لاریجانی و جهانگیری به دنبال تشکیل دولت سوم روحانی / بازخوانی وعده‌های کاغذی جهانگیری / مردم یادتان هست؟ + عکس و فیلم

بازخوانی وعده‌های کاغذی جهانگیری/ ضربه‌گیر روحانی به پشتوانه شعارهای چهار سال قبل دوباره نامزد می‌شود؟

اسحاق جهانگیری در حالی از سوی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت روحانی مجدداً قصد دارد برای ریاست جمهوری کاندیدا شود که ۴ سال پیش به عنوان یار کمکی حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی حاضر شد و وعده‌های بسیاری به مردم درباره دولت دوازدهم داد که هیچ یک محقق نشد.

اکنون با وجودی که اکثر وعده‌های جهانگیری و روحانی در زمینه بهبود معیشت مردم، معکوس محقق شده، فیل جهانگیری دوباره یاد هندوستان کرده است.

جهانگیری در دولت دوازدهم با فاجعه ارز ۴۲۰۰ تومانی و هدر دادن ده‌ها میلیارد دلار منابع ارزی کشور و ایجاد صدها هزار میلیارد تومان رانت، یکی از مقصران اصلی تخریب معیشت مردم در دولت روحانی است.

جهانگیری که قصد کاندیداتوری مجدد در انتخابات دارد، بد نیست شعارها و وعده‌های چهار سال قبل خود را مرور کند. ما در ادامه، مهمترین وعده‌های جهانگیری را برای مخاطبان و حامیان او فهرست‌ کرده‌ایم:

***

سخنان اسحاق جهانگیری در انتخابات ۹۶

۱. از ایران حفاظت و حراست می‌کنیم و نمی‌گذاریم سفره مردم کوچک‌تر شود.

۲. ما می‌توانیم با برنامه‌هایی که تهیه کردیم مسائل و مشکلات کشور را حل کنیم.

۳. ملت ایران برنامه‌های وسیعی برای توسعه کشور پیش‌بینی شده است.

۴. ما سهام عدالت را واقعی خواهیم کرد، به شما اطمینان می‌دهم شما ۵۰ میلیون مردم ایران در کارخانه‌ها سهامدار خواهید شد، سه سال روی این طرح کار شد که سهام عدالت طوری ساماندهی شود که مردم مزه سهامدار شدن کارخانه را بچشند.

۵. از شهریور ۱۳۹۶ هر تحت پوشش کمیته امداد مالک ۱۰ میلیون تومان در کارخانه‌های کشور خواهد بود و بقیه ۵ میلیون نفر جمعیت بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان سهام بهترین کارخانه را خواهند داشت و در سود کارخانه‌ها مشارکت خواهند کرد.

بازخوانی وعده‌های کاغذی جهانگیری/ ضربه‌گیر روحانی به پشتوانه شعارهای چهار سال قبل دوباره نامزد می‌شود؟ +فیلم

۶. در بخش صنعت با اطمینان به شما می‌گویم برای سال جاری نهصد و پنجاه هزار شغل مطمئن ایجاد کنیم.

۷. فکر می‌کنم در سال ۹۰ یا ۹۱ بود که قیمت دلار آسانسوری بالا می‌رفت؛ نامه‌ای نوشتم خدمت رهبر معظم انقلاب و گفتم آقا بنده به‌عنوان یک آدمی که از بیرون به این کشور نگاه می‌کنم و هیچ مسئولیتی ندارم، الآن وقت آن است که مسئولین اقتصادی دولت همه عوض شوند نه اینکه دولت عوض شود. مردم اعتمادشان را نسبت به اینها از دست داده‌اند.

۸. این که دیگر تعارف ندارد. اگر مقامی نتواند این قدر کنترل کند که منابع کشور این طور برود باید برکنار شود.

۹. در این دوره ما گفتیم که باید شفافیت در منابع تصمیمات اقتصادی کشور حاکم باشد. سامانه‌های متعدد اقتصادی برای نظام بانکی تعریف شد.

۱۰. باید مجوزهای زیادی که امروز در دستگاه‌های دولتی وجود دارد لغو شود. این مجوزها یک نوعی گیر دادن است که مردم مراجعه کنند.

۱۱. دنبال کشوری هستیم که در آن هیچ کسی سر گرسنه بر بالین نگذارد و همه شغل و درآمد داشته باشند و کار کنند.

۱۲. ما فراموش نکرده و از یاد نبردیم که دولتی قبل از این دولت بود قیمت‌ها در آن لحظه‌ای تغییر می‌کرد و استفاده از تدبیر و خرد جمعی در آن راهی نداشت.

۱۳. ایران رئیس‌جمهوری نیاز دارد که بتواند مدیریت اقتصادی کشور را به سمتی پیش ببرد که از آن اشتغال بیرون بیاید.

۱۴. همه خانواده‌های ایرانی صاحب سهام عدالت هستند و از اول امسال هر خانواده تحت پوشش صاحب ۲ میلیون تومان سهام و سایر خانواده‌ها تا پایان شهریور صاحب سهام بهترین کارخانه‌های ایران خواهند شد.

۱۵. ما در دولت دوازدهم برنامه مدونی برای ایجاد شغل تهیه کرده‌ایم و همان ۹۵۰ هزار شغل را در نظر گرفتیم.

۱۶. ما مسکن اجتماعی نیز داریم که با کمک نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد، بهزیستی و وزارت تعاون و خیرین تعدادی مسکن در اختیار متقاضیان قرار گیرد؛ بنابراین مقرر شد که از محل نهادهای حمایتی مسکن بسازیم تا در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

۱۷. مهم این است که نقدینگی به سمت تولید و سرمایه‌گذاری برود. یکی از بهترین نقاطی که می‌تواند نقدینگی را جذب کند بازار سرمایه است و دولت باید به آن توجه ویژه کند و قطعاً یکی از اولویت دولت دوازدهم توجه به بازار سرمایه است تا افرادی که از این طریق سهام می‌خرند آسیب نبینند.

