اقتصادیایرانسیاسیصفحه اصلیفرهنگی و اجتماعیگزارشویژه

نقش کلیدی ائمه جمعه در خوش بینی و بد بینی مردم به انقلاب اسلامی + عکس

«نماز جمعه» و حواشی آن مدت هاست که به یکی از پربسامدترین موضوعات فضای مجازی تبدیل شده است. از تحولاتی که امام جمعه تبریز ایجاد کرده است، تا امام جمعه سرپل ذهاب که از روز اول زلزله برای همدردی با مردم  در چادر ساکن شد. با این وجود امام جمعه ایلام در روزهای اخیر داستان دیگری داشت.

حجت‌الاسلام فاطمی‌نسب امام جمعه سرپل ذهاب مشغول کمک به مردم

خطبه‌های نماز جمعه ایلام این هفته محل اعتراض امام جمعه به منتقدان شد. حجت الاسلام لطفی، امام جمعه ایلام عصبانی بود از کسانی که نسبت به ماشین او معترض شده بودند. او در خطبه‌های نماز جمعه جملات تندی علیه معترضان به ماشین شاسی بلندش گفت. اینکه «از بچه‌بازی‌هایتان دست بردارید»، «اهانت به جایگاه نماز جمعه، اهانت به رهبری و قابل پیگیری است» و «توصیه می‌کنم به این جایگاه که مین‌گذاری است، نزدیک نشوید و چنانچه نزدیک شوید، با مین به هلاکت خواهید رسید!» همه این اعتراضات از این جهت است که جریانی در استان ایلام نسبت به آنچه زندگی اشرافی این امام جمعه نامیده، معترض شده است.

این اعتراضات هم به مراسم مفصل ولیمه تولد نوه امام جمعه ایلام برمی‌گردد که با حضور تعدادی از فوتبالیست‌ها و بازیگران سینما و تلویزیون برگزار شده و هم به ماشین شاسی بلندی که مورد استفاده امام جمعه است. حامیان امام جمعه البته انتقادات این گروه را وارد ندانسته و آنان را پیروان عرفان‌های کاذب خطاب کردند! اما پسر امام جمعه ایلام که از فعالان شبکه اینستاگرام محسوب می‌شود، استفاده از چنین ماشینی را برای حفظ امنیت پدرش لازم دانسته است

ماجرا از آنجایی آغاز شد که پسر امام جمعه ایلام برای ولیمه فرزند تازه متولد شده خود، در یکی از سالن ها با حضور امام جمعه ایلام و جمعی از سلبریتی های دست چندمی مراسمی برگزار کرد. مراسمی که البته با انتقادات زیادی همراه بود. از سوی دیگر در روزهای اخیر خبری منتشر شد که امام جمعه ایلام، برای تردد از خودرویی گران قیمت استفاده می کند. آنهم در شهری که مشکلات اقتصادی و آمار بیکاری قابل توجهی دارد.

مساله ای که تکذیب نشد. بلکه تنها هادی لطفی فرزند امام جمعه ایلام در صفحه اینستاگرام خود با گلایه از این انتقادات مدعی شد که «سلامت داشتن یک فرد گاهی اگر بتوان آن را مادی مطرح کرد شاید از هزاران میلیارد مهم تر باشد». البته او اشاره ای نکرد که برای سلامت داشتن امام جمعه ایلام تنها پرادو به کار می آید یا می شود با هزینه کمتر از اینها نیز این مساله را تامین کرد؟

از سوی دیگر شاید بتوان برای محافظت از مقامات سیاسی اهمیتی یافت، اما والی در جامعه اسلامی باید ارزش جایگاهی که در آن حضور دارد را نیز درک کند. امامت جمعه، جایگاهی است که به شدت می تواندسرمایه اجتماعی تولید کند. سرمایه ای نه برای خود، بلکه برای نظام اسلامی. با این حال سرمایه اجتماعی هرگز درون خودرو و پشت شیشه های ماشین شاسی بلند ایجاد نمی شود. باید آن را در کوچه ها و بازارها و روستاها و دانشگاه و ورزشگاه ها، روز به روز و ذره به ذره از شنبه تا جمعه کسب کرد تا در روز جمعه و هنگام قرائت آن دو خطبه، به کار بیایید و عمل کند.

