آخرین اخبارایرانجهانسیاسیفرهنگی و اجتماعیگزارشویژه

چرا سید حسن آقامیری خلع لباس شد / ترویج اسلام تفرقه افکن و آمریکایی در کالبد «اسلام رحمانی» + عکس و فیلم

۳ عنوان اتهامی حسن آقامیری تشریح شد

مشخص شد دادگاه رسیدگی کننده به اتهامات حسن آقامیری با ریاست یا حضور دادستان کل کشور برگزار نشده است.

در پی انتشار غیرقانونی مفاد دادنامه صادر شده از سوی شعبه دوم دادگاه ویژه روحانیت توسط شخص محکوم علیه آقای سید حسن آقامیری که طی آن نامبرده به دوسالحبس تعلیقی و خلع لباس روحانیت محکوم گردیده و با توجه به بازتاب گسترده آن در فضای مجازی برخی از مفاد پرونده وی تشریح شد.

براساس اطلاعیه روابط عمومی دادستانی کل ویژه روحانیت اولاً اتهامات منتسب به وی که مستند به دلایل و مدارک موجود در پرونده می‌باشد، عبارت است از:

الف- توهین به مقدسات از طریق تمسخر و ایجاد شبهه در احکام ضروری اسلام از قبیل قصاص و تردید در اصالت قرآن کریم و اعتقاد به تحریف آن و تفاسیر خلاف صریح آیات شریفه قرآن درباره بهشت و جهنم و نیز نسبت دادن حکایات واهی و اهانت آمیز به برخی از ائمه معصومین علیهم السلام

ب- نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق نقل مطالب موهن و خرافی که موجب تزلزل در اعتقادات مردم و مخصوصاً جوانان مخاطب وی نسبت به معارف و اصول مسلم اسلام می‌شود.

ج- ارتکاب اعمال و رفتار خلاف شئون روحانیت و در نتیجه هتک حیثیت روحانیت که از بیان مصادیق آن خودداری می‌شود.

ثانیاً جلسه دادگاه رسیدگی کننده به ریاست یا با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای منتظری (دادستان محترم کل کشور) نبوده و این مطلب خلاف واقع است.

ثالثاً قطعاً اینگونه رفتار در برابر احکام صادر شده و اقدامات دادگاه پسندیده و منطبق با قانون نبوده و دادسرا و دادگاه را از ایفای رسالت و عمل به وظیفه قانونی خود باز نخواهد داشت.

وقتی آقامیری برای داعشی‌ها دعا کرد!/ دوقطبی‌سازی تفرقه افکن با تاکید بر عبارتی جعلی/ ترویج اسلام تفرقه افکن و آمریکایی در کالبد «اسلام رحمانی»

بدیهی است هر فرد متهم یا محکومی می‌تواند در چارچوب قانون حقوق خود را از مراجع ذیصلاح پیگیری نماید.

دین اسلام دین کاملی است که به زوایای مختلف زندگی انسان نگاه  ریشه ای دارد. اما در این رابطه دیده می شود که برخی از افراد با لباس و شخصیت‌های گوناگون از این دین کامل بخشی از آنرا اخذ کرده و قرائت من درآوردی از آن ارائه می دهند که زوایای دیگر در آن مغفول می ماند و گاه کار به انحراف کشیده می شود.

در همین رابطه اخیرا در مورد خلع لباس یکی از روحانیونی که با سخنان جذاب اما بی ریشه خصوصا در شبکه اجتماعی اینستاگرام با سازماندهی خاصی وارد شده و مورد توجه جوانان قرار گرفته بود با شکایت دادستان ویژه روحانیت تهران و به حکم قاضی شعبه دوم دادگاه کیفری به خلع لباس دائم محکوم شد.

این فرد کسی نبود جز «سید حسن آقامیری» که به نام «اسلام رحمانی» با اخذ یک وجهه یعنی رحمانیت دین اسلام که چندی پیش هم از سوی برخی از افراد در حوزه های سیاسی مطرح شده بود سعی کرد نام و نشانی در میان جوانان برای خود دست و پا کند. آقامیری اما در این راه مباحثی را مطرح می کرد که در درجه اول میان روحانیون مورد انتقاد قرار می گرفت؛ چراکه مطرح می شد این وجهه از اسلامی که وی به آن پر و بال داده است نقض کننده سایر زوایای دین اسلام است و همین موضوع سبب انحرافاتی است و از سوی دیگر وی با دستکاری های جدی و غیر اصولی در برخی از روایات و رویدادهای تاریخی خصوصا درباره واقعه عاشورا برای پررنگ کردن مبحث «اسلام رحمانی» مطرح می کرد، نه تنها شک و شبهه شدید وجود داشت و بسیاری از آنها از ریشه اشتباه بود بلکه دیده می شد که تناقضات جدی نیز با اصول اولیه و اساسی اسلام ایجاد می شود.

