته:

اما شاید بتوان بهترین تعبیر را از حراجی صوری این دو فروشگاه در روزی که هیچ ارتباطی با مردم ایران ندارد را در توئیت زیر پیدا کرد.

اما همه ایرادات فروش در این دو مرکز فروش اینترنتی کالا به موارد ذکر شده خلاصه نمی‌شود. تا پیش از این اگر از بسیاری از مردم سوال می‌شد چرا از فروشگاه‌های اینترنتی خرید می‌کنند؟ جواب می‌شنیدیم بخاطر اطمینان از  اصالت کالا. اما یک کاربر اخیرا در این زمینه پستی منتشر کرد که تقریبا تنها مزیت فروشگاه‌های اینترنتی را نیز زیر سوال برد.

او نوشت:

سوالی که این میان وجود دارد این است که اگر فقط آن کالایی که بالاترین قیمت را دارد اصیل است، پس تضمین اصالت کالا به چه معنایی است؟

فروشنده های بی‌مشتری و جیب پر فروشگاه‌های اینترنتی

مسئله قابل توجه دیگر در زمینه خرید کالا از فروشگاه‌های اینترنتی، کسادی بازار خرده فروش‌هاو مغازه‌های عرضه کالاهاست. به عبارت دیگر، فراگیر شدن بیش از اندازه فروشگاه‌های اینترنتی که گاه با ضعف شدید نظارت نیز همراه است، موجب شده است کار و کاسبی بسیاری از خرده فروشان منصف که از این راه معیشت خود را تامین می‌کردند نیز لطمه جدی وارد شود.

این در حالیست که حتی با وجود قیمت تمام شده کمتر کالاها برای فروشگاه‌های اینترنتی، شاهد این هستیم که کالاها در این مراکز از بازار نیز گرانتر به فروش می رسد.

در این زمینه یک کاربر فضای مجازی با ادبیات طنز که البته ریشه در واقعیت دارد نوشت:

کاربر دیگری نیز نوشت:

اما واقعیت این سبک از خریدهای اینترنتی را می‌توان در این توئیت مشاهده کرد. این کاربر می‌گوید:

جمعه سیاه واقعی با گران فروشی کالاها

اما حال که پس از دو روز تقلید فروشگاه‌های اینترنتی از روی دست خارجی‌ها در برگزاری حراج خرید سال نو میلادی، گرانفروشی این دو بازار اینترنتی پایان یافت، مروری بر نظرات مردم در این‌باره می‌تواند به درک بهتری از تقلب این دو فروشگاه در گران فروشی منجر شود. در این زمینه یک کاربر فضای مجازی با اشاره به حراج نمایشی نوشت:

براساس بررسی مقایسه و قیمت کالاهای عرضه شده، می‌توان اعلام کرد حراجی روزهای گذشته دیجی کالا و بامیلو نه تنها در جلب اعتماد مردم موفق نبود بلکه نشان از ضرر این دو مجموعه در بلند مدت نیز داشت. زیانی که روزبروز بر حجم آن افزوده می‌شود. و جای خالی نهادهای نظارتی را پررنگ تر می‌کند.

نهادهای نظارتی که قرار بود مدافع حقوق مصرف کنندگان باشند و مقابل گران فروشی کالاها بایستند اما این روزها هیچ خبری از آن ها نیست.

بخشی از فعالان فضای مجازی براین باورند مبادا مسئولین این سازمان‌های نظارتی از ترس ارتباط فروشگاه‌های اینترنتی با کشورهای خارجی که پس از برجام، ایران را جولان فروش محصولات خود قرار دادند، از رسیدگی و برخورد با تخلفات آن‌ها عاجزند.

بر چسب ها

پیشنهاد سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا سوال مقابل را پاسخ دهید ؟ *

Close