ناگفته های تاکسی اینترنتی اسنپ از سهامداران تا اعتراض استارتاپ های ایرانی + عکس

لینک کوتاه مطلب : http://zanjansahar.ir/?p=7911

۷۰ درصد سهام اسنپ متعلق به خارجی‌هاست!

مدیرعامل اسنپ در همایشی جزئیات مالکیت سهام اسنپ را اعلام کرد. براساس اعلام رسمی ژوبین علاقبند، دستکم ۷۰ درصد سهام این شرکت که سهم بالایی در جابجایی مسافر به ویژه در تهران دارد، متعلق به شرکت های خارجی است.

بلایی که تاکسی‌های اینترنتی بر سر آژانس‌ها آوردند

آژانس

رئیس اتحادیه موسسات توریستی و اتومبیل کرایه تهران از کاهش ۶۰درصدی مشتریان آژانس‌ها خبر داد و در خصوص کرایه مصوب آژانس‌ها در سال ۹۸ گفت: از سال ۹۲، آژانس‌های تهران هیچ افزایشی در کرایه‌های خود نداشتند.

قاسم قربانی‌خواه با اشاره به کاهش حدود ۶۰ درصدی مشتریان آژانس‌های تهران اظهار کرد: در یکی دو سال گذشته و همزمان با فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، ۵۰ تا ۶۰ درصد مشتریان آژانس‌های تهران کم شده است.

رئیس اتحادیه موسسات توریستی و اتومبیل کرایه تهران با بیان اینکه بیشترین کاهش مشتریان در مناطق خارج از محدوده طرح ترافیک بوده، گفت: این کاهش مشتریان در کنار افزایش هزینه‌ها باعث شد تا در سال گذشته بیش از ۲۵ آژانس در شهر تهران، فعالیت خود را متوقف کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه این شرایط باعث شده تا بسیاری از همکاران ما تمایل پیدا کنند که کسب و کار خود را عوض کنند ولی با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از آن‌ها با مشکل سرقفلی مواجه هستند، در صورت تعویض شغل دچار مشکل خواهند شد.

قربانی‌خواه با بیان اینکه از سال ۹۲، آژانس‌ها و موسسات توریستی و اتومبیل کرایه تهران افزایش قیمت در کرایه‌های خود نداشته‌اند گفت: این مشکلات در کنار اینکه از سال ۹۲ به ما اجازه افزایش نرخ کرایه‌ها را ندادند باعث شده تا بسیاری از همکارانمان با مشکلات متعددی در تامین هزینه‌های خود مواجه شوند.

رئیس اتحادیه موسسات توریستی و اتومبیل کرایه تهران در پاسخ به این سوال که آیا امسال کرایه آژانس‌های تهران افزایش خواهد یافت یا خیر گفت: تاکنون تصمیم نهایی برای تغییر قیمت یا کرایه‌های امسال به ما اعلام نشده و هنوز مشخص نیست که کرایه‌های سال ۹۸ تغییر خواهد کرد یا خیر.

به گفته وی مالکان آژانس‌های تهران مجاز به اخذ ۱۵ درصد کرایه به عنوان کمیسیون هستند و با توجه به عدم افزایش نرخ کرایه‌ها و همچنین کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی مشتریان آژانس‌ها، بسیاری از آژانس‌های پایتخت با مشکل تامین هزینه‌های جاری مواجه هستند.

نامه مدیران ۳ استارتاپ به دو وزیر درباره اسنپ

مدیران سه شرکت تپ‌سی، الوپیک و ماکسیم به دو وزیر و دو معاون رییس جمهور به ادامه آنچه انحصار طلبی اسنپ می‌دانند، اعتراض کرده‌اند. متن این نامه بدین شرح است:

جناب آقای آذری جهرمی، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات

سرکار خانم دکتر جنیدی، معاونت محترم حقوقی ریاست جمهوری

جناب آقای دکتر رحمانی، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

جناب آقای دکتر ستاری، معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری

با سلام؛

احتراما همانگونه که مستحضرید «گروه اینترنت ایران» که با نام تجاری «اسنپ» در حوزه ارائه خدمات نرم‌افزاری در زمینه حمل و نقل مسافر و بار فعالیت می‌کند، چندی است که با هدف ایجاد انحصار و خارج کردن رقبا از دور رقابت، نصب نرم‌افزارهای رقیب را در تلفن همراه کاربران راننده خود بررسی می‌کند و در صورت شناسایی نرم‌افزار رقیب بر بستر تلفن همراه ایشان، کاربر را برای ادامه استفاده از خدمات اسنپ، ملزم به حذف نرم‌افزارهای رقیب می کند. این در حالی است که رانندگان هیچ‌گونه رابطه استخدامی با این شرکت‌ها نداشته و تنها کاربر این نرم‌افزارها هستند بنابراین تحمیل چنین محدودیتی بر کاربران راننده، ابدا توجیهی ندارد. نکته جالب توجه آن است که اسنپ در قرارداد خود با رانندگان بر عدم وجود هرگونه رابطه کاری و استخدامی فی مابین تاکید و رانندگان را تنها کاربر نرم­افزار معرفی کرده است و بر همین اساس و به درستی در مراجع بیمه و مالیات همواره از همین موضع سخن می­گوید لیکن جای تعجب است که در خصوص وضع محدودیت بر کاربران راننده، به ناگاه تغییر موضع می­دهد.

قوانین مفصل حقوق رقابت در سراسر دنیا همواره وضع چنین محدودیتی را منع کرده و از این رو شاهدیم علاوه بر کشورهای توسعه یافته، حتی در کشورهای کمتر توسعه­یافته نظیر پاکستان، عربستان و مصر نیز هیچ یک از شرکت­های فعال در حوزه حمل و نقل هوشمند نتوانسته اند چنین محدودیتی را به رقبای خود تحمیل کنند. اثرات سوء چنین اقدامی به اندازه­ای روشن است که حتی فروشگاه­­های نرم­­افزاری نظیر گوگل­پلی و اپ استور نرم­افزارهایی را که چنین محدودیتی بر رقبای خویش تحمیل­کنند، ارائه نمی­دهند.

در بدو امر که اسنپ محدودیت مذکور را تنها بر شرکت تپ‌سی وضع کرد، پرونده با شکایت تپسی به شورای رقابت ارجاع شد لیکن در نهایت شگفتی، شورای رقابت بدون توجه به تأثیر سو این عمل بر رقابت فی­مابین، رای به رد شکایت مطروحه صادر کرد. عدم اتخاذ برخوردی قاطع از سوی شورای رقابت در طول رسیدگی به شکایت مذکور و متعاقبا صدور رأی به رد شکایت، سبب شد اسنپ جسورتر از قبل، دامنه کنترل خود را افزایش و تمامی نرم‌افزارهای رقیب از جمله شرکت‌های، ماکسیم، دینگ و … را هدف قرار دهد. در این راه حتی شرکت‌های محلی نظیر قونقا در آذربایجان یا شرکت­های کوچک­تر نظیر نتسی نیز از وضع محدودیت مذکور در امان نماندند.

در گام آخر، اسنپ وضع محدودیت موصوف را که تا پیش از این به کاربران راننده در حوزه حمل و نقل مسافر محدود بود، به کاربران راننده در حوزه حمل و نقل بار گسترش داد تا رقبای خود در این حوزه نظیر شرکت الوپیک را نیز محدود کند.

تصاویر ذیل که برگرفته از اخطارهایی است که نرم افزار اسنپ به کاربران راننده نمایش می­دهد، نشان دهنده وسعت اقدامات محدودکننده اسنپ بر شرکت­های رقیب است.

با توجه به مطالب فوق، روشن است اگر اقدامی مؤثر و جدی از سوی مسئولین برای توقف محدودیت مذکور، انجام نشود، روند فعلی که منجر به تضعیف رقبا شده، به زودی به حذف سایر رقبا و ایجاد انحصار به نفع گروه اینترنت ایران (اسنپ) منتج خواهد شد. امری که بدون شک به کاهش کیفیت خدمات، کاهش حق انتخاب رانندگان و در نتیجه کاهش درآمد ایشان و نهایتا افزایش قیمت برای مسافران در نبود یک شرایط رقابتی منجر خواهد شد. بدین وصف، اقدام فوری برای توقف اسنپ از ادامه تحمیل چنین محدودیتی مورد تقاضاست.