رهبر معظم انقلاب در نقد چنین مبحث من درآوردی به خوبی نکات تاریخ و انحرافی آن را روشن می سازند و بیان می فرمایند: «گاهی یک شعارهایی داده میشود، شعارهای به‌ظاهر اسلامی که باطناً اسلامی نیست؛ از جمله‌ی چیزهایی که اخیراً خیلی رایج شده و انسان می‌شنود در نوشته‌ها و در گفته‌ها، «اسلام رحمانی» [است]؛ خب، کلمه‌ی قشنگی است، هم اسلامش قشنگ است، هم رحمانی‌اش قشنگ است؛ امّا یعنی چه؟ تعریف اسلام رحمانی چیست؟ خب، خدای متعال، هم رحمان و رحیم است، هم «اشدّالمعاقبین» است؛ هم دارای بهشت است، هم دارای جهنّم است. خدای متعال، مؤمنین و غیر مؤمنین را یک‌جور به حساب نیاورده؛ اَفَمَن کانَ مُؤمِنًا کَمَن کانَ فاسِقًا لا یَستَوون.(۷) اسلام رحمانی که گفته میشود، قضاوتش در مورد مؤمن، در مورد غیر مؤمن، در مورد کافر، در مورد دشمن، در مورد کافرِ غیر دشمن چیست؟ همین‌طور پرتاب کردن یک کلمه بدون عمق‌یابی، کاری است غلط و احیاناً گمراه‌کننده.»

ایشان می فرمایند: «بعضی‌ها که در حرفها و نوشتجات و اظهارات این تعبیر «اسلام رحمانی» را به کار میبرند، انسان مشاهده میکند و خوب احساس میکند که این اسلام رحمانی یک کلیدواژه‌ای است برای معارف نشئت‌گرفته‌ی از لیبرالیسم، یعنی آن چیزی که در غرب به آن لیبرالیسم گفته میشود. البتّه تعبیر لیبرالیسم و عنوان لیبرالیسم برای تمدّن غربی و فرهنگ غربی و ایدئولوژی غربی هم تعبیر غلطی است؛ چون واقعاً آنها نه لیبرالند، نه اعتقاد به لیبرالیسم به معنای واقعی کلمه دارند؛ ولی خب حالا یک اصطلاحی است لیبرالیسم. اگر اسلام رحمانی اشاره‌ی به این است، این، نه اسلام است، نه رحمانی است؛ مطلقا. تفکّر لیبرالیستی از تفکّر اروپای قرن هجدهم و نوزدهم -یعنی زیربنای فکریاومانیستی که نفی معنویّت و خدا و مانند اینها است- سرچشمه میگیرد.»

اما مصادیق اسلام رحمانی که آقامیری به آن تاکید داشت و برای آن روایت می ساخت چه بود؟

دعا برای داعشی ها!

اقامیری با بیان اینکه تا حالا کسی را ندیده ام که برای داعشی ها دعا کند بیان می کند: اینها که بچه های خودمان هستند که! اینها بچه مسلمان هستند. روی مخشان کار کرده اند. ۹۹ درصد و نیم آنها اصلا مستضعف فکری هستند اصلا حرف به آنها نرسیده است. کسی با اینها حرف نزده است. مخشان را پر کرده اند از این حرف های بی ربط و بی حساب و بچه باورش شده است. یک عده سوء رفتارهای ما را هم جمع کرده اند و بهشان نشان داده اند دیگر یقین پیدا کرده است. فکر می کند اگر من را بکشد می رود بهشت. اگر من رو بکشی می روی بهشت من حاضرم این کار را بکنی و به بهشت بروی! هیچ مشکلی من با این موضوع ندارم.»

اینکه برخی از داعشی ها فریب خورده اند شاید موضوعی باشد که بدان باید با تامل نگاه کرد اما اینکه بگوییم همه آنها اینگونه هستند موضوع بسیار غلطی است. داعشی ها که خوی وحشی گری آنها مشخص است و بر خلاف آقامیری می خواهند برای خوشایند غرب چهره خشونت طلب و تروریستی از اسلام نشان دهند با برنامه ریزی غربی ها بوجود آمده اند.

اینکه آقامیری بیان می کند که حتی حاضر است که داعشی وی را بکشد و به بهشت برود موضوعی است که با اصل دین منافات دارد. اینکه دشمنی از جنس عمروعاص و معاویه و خوارج با ما دشمنی کند و ما بگوییم که اینها باید هدایت شوند و کاری به کشتار مردم بی گناهی که این فرقه های انحرافی انجام می دهند نداریم، یک انحراف بسیار بالایی است.

پررنگ کردن چهره رحمانی اسلام تا جایی که به مسلمانان ضربه بزند در هیچ جای دین اسلام و عمل ائمه اطهار نیامده است. حضرت علی (ع) هم در ابتدا در مقابله با خوارج آنها را نصیحت و موعظه کردند اما وقتی دیدند آنها خشونت کرده و اعمال منافی عفت عمومی انجام داده اند دیگر درنگ نکرده و خوارج را از بین بردند و بیان داشتند که چشم فتنه را درآوردند.

چرا جهنم!

آقامیری در بخشی از سخنان خود درباره جهان آخرت بیان می کند که چیزی که آقایان درباره جهنم می گویند اصلا قابل اثبات نیست و با توجه به اینکه خداوند انسان را دوست دارد و در جهان آخرت حقیقت عالم مشخص می شود، باید پرسید که چه چیزی تغییر می کند. خداوند در این جهان ما را دوست داشته و در جهان آخرت به همین منوال است. مگر خداوند ستار العیوب نیست چه دلیلی دارد که در آن دنیا نیز ستار العیوب نباشد. دلیل می خواهد، حق مستدل و مستند می خواهد دلیلی ندارد رفتارش با بنده هاش تغییر نکند. تو خدایی حق داری به من بگویی جرم کردی و من هم آدمم و به خودم حق می دهم بگویم عفت کو؟!!!