۱۸. دولت آینده حتماً ضد فساد خواهد بود. ما در بحث مبارزه با فساد هیچ تعارفی با کسی نداریم و در این مسئله باید شفافیت به وجود بیاید.

۱۹. نکته دیگر توجه به طبقات محروم است که ما در بدترین شرایط اقتصادی کشور بهترین خدمت را به محرومان کردیم.

۲۰. برنامه خوبی برای دولت دوازدهم تهیه شده و شما جوانان تحصیلکرده سرمایه اصلی آن هستید و دولت با پشتیبانی شما می‌تواند اقتصاد را به صورت کامل متحول کند.

۲۱. ما می‌توانیم زندگی مردم را به صورت آبرومندانه متحول کنیم، شغل فراوان ایجاد کنیم و میلیاردها دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کنیم.

۲۲. حل مشکلات اقتصادی در کشور نیاز به تدبیر و اقدام‌های عاقلانه دارد و نمی‌توان با وعده‌های بی‌اساس این مشکلات را حل کرد.

۲۳. برای معیشت شرافتمندانه مردم ایران برنامه داریم.

۲۴. امروز مسیر اقتصاد کشور در مسیر صحیح خودش قرار گرفته است و دیگر شاهد تلاطم و به‌هم‌ریختگی اقتصادی نیستیم.

۲۵. با برنامه‌ای که تهیه شده اشتغال را می‌توان حل کرد. عده‌ای شعار می‌دهند و حتی نمی‌دانند شغل درست کردن یعنی چه؟ یک بار نشد یکی از آنها بگوید ۱۰ نفر شغل ایجاد کردن چگونه است؟ آن‌ها کارنامه شغل ایجاد کردن ندارند.

دولت روحانی جهانگیری گرانی تورم بیکاری
دولت روحانی جهانگیری گرانی تورم بیکاری

۲۶. ما امسال دریافتی مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را ۴ برابر کردیم. یک خانواده ۵ نفره می‌تواند تا ۷۰۰ هزار تومان دریافت کند. هر ایرانی که کمتر از این مقدار دریافتی داشته باشد توسط نهادهای حمایتی، حمایت می‌شود.

۲۷. دولت با تمام توان ایستاده تا دغدغه اشتغال برداشته شود.

۲۸. امروز آینده اقتصاد ایران قابل پیش‌بینی است و در چنین اقتصادی است که شاهد هجوم شرکت‌های خارجی به سمت ایران برای سرمایه‌گذاری خواهیم بود و در چنین اقتصادی است که مردم از روی نگرانی به خرید سکه و دلار روی نمی‌آورند.

۲۹. نباید اجازه دهیم عده‌ای از فقر مردم پلکانی برای رسیدن به قدرت درست کنند.

۳۰. برخی از کاندیداها شعارهایی مبنی بر افزایش یارانه سر می‌دادند تاکید کرد که این موضوع با سیاست‌های کلی مغایرت دارد و دوستان زحمت بکشند این سیاست‌های کلی را مطالعه کنند.

۳۱. دهک آخر یا دو دهک آخر جمعیت ما مشکلات اقتصادی زیادی دارند که یکی از مشکلات آن‌ها مسکن است. این دو دهک باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند. مثلاً یک شخصی ناتوان جسمی است، دولت باید در معیشت و مسکن به او کمک کند.

۳۲. ا موضوع مسکن حمایتی را در دولت مطرح کردیم. صدهزار مسکن حمایتی در دستور کار قرار گرفته و افرادی مانند بی‌سرپرستان و آن‌ها که معلول هستند با کمک نهادهای حمایتی در این باره مورد حمایت قرار می‌گیرند. قرار است سالی صد هزار مسکن حمایتی در دستور کار قرار دهیم.

۳۳. باید تلاش کنیم قدرت خرید از تورم بالاتر باشد. اگر این‌گونه نباشد مردم آسیب می‌بینند. باید تورم را کاهش دهیم و قدرت خرید حتماً از نرخ تورم بالاتر باشد.

۳۴. به همه طبقات نیازمند یارانه پرداخت خواهیم کرد.

۳۵. از ابتدای امسال تصمیم گرفتیم به هر خانواده نیازمند ایرانی بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان مستمری پرداخت کنیم و در مرحله بعد بر اساس این تصمیم که از ابتدای امسال شروع شده است در مرحله اول تمام افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و هرکس که بگویید کمتر از این قشر درآمد دارد را شامل خواهد شد.

۳۶. از ابتدای امسال هر نفر ایرانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند، دو میلیون تومان و مابقی تا شهریورماه مجموعاً یک خانواده پنج‌نفری تا پایان شهریورماه معادل ۱۰ میلیون تومان سهام کارخانه خود را خواهد گرفت.

۳۷. ما می‌خواهیم فضای سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذار ایرانی بتواند با خاطری آسوده سرمایه‌گذاری کند. باید خود را برای کارهای بزرگ آماده کنیم و ایران باید پیشرفت کند.

۳۸. منابع داخلی و خارجی وجود دارد. ده‌ها میلیاردی که در صندوق ذخیره است برای سرمایه‌گذاری اختصاص دارد. ایران ظرفیت نیروی انسانی بزرگی دارد و می‌تواند به قطب صنعت منطقه تبدیل شود.