میلاد منشی پور  – مدیرعامل شرکت تپ‌سی
مهدی نایبی –  مدیرعامل شرکت الوپیک

حمید بذرگر –  مدیرعامل شرکت ماکسیم

رونوشت:

جناب آقای دکتر فیروزآبادی- ریاست محترم مرکز ملی فضای مجازی

دکتر غلامحسین شافعی- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران

جناب آقای فاضلی- رئیس اتاق اصناف ایران

استفاده اسنپ از نام جعلی خلیج عربی در نقشه های اپلیکیشن

بعد از کشمکش‌های چند ده ساله کشور‌های عربی برای نام‌گذاری مجعول «خلیج عربی» برای خلیج فارس، بالاخره سال گذشته سازمان جهانی مالکیت فکری نام «خلیج فارس» را به ثبت جهانی رساند، اما دو اپلیکیشن «تپسی» و «اسنپ» از نام جعلی «خلیج عربی» استفاده می‌کنند.

این موضوع واکنش‌های فراوانی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. همچنین مرکز مطالعات خلیج فارس در این‌باره نامه اعتراضی به شرکت اسنپ نوشت. در بخشی از آن نامه آمده، اسنپ در به‌روزرسانی جدید خود عبارت مجعول خلیج ع. ر. ب.‌ی را زیر نام خلیج فارس اضافه کرده است! مالکیت شرکت اسنپ داخلی است و در اختیار «گروه اینترنت ایران» است. همچنین در تماس تلفنی مدیرعامل مرکز مطالعات خلیج فارس با شرکت اسنپ مراتب به اطلاع مسوولان مربوطه رسید و خواستار پیگیری آن شدیم. کارشناسان نرم‌افزاری اسنپ در پاسخ ما اعلام کردند گرچه این نقشه‌ها به گوگل متصل است و آن‌ها مبدأ این اقدام خلاف هستند، اما ما پیگیری لازم را خواهیم کرد.

برخورد اسنپ با راننده قانون مدار؟/ دلجویی از مسافر هنجارشکن!

ادعای یک اکانت توییتری که مدعی شده بود راننده اسنپ به دلیل بدحجابی او را وسط بزرگراه پیاده‌کرده‌ است واکنش‌های مجازی زیادی داشت. اما اصل ماجرا چه بود؟
سه روز پیش دخترى جوان در صفحه توییتر خود اعلام کرد که یک راننده اسنپ او را به دلیل بدحجابی در بزرگراه پیاده‌کرده‌ است. این اکانت در کنار این ادعا، عکس و مشحصات کامل راننده اسنپ را در شبکه مجازى خود منتشر کرد تا بقیه نیز او را بشناسند. توییتی که با واکنش زیادی از کاربران این شبکه اجتماعی مواجه شد. تعداد زیادی از کاربران معتقد بودند انتشار عکس راننده اسنپ، نقض حریم شخصی راننده و غیرقانونی است. برخی نیز صحت ماجرا را زیر سوال بردند و منتظر واکنش اسنپ شدند. همه این‌ها در حالی بود که چندی بعد این دختر اعلام کرد که اسنپ با او تماس گرفته و بابت رفتار راننده‌ مذکور از خانم عذرخواهی کرده‌ است.

راننده: اسنپ باید از قوق راننده‌اش دفاع کند
«سعید عابد» راننده ۵۴ ساله اسنپ که بازنشسته است و این روزها برای کسب درآمد بیشتر در اسنپ مشغول است به خبرنگار فارس درباره این اتفاق گفت: «روز ۱۶ خرداد برای من تقاضایی از سمت این خانم در شهرک قائم تهران آمد که من آن را پذیرفتم. وقتی رسیدم، این خانم همان ابتدا در خیابان بدون روسری بود و من به خودم گفتم طبق روال گذشته وقتی سوار ماشین شد از ایشان تقاضا می‌کنم که به خاطر جریمه نقدى که برای ماشین‌هایی که چنین تخلفی دارند انجام می‌شود، روسری‌اش را سر کند. هنوز ۱۵۰ متر از محل سوار شدن خانم فاصله نگرفته بودیم که من از ایشان تقاضا کردم که روسری خود را سر کنند. اما ایشان با لحن تندی گفتند که شما بهتر است در کار دیگران دخالت نکنید و رانندگی‌تان را بکنید. بعد از شنیدن این جمله من نگه‌ داشتم و گفتم که با این حساب من نمی‌توانم شما را برسانم و دقیقا همان بلوار قائم و در حالى که تنها ۱۵۰ متر از مبدا فاصله گرفته بودیم، نگه داشتم که خود خانم از ماشین پیاده شدند و من از ایشان نخواستم از ماشین پیاده شوند. حتى گفتم که مى‌توانم ایشان را به مبدا برگردانم.»