خدایی که اینطوری است و کرمش وسیله ی تقربش به اوست و به وسیله این کرم می توان به او نزدیک شد خب الان من برای چی باید نگران باشم.

وی در جای دیگر درباره سخنانش با یک دوقطبی سازی خاصی بیان می کند: خب شما این ها رو زدی و انقدر خدا رو مهربان کردی که اگر مردم بفهمند پر رو می شوند و گناهکار می شوند. آقای نگران! حضرت علی(ع) جواب شما رو داده است و امام می فرماید اتفاقات وقتی می توانم بیدار بشم و توبه کنم که بفهمم دوستم داری.

بازهم آقامیری با بزرگ نمایی یک وجهه وجوه دیگر اسلام را خدشه دار می کند تا بتواند حرف خود را درباره اسلام رحمانی به اثبات برساند. موضوع اینجاست که اگر بپذیریم که خداوند رحمانیتی وصف ناپذیر با توصیفاتی که آقامیری بیان می کند دارد، پس موارد دیگر مثل ظلم به انسان های دیگر چه می شود. حضرت علی (ع) درجات مختلفی برای توبه برشمرده اند و حتی اعلام فرموده اند که مومنی که توبه کرده باید گوشت تنی که از حرام بر بدنش بوجود امده را آب کند. (درجه بالای توبه) همچنین حق الناس در این موارد نیز بسیار با اهمیت است. اینکه خداوند از حق خود بگذرد مشخص نیست که انسان ها از حق خود بگذرند. خصوصا اینکه گناه آثار مختلفی دارد و برخی از موارد تا جایی است که زندگی بسیاری را تحت تاثیر قرار می دهد و اثراتش تا سالهای سال متداوم است.

عاشورا و روایت های دروغ و تفسیرهای انحرافی آقامیری  

اینکه با چهره رحمانی فقط به وقایع بنگریم سبب بروز آسیب های مختلفی می شود. درواقع منتقد باید جامع الاطراف باشد. قطعا نگاه با یک دیدگاه از اشتباه و انحراف مصون نخواهد بود.

این روحانی در برخوردی سلیقه‌ای با واقعه عاشورا که مصداق بارز تحریف این حماسه عبرت آموز است با نادیده گرفتن مبارزه جانانه اباعبدالله علیه السلام و یارانش با دشمنان، تنها به ذکر یک نمونه رفتار رحیمانه از سیدالشهداء علیه السلام که سند آن مخدوش است اکتفاء کرده و مجموعه احتجاجات و نفرین‌هایی که حضرت نسبت به دشمنان خود داشته‌اند را به راحتی نادیده می‌گیرد.

 او می‌گوید حتی در برزخ و قیامت نیز امام حسین (ع) پیشنهادی به قاتلان خود می‌دهد که اگر بپذیرند از آنان شفاعت می‌کند! و این سخن دقیقا خلاف عقیده شیعه است که عمل را پس از مرگ منقطع می‌داند. آیا این سخن همان سخن غلطی نیست که مسیحیان درباره علت به صلیب آویخته شدن عیسی می‌گویند و این واقعه را مایه شفاعت و بخشش امت مسیح می‌دانند. نکند جناب آقامیری مراسم هفتگی هیئات را با موعظه‌های یکشنبه کلیسا اشتباه گرفته‌اند!

آقامیری در ادامه نگاه تحریف آمیز خود به واقعه عاشورا در یکی دیگر از پادکست‌ها می‌گوید: «اصلا اینا – اهل بیت امام حسین علیه السلام – رفتند شام که حال شامی‌ها رو عوض کنند برای نجاتشون!»

 او در ادامه پادکست نیز جملاتی را بیان می‌کند تا مخاطب باور کند اهل بیت با میل خود و نه با حال اسارت و در نهایت غم و اندوه راهی شام شده‌اند. درحالی که کمتر شیعه‌ای از جسارت‌های شامیان به کاروان اسراء و جمله معروف امام سجاد علیه السلام در پاسخ به پرسش یکی از یاران خود که دردناک‌ترین قسمت این سفر را حضور در شام می‌دانست را نشنیده است.

گذشته از این در مقاتل مختلف نقل شده که حضرت زینب سلام الله علی‌ها مردمان خیانتکار کوفه را نفرین کرده اند.

آیا سخنرانی که ذاکر مصائب اهل بیت است تا به حال این نقل‌ها را در مقاتل ندیده؟ یا تعمدی در ایجاد این انحراف در روایات تاریخی بوده است؟

دوقطبی سازی از شیعه با تاکید بر روی عبارت جعلی اسلام رحمانی

همانطور که گفته شد اسلام رحمانی یک واژه جعلی است. اینکه دین اسلام که زوایای مختلفی دارد و علما و بزرگان همواره این دین را دین کاملی عنوان کرده اند فقط به یک صورت به آن نگاه شود و زوایای دیگر آن مغفول بماند هم انحراف است و هم ظلم به دین و  هم ظلم به نفس خودمان که خود را از شناخت ابعاد مختلف اسلام محروم کرده ایم.