۳۹. مقامات ارشد خارجی یکی پس از دیگری برای گفت‌وگو با مقامات ایران صف کشیدند. فضای اقتصادی کشور به فضای آرامی تبدیل شد، دیگر تغییرات لحظه‌ای از بین رفت، آینده برای فعالین اقتصادی روشن شد.

۴۰. در بررسی‌هایی که در ارتباط با برنامه ششم انجام دادیم گفتیم که باید یک میلیون شغل در سال ایجاد کنیم و دولت موفق شد در این دو سال سالی ۶۳۰ هزار شغل ایجاد کند که البته باید به ایجاد یک میلیون شغل هم برسیم. باید منابع مورد نیاز ایجاد این میزان شغل را مورد توجه قرار بدهیم که ۷۷۰ هزار میلیارد تومان است.

۴۱. برخی کاندیداها فکر می‌کنند بانک خزانه دولت است. بانک پول مردم است، اما چون در اقتصادمان بانک‌های دولتی نقش عمده دارند دولت هم به تبع آن نقش عمده دارد. ما یک‌بار در این دولت نگفتیم که بانک موظف است به این طرح این میزان پول را بدهد.

۴۲. دیگر موضوع مهم این است که به بافت‌های فرسوده در داخل شهرهای بزرگ مانند تهران برای ایجاد مسکن توجه کرد نه اینکه برای ایجاد مسکن به بیابان‌ها رفت.

۴۳. اقتصاد ایران را از یک تلاطم به ثبات رساندیم. فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد کردیم. حق ایران است که توسعه پیدا کند و حق شما است که زندگی شرافتمندانه داشته باشید. نباید بگذاریم که با این راه نیمه‌تمام به عقب بازگردیم.

۴۴. اولین موضوع مسکن در دولت آینده خانه اولی‌ها است. صندوق سپرده‌گذاری بانک مسکن در این حوزه فعالیت خواهد کرد تا خانه اولی‌ها مسکن موردنیازشان را تهیه کنند. حسن این کار این است که برای اولین بار بعد از یک دوره طولانی وامی با نرخ تک‌رقمی به مردم ارائه خواهیم داد.

۴۵. مهم‌ترین تصمیم ما در دولت بعدی افزایش سرعت اقتصاد است، الآن اقتصاد ایران قادر است تولید شغل کند و مشکلات را برطرف کند. باید این سرعت به حدی بالا برود که این اتفاقات مثبت را مردم متوجه شوند.

۴۶. مردم عزیز دولت نسبت به حل مشکلات طبقات ضعیف مصمم است، مصمم است تا دغدغه شما را برطرف کند.

۴۷. م ما یک بازار سرمایه سهام بزرگ خواهیم داشت. باید سیاست‌هایی اتخاذ کنیم که آسیبی به آن‌ها نرسد. نقدینگی که قبلاً در مورد آن بحث کردیم می‌تواند در این حوزه وارد شود و موفقیت ایجاد کند.

۴۸. به فصل الهی در بعد خارجی، داخلی و هم اقتصاد و سیاست مسیر کشور هموار شده، ماشین اقتصاد در مسیر توسعه قرار گرفته است. برنامه ما پیشرفت کشور است. وعده نمی‌دهیم؛ ایرانی درست می‌کنیم که همه به زندگی در آن افتخار کنند.

۴۹. ما راهکارهای عاقلانه و عالمانه‌ای پیش‌بینی کرده‌ایم تا بتوانیم به زندگی فقرا رسیدگی کنیم و به نیازمندان جوری رسیدگی کنیم که دیگر نیاز نداشته باشند. با روش‌هایی عمل کرده‌ایم که از این به بعد هیچ ایرانی نباشد که به اندازه نیاز خود برای یک زندگی آبرومند تأمین نشود.

۵۰. ملت عزیز ما! در دولت مشکلات زیادی از کشور را حل کردیم. ثبات اقتصادی را بازگرداندیم. مگر یادتان رفته که به صورت لحظه‌ای، نرخ ارز عوض می‌شد و قیمت کالا تغییر می‌کرد. ما منابع را به سمت تولید بردیم. ما اقتصاد کشور را راه انداختیم، سرعتش کم است اما ان‌شاءالله سرعتش را هم زیاد می‌کنیم.

۵۱. برای آینده برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته که طی آن ۱۰ کالای اصلی که در قاچاق سهم عمده دارند مشخص شده‌اند تا به سرعت با آنها مقابله شود.

۵۲. نباید سفره مردم کوچک شود. ما می‌توانیم با برنامه‌هایی که گفتیم مسائل و مشکلات را حل کنیم.

۵۳. نباید بگذاریم دوباره وضعیت برای مردم ناگوار شود.

۵۴. برنامه‌های خوبی برای توسعه روستا در دولت دوازدهم وجود دارد.

۵۵. با تخصیص بیش از ۶ هزار میلیارد تومان منابع و تلفیق منابع نظام بانکی و برخی از بودجه‌های دولت، حرکت بزرگی برای واحدهای صنایع تبدیلی و صنایع کوچک در روستاها انجام خواهد شد.

۵۶. مجموعه تصمیماتی که ما برای خانه اولی‌ها گرفتیم به آن‌ها کمک می‌کند که مشکل مسکنشان حل شود.

۵۷. همچنین دولت طرحی را برای مسکن روستایی و کمک به ساخت‌وساز آن داشته است و در کنارش به بهبودسازی بافت‌های فرسوده توجه شده تا اگر جوانانی در این بافت‌ها زندگی می‌کنند برایشان امتیاز ویژه‌ای در نظر گرفته شود که آنان بتوانند مسکن خود را در جایی که می‌خواهند انتخاب و جابجا کنند و نیز شرایط مسکن فعلی‌شان هم بهبود یابد.