آقای عابد درباره ادامه برخورد این خانم درباره تقاضای سرکردن روسری اضافه کرد:«بعد از پیاده شدن این خانم به من گفت که من با اسنپ تماس می‌گیرم و شکایت می‌کنم. من هم گفتم که حتما این کار را بکنید و من هم این کار را انجام می‌دهم. اما بعد از آن با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و به پلیس گفت که یک نفر در بلوار قائم با این شماره پلاک مزاحم من شده است. من هم همان موقع به پلیس زنگ زدم و ماجرا را شرح دادم که پلیس گفت همانجا بمانید تا مامور بیاید. اما خانم بعد از این تماس سوار یکی از ماشین‌های عبوری شد و رفت. من هم نیم‌ساعت منتظر ماندم و وقتی دیدم پلیس نمی‌آید به ناچار رفتم. همان لحظه با پشیبانی اسنپ تماس گرفتم و اپراتور پشتیبانى به من گفت شما کار درستى انجام دادید و طبق قوانین رفتار کردید»

این راننده اسنپ درباره منتشر شدن اسم و مشخصاتش ادامه داد:«تا پیش از انتشار این توییت توسط رفتار این خانم به جز خانواده، هیچ‌کس از اقوام و آشانایان نمی‌دانست که من در اسنپ هستم و الان همه از این موضوع با خبر شدند و تماس‌های متعددی در این باره میان دوست و آشنا داشتم. من در طول این مدت که در اسنپ مشغول بودم حتی درخواست افرادی که در نزدیکی محل سکونت اقوام و دوستانم زندگی می‌کردند را قبول نمی‌کردم اما حالا این خانم با این کار همه را با خبر کرد. البته من شرمنده نیستم. من بازنشسته هستم و مثل خیلی‌های دیگر که در این شرایط اقتصادی نیازمند درآمد بیشتر هستند، در اسنپ مشغول شدم.»

آقای عابد درباره ادعای خانم مسافر مبنی بر معذرت‌خواهی اسنپ نیز پاسخ داد:« من دقیقا قانون کشورم و حتی قانون اسنپ را به ایشان تذکر دادم اما این خانم حریم شخصی مرا فاش کرده‌ است. اگر این خانم برای تمام شدن ماجرا این حرف را زده که هیچ، اما اگر واقعا اسنپ از ایشان عذرخواهى کرده باشد که نمی‌دانم باید چه بگویم. اتفاقا اسنپ باید از حقوق راننده‌اش دفاع کند که یک مسافر  حقوق راننده را نقض کرده‌ است.»

واکنش دو پهلوی اسنپ به اعتراضات مردمی
روز گذشته یکی از رانندگان اسنپ، مسافر خود را به دلیل رعایت نکردن حجاب از ماشینش پیاده کرد. راننده از مسافر خود خواسته بود تا حجاب را رعایت کند که با واکنش منفی مواجه شده بود. پس از چند ساعت مسافر مذکور با انتشار تصاویر و مشخصات راننده در صفحه شخصی خود در توییتر از مسولان اسنپ خواست تا این راننده را اخراج کنند.

این توییت با ‌واکنش های موافق و‌ مخالف کاربران مواجه شد. بیشتر کاربران معتقد بودند که راننده اسنپ نباید تاوان رعایت نکردن قانون توسط این خانم را بدهند و تهدید کردند که در صورت اخراج این راننده، اسنپ را تحریم می کنیم. چند ساعت بعد مسافر اسنپ در توئیت جدیدی مدعی شد که مسولان اسنپ در تماس با وی، از او دلجویی کردند.

در همین راستا، با پیگیری خبرنگار فارس اسنپ در اطلاعیه ای به این اتفاقات واکنش نشان داد. در اطلاعیه اسنپ آمده است: طبق قوانین اسنپ، کاربران متعهد به رعایت قوانین اسلامی، اخلاقی و اجتماعی هستند. همچنین حفظ حریم خصوصی کاربران و عدم انتشار اطلاعات شخصی هر یک از طرفین از دغدغه‌های مهم اسنپ محسوب می‌شود.