خصوصا اینکه آقامیری برای پررنگ کردن اسلام رحمانی دست به یک کار ضد دین زده است و میان مومنان تفرقه افکنی می کند. درواقع دوقطبی کاذبی که وی با اسلام رحمانی که در مقابل آن قطعا اسلام خشونت طلب وجود دارد ایجاد کرده است و در همه سخنان وی این دوقطبی آشکار است و تکنیکی است که وی سعی می‌کند مخاطب خود را با آن به سخنان خود معطوف کند، مشکل اساسی سخنان اوست. او برای اینکه سخنان خود را مستدل کند همواره به علمای دین و منابع مهمی که در طول سالهای مختلف دین اسلام و مذهب شیعه مطرح و بحث و تبادل نظر شده است و در یک سخنرانی نمی گنجد، حمله می کند.

اسلام رحمانی را اسلام دموکراتیک نیز می‌خوانند که بنا بر نظر قائلان آن، در نقطه‌ی مقابل اسلام خشونت‌طلب و تندرو و افراطی قرار می‌گیرد، اما گنجانیدن صفت «رحمانی» در این تعبیر، به‌معنی آن نیست که این‌گونه از اسلام (که البته در واقع اسلام نیست) تنها به‌واسطه‌ی صفت یادشده از اقسام دیگر متمایز می‌شود. روشن‌فکران شبه‌دینیِ لیبرال معتقدند که در اسلام خشونت‌طلب، زور، قهر، غلبه و غلظت، تعیین‌کننده است، اما اسلام رحمانی از گفت‌وگو، تکثر، آزادی و تحمل مخالفت دفاع می‌کند و انحصارگرایی و تنگ‌نظری و تحجر را برنمی‌تابد.

در این راستا نیز تفرقه افکنی و تخریب وجهه علمای اعصار مختلف دین اسلام و بی وجهه کردن پیشنیان در نزد جوانان از جمله انحرافات بزرگ آقامیری بوده که موجب شده که وی برای همیشه خلع لباس شود. این درحالی است که در این چند ساله که این فرد با لباس و وجهه روحانیت علیه این لباس و دین اسلام واقعی عمل کرده است با صبر و حوصله فراوان در مقابل این بدعت هایی که مطرح کرده برخورد شده است که موجب انتقاد بسیاری شده که چرا با وی برخورد جدی نمی شود.

سید حسن آقامیری
سید حسن آقامیری

سید حسن آقامیری کیست؟/ از چرندیات خواندن آیات قرآن درباره عذاب در جهنم تا تحریف ماجرای اسارت خاندان اهل بیت(ع)

در ادامه به سخنرانی‌های این روحانی خواهیم پرداخت؛
به گزارش دیدبان بخش‌های بسیاری از سخنان این روحانی، ضدیت آشکاری با نص صریح قرآن کریم و روایات متقن اهل بیت علیهم السلام دارد. از آن جمله می‌توان به مورد زیر اشاره کرد: او در یکی از پادکست‌های خود ۱ علنا عذاب الهی را چرندیات خطاب کرده و می‌گوید: «یه خدایی براتون درست کردند وایستاده آدما رو آویزون کنه بسوزونه آب جوش بهشون بده بخورن اینا چرندیاته بهتون میگند! یه مشت دری وریه بهتون میگند! ۲»
شکی نیست که آیات مربوط به جهنم و جاودانگی در آتش عذاب الهی در متن قرآن موجود است و این سخنان انکار بدیهی آن آیات است؛ که از آن جمله می‌توان به آیات زیر اشاره کرد.
خَالِدِینَ فِیهَا لَا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ یُنظَرُونَ ۳
در آن (لعنت) جاودانه‌اند و نه عذاب از ایشان کاسته می‌گردد نه مهلت داده می‌شوند
فَشَارِبُونَ عَلَیْهِ مِنَ الْحَمِیمِ﴿۵۴﴾ فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِیمِ﴿۵۵﴾ هَـذَا نُزُلُهُمْ یَوْمَ الدِّینِ ۴
از آب جوشیده می‌نوشند (۵۴) همچون نوشیدن اشتران تشنه (۵۵) این است پذیرایی آنان در روز جزا
آقامیری در عین تأکید بر آیاتی که در بردارنده مفهوم رحمت است چنان آیات عذاب را نادیده گرفته و تمسخر می‌کند که گویا اصلا این آیات جزئی از قرآن نیست. حال بد نیست بدانیم خود قرآن چه دیدگاهی نسبت به این رفتار گزینشی دارد:
الَّذِینَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِینَ ﴿٩١﴾ فَوَرَبِّکَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ ﴿٩٢﴾ عَمَّا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿٩٣﴾۵
کسانی که قر آن را جزء جزء نمودند (به بخشی عمل کردند و بخشی را وا گذاشتند) (۹۱) پس به پروردگارت سوگند از همه آنان خواهیم پرسید (۹۲) از آنچه انجام می‌دادند (۹۳)
أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَن یَفْعَلُ ذَلِکَ مِنکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ الْقِیَامَهِ یُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّـهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿٨۵﴾۶
آیا شما به پاره‌اى از کتاب ایمان مى‌آورید، و به پاره‌اى کفر مى‌ورزید؟ پس جزاى هر کس از شما که چنین کند، جز خوارى در زندگى دنیا چیزى نخواهد بود، و روز رستاخیز ایشان را به سخت‌ترین عذاب‌ها باز برند، و خداوند از آنچه مى‌کنید غافل نیست.
آیا این طلبه جوان از سرانجام این رفتار سلیقه‌ای که قرآن نسبت به آن هشدار داده آگاه است؟
این روحانی درحالی این سخنان مخالف با قرآن را اظهار می‌دارد که بنابر روایات معتبر شیعه، حتی کلام معصومین نیز چنانچه با قرآن در تعارض باشد از درجه اعتبار ساقط است تا چه رسد به کلام یک مبلغ دینی.
۱) قال النبی صلی الله علیه إذا جائکم عنیّ حدیثٌ فأعرِضوه علی کتاب الله تعالی فما وافق کتاب الله فاقبلوه و ما خالفه فضربوا به عرض الحائط ۷،

