اقتصادیایرانجهانسیاسیصفحه اصلیگزارشویژه

چند روز پس از توقف سرمایه‌گذاری پژو سیتروئن در تهران/ بوئینگ: هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نمی‌دهیم

خبرگزاری فرانسه نوشت: «بوئینگ می‌گوید هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نخواهد داد.»

«استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا پس از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور برای خروج از برجام گفته بود که مجوزهای دو شرکت بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران لغو خواهد شد.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که واشنگتن روز ۱۸ اردیبهشت سال جاری اعلام کرد که از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، خارج خواهد شد.

به گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا که مجوز صادرات را کنترل می‌کند، اعلام کرده بود که آمریکا پس از یک دوره ۹۰ روزه دیگر نمی‌تواند اجازه صدور هواپیمای مسافربری، قطعات و خدمات آن به ایران را بدهد.

«گوردون جاندرو» سخنگوی بوئینگ هم پس از اظهارات منوچین گفته بود: «همانطور که از ابتدای این فرآیند گفته‌ایم، همچنان مقررات دولت آمریکا را دنبال می‌کنیم.»

اما بر اساس قرارداد بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با شرکت بوئینگ، قرار بود ۸۰ هواپیما به ایران تحویل شود. قرار بود که ۵۰ فروند از این هوپیماها مدل ۷۳۷ و ۳۰ فروند دیگر مدل ۷۷۷ پهن پیکر باشند که در یک دوره ۱۰ ساله به ایران ایر تحویل شوند. ارزش این قرارداد بیش از ۱۶ میلیارد دلار ذکر شده بود.

بوئینگ در حالی به قرارداد خود با ایران وفا نمی‌کند که روز دوشنبه، شرکت فرانسوی پژو – سیتروئن نیز اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های خود در ایران را متوقف می‌کند.

در حالی که هنوز تحریم‌های واشنگتن عملا بازنگشته‌اند، شرکت‌های اروپایی در حال ترک ایران هستند. تمام این موارد در حالی رخ می‌دهند که کشورهای اروپایی از پایبندی خود به برجام سخن می‌گویند.

بازخوانی اعتماد دوباره به پژو: از نعمت‌زاده و مدیرعامل ایران‌خودرو تا رسانه حامی دولت+عکس

شرکت پژو فرانسه سرانجام اعلام کرد که به علت بازگشت تحریم‌های آمریکا، به همکاری خود با ایران خاتمه خواهد داد. پیش از این، شرکت نفتی توتال هم از قطع همکاری با ایران خبر داده بود. ادامه فروش ایرباس به ایران نیز همچنان مبهم است. یعنی سه قراردادی که دولت روحانی بیشترین تبلیغ رسانه‌ای روی آنها به عنوان دستاورد برجام می‌کرد، به سرنوشت نافرجامی کشیده شده‌اند.

اینکه این شرکت‌های فرانسوی که برای دعوت از آنها برای حضور در ایران، شخص رئیس‌جمهور کشورمان در بهمن ۱۳۹۴ و پس از برجام به پاریس سفر کرده بود، اکنون به راحتی بازار ایران را ترک کرده و تمام قراردادها و تعهدات خود را زیر پا می‌گذارند، نشانه نگاه حقارت‌بار آنها به ایران است. فرانسوی‌ها هر بار خواستند با سلام و صلوات راهی ایران می‌شوند و افرادی چون نعمت‌زاده، آخوندی و زنگنه برای آنها فرش قرمز پهن می‌کنند، و هر زمان که آمریکا تشری بزند، به راحتی راه خروج را در پیش می‌گیرند.

زمانی که پژو در زمان دولت دهم به بهانه پیروی از تحریم‌ها از بازار ایران خارج شد، هیچ غرامتی پرداخت نکرد اما پس از برجام که دوباره به ایران بازگشت، وعده داد که غرامت خساراتی که بابت خروج ناگهانی از ایران را زده، به ایران‌خودرو پرداخت می‌کند. اما برخلاف اظهارات مسئولان دولت یازدهم درباره پرداخت غرامت از جانب پژو، نهایتا مشخص شد این شرکت به جای پرداخت نقدی خسارت، قول داده در فروش امتیازات و لیسانس‌ها به ایران، تخفیفاتی قائل خواهد شد.

اکنون دوباره پژو با بدعهدی بازار ایران را ترک می‌کند، اما مشخص نیست که آیا این شرکت تعهدی برای پرداخت غرامت به ایران داده است، یا خیر؟ زیرا قرارداد پژو نیز مثل توتال، محرمانه است.

با خروج بی‌دردسر پژو از بازار ایران، اظهاراتی که مسئولان دولت یازدهم درباره محکم‌کاری در قرارداد جدید با ایران مطرح می‌کردند، واهی و نادرست از کار درآمده است.

۱۷ بهمن ۱۳۹۴ چند هفته پس از اجرای برجام و سفر روحانی به پاریس، نعمت‌زاده وزیر صنعت دولت یازدهم با بیان اینکه پرداخت غرامت قرارداد قبلی پژو با ایران خودرو در قرارداد جدید دیده شده است، گفت: میزان غرامت جزو مفاد قرارداد است، البته این قرارداد محرمانه است.

نکته جالب آن که مدیرعامل ایران‌خودرو پس از قرارداد با شرکت پژو مدعی شده بود که این قرارداد آنچنان محکم بسته شده که پژو دیگر جرأت خلف وعده نخواهند کرد!

خوش‌خیالی افرادی چون محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، این روزها آشکار شده است. او قرارداد با پژو را بهترین قرارداد تاریخ خودروی ایران معرفی کرده و مدعی شده بود که پژو همه شروط ایران را پذیرفته است!

مدیرعامل ایران خودرو نیز قرارداد با پژو را نقطه عطف در تاریخ صنعت خودرو ایران نامیده بود.

مدیرعامل ایران خودرو چند هفته قبل نیز با اطمینان کامل از تداوم حضور پژو در ایران حتی در صورت خروج آمریکا از برجام سخن می‌گفت.

مدیرعامل ایران‌خودرو گفت که در قراردادهای جدید این شرکت با پژوی فرانسه، حتی در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام تمامی جوانب امر پیش‌بینی شده است.

هاشم یکه‌زارع  با اعلام اینکه “قرارداد جدید مانند قراردادهای گذشته نیست که پژو یک‌باره بازار ایران را ترک کند و فقط ما متضرر شویم”، افزود: اگر این بار این اتفاق بیفتد که بعید می‌دانم مطمئن باشید خود پژو ضرر خواهد کرد.

در میان رسانه‌های حامی دولت، مطمئنا روزنامه دنیای اقتصاد در دفاع از قرارداد با پژو گوی سبقت را از خود دولتی‌ها نیز ربود و در دو سال اخیر ده‌ها مطلب در دفاع از این قرارداد منتشر کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد ادعا می‌کرد که قرارداد پژو به عنوان سپر دفاعی در مقابل تلاش‌های کاخ‌سفید برای نابودی توافق هسته‌ای تبدیل شده است!

دنیای اقتصاد مدعی بود که پژو به صورت رسمی   اعلام کرده که تمدید تحریم آمریکا خللی در همکاری مشترک با خودروسازان ایرانی به وجود نخواهد آورد.

اکنون مشخص شده که چه کسانی با خوش‌خیالی قراردادهای محرمانه با فرانسوی‌ها بستند و چه کسانی با توپخانه تبلیغاتی، نگذاشتند صدای منتقدان و کارشناسان به جایی برسد.

بر چسب ها

پیشنهاد سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا سوال مقابل را پاسخ دهید ؟ *

Close