در صورت بروز اختلاف بین هر یک از کاربران مسافر و راننده، اسنپ با تمام امکانات خود (از جمله مرکز تماس ۲۴ ساعته، واحد رسیدگی به شکایات و فرآیند میانجی‌گری) نهایت تلاشش را در جهت حفظ رضایت هر دو طرف و رفع اختلافات ایجاد شده به کار می‌گیرد.

بر همین اساس، در این مورد نیز صحبت‌های لازم با هر یک از طرفین انجام شده است. از کاربر راننده بابت انتشار اطلاعات شخصی‌شان دلجویی به عمل آورده‌ایم و ایشان با رضایت شخصی‌شان در ناوگان اسنپ به فعالیت خود ادامه می‌دهند. علاوه بر آن، رعایت اصل مشتری‌مداری اقتضا می‌کرد که پس از ذکر شرایط و قوانین اسنپ، از مسافر نیز به دلیل ناتمام ماندن سفرشان دلجویی شود.

تبلیغات بدون مجوز اسنپ در زنجان و اعتراض رانندگان تاکسی

آغاز به کار رسمی «اسنپ» در شهر زنجان در آخرین روز تیر‌ماه سال‌جاری موجی از مخالفت‌ها و اعتراضات را به دنبال داشت؛ رانندگان خودروهای بی‌سیم و ۱۳۳ با فعالیت این ناوگان مخالف بوده و آن را عاملی مبنی بر عدم کسب درآمد و از بین رفتن منبع درآمدی خود می‌دانند.

*اسنپ بازار رانندگان را کساد می‌کند

روز گذشته با تبلیغ اسنپ در صدا و سیمای مرکز زنجان رانندگان زنجانی دیگر تاب نیاورده و با تجمع در مقابل فرمانداری، نسبت به فعالیت و تبلیغ این ناوگان نوپا اعتراض کردند.

یکی از رانندگان که در این تجمع حضور داشت؛ با اعتراض به تبلیغ‌ اسنپ از صدا و سیما گفت: چرا صدا و سیما چگونه شرکتی که مجوز نداشته را تبلیغ کرده و موجب کسادی بازار دیگر رانندگان شده است.
وی تصریح کرد: حتی اگر فرض را بر این بگیریم که اسنپ مجوز فعالیت داشته است؛ پس صدا و سیما همچون اسنپ باید سایر شرکت‌های حمل و نقل را هم تبلیغ کند.
وی با اشاره به اینکه فعالیت اسنپ موجب کسادی بازار رانندگان در چنین وضعیت اقتصادی شده است؛ گفت: از مسؤولان درخواست داریم نسبت به حل این مشکل اقدام کنند.

* اجازه ورود ناوگان مسافربری جدیدی در شهر زنجان داده نخواهد شد

تجمع رانندگان بی‌سیم در زنجان که گویا چند ساعتی به طول انجامیده بود با خروج سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان و نمایندگان رانندگان از جلسه مشترک با معاون فرماندار زنجان و تاکید بر پیشگیری از فعالیت این ناوگان و همچنین پلمب دفتر اسنپ در زنجان تمام شد و موسوی در سخنان خود تاکید کرد تا وقتی که در این پست حضور دارد اجازه ورود ناوگان مسافربری جدیدی را در شهر زنجان نخواهد داد.

*اسنپ مجوزی از شهرداری زنجان نگرفته است

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان در گفت‌و‌گویی با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه اسنپ در زنجان برای آغاز فعالیت خود از شهرداری مجوز نگرفته است؛ اظهار کرد: اگر این ناوگان مجوز گرفته است به ما هم اطلاع داده شود چرا که تاکنون مجوزی ندیده‌ایم.