از سوی دیگر، قرار گیری در چنین جایگاهی موجب خواهد شد تا کوچک‌ترین رفتارهای خلاف شان نیز، ضریب پیدا کند. چنین منش و برخوردی نه تنها به افزایش سرمایه منتهی نمی شود، بلکه به کاتالیزوری برای از بین بردن سرمایه‌ها بدل خواهد شد. خوی اشرافی گری با امامت جمعه قابل جمع نیست. این که امام جمعه یک شهرستان کوچک و یا حتی بزرگ! با ماشین تویوتای شاسی بلند در شهر تردد کند و برای مغرضان بهانه‌ جور کند، مطمئنا غیر قابل پذیرش است! سکوت در برابر بروز چنین رفتار آن هم از سوی کسی که عنوان نمایندگی ولی فقیه را نمایندگی می کند نیز دور از انتظار است. چگونه می توان درحالی که حضرت امام(ره) و شخص مقام معظم رهبری، ساده زیستی، زی طلبگی و پرهیز از تجملگرایی را در سیره خود و برای روحانیون و به خصوص ائمه جمعه ضرورت دانسته‌اند، این طور حرمت اسلام، ولی فقیه و نظام را زیر سوال ببرند؟!

در همین راستا مقام معظم رهبری در سخنانی در دهه ۷۰ با انتقاد از اشرافی‌گری و فاصله روحانیت و مسئولان از مردم می فرمایند:

اگر ما دنبال تجملات و تشریفاتمان رفتیم مگر اعتماد مردم باقی میماند؟/نمیشود ما در زندگی مادّی مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بخواهیم مردم به ما به شکل یک اسوه نگاه کنند/ من و شما همان طلبه یا معلم پیش از انقلابیم اما حالا مثل حرکت اشراف در خیابانها حرکت کنیم!؟/ سؤال میکنیم که چرا ماشین لوکس و نو و مدل بالا؟ میگویند که اشکال امنیتی داریم! چه اشکال امنیتی!؟/ به حد ضرورت اکتفا کنید و اندازه نگه دارید؛ اینها روحانیون را از مردم دور میکند

«شما چگونه میخواهید محبت و اطمینان مردم را جلب کنید؟ مردم باید به من و شما اعتماد داشته باشند. اگر ما دنبال مسایل خودمان رفتیم، به فکر زندگی شخصی خودمان افتادیم، دنبال تجملات و تشریفاتمان رفتیم، در خرج کردن بیت‌المال هیچ حدی برای خودمان قایل نشدیم – مگر حدی که دردسر قضایی درست بکند! – و هرچه توانستیم خرج کردیم، مگر اعتماد مردم باقی میماند؟

مگر مردم کورند؟ ایرانیان همیشه جزو هوشیارترین ملتها بوده‌اند؛ امروز هم به برکت انقلاب از هوشیارترینهایند؛ از هوشیارها هم هوشیارترند. آقایان! مگر مردم نمیبینند که ما چگونه زندگی میکنیم؟

نمیشود ما در زندگی مادّی مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بخواهیم مردم به ما به شکل یک اسوه نگاه کنند؛ مردمی که خیلیشان از اولیات زندگی محرومند. در این راه، از خیلی چیزها باید گذشت. نه فقط از شهوات حرام، از شهوات حلال نیز باید گذشت.

من و شما همان طلبه یا معلم پیش از انقلابیم. یکی از شماها معلم بود، یکی دانشجو بود، یکی طلبه بود، یکی منبری بود، همه‌مان این‌طور بودیم؛ اما حالا مثل عروسی اشراف عروسی بگیریم، مثل خانه‌ی اشراف خانه درست کنیم، مثل حرکت اشراف در خیابانها حرکت کنیم! اشراف مگر چگونه بودند؟ چون آنها فقط ریششان تراشیده بود، ولی ما ریشمان را گذاشته‌ایم، همین کافی است!؟

اگر یکی از مخارج دولت این باشد که فلان تعداد ماشین جدید بیاوریم و بین دستگاهها تقسیم بکنیم، ما حق نداریم این را جزو مخارج دولت حساب کنیم و به حساب آن از سوبسید مردم بزنیم. نه، این خلاف است. برای این کارها حد بگذارید. دستگاهها باید بخشنامه کنند و در مورد این تغییر دکوراسیونها و تغییر خانه‌ها و خرجهای اضافی حدی معین بکنند.