۵۸.  ما بسته‌ای تهیه کرده‌ایم که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در یک مجموعه، در دوره‌ای کارآموزی داشته باشند و اگر شرایطشان فراهم بود در همان جا آماده کار شوند.

۵۹. ما اگر بتوانیم تورم را به نقطه‌ای برسانیم که در برابر آن درآمد مردم را بیش از میزان تورم افزایش دهیم وضع مردم عوض می‌شود و به همین دلیل در سال‌های اخیر تمرکز دولت به کاهش تورم بود؛ چراکه همه ایرانی‌ها از آن وضعیت در رنج و ناراحتی بودند.

۶۰. آمریکا همواره از اول انقلاب کشور ایران را تحریم کرده است اما تحریم‌های آنها هیچ‌گاه در اقتصاد ایران مؤثر نبوده است. این تحریم‌ها زمانی مؤثر می‌شود که آمریکا بتواند دنیا را همراه خود کند. مهم‌ترین مسئله ما در سیاست خارجی این است که با دیپلماسی فعال و قوی مانع این شویم که آمریکا بتواند اجماعی از کشورهای قدرتمند دنیا علیه ایران شکل دهد. ما امروز قادر به انجام چنین اقدامی هستیم.

۶۱. ما تلاش کردیم، اقتصاد کشور را که مانند ماشین به دره افتاده بود بیرون بکشیم، به جاده اصلی بیاوریم، تعمیر کنیم و به راهش بیندازیم. شاید سرعت حرکت این ماشین الآن بالا نیست اما در مسیر درستی قرار دارد.

۶۲. ‌ در ابتدای توافق برجام عده‌ای می‌گفتند که این احتمال وجود دارد تا دولت کالاهای خارجی بخرد و وارد کشور کند؛ اما ما آمدیم و با برای شرکت‌های خارجی شرط گذاشتیم که باید حتماً با شرکت‌های خصوصی ایرانی در تعامل باشید، مشارکت کنید و مازاد تولیدات را به خارج از کشور صادر کنید.

۶۳. الآن هیچ ایرانی نیست که نگران باشد اگر مریض شد هزینه درمان را چگونه پرداخت می‌کند.

۶۴. ماشین اقتصاد و فرهنگ کشور از ته دره بیرون آمده و در مسیر توسعه قرار گرفته است.

۶۵. مردم یادتان می‌آید وضعیت اقتصاد چگونه بود، دارو پیدا نمی‌شد، کره، پنیر و شیر خشک پیدا نمی‌شد. سیلوهای گندم خالی بود؟ یادتان می‌آید برخی شب‌ها در صف بانک‌ها می‌خوابیدید تا صبح چند سکه بخرید؟ اما شما مشکلات را می‌توانید حل کنید. شما هر وقت به صحنه آمدید تهدیدات را برطرف کردید.

۶۶. من به عنوان مدیری که سال‌های گرم و سرد کار در حوزه اقتصادی را چشیدم اعتراف می‌کنم گرچه تلاش بسیاری شده، اما راه درازی باقی‌مانده است ما توانستیم ماشین اقتصاد را از دره بیرون بیاوریم و در مسیر قرار بدهیم اما هنوز آن را به سرعت خود نرسانده‌ایم. ما با اتحاد تمام گروه‌ها، قومیت‌ها و تفکرات سیاسی برای آینده ایران نیاز داریم.

۶۷. مردم عزیز شما حرف‌ها را شنیدید، آزمودنی را آزمودن خطاست. از گذشته باید عبرت بگیرید. انتخابات پیش رو انتخاب بین بد و بدتر نیست، میان راه و بیراهه است. پروژه توسعه ایران را ناتمام نگذاریم. باید به ادامه راه بیندیشیم و از تغییر و تحول نترسیم.

۶۸. ما موفق شدیم تورم را از ۴۰ درصد به ۶.۸ درصد کاهش دهیم. این باورکردنی نبود اما کاری شد کارستان. رونق شروع شده است. رشد اقتصادی بالا رفته و فضای بین‌المللی هم مثبت شده است.

۶۹. ما باید رشد اقتصادی کشور را تداوم دهیم و اشتغال ایجاد کنیم. برنامه‌های بسیار دقیقی هم برای ایجاد اشتغال تدوین شده است. در دو سال اخیر سالی ۶۵۰ هزار شغل ایجاد شده است. ما با این کارنامه می‌توانیم باز هم شغل درست کنیم.

۷۰. فقرای ما بیکار فقیر هستند یا شاغل فقیر یا افرادی که توانایی انجام کار ندارند یا ساکنین مناطق محروم. مثلاً برای بیکاران باید برنامه‌های توانمندسازی به کار گیریم. اکنون کمیته امداد و بهزیستی در این زمینه اقداماتی انجام داده و طرح‌های خوبی ارائه کرده‌اند. برای بهبود وضعیت فقر همچنین باید اقتصاد کشور رونق بگیرد تا بتوان اقدامات لازم را انجام داد.

۷۱. اینکه فساد در دستگاه دولتی کشف شود در نخستین لحظه باید با آن برخوردهای لازم صورت بگیرد و هیچ تفاوتی نمی‌کند که فرد فاسد از نزدیکان باشد یا نباشد که حتی کسانی که منصوب رئیس‌جمهور هستند باید مورد برخورد قرار بگیرند و قوه قضاییه باید به صورت جدی و دقیق با هرگونه فسادی برخورد کند.

۷۲. دولت باید پس از دریافت مالیات از ثروتمندان به طبقات ضعیف جامعه کمک کند و آن‌ها را توانمند سازد. حتماً با این اقدامات فاصله طبقاتی میان اقشار جامعه کاهش خواهد یافت.

