اقتصادیایرانتصویرچند رسانه ایسیاسیفرهنگی و اجتماعیکلیپ و فیلمگزارشویژه

کاخ های حرم / آقای حسن خمینی یادتان نیست پدربزرگتان برای مردم چکار کرد ؟ + فیلم

«فقط کسانی که امام خمینی را از نزدیک دیده‌اند و با زندگی واقعی ایشان آشنائی دارند می‌توانند با مشاهده اینهمه تشریفات و زرق و برق ظاهری مربوط به حرم، به این نتیجه برسند که آنچه به بهانه تکریم امام در مجموعه حرم ساخته شده، با فرهنگ مورد نظر خود ایشان منطبق نیست.»

http://www.jahannews.com/images/docs/files/000424/nf00424697-1.jpg

مروری بر خاطراتی از امام خمینی که درسایت‌های متعلق به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی هم موجود است می‌توان اصول حاکم بر تفکر و شیوه زندگی امام مستضعفین و کوخ نشینان را شناخت.

۱- «زمانی که حضرت امام به جماران تشریف فرما شدند، آقای جمارانی علاقه داشتند که حسینیه از لحاظ ساختمانی و فرم عمومی اش تغییر یافته و به اصطلاح، محلی تمیز و مدِرن شود. یک روز حضرت امام (س) از طریق حاج سید احمد آقا پیغام دادند که از انجام این کار (تعمیر و تغییر ساختمان حسینیه) امتناع کنید، آقای جمارانی احساس کردند حاج احمد آقا در ادای پیغام حضرت امام (س) چندان مصِر نیست؛ و وقتی آقای جمارانی به کار تعمیر حسینیه ادامه داد، امام عصبانی شدند و پیغام دادند اگر می خواهید اینجا را تعمیر کنید، بگذارید برای وقتی که من از دنیا رفتم.» (پرتوی از خورشید ص ۴۶)

۲-حضرت امام در پی کسب اجازه از ایشان برای ساخت مصلی تهران در اراضی عباس آباد اینگونه می‌نویسند:

«با حفظ جهات شرعى در مورد زمین مذکور با پیشنهاد حجتى الاسلام، آقایان: خامنه‏ اى و هاشمى، موافقت مى شود. ان شاء اللَّه در کنار ساختن مصلاى تهران، در ساختن‏ بینش کفر ستیزى مسلمانان موفق باشید. ضمناً سادگى مصلا باید یادآور سادگى محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد. و شدیداً از زرق و برق ساختمان هاى مساجد اسلام امریکایى جلوگیرى شود. خداوند تمامى دست‏ اندرکاران برپا کننده مساجد اللَّه را تأیید فرماید.»

http://www.jahannews.com/images/docs/files/000424/nf00424697-2.jpg

تولیت آستان حضرت امام (ره) باید توضیحاتی را درباره ساخت‌وسازها بدهد و بگوید چگونه این سازه‌ها قرار است مردم را به یاد آرمان‌های امام بیندازد! و توضیح دهند اگر امام (ره) زنده بود، با چنین برج و بارویی چگونه برخورد می‌کرد همان امامی که به اعتراف دوست و دشمن دلش برای مستضعفین می‌تپید وقتی در کشورمان حدود ۶ میلیون نفر هستند که می‌خواهند اما نمی‌توانند کار کنند، آدم‌هایی که کهولت سن یا بیماری توان‌شان را گرفته و همه نگاه‌شان به کمک‌های دولت است. کمیته امداد و بهزیستی از این افراد حمایت می‌کنند اما با مستمری‌های ماهانه‌ای که در بیشترین حالت به ۱۰۰هزار تومان در‌ ماه هم نمی‌رسد نمی‌توان از پس «بخور و نمیر» زندگی در روزگار نان سنگک ۱۲۰۰تومانی برآمد.

این افراد از چند مسیر مشخص ممکن است دریافتی داشته باشند. یارانه‌ای که سهم همه مردم است، کمک‌ها متفرقه مردمی و صندوق‌های حمایتی بخش غیردولتی که گاهی هست و گاهی نیست و دست آخر هم مستمری ماهانه. در کمیته امداد به هر مدد‌جوی تحت‌پوشش ماهانه ۵۳هزار تومان داده می‌شود. اگر ۲نفر و خانواده باشند ۶۰هزار تومان، اگر ۳نفر باشند ۷۱هزار تومان و اگر ۴نفر باشند ماهانه ۸۲هزار تومان می‌گیرند. تعداد اعضای خانواده ۵نفر که باشد ماهی ۱۰۰هزار تومان دریافت خواهند کرد و برای افراد بیشتر از ۵نفر هیچ کمکی پرداخت نمی‌شود. در بهزیستی نیز رقم‌ها دقیقا به همین اندازه است. به این ترتیب اگر یک خانواده ۴نفره شامل یک سرپرست معلول، یک همسر بیمار و ۲نوجوان در حال تحصیل داشته باشیم، باید با ۸۲هزار تومان ماهانه‌ای که از کمیته امداد یا بهزیستی می‌گیرند چرخ زندگی‌شان را بچرخانند.