گاهی از جاهایی گزارشهای نومیدکننده‌یی میرسد و در برخی موارد انسان واقعاً عرق شرم بر پیشانیش مینشیند؛ رعایت کنید. سؤال میکنیم که چرا ماشین لوکس و نو و مدل بالا؟ میگویند که اشکال امنیتی داریم! چه اشکال امنیتی!؟ آقایان مسؤول در شورای امنیت کشور یا جاهای دیگر، بنشینند معین کنند و مسأله را در جایی ببُرند؛ من هم اگر باید دخالت کنم، بگویید در جایی دخالت کنم. این چه وضعی است که همین‌طور بیحساب و کتاب جلوی هر وزارتخانه و اداره‌یی، دهها ماشین به رنگهای گوناگون متعلق به مسؤولانِ آن‌جا به چشم میخورد!؟ چه کسی چنین چیزی را گفته است؟

به حد ضرورت اکتفا کنید و اندازه نگه دارید؛ اینها ما را از مردم دور میکند، روحانیون را از مردم دور میکند. روحانیون، به تقوا و ورع و بیاعتنایی به دنیا در چشمها شیرین شدند. بدون ورع و بدون دورانداختن دنیا، نمیشود در چشمها شیرین ماند. مردم رودربایستی ندارند؛ خدا هم با کسی رودربایستی ندارد». ۱۳۷۰/۰۵/۲۳


این روحانیون انقلابی، فقط امامان روزهای جمعه نیستند +عکس

موج اخبار امیدبخش از اقدامات انقلابی و مردمی امامان جمعه نشان از پیشگامی این روحانیون انقلابی نسبت به سایر مسئولان درحضور میان مردم، همراهی و همدلی همیشگی با آنان است.

 چند صباحی است که موضوع نماز جمعه و البته خطبای آن به یکی از مسائل روز تبدیل شده و ائمه جمعه چنان زیر ذره بین قرار گرفته‌اند که عملکرد و اظهار نظرشان ولو در یک شهر کوچک هم به سرعت مخابره می‌شود و مورد توجه عموم قرار می‌گیرد.
گشت و گذار در بین عملکرد ائمه جمعه دیگر شهرها و استانهای کشور در چند ماه اخیر نشان می‌دهد که تحول بسیار بزرگ و مثبتی در مراسمات نماز جمعه و رویکرد نمایندگان ولی فقیه در حال رخ دادن است.


شروع چنین تحولی را باید از تبریز دانست. حضور حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل هاشم در کسوت نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر تبریز شاید در ابتدا به عنوان مسئله‌ای نه چندان مهم و دسته چندم تلقی می‌شد اما عملکرد مثبت و خوی مردمیِ او در چند ماه گذشته ذهنیت‌ها را دگرگون کرد.