۷۳. یکی از اقداماتی که باید در دستور کار دولت بعدی قرار بگیرد موضوع مقابله با فقر است. فقر دارای انواع مختلفی از جمله فقیر بیکار، شاغل فقیر، فقیر فاقد توانمندی و مناطق جغرافیایی فقیر است که باید برای هرکدام از این شرایط تدابیری اندیشیده شود.

۷۴. از جمله طرح‌های مهمی که باید در دولت دوازدهم دنبال شود علاوه بر پیگیری سیاست اقتصاد مقاومتی، فقرزدایی و برطرف کردن چهره خشن فقر از جامعه اسلامی است.

۷۵. ما در دولت یازدهم اقدامات زیادی در جهت کمک به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و رفع چهره خشن فقر انجام دادیم اما به نظر می‌آید باید کار جدی‌تری انجام شود. آسیب‌های اجتماعی نیز باید در رأس اولویت‌های دولت دوازدهم قرار گیرد.

۷۶. برای این که کشور به نقطه مطلوب برسد، مسائل اقتصادی جایگاه بسیار ویژه‌ای خواهد داشت. تسلط بر وضعیت اقتصادی کشور چالش‌های پیش‌رو و اتخاذ راهکارهای مناسب برای مقابله با چالش‌ها که در رأس همه آنها مسئله بیکاری، محیط زیست و آب است نیازمند برنامه‌های دقیقی است.

صف اصلاح‌طلبان و کارگزاران برای تشکیل دولت سوم روحانی/ از لاریجانی و جهانگیری تا آخوندی و پزشکیان

امروز در آخرین روز ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری، چهره های سرشناس متعددی برای نامزدی انتخابات ثبت نام کردند. آیت‌الله رئیسی، عزت‌الله ضرغامی، علیرضا زاکانی از جمله چهره‌هایی بودند که برای انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کردند. در این بین اما برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب و نزدیک به روحانی نیز خود را به ستاد انتخابات وزارت کشور رسانده و برای انتخابات پیش رو نام نویسی کردند.

عباس آخوندی، مسعود پزشکیان، محسن هاشمی رفسنجانی، اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی که جملگی نامزد اصلاح‌طلبان هستند و نامشان برای مردم بیش از هر چیزی یادآور هشت سال سختی است، در انتخابات ثبت نام کردند تا با تشکیل دولت سوم حسن روحانی، دولت تدبیر را تداوم بخشند.

عباس آخوندی درحالی خود را مناسب کسوت ریاست جمهوری می‌داند که در طول وزارتش در وزارت راه و شهرسازی نه تنها از ساخت یک واحد مسکن مهر عاجز بود، که به بی عملی دولت در تامین حداقل ترین امکانات برای زندگی مردم مستضعف افتخار هم می‌کرد.

مسعود پزشکیان نیز که همه او را به نماینده لیست امیدی در مجلس می‌شناسند و به نوعی همراه با دیگر اصلاح‌طلبان شریک روحانی در به وجود آوردن شرایط امروز برای کشور به شمار می‌رود، بدون اینکه بابت حمایت‌های خود و هم قطارانش از روحانی، از مردم عذرخواهی کند، در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است.

محسن هاشمی رفسنجانی نیز که همانند سایر اصلاح‌طلبان در به وجود آمدن شرایط اسف‌بار فعلی برای معیشت مردم مقصرتر از روحانی نباشد، کمتر هم نیست، به ستاد انتخابات وزارت کشور رفت تا به مردم نشان دهد اصلاح‌طلبان نه تنها حاضر به عذرخواهی از مردم نیستند، بلکه خود را برای تداوم دولت حسن روحانی آماده می‌کنند.

علی لاریجانی نیز که در طول ریاستش بر مجلس، جاده صاف کن حسن روحانی بود و تصویب بیست دقیقه‌ای برجام، این خسارت محض را در کارنامه خود دارد، به ستاد انتخابات کشور رفت و در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ثبت نام کرد.

اما مهم‌تر از همه اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی نیز به ستاد انتخابات وزارت کشور رفت تا نشان دهد نه تنها بابت این هشت سال مشقت‌بار شرمنده و حاضر به عذرخواهی از مردم نیست، بلکه کارنامه دولت تدبیر را آنقدر درخشان می‌بیند که فکر می‌کند باید با حضورش در انتخابات ریاست جمهوری، این دولت را تداوم بخشد.

جاده صاف کن سیاست‌های حسن روحانی در انتخابات ثبت‌نام کرد/ علی لاریجانی به دنبال تشکیل دولت سوم روحانی

دو سالی می‌شد که مردم کمتر نامی از لاریجانی‌ها می‌شنیدند. اما امروز علی لاریجانی پس از دوری دو ساله از صحنه سیاست کشور، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور و اعلام نامزدی برای انتخابات، دوباره به متن سیاست کشور بازگشت تا به مردم بگوید سایه خانواده لاریجانی‌ به این زودی‌ها از سر کشور کم نخواهد شد.

لاریجانی روحانی
لاریجانی روحانی

البته کاندیداتوری علی لاریجانی چندان هم دور از انتظار نبود و در محافل اصلاح‌طلب از او به‌عنوان کاندیدای اصلی این جریان در انتخابات ریاست جمهوری نام برده می‌شد.