http://www.jahannews.com/images/docs/files/000424/nf00424697-3.jpg

مروری کوتاه بر برخی سخنان امام خمینی در باب مستضعفین و محرومین بیانگر نسبت سازندگان حرم با آرمان‌های خمینی کبیر است.

«شما این انقلاب را به ثمر رساندید و گروههایى که در سرتاسر این کشور این انقلاب را به ثمر رساندند، همان زن و مرد محروم [بودند] و همانهایى که مستضعف هستند و کاخ‏نشین‌ها آنها را استضعاف مى‌‏کنند و اینها ثابت کردند که کاخ‌‏نشین‌ها هستند که ضعیفند و پوسیده‌‏اند و براى این ملت هیچ کارى نکرده‏‌اند و نخواهند کرد » (صحیفه امام، ج‏۱۴، ص: ۲۶۱)

«تنها آنهایى تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بى‏بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعى انقلابها هستند. ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتى که ممکن است خط اصولى دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم‏… ما براى احقاق حقوق فقرا در جوامع بشرى تا آخرین قطره خون دفاع خواهیم کرد.» (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۸۶ و ۸۷)

«بار سنگین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بر دوش قشر مستضعف است و همین گروه هستند که در جبهه و پشت جبهه فداکاری می کنند و نه طبقات بالا: «شما باید توجهتان به این توده‏‌هاى مستضعفى که با زحمت خودشان و رنج خودشان الآن در جبهه‌‏ها مشغول فداکارى هستند که خداوند تأییدشان کند و در پشت جبهه هم مشغول فداکارى هستند و مستضعف‏اند، آن بالاها اینها را ضعیف مى‌‏شمارند و مى‏‌شمردند… برای اینها کار کنید.» (صحیفه امام، ج ‏۱۵، ص: ۷۵)

«با توجه به اینکه بار سنگین انقلاب بر دوش قشر مستضعف است… وظیفه داریم فعالیت و توجه را به نواحى محروم، خصوصاً جنوب شهر، که در رژیم گذشته توجهى به آنها نشده، معطوف کنیم.» (صحیفه امام، ج‏۱۵، ص: ۲۷۳)

«خدا نیاورد آن روزى را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشترى برخوردار شوند. معاذ اللَّه که این با سیره و روش انبیا و امیر المؤمنین و ائمه معصومین- علیهم السلام- سازگار نیست.» (صحیفه امام، ج‏۲۰، ص: ۳۴۱)

تصاویر زیر مربوط به حرم امام خمینی (ره) است که سایت جماران متعلق به موسسه تنظیم و نشر آثار امام منتشر کرده است.

قرارداد ۱٫۵ میلیارد تومانی برای نظافت دستشویی های حرم امام(ره)

قرارداد 1.5 میلیارد تومانی برای نظافت دستشویی های حرم امام(ره)

شهردار بهشت زهرا برای نگهداری یا همان نظافت سرویس های بهداشتی حرم امام (ره) قرارداد یک میلیاردتومانی با یک شرکت پیمانکاری منعقد کرد.

 سعید خال شهردار حرم و سرپرست گورستان بزرگ تهران که حاشیه های زیادی داشته است جدیدا در زیر مجموعه خود یک قرارداد با یک شرکت پیمانکاری برای نگهداری از سرویس های بهداشتی حرم امام با مبلغ ۱٫۵ میلیارد تومانی داشته است.

گران فروشی و لابی برای دریافت برخی غرفه های بهشت زهرا از مواردی است که نیازمند نظات بیشتر بازرسی شهرداری تهران از عملکرد این مدیر تازه وارد است که اگر جلوگیری نشود امکان تخلفات زیادی می رود.

واکنش کاربران فضای مجازی به یک مراسم عمامه‌گذاری لاکچری پسر سید حسن خمینی +عکس

مراسم عمامه‌گذاری فرزند سیدحسن خمینی، متفاوت از مراسم عمامه‌گذاری سایر طلاب بود؛ مراسمی که انتقاد گسترده دوستداران امام راحل را در پی داشت.

انتشار تصاویری از مراسم عمامه‌گذاری سیداحمد خمینی فرزند سیدحسن خمینی در روز نیمه شعبان و در حسینیه جماران، واکنش‌های بسیاری را از سوی فعالان فضای مجازی و دوستداران امام راحل در پی داشت.