امام جمعه‌ای که همچنان تبریزی‌ها را غافلگیر می‌کند

حضور سرزده و بی‌هماهنگی حجت‌الاسلام آل‌هاشم در مترو و اتوبوس، تردد با تاکسی در سطح شهر، قدردانی از نخبگان استانی در نماز جمعه، حضور در دانشگاه و صرف غذا با دانشجویان بر سر یک میز که همه سنخ رفتارهای او را در سیره زندگی پدر ایشان، آیت‌الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم هم می‌توان دید، از او یک چهره مردمی و محبوب ساخته است به طوری که وقتی در بازی استقلال و تراکتور در استادیوم یادگار امام(ره) حضور می‌یابد، ۷۰ هزار تماشاگر تبریزی که از قشرهای مختلف مردم هستند او را تشویق کردند.
تصاویری از حضور این امام جمعه مردمی در سلف دانشگاه تبریز و صرف ناهار دانشجویی با دانشجویان که با استقبال آنان نیز روبرو شد ، در فضای مجازی منتشر شده است که بازتاب بسیار مثبتی داشت.
یکی از مهم‌ترین اقدام امام جمعه تبریز جمع کردن نرده‌های حائل میان مردم و مسئولان در صفوف نماز جمعه است. نرده‌هایی که سال‌ها پیش برای حفظ جان مسئولین از ترورهای کور دشمنان ایجاد شده بود و حالا امروز به نماد فاصله و شکاف بین مردم و مسئولین تبدیل شده است.
گویند که نیت خیر و صادق برکت را به همراه دارد. حالا برکتِ اعمال نیک و صدق در نیت امام جمعه تبریز به شهرهای دیگر هم سرازیر شد. در مشهد، گلستان، کرمان، قم و چند شهر دیگر هم ائمه جمعه خواستار برچیده شدن نرده‌های حائل میان مردم و مسئولین شدند. در مشهد نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه مشهد، درخطبه‌هایش از تصمیم برای برداشتن نرده‌های میان صفوف مردم در نماز جمعه مشهد خبر داد. آیت‌الله «سیداحمد علم‌الهدی» در بخشی از خطبه‌هایش در این باره گفت: «اوایلی که امام جمعه مشهد شدم تقاضا کردم نرده‌های میان مسئولان و مردم در نماز جمعه برداشته شود و مجدد از مسئولان امنیتی استان درخواست دارم این مسئله را بررسی کنند و درصورت مصلحت این موانع میان مردم و مسئولان در صف نماز جمعه مشهد برداشته شود.
حکایت، در استان گلستان هم این‌چنین بود. آیت‌الله «سیدکاظم نورمفیدی» نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان و امام‌جمعه گرگان خواستار اجرای این تصمیم شده بود که در نماز جمعه گرگان اجرایی شد. این نرده‌ها مانعی برای حضور مردم در صف‌های جلویی بود و همچنین صف مسئولان را از مردم جدا می‌کرد و اغلب مسئولان در نماز جمعه با ورود به قسمت جلویی نرده‌ها، نوعی بی‌اعتنایی به مردم می‌کردند که با این اقدام تحسین‌برانگیز امام جمعه گرگان، مسئولان در کنار مردم خواهند بود. از کرمان هم خبر رسید که به دستور استاندار کرمان نرده‌های بین مردم و مسئولان در نمازجمعه کرمان برداشته می‌شود.»
اخبار غیررسمی از شهر قم هم حکایت از آن داشت که که آیت‌الله «ابراهیم امینی» امام جمعه قم در مراسم نماز جمعه این شهر حاضر نشد در جایگاه ویژه و صف اول نماز جمعه قم که در حصار نرده‌هاست حاضر شود. به این ترتیب موج برداشتن نرده‌های میان مردم و مسئولان در صف‌های نماز جمعه که از تبریز آغاز شده بود فراگیر شد تا شاهد استقبال از این حرکت در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی باشیم.

امام جمعه‌ای که با خدمت رسانی همدرد مردم شد

البته اقدامات مردمی و موثر نمایندگان ولی فقیه به همین موضوع ختم نمی‌شود. حجت‌الاسلام فاطمی نسب، امام جمعه سر پل ذهاب که از ابتدای وقوع زلزله ۷/۳ ریشتری جان چندین نفر را نجات داد و با بیش از دوماه با همسر و فرزند خردسالش در چادر زندگی کرده و به‌دور از تبلیغات و فضاسازی رسانه‌ای به‌دنبال خدمت کردن به مردم است. البته اخیرا وی با اصرار مسئولان امنیتی استان در کانکس زندگی می‌کند.
امام جمعه سر پل ذهاب خود در این باره می‌گوید: «هنوز هم میل خودم این است که در چادر باشم چرا که وقتی کسی به من مراجعه می‌کند و تقاضای کانکس دارد چون خودم در کانکس هستم، داستان رطب خورده و منع رطب پیش می‌آید و نمی‌توانم او را درک کنم. واقعیت این است که وقتی ما قبول کردیم امام جمعه یک شهر باشیم و در زمان راحتی و خوشحالی کنار مردم بودیم باید در زمان سختی هم یار مردم باشیم و کاری کنیم که بیشتر بتوانیم مشکلاتشان را بفهمیم.»