سید اسماعیل موسوی در پاسخ به سؤالی در مورد چرایی فعالیت اسنپ در زنجان با اشاره به اینکه در مورد فعالیت و تبلیغ اسنپ در زنجان نباید پاسخگو باشد؛ چرا که مسؤول امنیت و صدا و سیمای استان زنجان نیست؛ گفت: بنده تنها مسؤولیت فعالیت تاکسی‌ها را بر عهده دارم.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان با اشاره به اینکه در حوزه تاکسیرانی با زمزمه‌های فعالیت اسنپ در زنجان نامه‌نگاری با شهردار و فرماندار داشته و هشدار داده شده بود که زودی چنین مشکلی بروز خواهد کرد؛ افزود: معاون فرماندار در توضیحات خود به نمایندگان رانندگان تاکسی نیز توضیح داد که از زمان نامه‌نگاری‌ها پیگیری‌های لازم را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه فرماندار و معاون فرماندار نیز از مجوز اسنپ اعلام بی‌اطلاعی می‌کنند؛ تصریح کرد: فرمانداری نیز تاکید دارد که مجوزی از سوی آنها برای فعالیت این ناوگان صادر نشده است.

*چگونگی تبلیغ ناوگان بدون مجوز در صدا و سیمای زنجان

موسوی با بیان اینکه قرار شده از صدا و سیما استعلام شود که براساس چه مجوزی اسنپ را تبلیغ کرده است؛ بیان کرد: قرار شد صدا و سیما به فرمانداری و در صورت نیاز به شورای تامین پاسخ دهد.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان با اشاره به اینکه پیگیر هستیم که  اگر مجوزی برای فعالیت این ناوگان صادر شده در زنجان ابطال شود؛ ادامه داد: زنجان کشش اسنپ را ندارد؛ چرا که سرانه تاکسی در زنجان به حد کافی هست و نیازی به اضافه شدن تاکسی احساس نمی‌شود.

وی فضای رقابتی اسنپ را فضای ناعادلانه و نابرابر خواند و افزود: اسنپ‌ها خودروی شخصی بوده و بدون دریافت کارت تردد شهری و پرداخت عوارض و تنها به صرف داشتن کارت خودرو و گواهینامه فعالیت خود را آغاز می‌کنند و اسنپ باید زیر لوای قانون قرار گیرد تا شرایط برابر فراهم شود.

موسوی با اشاره به اینکه اسنپ در شهرهای بزرگ فعالیت می‌کند، بیان کرد: این در حالی است که زنجان کشش این ناوگان را نداشته و مشکلی به مشکل تاکسیرانان اضافه می‌کند.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان با اشاره به فعالیت مجوزدار اسنپ در بسیاری از شهرهای کشور عنوان کرد: تاکنون این ناوگان در زنجان مجوزی را از شهرداری و فرمانداری کسب نکرده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت اسنپ تاکنون محدود و بیشتر در حد عضوگیری بوده است؛ اضافه کرد: از روز گذشته که رادیو تبلیغ این ناوگان را کرده که یک ماه رایگان و پس از آن با تخفیف خواهد بود فعالیت این ناوگان فراگیر و موجب اعتراض رانندگان شده است.

موسوی با بیان اینکه اگر قرار باشد به تاکسی بی‌سیم دیگری مجوز داده شود باید در شرایط مساوی و برابر باشد؛ ادامه داد: معتقدیم انحصاری بودن هر خدمتی بد است ولی باید شرایط برای رقابت برابر باشد.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان تاکید کرد: ما در حوزه کاری خود به عنوان تنها نهاد اعطای مجوز خدمات مسافربری به اسنپ مجوز نخواهیم داد.

اسنپ؛ دوراهی به خطر انداختن معیشت تاکسیداران

فعالیت تاکسی‌های اینترنتی به ویژه اسنپ این روزها به موضوع داغ محافل عمومی و اقشار مختلف از جمله تاکسیداران قم تبدیل شده است.

حمل‌ونقل درون‌شهری یکی از نیازمندهای هر روزه شهروندان است که برخی باخودروی شخصی و با موتورسیکلت به آن پاسخ می‌گویند و برخی دیگر اتوبوس و تاکسی را ترجیح می‌دهند. در سال‌های اخیر اما پای استفاده از تکنولوژی‌های روز به بازار حمل‌ونقل هم کشیده شده و شهروندان گزینه‌های بیشتری برای تردد پیش روی خود می‌بینند.

همین موضوع سبب می‌شود تا مسافران ملاک‌های خود را در هنگام دریافت خدمات بیش‌ازپیش مورد توجه قرار دهند و اقبال خود را از شکلی به شکل دیگر تغییر دهند. در این میان سیستمتاکسی‌های اینترنتی مشخصاً اسنپ یکی از حاشیه سازترین مواردی است که از بدو ورود به قم با واکنش‌های جدی همراه بوده است.

