وضعیت نابه‌سامان ناوگان اتوبوسرانی زنجان با ۷۹ ‌اتوبوس فرسوده

با فرسوده شدن ناوگان اتوبوسرانی و همچنین نامناسب بودن اتوبوس‌های فعلی برای معلولان، دولت کماکان در تامین بودجه ناوگان اتوبوسرانی ناتوان مانده است.

اتوبوس‌های درون‌شهری  از جمله وسایل نقلیه‌ای است که توسعه آن سبب سهولت در جابه‌جایی‌ و حل مشکل ترافیک می‌شود.

از سوی دیگر تامین نیازهای اقتصادی و اجتماعی شهروندان و کمک به بر طرف‌کردن مشکلات زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا از جمله مواردی است که می تواند با توسعه زیر ساخت‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی امکان پذیر شود.

زنجان از جمله استان‌هایی است که نوسازی ناوگان اتوبوسراتی در آن بیشتر احساس می‌شود و  عدم تخصیص بودجه کافی موجب کاهش کیفیت کارایی ناوگان‌های اتوبوسرانی و  افزایش مشکلات ناشی از حمل و نقل میان مردم به خصوص معلولان و افراد مسن می‌شود. علی‌رغم درخواست های مردمی هم چنان رسیدگی به مسئله اتوبوسرانی امری دور از ذهن و ساکن به نظر می‌‌رسد.

حال سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا با وجود اینکه دولت و مسئولان برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا همواره مردم را به استفاده از حمل‌ و نقل عمومی تشویق می‌کنند ولی هیچ توجهی به ناوگان حمل و نقل عمومی‌ نمی‌شود؟ چرا هیچ توجهی به معلولان برای مناسبس‌سازی ناوگان حمل و نقل به خصوص ناوگان اتوبوسرانی نمی‌شود؟

فرهاد رفیعی، سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان اظهار داشت: متاسفانه ناوگان اتوبوسرانی زنجان در وضعیت نابه‌سامانی قرار دارد. استان زنجان دارای ۷۹ دستگاه اتوبوس فرسوده است و برای حل این مشکل اساسی نیاز به جایگزین اتوبوس‌های جدید داریم ولی کمبود شدید بودجه دولتی مانع رسیدگی به این مسئله می‌شود.

وی با استناد برآمار کلی کشور افزود: مشکل کمبود ناوگان نه تنها مختص استان زنجان بلکه مختص کل کشور است.بالای ۹۳ درصد اتوبوس های کشور فرسوده هستند و همین امر حوزه اتوبوسرانی را تحت شعاع قرار می دهد.

رفیعی در رابطه با امکانات حمل و نقل معلولان پاسخ داد: مسئولانی چون ما وظیفه ی ارائه و پیاده سازی برنامه های مناسب برای معلولین عزیز را دارند اما با وجود محدودیت‌ها، عدم تولید اتوبوس‌های جدید و همچنین فروش اتوبوس‌های فرسوده ناوگان اتوبوسرانی را با کاهش اتوبوس مواجه کرده است.

وی در ادامه اعلام کرد: در استان زنجان تنها یک اتوبوس ویژه معلولان بازسازی شده و در حال حاضر آماده به کار است اما فعلا نمی توان آن را وارد چرخه ناوگان کرد اما در صورت درخواست سازمان‌هایی چون سالمندان، بهزیستی و مدارس استثنایی برای حمل و نقل‌های موقت با هماهنگی های لازم در اختیارشان قرار داده می‌شود.

با تمام آنچه که گفته شد آنچیز که‌ مسلم است دولت یازدهم و دوازدهم در کنار تمام کاستی‌هایی که داشت، باید قبول کنیم نتوانست در این سال‌ها بودجه‌ای کلان برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی استان‌ها اختصاص دهد و از آنجاییکه عمر وسایل حمل و نقل عمومی نسبت به وسائل شخصی کوتاه هست باید نسبت به میانگین مشخصی حمل و نقل عمومی نوسازی شود.که متاسفانه این امر تاکنون محقق نشده است‌. از سوی دیگر هم شهرداری زنجان به دلیل نداشتن منابع پایدار نمی‌تواند در حد توان خود بخشی از ناوگان را نوسازی کند.

حال نوسازی ناوگان اتوبوسرانی استان خصوصا شهر زنجان به همت مسئولان استانی بستگی دارد و هرچقدر این ناوگان بهبود یابد قطعا رغبت عمومی برای استفاده از حمل‌ و نقل عمومی افزایش می‌یابد و امیدواریم مسئولان به خاطر مردم قدمی در این راستا بردارند البته باید گفت که امیدی نیست.

تسنیم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا سوال مقابل را پاسخ دهید ؟ *