امام جمعه‌ای که دشمن را ناامید کرد

در مسئله دیگر که اخیرا در نماز جمعه شهر اهواز پیش آمد، حجت‌الاسلام حاجتی بستر نماز جمعه را مامنی برای اعتراض و مطالبه‌گری مردم شهر قرار داد و اجازه نداد گله مندی‌های مردم در نماز جمعه خوراک رسانه‌های معاند شود.
با وجود آنکه عده‌ای از کارگران و مستضعفین شهر اهواز قبل از آغاز مراسم نماز جمعه گله‌مندی‌های خود را در جلسه‌ای به گوش امام جمعه شهر رسانده بودند، اما در حین ایراد خطبه‌های نماز جمعه، یکی از کارگران که در صفوف جلویی مراسم بود با سر دادن شعارهایی خواهان رسیدگی به مطالبات خود شد. در این بین مسئولین برقرای امنیت در مراسم به دنبال آرام کردن فضای ملتهب در نماز جمعه و به آرامش دعوت کردن فرد معترض بودند، اما حجت‌الاسلام حاجتی با نهی برخورد با فرد مذکور از شرکت کنندگان در نماز جمعه خواست تا مطالبات معیشتی و نارضایتی‌های خود را از تریبون نماز جمعه ابراز نمایند و شعار سر دهند تا مسئولین امر به آنها رسیدگی کنند. در واقع امام جمعه شهر اهواز با این حرکت خود فضایی را به وجود آورد که مردم به این باور برسند که می‌توانند مطالبات خود را از چنین تریبونی بدون آنکه سواستفاده‌ای شود به گوش مسئولان برسانند.
حجت‌الاسلام حاجتی در همین رابطه در گفت‌وگوی اخیر خود با کیهان گفته بود :

«باید مسئولین سخنان اخیر حضرت آقا را جدی گرفته و از ‌اشرافی‌گری جلوگیری و دوری کنند، روحانیون نیز باید زی طلبگی را حفظ و به آنچه امام جامعه اسلامی می‌خواهند و از آن سخن می‌گویند جامه عمل بپوشانند. وی همچنین تصریح کرده بود:« به نظر حقیر اگر نصایح آقا را سرلوحه رفتار خود قرار دهیم برخی مشکلات حل می‌شود، مشکلات موجود محصول دوری از عمل کردن به فرمایشات رهبر معظم انقلاب است و بایستی چنانکه امام جامعه اسلامی در سخنان اخیر خودشان تصریح کردند از «حرکت به سمت ‌اشرافی‌گری»، «دل سپردن به طبقات مرفه به جای توجه به مستضعفان و قشرهای ضعیف» و «تکیه و اعتماد به خارجی‌ها به جای تکیه بر مردم» خودداری شود.»

«ائمه جمعه» پیشگام حضور مسئولان در میان مردم

مثال‌ها فراوان است، حضور «حجت‌الاسلام سنجری» امام جمعه جلفا در اردوهای جهادی، نشست و برخاست «حجت‌الاسلام ابراهیمی بشکانی» امام جمعه بهاباد در بین روستائیان و شنیدن درد دل آنان، حضور همیشگی «حجت‌الاسلام عاملی» امام‌جمعه محبوب اردبیل در میان مردم، ایجاد جلسات دیدار مردمی «حجت‌الاسلام حسینی‌همدانی» در صبح‌های جمعه در نماز جمعه کرج و شنیدن مطالبات مردم از سوی امام جمعه و مشتی که نشانه خروار است.
انتشار اخبار مثبت از نماز و ائمه جمعه، گسترش شهر به شهر آن و موج اخبار امیدبخش از اقدامات انقلابی و مردمی امامان جمعه نشان از پیشگامی این روحانیون انقلابی نسبت به سایر مسئولان در حضور میان مردم، آن هم نه فقط در روز پایانی هفته بلکه همراهی و همدلی همیشگی با آنان است.
شما نیز اگر در شهر محل سکونت خود چنین رفتارهای انقلابی و مردم‌داری‌هایی از ائمه جمعه و روحانیون انقلابی سراغ دارید با ما تماس بگیرید و در معرفی آنان سهیم شوید.