بیش از ۶ هزار تاکسی‌دار قمی خود را متضرر از فعالیت اسنپ می‌دانند و دست به اعتراضات گسترده‌ای زدند، آن‌ها می‌گویند اسنپ با شکستن کرایه‌ها اعتماد و اقبال مسافران را نسبت به سیستم قانونی تاکسی خراب کرده‌اند. افرادی که به‌عنوان راننده در اسنپ فعالیت می‌کنند، شغل دومشان هست، و این در حالی است که رانندگان تاکسی قم تنها از این راه امرار معاش می‌نمایند.

به گفته رانندگان تاکسی، مردم به‌راحتی به رانندگان اسنپ اعتماد می‌کنند، رانندگانی که به‌صورت شخصی و تنها زیر نظر شرکت خصوصی که اصلاً مجوزی ندارد فعالیت می‌کند، اما ما رانندگان زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنیم درصورتی‌که مشکلی ایجاد شود ، می‌توانند به‌راحتی از حق خود دفاع کنند.

آن‌ها معتقدند: ایجاد اشتغال در جامعه زمانی که باعث مشکل برای یک مجموعه فعال در شهر شود ، اخلاقی نیست و ما رانندگان مطالبه گر حقمان هستیم، چندین سال است که به مردم بر اساس تعرفه‌های مشخص خدمات داده‌ایم اما امروز عده‌ای بدون مجوز فعالیت ما را با مشکل مواجه کرده‌اند.

شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی قانونمند می‌شوند

سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم با بیان اینکه ما موظف به تقویت حمل‌ونقل عمومی در شهر هستیم گفت: ما به‌طورجدی پیگیر این هستیم که فعالیت شرکت‌های خصوصی در قم قانونمند شود و در عین اینکه باید از حمل‌ونقل عمومی حمایت کنیم به دنبال حمایت معنوی برای فعالیت بهتر و مؤثرتر بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل نیز هستیم.

فعالیت اسنپ در قم غیرقانونی است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با تأکید بر اینکه طبق قانون هر کس که فعالیت حمل‌ونقل و جابجایی مسافر را داشته باشد الزاماً باید از شهرداری آن شهر مجوز بگیرد اظهار داشت:  شهرداری قم موضوع رعایت قانون در امور شهری را با جدیت پیگیری می‌کند، ازاین‌رو اسنپ تا زمانی که مجوز نگیرد فعالیتش غیرقانونی است و شهروندان نباید از آن استفاده کنند.

عباس ذاکریان  با اشاره به شکایت شهرداری قم از اسنپ در مراجع قضایی، افزود: آمار دقیقی از خودروهای شخصی که در قالب اسنپ در قم فعالیت می‌کنند، موجود نیست، یکی از تخلف‌های اسنپ جابه‌جایی مسافر با خودروهای شخصی است، که در جدول جرائم راهنمایی رانندگی نیز مبلغی به‌عنوان جریمه برای این تخلف در نظر گرفته‌شده است.

وی صدور مجوز به اسنپ را مستلزم پذیرش شرایط مشخص‌شده در قانون ذکر کرد و یادآور شد:

شهرداری‌ها باید حمل نقل بار و مسافر را از طریق شرکت‌های بخش خصوصی یا تعاونی سامان‌دهی کنند و طبق آیین‌نامه این شرکت‌ها باید از شهرداری مجوز بگیرند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم عنوان کرد: اولویت شهرداری برای دادن مجوز به اسنپ، تاکسی‌ها هستند؛ چراکه شناخته‌شده و فعالیت حرفه‌ای و شغل اصلی آن‌ها جابجایی مسافر است و علاوه بر آن خودروی آن‌ها وضعیت مشخصی داشته و هویت راننده توسط اداره اماکن نیروی انتظامی احراز شده است.

ذاکریان با اشاره به اینکه پس از رانندگان تاکسی هر کدام از خودروهای شخصی که شرایط ذکر شده در قانون را رعایت کنند، برای جابجایی بار و مسافر مجاز خواهند بود ادامه داد: پرداخت الکترونیک از جمله موارد در حال پیگیری توسط شهرداری قم است، یکی از الزام‌های این کار راه‌اندازی کارت هوشمند شهروندی است که با تحقق آن هزینه تمام خدمات شهرداری به شهروندان از جمله کرایه تاکسی و اتوبوس، پارکینگ، پارکومتر و در آینده مترو از طریق آن پرداخت می‌شود.