گرچه سنت رایج عمامه‌گذاری در مناسبت‌های مذهبی، همچون اعیاد قربان و غدیر یا میلاد ائمه(ع) برگزار می‌شود و جمعی از طلاب با حضور در دفتر مراجع، با گذاشتن عمامه بر سر در اصطلاح به لباس روحانیت ملبس می‌شوند اما در حسینیه جماران، این مراسم به‌طور اختصاصی برای سیداحمد خمینی، فرزند سیدحسن خمینی برگزار شد.

همین موضوع سبب شد برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از این مراسم نسبت به نحوه برگزاری این مراسم، حضور جمع کثیری از علما و روحانیون برجسته و همچنین حضور شخصیت‌های پرحاشیه‌ای همچون مهدی هاشمی رفسنجانی انتقاد کنند.

فعالان فضای مجازی با ایجاد هشتگ‌هایی از جمله #ژن_خوب، #تاجگذاری، #عمامه‌_گذاری و#کاخ_نشینی از برگزاری چنین مراسمی انتقاد کرده و عنوان می‌کردند که چرا این مراسم شباهتی به مراسم عمامه‌گذاری دیگر طلاب نداشته و فرزند سیدحسن خمینی مانند دیگر طلاب در یک مراسم عمومی ملبس به لباس روحانیت نشده است؟

خارج از عرف بودن این مراسم و حتی نحوه نشستن احمد خمینی به عنوان یک طلبه ساده، دقیقا برخلاف شیوه عمامه‌گذاری دیگر طلاب است. همین موضوع در فضای مجازی از سوی کاربران بررسی شده و آنها نقدهای زیادی از این تفاوت را منتشر کرده و این اقدام را تاج‌گذاری خطاب کردند، نه عمامه‌گذاری.

از سوی دیگر انتشار تصاویری که پیش از این سیداحمد خمینی را در لباس روحانیت، این سوال را پیش آورد که وی چگونه پیش از برگزاری مراسم عمامه‌گذاری، اقدام به پوشیدن لباس کرده و در بین مردم حضور یافته و برای آنان سخنرانی کرده است.

البته این نخستین بار نیست که وابستگان و خانواده امام راحل دچار انتقاداتی می‌شوند که تعارض اقدام و عمل آنها با سیره و اندیشه‌های امام راحل را به رخ می‌کشد. پیش از این نیز ساخت‌وسازهای تجملی مرقد حضرت امام (ره) مورد انتقاد دوستداران امام قرار گرفته بود و کاربران فضای مجازی با هشتگ #کاخ_امام، از تبدیل مضجع امام کوخ‌نشینان به کاخ، انتقاد کرده بودند.

احداث مرقد امام راحل در حالی صورت گرفت که کتاب‌ها، عکس‌ها، خاطرات و حتی فیلم‌هایی که از سیره عملی زندگی امام خمینی به جای مانده، حکایت از نفرت ایشان از کاخ‌نشینی و تجمل‌گرایی دارد.

همچنین فاصله خانواده و بیت امام با آرمان‌ها و تاکیدات ایشان حتی در مساله حجاب نیز یکی دیگر از مواردی بود که در گذشته مورد انتقاد قرار گرفته است. از جمله این اظهارنظرها، می‌توان به مصاحبه نعمیه اشراقی نوه دختری امام خمینی با یک سایت خبری اشاره کرد که از صحبت‌های وی چنین برداشت می‌شد که مسئله حجاب در اندیشه امام خمینی(ره) کم‌اهمیت وحاشیه‌ای بوده و ایشان به‌سادگی از کنار مسئله گذشته و برخورد با آن را به عموم مردم سپرده‌اند.

نعمیه اشراقی در این مصاحبه چادر را پوششی نامناسب دانسته و اظهار کرده: «مسئله حجاب هرگز جزو دغدغه‌های امام نبوده و نسبت به این موضوع، بدواً کمتر اظهار نظر کرده است، مگر با اولویت ومحوریت موارد اساسی یا به‌عنوان پاسخ به برخی پرسش‌ها به این مورد به‌صورت حاشیه‌ای ورود داشته‌اند.»

این درحالی است که با مراجعه به بیانات امام مشاهده می‌شود که امام خمینی(ره) بارها از حجاب و اهمیت آن در قالب‌های متفاوت سخنرانی، نامه و مصاحبه‌های خارجی و داخلی یاد کرده‌اند و ابداً پوشش غیرشرعی را مسئله‌ای ساده و کم‌اهمیت نمی‌دانسته و برخورد با انحرافات را لازم می‌دانسته‌اند. همچنین طبق فتوای امام(ره) پوششی جز چادر می‌تواند حدود حجاب شرعی را فراهم کند؛ اما در اندیشه ایشان چادر ارزشی انقلابی و ایرانی دارد.