هرچند علی لاریجانی و حامیانش سعی دارند که خط او را از حسن روحانی جدا کنند، اما باید گفت که نقش لاریجانی در به وجود آمدن اوضاع کنونی برای کشور، بیشتر از روحانی نباشد، کمتر نیست. محسوس‌ترین تأثیر لاریجانی در پدید آمدن وضعیت امروز کشور، همراهی او با روحانی برای تصویب برجام بود. همه به یاد دارند که علی لاریجانی با تصویب برجام در عرض بیست دقیقه، چگونه مسیر دولت تدبیر برای نابودی فناوری هسته‌ای و تحمیل خسارت محض به کشور و مردم را هموار کرد.

لطفی که از سوی دولتی‌ها بی‌پاسخ نماند و ابراز تشکر مقامات دولتی از شخص وی را به دنبال داشت. علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در قدردانی از لاریجانی گفته بود: تشکر ویژه‌ای از آقای دکتر لاریجانی دارم. آقای دکتر لاریجانی زمانی هم که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند گام بزرگی در حل و فصل موضوع هسته‌ای برداشتند و آن مربوط می‌شد به برنامه مدالیته که به ابتکار ایشان بود و با این ابتکار بحث فنی ما با آژانس بین‌المللی پایان یافت. زمانی که آقای لاریجانی به ریاست مجلس رسیدند چه در دولت سابق که ما به صورت محرمانه با آمریکا مذاکره می‌کردیم ، فعالانه حمایت می‌کردند و چه در دولت یازدهم که این موضوع شتاب بیشتری گرفت ایشان به عنوان یک عضو اصلی کمیته راهبردی هسته‌ای همواره حامی و پیشنهاد دهنده افکار و پیشنهادات بسیار مفید و موثری بودند.

البته جاده صاف کردن لاریجانی برای روحانی، به همین مورد ختم نشد. نقش علی لاریجانی در تصویب لایحه استعماری سی اف تی نیز کم تأثیر نبود. وی با ایجاد نگرانی در نماینده‌ها و ترساندن آنها از عواقب نپذیرفتن لوایح استعماری، توانست تعداد قابل توجهی از آراء را جلب سی اف تی کند. بنا به گفته‌های پژمانفر نماینده مردم مشهد، لاریجانی با صحبت‌هایش در جلسه غیر علنی آن روز و همچنین سرکوب صدای مخالفان، توانست سی اف تی را به تصویب برساند.

تلاش برای عدم استیضاح وزرای بی لیاقت دولت حسن روحانی نیز از جمله اقداماتی بود که لاریجانی در راستای خدمت به روحانی انجام داد.

عباس آخوندی که بی‌شک نالایق ترین وزیر تاریخ جمهوری اسلامی ایران است، چندین بار به دلیل عملکرد ضعیفش استیضاح شد. اما هر بار با لابی‌هایی که پشت پرده صورت می‌گرفت، توانست از استیضاح جان سالم به در ببرد.

در یکی از این موارد «محمد جواد ابطحی» با استناد به ماده ۲۲۳ در جلسه علنی روز یکشنبه یکم اسفندماه سال ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی گفت: «استیضاح بعد از سانحه قطار سمنان مطرح شد، اما در هیات رئیسه باقی ماند. به مردم بگویید چقدر طول کشید استیضاح وزیر راه در مجلس به جریان بیفتد، آیا این مساله خلاف آئین نامه نیست؟»

به عبارتی بهتر، لاریجانی به‌عنوان رئیس قوه مقننه کشور که وظیفه نظارت بر عملکرد دولت را داشت، به جای بازخواست آخوندی و دیگر وزاری نا کارآمد روحانی، در قامت حامی آنها حاضر شده و هر بار با جلوگیری از استیضاح وزرای نالایق، منافع کشور و مردم را به مسلخ‌گاه برده و پای منافع دولتی‌ها ذبح می‌کرد.

ساکت فتنه

فتنه‌ای که در سال ۸۸ علیه جمهوریت نظام به راه افتاد، بدون انفعال و سکوت خواص، نمی‌توانست در آن ابعاد تأثیرگذار باشد. بی‌شک یکی از دلایلی که سبب شد باطن سران فتنه برای مردم دیرتر نمایان شود، سکوت مسئولین رده بالای کشور در قبال آشوب افکنی‌های فتنه گران بود. علی لاریجانی نیز که آن زمان ریاست مجلس را عهده دار بود، در زمره همین خواصی است که با سکوت خود در فتنه و محکوم نکردن فتنه انگیزی‌ها، به تداوم فتنه ۸۸ کمک کرد.

درست زمانی که نیاز بود مسئولین کشور ضمن محکومیت فتنه‌گران، از انقلاب اسلامی دفاع کنند، لاریجانی ترجیح داد واکنش خود را به چند انتقاد ساده از سران فتنه محدود کند.

البته تقریباً پس از گذشت هشت ماه از آشوب و بحران در کشور، پس از حرمت شکنی فتنه گران در روز عاشورا و محکومیت‌شان توسط قاطبه مردم کشور، علی لاریجانی نیز به‌عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی صلاح دانست که صراحتاً علیه حرمت‌شکنان موضع‌گیری کند.

حالا لاریجانی عزم خود را جزم کرده است تا با حمایت و پشتیبانی اصلاح‌طلبان، پا جای پای حسن روحانی گذاشته و احتمالاً با کمک اسحاق جهانگیری، دولت سوم حسن روحانی را تشکیل دهد.

رونمایی از گزینه اصلی اصلاحات/ تحلیلی بر گزینه‌های مشقی نهاد اجماع‌ساز

اصلاح‌طلبان این‌بار با علی لاریجانی وارد رقابت انتخاباتی خواهند شد و اکنون مهمترین معضل این جریان آن است که بتواند باقی نامزدهایش را به نفع لاریجانی کنار بکشد.