۲) قال الإمام الصادق علیه السلام ما لم یوافق من الحدیث القرآن فهو زخرف ۸

قرآن را نمی‌فهمیم!

او در یکی دیگر از سخنرانی‌های ۹ خود می‌گوید «این قرآن نظمش بهم خورده، بنی امیه و بنی عباس پونصد سال با این قرآن حکومت کردن ما نمی‌تونیم بفهمیمش!» او در حالی در لفافه قرآن را تحریف شده و غیرقابل استفاده می‌خواند که تمام ائمه که خود پاسبان قرآن بوده‌اند مردم را به خواندن و عمل کردن به این قرآن دعوت کرده‌اند. به راستی چرا باید شخصی با چنین اعتقادی در لباس روحانیت خویش را منتسب به حوزه علمیه کرده و سلیقه شخصی خود را که کاملا بر خلاف عقاید شیعه است به نام موضع روحانیت بر روی منبر رسول خدا ابراز کند؟ و سازمان تبلیغات اسلامی که متولی امور مبلغین و اهل منبر است تنها تماشاگر باشد؟
سید حسن آقامیری کیست؟/ از چرندیات خواندن آیات قرآن درباره عذاب در جهنم تا تحریف ماجرای اسارت خاندان اهل بیت(ع)
لیاقتِ شفاعت
نکته دیگری که آقامیری با گفتار‌های گوناگون بر آن تأکید می‌کند مسأله شفاعت عام اهل بیت –خصوصا امام حسین علیه السلام – از گناه کاران در روز قیامت است.۱۰ او بار‌ها به روایت رفتار امام حسین علیه السلام با شمر بن ذی الجوشن پرداخته و ایشان را شفیع تمام گناهان دانسته و یا در پادکست دیگری درباره حضرت زهرا سلام الله علی‌ها می‌گوید: «یه مادری داری تو محشر میاد بی نهایت گناه آورده باشی دستتو میگیره» ۱۱
با اندکی دقت در آیات و روایات موجود می‌توان به غلط و خطرناک بودن این دیدگاه پی‌برد؛ مگر نه این که شفاعت جز به اذن خداوند متعال انجام نمی‌شود ۱۲ و مگر نه این که اهل بیت در روایات مختلف شفاعت خود را مخصوص عده خاصی از خطا کاران دانسته‌اند و صراحتاً برخی از گناهان را موجب دور شدن از شفاعت قلم داد کرده‌اند، از جمله روایت منسوب به امام صادق علیه السلام «شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نخواهد رسید» ۱۳.
به راستی آیا این حرکت کورکورانه باعث رواج بیشتر گناه و فحشا در جامعه به بهانه تصویر موهومی که آقامیری از شفاعت ارائه داده نخواهد شد؟
عاشورای سید حسن
این روحانی در برخوردی سلیقه‌ای با واقعه عاشورا که مصداق بارز تحریف این حماسه عبرت آموز است با نادیده گرفتن مبارزه جانانه اباعبدالله علیه السلام و یارانش با دشمنان، تنها به ذکر یک نمونه رفتار رحیمانه از سیدالشهداء علیه السلام که سند آن مخدوش است اکتفاء کرده و مجموعه احتجاجات و نفرین‌هایی که حضرت نسبت به دشمنان خود داشته‌اند را به راحتی نادیده می‌گیرد.۱۴ به راستی به چه دلیل یک روحانی که باید خود را وارث شمشیر مبارزه نهضت حسینی بداند سعی دارد تا حقیقت این قیام را وارونه جلوه دهد تا جایی که در سخنان خود هدف از قیام و شهادت امام را ایجاد فرصت شفاعت از گناه کاران نشان می‌دهد! ۱۵ او می‌گوید حتی در برزخ و قیامت نیز امام حسین (ع) پیشنهادی به قاتلان خود می‌دهد که اگر بپذیرند از آنان شفاعت می‌کند! و این سخن دقیقا خلاف عقیده شیعه است که عمل را پس از مرگ منقطع می‌داند. آیا این سخن همان سخن غلطی نیست که مسیحیان درباره علت به صلیب آویخته شدن عیسی می‌گویند و این واقعه را مایه شفاعت و بخشش امت مسیح می‌دانند. نکند جناب آقامیری مراسم هفتگی هیئات را با موعظه‌های یکشنبه کلیسا اشتباه گرفته‌اند!
سید حسن آقامیری کیست؟/ از چرندیات خواندن آیات قرآن درباره عذاب در جهنم تا تحریف ماجرای اسارت خاندان اهل بیت(ع)
آقامیری در ادامه نگاه تحریف آمیز خود به واقعه عاشورا در یکی دیگر از پادکست‌ها می‌گوید: «اصلا اینا – اهل بیت امام حسین علیه السلام – رفتند شام که حال شامی‌ها رو عوض کنند برای نجاتشون!» ۱۶ او در ادامه پادکست نیز جملاتی را بیان می‌کند تا مخاطب باور کند اهل بیت با میل خود و نه با حال اسارت و در نهایت غم و اندوه راهی شام شده‌اند. درحالی که کمتر شیعه‌ای از جسارت‌های شامیان به کاروان اسراء و جمله معروف امام سجاد علیه السلام در پاسخ به پرسش یکی از یاران خود که دردناک‌ترین قسمت این سفر را حضور در شام می‌دانست را نشنیده است.۱۷
گذشته از این در مقاتل مختلف نقل شده که حضرت زینب سلام الله علی‌ها مردمان خیانتکار کوفه را نفرین کرده اند.۱۸
آیا سخنرانی که ذاکر مصائب اهل بیت است تا به حال این نقل‌ها را در مقاتل ندیده؟ یا تعمدی در ایجاد این انحراف در روایات تاریخی بوده است؟
چرا ساکتیم؟
از مجموعه آنچه گفته شد مشخص می‌شود که این روحانی جوان در حال انتشار تفکری ست که هرچند در نگاه اول به ظاهر برای مخاطبان خصوصاً نسل جوان، زیبا به نظر می‌آید، اما نتایج فاسد و مخربی در پی‌خواهد داشت، زیرا علی‌رغم برخی نکات صحیح که در بین سخنان این روحانی یافت می‌شود هسته مرکزی این تفکر به دلیل ضدیت با قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام عمیقا فاسد است. علاوه بر این، دیدگاه ایشان نسبت به جزئیات واقعه عاشورا و تلاش برای تغییر دادن چهره این واقعه از یک الگو، برای مبارزه حق و باطل به یک اتفاق منفعل و سکولار زنگ خطریست که از چند سال قبل توسط رهبر انقلاب به صدا درآمده بود. بسیار جای تأسف است که یک روحانی بر فراز منبر و با استفاده از ظرفیت عمیق مجالس عزاداری در شهر قم که پایتخت تشیع است علناً واقعیت عاشورا را وارونه جلوه می‌دهد و مسلمات عقاید شیعه را تخطئه می‌کند.