«ائمه جمعه» پیشگام حضور مسئولان در میان مردم/ جمعه اولین روز هفته شد!

مدتی است که دیگر جمعه روز پایانی هفته نیست! بلکه جمعه‌ها روز ابتدای هفته‌ای است که همه مردم در رسانه و خیابان و شبکه‌های اجتماعی از ائمه جمعه و رفتارهای مردمی‌شان صحبت می‌کنند.

شاید موج اخبار امیدبخش و مردمی در نمازجمعه‌های سراسر کشور را تکثیر رفتار امام‌جمعه تبریز بخوانید و یا به‌یقین رسیده باشیدکه یک تحول در تریبون‌ها نمازجمعه صورت گرفته؛ اما حالا این تغییر را با اتفاقات روز گذشته در نمازجمعه اهواز نمی‌توان انکار کرد.

در دهه ۶۰ جمعه اولین روز هفته بود! تا یک هفته جامعه متأثر از خطبه‌های نمازجمعه بود و اخبار حول اظهارات و بیانات ائمه جمعه می‌چرخید؛ اما تریبون‌های نمازجمعه سال‌هاست که از دوران اوج خود در دهه ۶۰ فاصله گرفته و غیر از موارد انگشت‌شمار؛ شاهد یک‌روند ثابت و مواضع مشخص بودیم. اخبار نمازجمعه محدود به دو خطبه عبادی و سیاسی بود و شاید در انتهای نمازجمعه خبر تجمعات و راهپیمایی‌ها نیز به خبر نمازجمعه پیوست می‌شد؛ اما مدتی است که دیگر جمعه روز پایانی هفته نیست! بلکه جمعه‌ها روز ابتدای هفته‌ای است که همه مردم در رسانه و خیابان و شبکه‌های اجتماعی از ائمه جمعه و رفتارهای مردمی‌شان صحبت می‌کنند. امروز ائمه جمعه نه به‌واسطه گفتار بلکه به‌واسطه رفتارشان خبرساز شدند و اخبار تنها بوی سیاست نمی‌دهد بلکه از جنس مردم است.
موج جدید همین چند ماه پیش از تبریز شروع شد. خرداد امسال سید محمدعلی آل هاشم از عقیدتی سیاسی ارتش به تبریز رفت و امام‌جمعه این شهر شد. امام‌جمعه‌ای که در چند ماه حضورش در تبریز توانست توجه مردم و رسانه‌ها را به خود جلب کند. «تصویر امام‌جمعه تبریز در مترو»؛ «آل هاشم پس از نمازجمعه با تاکسی به خانه رفت»؛ «حضور امام‌جمعه تبریز در ورزشگاه یادگار امام» و «تصویر نهار طلبگی امام‌جمعه تبریز در حوزه علمیه» این‌ها تیتر اخباری است که در چند ماه اخیر از آل هاشم منتشر شد و ناخواسته او را به پرچم‌دار یک جریان مردمی در نمازجمعه تبدیل کرد. او حتی فضای مجازی را نیز رصد می‌کند و با نویسندگانی که در خصوص او مطلب انتقادی یا حتی حمایتی می‌نویسند تماس گرفته و از آنان تشکر می‌کند و یا حتی تبریزی‌هایی که افتخارآفرینی می‌کنند معمولاً با تماس و تبریک امام‌جمعه شهرشان روبرو می‌شوند؛ اما اوج اقدامات امام‌جمعه تبریز زمانی بود که نرده‌های میان مردم و مسئولین را برداشت و صفوف نمازجمعه تبریز را یکدست کرد. این اقدام در رسانه ملی هم انعکاس ویژه‌ای یافت و هفته بعد هم خبر رسید در چند شهر همچون کرمان و مشهد نیز چنین اقدامی رخ‌داده است. در اقدامی ارزشمند بسیاری از ائمه جمعه خود پیش‌قدم شده و دستور جمع‌آوری نرده‌های موجود در مصلا را صادر نمودند. نرده‌هایی که یک روز به‌واسطه ترورهای منافقین و برای حفظ جان مسئولین و ائمه جمعه نصب‌شده بود، بعد از سه دهه به نماد شکاف میان مردم و مسئولین تبدیل‌شده بود.