۱۰ روز قبل بود که روزنامه شرق تیتر اول خود را اینگونه انتخاب کرد: نامزد دقیقه ۹۰ اصلاح طلبان کیست؟ شرق در این مطلب، ۳ گزینه اصلی اصلاحات را همان ۳ گزینه اول نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان یعنی ظریف، جهانگیری و تاجزاده معرفی می‌کند و برای هر کدام از این گزینه‌ها توضیحی مختصر ارائه می‌دهد. اما بند آخر این مطلب شاید یک افشاگری ناخواسته باشد. در این بخش مطلب می‌خوانیم: “با ذکر این اوصاف، به نظر می‌رسد که فضای انتخاباتی در جبهه اصلاحات هنوز روشن نشده است و هیچ بعید نیست که آنها از تمام گزینه‌های مطرح‌شده عبور کنند و در روزهای منتهی به انتخاباتی ناگهان پشت‌سر نامزدی دیگر بایستند؛ ولو نامزدی که حتی اصلاح‌طلب هم نباشد.”

تناقض تحلیلی در گزارش روزنامه شرق

۱۰ روزپس از آن تیتر، این روزنامه، امروز مطلب اول خود را به ثبت نام علی لاریجانی اختصاص داده است. شرق می نویسد: ” «شرق» قبلا در گزارش خود به این اشاره کرده بود که او-لاریجانی- وارد یک بازی از‌پیش‌باخته نمی‌شود. او برای بردن نیاز به اجماع یکی از دو جریان اصلی عرصه سیاست روی خودش دارد. اتفاقی که تا این لحظه نیفتاده …”

این گزارش از یک سو اطمینان می دهد که لاریجانی بدون اجماع یکی از جناح‌های سیاسی وارد میدان نمی‌شود و از یک سو اجماع اصلاحات روی لاریجانی را در بخش دیگری از این گزارش اینگونه رد می‌کند: ”  اصلاح‌طلب‌ها تا اینجا اعلام کرده‌اند که دیگر از نامزد نیابتی به‌ویژه لاریجانی حمایت نخواهند کرد؛ چراکه تجربه آنها از انتخابات ۹۲ و ۹۶ و بازخورد ایده نامزد نیابتی تقریبا‌ شکست خورده است. آنها الان به این نتیجه رسیده‌اند که بدنه اجتماعی‌شان در‌حال‌حاضر حتی به یک نامزد اصلاح‌طلب هم به‌سختی ممکن است رأی دهد؛ چه برسد به یک نامزد غیراصلاح‌طلب.”

تحلیل شرق درست است، لاریجانی بدون اجماع وارد انتخابات نمی‌شود. اما اجماع کدام جناح؟ تکلیف اصولگرایان که مشخص است. اجماع اصولگرایان روی رئیسی در حال تکمیل است. اما اجماع اصلاح طلبان چه؟ شرق نمی‌تواند خط جریان خودی را لو دهد و مجبور است در همین تناقض درجا بزند.

گزینه‌های مشقی نهاد اجماع ساز اصلاحات چه می‌شوند؟

مهمترین گزینه نهاد اجماع ساز اصلاحات شاید محمد جواد ظریف باشد. ظریف به نسبت بقیه گزینه‌های این جبهه، هم محبوبیت بالاتری دارد و هم در ساختار نظام، پذیرش بیشتری نسبت به او وجود داشت. شاید در صورت انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور آینده کشور او می‌توانست حداقل ارتباطات و تعاملات را ایجاد کند. اما سه عامل ظریف را حذف کرد: اول عدم تمایل خود او برای ورود به این رقابت؛ دوم درز اطلاعاتی دفتر حسام الدین آشنا در انتشار فایل صوتی محرمانه‌ای که گمانه زنی‌ها برای رد صلاحیت احتمالی وی را افزایش داد و سوم تردیدها در توانایی اجرایی ظریف برای تصدی چنین سمت مهمی.

گزینه دوم جهانگیری است. جریان اصلاحات به خوبی می‌داند معاون اول هر دو دولت روحانی به هیچ وجه نمی‌تواند برچسب وضع موجود را از پیشانی خود پاک کند. جهانگیری در اذهان عمومی کشور قطعا بخش مهمی از علت وضعیت فعلی اقصادی اجتماعی و سیاسی کشور است. اکنون نه در سال ۹۲ هستیم که جهانگیری بتواند همچون روحانی همه تقصیرها را به گردن دولت قبل بیاندازد و نه در سال ۹۶ که بتواند روی چک زماندار برجام حساب باز کند. جهانگیری هم در دو دولت‌ قبلی نقش اصلی داشته است و هم چک برجام برگشت خورده است.

اما گزینه سوم نهاد اجماع ساز بیشتر شبیه یک طنز است. تاجزاده در تمام ۱۶ سال گذشته همچون یک ضدانقلاب تمام عیار ظاهر شده و حتی در مقاطعی به عنوان مخالف نظام جمهوری اسلامی محکوم به زندان هم شده است. چنین گزینه‌ای معلوم است که به هیچ وجه نمی‌تواند نفر اصلی جریانی باشد که می‌خواهد درون نظام وارد رقابت سیاسی شود.

این سبک سیاست‌ورزی نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان از دو حال خارج نیست: یا این نهاد دچار نقص تحلیلی جدی است که درگیر چنین گزینه‌های بلاوجهی شده است و یا آنکه به دنبال فریب افکار عمومی برای طراحی و اجرای یک عملیات روانی در روزهای منتهی به انتخابات است.