نکته جالب توجهی که در میان تمام این تحریفات که از سوی نزدیکان امام راحل نسبت به اندیشه‌ها و سبک زندگی ایشان به چشم می‌آید سکوت مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) در مقابل این مسائل است. آن هم در شرایطی که تکیه و تمرکز بر اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی می‌تواند منافع حزب یا جریانی خاص را به خطر بیندازد و از این جهت برخی تلاش می‌کنند در مسیر تحریف و تخطئه اندیشه‌های ایشان قدم برداشته و «رهبر تحریف‌شده» را به جای شخصیت مورد اصلی مورد احترام به افکار عمومی تحمیل کنند.

در این شرایط مؤثرترین راهکار برای پیشگیری از چنین آسیبی تلاش موسسه‌ حفظ و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) برای جلوگیری از تحریف و تغییر اندیشه‌های ایشان است. موسسه‌ای که به اذعان سیدحسن خمینی در سال ۹۷ بودجه‌ای بالغ بر ۶۹ میلیارد تومان در اختیار دارد تا به ایفای نقش و وظیفه خود بپردازد.

آن هم وظیفه‌ای که از سوی مسئولان این موسسه اینگونه عنوان شده است: «مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) که خود از مواریث فرهنگی یادگار امام است، در طول سالهای گذشته کوشیده است تا در کنار نهادها و مراکز فرهنگی و رسانه‌های متعهد، از پیوند عمیق مردم و بویژه نسل جوان با آثار و رهنمودهای حضرت امام پاسداری کند و با تنظیم و انتشار صدها هزار نسخه از آثار امام و دیگر فعالیتهای متنوع خویش در عینیت بخشیدن به حضور نیرومند رهنمودها و رفتار و منش حضرت امام در متن جامعه اسلامی در داخل و خارج کشور گامهای مؤثری بردارد».

به نظر می‌رسد مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) تنها راه پاسداری از اندیشه‌های امام راحل را در تنظیم و انتشار آثار به جای مانده از ایشان خلاصه کرده و تحریفات صورت گرفته از سیره امام خمینی را نادیده می‌گیرد و در مقابل منتقدین به تحریف‌کنندگان نیز سکوت اختیار می‌کند.

زندگی لاکچری پسر حسن خمینی +تصاویر

ما باید برای شما خدمت کنیم. خودمان نباید استفاده کنیم. نه استفاده عنوانی. خاک بر سر من که بخواهم استفاده عنوانی از شما بکنم! خاک بر سر من که بخواهم خون شما ریخته بشود و من استفاده‌اش را ببرم!

شما خون دادید. شما‌ها به میدان رفتید؛ شما‌ها مبارزه کردید؛ ما‌ها هیچ حقی نداریم. ما باید برای شما خدمت کنیم. خودمان نباید استفاده کنیم. نه استفاده عنوانی. خاک بر سر من که بخواهم استفاده عنوانی از شما بکنم! خاک بر سر من که بخواهم خون شما ریخته بشود و من استفاده‌اش را ببرم! (امام خمینی (ره)؛ ۱۵ خرداد ۱۳۵۸)

این آقازاده جوان جز اینکه نوه مرحوم حاج احمد خمینی است، چه فضل و برتری نسبت به سایر هم‌نسلانش دارد؟ نابغه هوشی است؟ اعجوبه حوزوی است؟ دانشمند علمی است؟ جز انتساب به امام راحل عظیم‌الشأن چه ویژگی دیگری دارد؟ نمی‌شود “خمینی” بود و “معمولی” زندگی کرد؟

نمی‌شود تا آخر عمر نانِ نام امام را نخورد و بر خود متکی بود؟ مثلا نمی‌شود از نسل امام بود، ولی مهندس یا طبیب شد و از همان راه نام و نان و اعتبار کسب کرد؟ امام که منتقد خاندانسالاری شاهنشاهی بود، راضی است “خمینی بودن” برای نوه نتیجه‌هایش تبدیل به “شغل” شود؟

اینکه سبک زندگی اشرافی و لاکچری و میلیونی تازه جوان‌های خاندان امام خمینی چرا رنگ و بویی از امام ندارد به کنار. اما یک سوال:

از نسل بزرگمردی، چون امام خمینی بودن، باید مسئولیت ما نسبت به انقلاب را بیشتر کند یا سفره مان را عریض تر؟

 

بر چسب ها

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Close