امام جمعه تبریز در میان مردم

در مشهد نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه مشهد، در خطبه‌هایش از تصمیم برای برداشتن نرده‌های میان صفوف مردم در نماز جمعه مشهد خبر داد.  آیت‌الله «سید احمد علم الهدی» در بخشی از خطبه‌هایش دراین‌باره گفت:«اوایلی که امام‌جمعه مشهد شدم تقاضا کردم نرده‌های میان مسئولان و مردم در نماز جمعه برداشته شود و مجدد از مسئولان امنیتی استان درخواست دارم این مسئله را بررسی کنند و در صورت مصلحت این موانع میان مردم و مسئولان در صف نماز جمعه مشهد برداشته شود.» حکایت، در استان گلستان هم این‌چنین بود. آیت‌الله «سید کاظم نور مفیدی» نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان و امام‌جمعه گرگان خواستار اجرای این تصمیم شده بود که در نماز جمعه گرگان اجرایی شد.

این نرده‌ها مانعی برای حضور مردم در صف‌های جلویی بود و همچنین صف مسئولان را از مردم جدا می‌کرد و اغلب مسئولان در نماز جمعه با ورود به قسمت جلویی نرده‌ها، نوعی بی‌اعتنایی به مردم می‌کردند که با این اقدام تحسین‌برانگیز امام‌جمعه گرگان، مسئولان در کنار مردم خواهند بود. از کرمان هم خبر رسید که به دستور استاندار کرمان نرده‌های بین مردم و مسئولان در نمازجمعه کرمان برداشته می‌شود.» اخبار غیررسمی از شهر قم هم حکایت از آن داشت که آیت‌الله‌ «ابراهیم امینی»  امام‌جمعه قم در مراسم نمازجمعه این شهر حاضر نشد در جایگاه ویژه و صف اول نماز جمعه قم که در حصار نرده‌هاست حاضر شود. به‌این‌ترتیب، موج برداشتن نرده‌های میان مردم و مسئولان در صف‌های نماز جمعه که از تبریز آغازشده بود، فراگیر شد تا شاهد استقبال از این حرکت در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی باشیم.

البته این نحوه انعکاس سبب شد که برخی تصور کنند که صرفاً نرده‌ها به تقلید از تبریز حذف‌شده است اما واقعیت این است که این موج فراتر از یک تقلید ساده است و هرروز رسانه‌ها شاهد یک نوآوری منحصربه‌فرد و البته مردمی از سوی ائمه جمعه هستند.

همین آبان ماه سال ۹۶ بود که آیین معارفه امام‌جمعه جدید بهاباد برگزار شد و حجت‌الاسلام علی‌اکبر ابراهیمی بشکانی به‌عنوان امام‌جمعه جدید این شهرستان معرفی شد. حال تصویری در رسانه‌ها منتشرشده که امام‌جمعه را در لباسی متفاوت به تصویر کشیده است. حجت‌الاسلام علی‌اکبر ابراهیمی بشکانی در لباس کار و پای سفره کارگران نشسته است. تصویری ساده و دل‌نشین که خستگی همه مسئولین غیرمردمی و اشرافی را از تن به در می‌کند. یا مثلاً امام‌جمعه جوان شهر فرادنبه چهارمحال بختیاری در قامت یک ورزشکار بسکتبالیست ظاهرشده است. حجت‌الاسلام صفرعلی علیخانی امام‌جمعه شهر فرادنبه عضو تیم بسکتبال این شهر است و حتی در رقابت‌های جام دهه فجر برای این تیم به میدان رفته است.

تنوع این رفتارها حکایت از آن دارد که این رفتارها نه یک تقلید بلکه یک مشی جدیدی است که به مدد موج تبریز بیشتر از قبل موردتوجه رسانه‌ها قرارگرفته است. رفتاری که یک روز از تبریز و کرمان بروز پیدا می‌کند. یک روز در کرج و اهواز نمایان می‌شود و یک روز هم شهرهای کوچکی همچون فرادنبه و بهاباد را به صدر رسانه‌ها می‌کشاند.