ظریف به چه کسی رای می‌دهد؟

بحبوحه امضای سند همکاری مشترک ایران و چین بود که محمد جواد ظریف جلسه‌ای با برخی مسوولان رسانه‌های داخلی برگزار کرد. عمده زمان این جلسه به بررسی ابعاد این سند همکاری گذشت اما در بخشی از این جلسه، ظریف پس از آنکه در مورد انتخاب لاریجانی به عنوان مسوول پرونده چین حرف میزند، می‌گوید: ” آقای لاریجانی مسوول پرونده چین است. من لاریجانی را قبول دارم. بعضی ها را هم قبول ندارم. وقتی یک موقع بگویم کاندیدای من برای ریاست جمهوری کیست همه تعجب میکنند!”

این سخنان ظریف بعدها در گفت و گوی او در کلاب هاوس هم تا حدودی تکرار شد. از این جمله ظریف دو برداشت می توان داشت: اول آنکه گزینه جریان اصلاحات از مدتها پیش قطعی شده است و دوم آنکه این انتخاب کمی از گزینه‌های قابل حدس به دور است. این همان برداشتی است که می‌توان آن را همسو با تحلیل روزنامه شرق دانست.

مواضع حجاریان در مورد دولت بعدی

سعید حجاریان یقین دارد که دولت بعدی از جنس اصلاحات نیست. حجاریان در سال ۹۷ طی مصاحبه‌ای می‌گوید: “دیگر محال است بگذارند اصلاح‌طلبان دولت را بگیرند. باید کم‌کم عادت کنیم به امثال دولت اعتدال.” خب با چنین اندیشه‌ای بعید است اصلاحات به دنبال گزینه‌های کاملا خودی برود. بنابراین ناگزیر باید از میان نامزدهای خاکستری نامزد نهایی اصلاحات را مشخص کرد.

اصلاح طلبان
اصلاح طلبان

چرا لاریجانی گزینه خوبی برای اصلاحات است؟

اولین مزیت لاریجانی برای جریان اصلاح‌طلب آن است که وی ارتباطات خوبی با نخبگان سیاسی کشور دارد. لاریجانی می‌تواند خلأ ارتباط با ساختارهای نظام را بصورت مؤثر برای اصلاحات جبران کند.

دوم آنکه لاریجانی تعامل مناسبی هم با دولت مورد حمایت اصلاحات داشته است. شاید اگر نبود حمایت‌های بی‌دریغ لاریجانی از روحانی، بسیاری از امور دولت تدبیروامید، مخصوصا در مجلس نهم به یک سد جدی برخورد می‌کرد و احتمالا بسیاری از برنامه‌های اصلی روحانی در همان مجلس دچار یک تحول جدی می شد.

سوم، لاریجانی تعصبی روی اصولگرا بودنش ندارد. لاریجانی در انتخابات مجلس مجلس دهم، در صدر لیست امید از شهرستان قم وارد مجلس شد.

چهارم آنکه لاریجانی در زمین بازی اصلی اصلاح‌طلبان یعنی مسئله سیاست خارجی مزیت نسبی دارد. لاریجانی هم در دوره دبیری شورای عالی امنیت ملی وارد چرخه مذاکرات شده بود و هم در آخرین مأموریت خود توانست سند راهبردی ایران و چین را به سرانجام برساند.

جیب خالی و پز عالی اصلاحات

جریان اصلاحات یک ژست ثابت دارد و آن اینکه ادعا میکند گزینه‌های اصلی ما امکان حضور در انتخابات را ندارند و توسط شورای نگهبان رد صلاحیت می‌شوند. اما این ادعا چقدر واقعی است؟ بیایید فرض کنیم اصلا شورای نگهبانی وجود ندارد. گزینه‌های اصلی این جریان چه کسانی خواهند بود؟ خاتمی؟ جهانگیری؟ عارف؟ یا وزرای دولت‌های هاشمی و خاتمی و روحانی؟

تکلیف خاتمی که روشن است. به دلیل حمایت‌هایش از دولت روحانی، محبوبیتش به شدت افت کرده است. در آخرین نظرسنجی‌ها حمایت خاتمی از هر گزینه انتخاباتی باعث افت حداقل ۶ درصد از محبوبیت آن فرد خواهد شد. اغلب باقی گزینه‌های این جریان هم در دولت روحانی مسوولیت گرفتند و عملا به عنوان نمادی از وضع موجود و ناکارآمدی فعلی تلقی تبدیل شدند و البته خودشان هم می‌دانند که اقبالی به آنها وجود ندارد.

در مجموع بر خلاف این ژست مظلوم نمایی که یکی از ترفندهای همیشگی و ثابت جریان اصلاحات است این جریان نه گزینه ای درخور و در سطح ریاست جمهوری دارد، نه اقبال مناسبی میان مردم و نه بدنه ای که بتواند روی آن حساب باز کند.

کنار کشیدن گزینه‌های خودی به نفع لاریجانی مشکل اصلی اصلاحات

اکنون یکی از مشکلات اصلی اصلاحات این است که با گزینه‌های در میدان اصلاحات که عموما اقبالی هم به آنها وجود ندارد چگونه رایزنی شود که به نفع علی لاریجانی کنار بروند؟ شاید در این چارچوب بتوان بیانیه عارف را قابل درک دانست. آنجا که عارف می‌گوید ورود من به انتخابات می‌توانست شرایط را پیچیده‌تر کند از همین جهت است. ورود عارف به انتخابات اصلاحات را با تعدد نامزد مواجه می‌کرد و بدنه‌ای که اکنون بسیار نحیف شده است نمی‌توانست دوباره خود را بازیابی کرده و از گزینه اورجینال اصلاحاتی یعنی عارف عبور کرده و پشت گزینه اصلی‌شان یعنی لاریجانی اجماع کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا سوال مقابل را پاسخ دهید ؟ *

دکمه بازگشت به بالا