سید حسن آقامیری کیست؟/ از چرندیات خواندن آیات قرآن درباره عذاب در جهنم تا تحریف ماجرای اسارت خاندان اهل بیت(ع)

در این میان حوزه علمیه و نهاد‌های مسؤول نه تنها با این انحراف مقابله نکرده و نمی‌کنند؛ بلکه همین سکوت باعث شده اخیراً او فعالیت خود را در قالب مشاوره و آموزش سبک زندگی به شهر‌های دیگر نیز گسترش دهد.

۱. https://www.aparat.com/v/EBWMu
۲. https://www.aparat.com/v/EBWMu
۳. آیه ۸۸، سوره آل عمران
۴. آیات ۵۴-۵۶، سوره واقعه
۵. آیات ۹۱-۹۳، سوره حجر
۶. بخشی از آیه ۸۵، سوره بقره
۷. تفسیر ابوالفتوح رازی، جلد ۵، صفحه ۳۸۸، انتشارات بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی
۸. اصول کافی، جلد ۱، صفحه ۶۹، ئارالکتب الاسلامیه
۹. https://www.aparat.com/v/QJtAW
۱۰. http://bidarbash.net/sounds/main/Play_Sound/id/۱۶۹،
۱۱. http://bidarbash.net/sounds/main/Play_Sound/id/۱۶۳،
۱۲. آیه ۲۵۵، سوره بقره
۱۳. فروع کافی، جلد ۳، صفحه ۲۷۰، انتشارات انصاریان
۱۴. http://bidarbash.net/sounds/main/Play_Sound/id/۱۶۹،
۱۵. همان
۱۶. http://bidarbash.net/sounds/main/Play_Sound/id/۱۶۳،
۱۷. ناسخ التواریخ، صفحه ۱۰۴ و سوگنامه آل محمد، صفحه ۳۰۴،
۱۸. الاحتجاج، جلد ۲، صفحه ۳۰۴
سیدحسن؛ که گور می‌گرفت در گذشته۱. مسئول بسیج حوزه علمیه شهید صدوقی، با شلوار پلنگی و بادگیر و کلاه، #حاجی_گیرینوف تُندخو و سختگیری بود که به محض احساس تکلیف، بدون مماشات با لگدی محکم درب حجره (خوابگاه طلبگی) رو باز می‌کرد تا مانع گوش دادن موسیقی طلبه تنهای حجره نشین باشه، تلویزیون کوچیک سیاه و سفیدی که قاچاقی تو پستوی حجره برای دیدن اخبار و سریال هست رو ضبط کنه و یا قلیون و سیگاری رو خاموش کنه که ممکنه مدرسه رو به آتیش بکشه!

۲. تجسس و استراق سمع قربه الی الله، خبرچینی با خلوص نیت، عمل بر مبنای #باهتوهم ، سزای اونایی بود که دوست هیئتی و #مداح شون رو به حوزه دعوت می‌کردند، تا با تشکیل کمیته انضباطی، عبرت طلّاب باشند که مبادا پاشون به انحرافکده هیئت باز بشه!