اسنپ مجوز حمل‌ونقل ندارد

مدیرعامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهرداری قم با بیان اینکه شرکت‌های اینترنتی مجوز نرم‌افزاری دارند ولی مجوز حمل‌ونقل ندارند و در حال حاضر کار آن‌ها خارج از ضوابط قانونی است اظهار داشت: شرکت‌های اینترنتی باید طبق قانون از شهرداری و سازمان تاکسیرانی مجوز حمل‌ونقل و جابجایی مسافر را بگیرند یا با شرکت‌های حمل‌ونقل موجود دراین‌بین انعقاد قرارداد کنند.

مرتضی عزتی با تأکید بر اینکه در حال حاضر شهرداری قم پیگیر فعالیت شرکت‌های اینترنتی است و در چارچوب قانون به‌صورت جد موضوع را پیگیری می‌کند افزود: درآمد رانندگان تاکسی با فعالیت شرکت‌های اینترنتی غیرقانونی کاهش‌یافته است، رانندگان نیز می‌توانند همگام با تکنولوژی در چارچوب قوانین خدمات را به مردم دهند و آماده همکاری با این شرکت‌ها هستیم درصورتی‌که مجوزهای مربوطه را دریافت کنند.

عزتی نرم‌افزار ” خوش ” را ویژه حمل‌ونقل اینترنتی شهری با عنوان موبایل تاکسی یا تاکسی اینترنتی معرفی کرد و ادامه داد: این نرم‌افزار مجوز از تاکسیرانی قم گرفته است و در حال فعالیت در سطح شهر است.

وضع بغرنج درآمد تاکسی‌ها در تقابل با اسنپ

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به افزایش سیستم‌های حمل‌ونقل بخش خصوصی و موبایل‌تاکسی‌ها اذعان کرد: شرایط تاکسیرانی با افزایش سیستم‌های حمل‌ونقل اینترنتی امروز مناسب نیست و مشکلات درآمدی برای تاکسیرانان ایجادشده است.

مجید اخوان با بیان اینکه بسیاری از تاکسیرانان تأکیددارند که دیگر خرید امتیاز تاکسی توجیه اقتصادی ندارد اظهار داشت: بسیاری از سازمان‌های ما از طرف دیگر بهره‌وری لازم را ندارند و با کاهش هزینه‌ها و کوچک شدن سیستم بسیاری از هزینه‌ها را می‌توان کاهش داد.

وی تصریح کرد: با وجود رقبای زیادی که امروزه در حوزه حمل‌ونقل به وجود آمده‌اند به نظر می‌رسد افزایش هزینه‌های تعرفه‌های تاکسیرانی معقول نباشد و باید به سمت افزایش چتر حمایتی از تاکسیرانان در شهر قم برویم.

این در شرایطی است که مردمی که از آن استفاده می‌کنند نظری متفاوت نسبت به این موضوع دارند و عبور بیش از ۳۰ هزار سفر درون‌شهری توسط اسنپ نشان می‌دهد گه مردم آن‌چنان‌که گفته می‌شود از این سیستم ناراضی نیستند.

اما به نظر می‌رسد با توجه به نقش تاکسی‌ها و اهمیت توجه به اشتغال آن‌ها می‌توان با تعاملی دو سویه، رفتاری حرفه‌ای و حمایت از شرکت‌های نوپا و استارت آپی زمینه اشتغال را در کنار رضایتمندی مردم همزمان افزایش داد.

هم‌اکنون بیش از ۶ هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر قم فعال است که از این تعداد شامل ۲ هزار و ۳۰۰ تاکسی خطی، ۲ هزار و ۴۰۰ تاکسی گردشی و یک هزار دستگاه تاکسی بیسیم و باقیمانده تاکسی‌ها بین قم و شهرهای اقماری است و  فعالیت تاکسی‌های اینترنتی معیشت این افراد را به شدت به مخاطره انداخته و انتظار می‌رود که مسئولان به تصمیمی درست در این زمینه برسند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا سوال مقابل را پاسخ دهید ؟ *

Close