اما بدون شک پدیده روز گذشته نمازجمعه؛ حجت‌الاسلام حاجتی امام‌جمعه موقت شهر اهواز بوده است. در نماز جمعه این هفته کارگران زحمتکش گروه ملی صنعتی فولاد اهواز که از نا عدالتی به ستوه آمده بودند پس از ۴ روز اعتراض درب استانداری و عدم توجه رضایت‌بخش مسئولان ذیربط با حضور در نماز جمعه از حق گرفته نشده‌شان گفتند و خواستار استیفای حقوقشان شدند. شاید خیلی‌های تصور می‌کردند این اقدام می‌تواند خوراک رسانه‌ای خوبی برای بیگانگان باشد اما رفتار متفاوت امام‌جمعه نه‌تنها آبی بر آتش نارضایتی کارگران مظلوم بود بلکه تریبون نمازجمعه را به تریبونی برای دفاع از مردم ارتقا داد.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در شرایطی که روزهای پایانی سال در حال فرارسیدن است هنوز حقوق ماهه‌ای آذر، دی و بهمن را دریافت نکرده‌اند و علاوه بر آن کارفرما با عدم واریز حق بیمه آنان به صندوق سازمان تأمین اجتماعی که موجب عدم تمدید دفترچه‌های درمانی‌شان شده است شرایط مصیبت باری را برای هزاران کارگر این مجتمع بزرگ صنعتی و خانواده‌هایشان به وجود آورده. این کارگران پس از ۴ روز اعتراض مقابل استانداری خوزستان و عدم پاسخگویی مسئولین با حضور در نماز جمعه خواستار استیفای حقوقشان شدند. قبل از نمازجمعه تعدادی از کارگران با حجت‌الاسلام حاجتی امام‌جمعه موقت اهواز دیدار کرده و مشکلات و دغدغه‌هایشان را مطرح نمودند.
در اواسط خطبه دوم، یکی از کارگران که در صفوف ابتدایی هم نشسته بود، با صدای بلند نکاتی را در خصوص مشکلاتشان مطرح کرد که عملاً باعث توقف خطبه‌های نمازجمعه شد، یکی از کارکنان ستادنمازجمعه به سمت وی رفت تا او را دعوت به آرامش کند اما خطیب جمعه از او خواست به آن کارگر فرصت بدهد تا با آرامش مطالبش را مطرح کند.

در ادامه کارگران با سردادن شعارهایی، اعتراض خود را نسبت به مشکلات به وجود آمده ابراز کردند که حجت‌الاسلام حاجتی هم از مردم خواست با کارگران هم‌زبان شوند و همه جمعیت مصلا شعار کارگران را تکرار کردند…

کارگزان فولاد اهواز در نماز جمعه

امام‌جمعه موقت اهواز ضمن همدردی با کارگران از دولت و مسئولان مربوطه خواست هرچه سریع‌تر نسبت به رفع مشکل این کارگران اقدامات لازم را انجام دهند و گفت ما بسیار خوشحالیم که برادرانمان برای عرض مشکل و رساندن صدای اعتراضشان به نمازجمعه آمده‌اند، نمازجمعه متعلق به این مردم و محل اصلی طرح مشکلات مردم است.

حجت‌الاسلام حاجتی با اشاره به حضور کارگران و کارکنان شرکت گروه ملی فولاد در نماز جمعه، خطاب به مسئولان دولتی و قضایی و نمایندگان مجلس، افزود: مشکلات را باید خودمان باتدبیر حل کنیم تا به تعبیر رهبر انقلاب، تبدیل به زخمی نشود که مگس بر روی آن بنشیند.

هرچند که این اقدامات تلاش‌هایی فردی و شخصی از سوی ائمه جمعه است تا مردم در میانه مشکلات معیشتی و نارضایتی‌های اجتماعی و تبعیض و بی‌توجهی مسئولین یک پناهگاه داشته باشند و دلشان به تریبون‌های نمازجمعه گرم شود؛ اما تغییر رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبری این نوید را می‌دهد که این موج تبدیل به یک‌رویه همگانی شود و تریبون‌های نمازجمعه پیشگام بازگشت مسئولین به میان مردم شود.

بر چسب ها

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Close