۳. دوقطبی سازی #بسیج با #هیئت از رسالت‌های اصلی لیدر بسیجی‌های حوزه علمیه شهید صدوقی بود که تا پای جون برای این #انشقاق_مقدس ایستاد تا بسیج آلودۂ هیئت نشه که نهایتا منجر به قلع و قمع ۵۰ طلبه هیئت برو از مدرسه باشه!

۴. بعد از سه سال درگیری و تنش با بسیجی دلاور سیدحسن آقامیری، تو اردوی مشهد روابط تقریبا به حالت عادی برگشت.
آقامیری بعدها مسیری رو انتخاب کرد و ما که از نزدیک اونو می‌شناختیم، شگفت زده از سرعت تحولات اعتقادی و شخصیتی اش بودیم. آقامیری دیگه مسلح به کلاشینکف نبود، سلاح جدیدش منبر، پادکست، #تلگرامو #اینستاگرام بود. با شلوار جین، رو منبر هیئت ها از بیداری و اخلاق انسانی می‌گفت. تهمت، سرک کشیدن، قضاوت کردن و… رو نکوهش می‌کرد! تو آشوب‌های ۸۸ کنار معترضین بود، با شلوارک ورزش می‌کرد، تئاتر و سینما می‌رفت و با #سلبریتی ها سلفی می‌گرفت!

۵. حقیقتا امروز از شنیدن خبر حکم قضائی و#خلع_لباس آقامیری ناراحت شدم. اما شاید اتفاق امروز، کفاره دیروزش باشه و مثل آئینه‌ای مقابلش، کمی به تفکر دعوتش کنه تا تغییر و تحولاتی که پیش رو داره رو به نحو دیگه ای مدیریت کنه!
شاید، شاید از این به بعد برام باورپذیر تر باشه و بتونم یه کم جدی تر به حرفاش گوش کنم!

یا لطیف

نقل از محمد حسن رضایی، هم درس ایشون. .

جنجال‌های حسن آقامیری از کی شروع شد؟

حجت‌الاسلام سیدحسن آقامیری از خطبایی است که فایل‌های صوتی و تصویری‌اش در فضای مجازی دست به دست می‌شود و سخنان جنجالی و پربحثی دارد. فارس در سال ۹۵ اولین واکنش مخاطبان به اظهارات این روحانی را منتشر کرد. وی در آن زمان در اظهارنظر‌های خود گفت: «من کار اقتصادی انجام می‌دهم، کاسبی می‌کنم. نه اینکه منبر درآمد نداشته باشد؛ ولی من کاسبم و دنبال کار حلال هستم. برای کار هم شأن قائل نیستم؛ اگر مثلاً بتوانم در قم رستوران تأسیس کنم؛ حتماً این کار را انجام می‌دهم.

جنجال های حسن آقامیری از کی شروع شد؟

اهل بیت (ع) کار می‌کردند؛ اما برخی تصور می‌کنند که اهل بیت (ع) دست به خاک می‌زدند طلا می‌شد و کاری انجام نمی‌دادند؛ در حالی که این‌گونه نیست همه آن‌ها شاغل بودند کشاورزی می‌کردند، تجارت می‌کردند و روایت‌های بسیاری هم در این زمینه وجود دارد. در یکی از هیئت‌های قم سؤال کردم که شغل حضرت ابوالفضل (ع) چه بود؟ هیچ کس نمی‌دانست. به آن‌ها گفتم می‌دانید چرا نمی‌دانید؟ چون نمی‌دانید شغل من و امثال من چیست؛ چون اگر حضرت ابوالفضل (ع) شغل داشته باشد حاج آقا هم باید شغل داشته باشد؛ بنابراین ابوالفضلِ ذهن شما باید بیکار باشد تا بیکاری ما [روحانیون]توجیه شود.»

در پی اظهارات روحانی جنجالی شبکه‌های اجتماعی و واکنش اساتید حوزه‌،‌ مخاطبان  نیز در نظراتی نسبت به اظهارات حجت‌الاسلام آقامیری موضع گرفتند و منشأ اصلی آن را «سواد اندک، شهرت‌طلبی و عوام‌فریبی» دانسته‌اند.

یکی از مخاطبان در بخش نظرات نوشت: طلبه‌ای که خوب درس نخوانده همین بهتر که برود رستوران بنا کند. شاید لااقل غذای خوبی به مردم بدهد. مردم تشنه روحانی باسواد و باتقوا هستند و حاضرند برای عالم عامل نه تنها مال بلکه جان هم بدهند.

فرد دیگری درباره نوع سخن گفتن حجت‌الاسلام آقامیری نوشته است: «کلاً این هم یک راهی برای مشهور شدن است که انسان حرف‌های غیر معمول و در بسیاری موارد ناصحیح را بزند تا شنونده پیدا کند و اخبارش منتشر شود، وقتی هم که در لباس روحانیت باشد و اینطور عموم حوزویان را به بیکارگی متهم کند، مشتری پیدا می‌کند. البته به نظر من ایشان خودشان جوری طلبگی کرده‌اند که واقعا بیکار بوده‌اند. تنها یک ظاهری از بعضی روایات دیده‌اند و به دلیل کمبود سواد و اینکه کار پژوهشی و دقیق علمی بلد نیستند، به این ورطه‌ها کشیده شده‌اند. سخنان ایشان درباره قیامت و رحمت خدا و اینکه اصلا جهنم وجود ندارد و … هم در میان افراد لاقید و هم در بعضی از جوانان معصوم و بی‌خبر جامعه طرفدار پیدا کرده و به شدت به اباحه‌گری دامن می‌زند.»

مخاطبی به نام محمد تأکید کرده است: «گرچه پول می‌تواند اسباب راحتی و رفاه را برای فرد طالب علم ایجاد نماید، اما دنیاطلبی و مشغولیت ذهن به مادیات، انسان را از علم‌آموزی باز می‌دارد. دانشمند و محقق نباید دغدغه فکری برای به دست آوردن پول داشته باشد و باید تمام وقت به دنبال علم‌آموزی باشد. همان طوری که در کشورهای پیشرفته افراد محقق تمام زندگی خود و فکر و ذهن خود را وقف تخصص خود نموده‌اند. اگر یک دانشمند فیزیک به دنبال کشاورزی باشد و مجبور باشد برای امرار معاش کشاورزی هم انجام بدهد، هیچ گاه نمی‌توان از او توقع داشت که علم او در زمینه فیزیک به جایی برسد. روحانی هم اگر می‌خواهد به جایگاه علمی بالا دست یابد و اهل تحقیق باشد باید خود را وقف علم کند. اگر به عنوان مبلّغ هم بخواهد کار کند، باز هم باید بطور حرفه‌ای روی کار تبلیغ وقت بگذارد. بنابراین اگر یک مبلغ دینی بخواهد هم مردم را موعظه کند و هم کشاورزی کند و هم رستوران داشته باشد، در هیچ کدام از این کارها موفق نخواهد بود!»

در نظر دیگری می‌خوانیم: «روحانیانی که دنبال کسب اقتصادی هستند در بین یک عده آدم سطحی‌نگر جاذبه دارند. کار روحانیان همان نوشتن کتاب و درس و بحث و پژوهش هست.»

دیگری نوشته است: «امیدوارم آقای آقامیری که منتسب به خاندان رسالت هستند طوری صحبت کنند که احترام خاندان رسالت و اعتماد مردم خدشه‌دار نشود ثانیا با منبع باشد، ثالثاً مهمترین موضوع که رعایت ادب که مهمترین آموزه این خاندان است رعایت شود. ضمناً ایشان اگر می‌توانند در قالب رستوران‌داری خدمت کنند بسم الله و اشکالی ندارد که نیازی هم به لباس طلبگی نیست، همانطور که پزشکی که تصمیم می‌گیرد فرضاً رستوران‌داری بکند دیگر با لباس پزشکی و ابزارهای مربوطه در محل رستوران ظاهر نمی‌شود اما اگر در مقام رسالت تبلیغ می‌خواهیم حرکت کنیم ابزار و لوازمی نیاز است نه اینکه ابزارش بالا نشستن مجلس باشد بلکه علم، تقوا و بصیرت داشتن در عر صه‌های مختلف است.»

یکی دیگر از مخاطبان معتقد است: بعضی حرف‌هایش درست است اما بسیاری از آنها به دلیل سواد سطحی که ایشان دارد اشتباه است. یک سری پیشنهادات جالبی دارد اما حرف‌هایش ترکیبی از درست و غلط است که عوام هم راحت قبول می‌کنند. به نظرم اگر ایشان روی سوادش کار کند و همه را متهم نکند و اندکی هم به کار خودش برسد و روی خودش کار کند، درست می‌شود.»

چند نفری هم به طنز نوشته‌اند: «به دنبال گرین کارت است».

مخاطب ناشناسی پرسیده است: چنین خروجی‌هایی از حوزه جای تعجب دارد و باید بررسی شود که چرا جدیداً حوزه علمیه از این مدل خروجی‌ها زیاد دارد؟

حسین از مشهد نوشته است: «ایشون دغدغه دین ندارند، دغدغه “مطرح شدن” دارند.

نمی‌گویم تمام حرف‌هایشان از بن غلط است اما لحن و ادبیات و تفسیرهای ناقص و بعضا اشتباه، ایشان را محبوب یک عده افراد ناآگاه و بعضا مغرض کرده.»

حسن هم گفته: «من چندین بار در مجالس خصوصی ایشان در قم حضور داشتم که زبان به لعن و نفرین برخی از افراد گشودند. به نظر من آدم نباید برای طرفدار پیدا کردن، پا روی حق بگذارد و مطابق میل اطرافیان حرف بزند…»

ناشناسی هم نوشته: «بنده یکی از اساتید مقدمات و سطح عالی حوزه علمیه قم هستم و ایشان سیدحسن را می‌شناسم، تا پارسال که اطلاع داشتم ایشان هنوز مقدمات را تمام نکرده و سواد حوزوی چندانی ندارد ولی با همین چرت وپرت‌ها معروف شده از باب “خالف تعرف”: مخالفت کن، معروف می‌شوی!»

مخاطبی هم با عنوان «مدرسه شهید صدوقی» چنین بیان کرده است: «من هم مدرسه‌ای این عزیز بودم. ایشون ابتدای طلبگی بسیار افراطی بودند و اکنون بسیار تفریطی. قال امام المتقین علی علیه السلام: “لا ترى الجاهل الا مفرطاً أو مفرطا”. مگر با عنایت خدا عاقبت بخیر بشود.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا سوال مقابل را پاسخ دهید ؟ *

Close